Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Marerik69

Generator pris?

Rekommendera Poster

Hej. Kan det stämma att en generator kostar 11 800 kr till en Cummins/Mercruiser 2,8 diesel? Låter extremt dyrt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det låter dyrt. Är den lindad med guldtråd?

En generator går väl i allmänhet att laga, och det borde inte hamna i närheten av det priset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju "oändligt" många som säljer/renoverar alternativa generator. Jag antar att priset du har är för en original?

 

Testa till exempel startmotor.se. Där köpte jag själv en i somras, god service och till en bråkdel av priset för en original från Volvo Penta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev FinaKillen:

Det finns ju "oändligt" många som säljer/renoverar alternativa generator. Jag antar att priset du har är för en original?

 

Testa till exempel startmotor.se. Där köpte jag själv en i somras, god service och till en bråkdel av priset för en original från Volvo Penta. 

Även jag köpte en därifrån för några år sen till min Farymann, betalade 1800 för en 80 A avsedd för Volvobilar. Det väsentliga är att fästena passar eller kan anpassas.

Har även köpt lager för att renovera startmotorn för löjligt lågt pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I dagens tider skall ju allt återvinnas och repareras…

Generatorer och startmotorer skall man ju egentligen lämna in för renovering.

I vissa fall kan man renovera dem själv, om man vet vad man gör. 

MEN iallafall nya generatorer kan man ju få tag i till bra priser.

Så bra pris att det inte direkt lönar sig att lämna in för renovering.

Nu vet jag ingenting om hur generatorer till Cummins/Mercrusier ser ut, men jag vet att ”Olssons i Ellös” numera ”Olsson parts” har en hel del generatorer, somliga ser ut att vara kopior på Bosch. Men Olssons har många olika typer kolla länken.

Olsson parts säljer ju reservdelar till traktorer, entreprenadmaskiner och till vissa marindieslar, måhända finns det nån bra 12 volts generator som passar dig? Och för 11.800 kr lär du kunna köpa ungefär fem generatorer av Olssons….

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med föregående inlägg, ett par tre tusenlappar bör räcka för en ny generator och renovera den befintliga går ju också när det inte är någon bŕådska.

 

Om man har en dieselmotor behöver man ju inte vara ett dugg orolig för att det blir någon gnista eftersom det inte finns någon bränsle/luft-blandning som kan antändas. Vilken generator som helst går att använda. Biltema sålde iaf. tidigare en Bosch-generator för typ 800:- kronor, men den kanske vara var 60 A.

 

Har man bensinmotor finns det anledning att vara mera försiktig med generatorvalet och se till att generatorn är gnistskyddad.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mackey:

Om man har en dieselmotor behöver man ju inte vara ett dugg orolig för att det blir någon gnista eftersom det inte finns någon bränsle/luft-blandning som kan antändas.

Du vet väl hur man startade förbränningen i en oljepanna på den tiden man hade det i sin villa?

Dieselolja (hette eldningsolja 1) sprutades ut och antändes av en gnista. Ett läckage på en bränsleledning och en gnista från exempelvis en generator är inte att leka med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Rascal:

Dieselolja (hette eldningsolja 1) sprutades ut och antändes av en gnista. Ett läckage på en bränsleledning och en gnista från exempelvis en generator är inte att leka med

Nja, det är en ganska stor skillnad, då bensin är mycket mer flyktigt och extremt mycket lättare bildar explosiva ångor. Det gör inte dieseln alls på samma sätt.

Sedan är båda vätskorna eldfängda och kan antändas, t ex  av en gnista. Men liksom i oljepannan du refererar till är det en gnista i gas/vätskeblandningens omedelbara närhet som tänder pannan. Den kan inte tändas av en motsvarande gnista en bit bort, som mycket lättare kan ske med bensin(ångor).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Mackey:

Instämmer med föregående inlägg, ett par tre tusenlappar bör räcka för en ny generator och renovera den befintliga går ju också när det inte är någon bŕådska.

 

Om man har en dieselmotor behöver man ju inte vara ett dugg orolig för att det blir någon gnista eftersom det inte finns någon bränsle/luft-blandning som kan antändas. Vilken generator som helst går att använda. Biltema sålde iaf. tidigare en Bosch-generator för typ 800:- kronor, men den kanske vara var 60 A.

 

Har man bensinmotor finns det anledning att vara mera försiktig med generatorvalet och se till att generatorn är gnistskyddad.

Och om man inte har batterierna i motorrummet som kan bilda gas, vilket t.ex jag har tillsammans med dieselmotorer.

Annars är det väl ganska säkert att använda bilgenerator fast så sent som i våras råkade jag ut för att det gick hål på ett spridarrör och jag upptäckte det när jag gjorde en allmän kontroll efter start. Det såg först ut som tunn dieselrök i motorrummet tills jag förstod att det var dieseldimma från ett hål mindre än en knappnål i spridarröret. Motorn gick som vanligt.

Nu är detta nog ett sällsynt fall men det är ju sånt man sk ta höjd för annars vore det ju onödigt med flytväst också 🙂

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Makro:

Och om man inte har batterierna i motorrummet som kan bilda gas, vilket t.ex jag har tillsammans med dieselmotorer.

Annars är det väl ganska säkert att använda bilgenerator fast så sent som i våras råkade jag ut för att det gick hål på ett spridarrör och jag upptäckte det när jag gjorde en allmän kontroll efter start. Det såg först ut som tunn dieselrök i motorrummet tills jag förstod att det var dieseldimma från ett hål mindre än en knappnål i spridarröret. Motorn gick som vanligt.

Nu är detta nog ett sällsynt fall men det är ju sånt man sk ta höjd för annars vore det ju onödigt med flytväst också 🙂

Nu blir det navigering i närliggande farvatten, alltså en avvikelse från ämnet.

 

Ett nödlagningstips:

Ett sådant läckande spridarrör hade jag också en gång, i Syd-Kosters södra skärgård, långt till verkstad.

Då lindade jag en bit koppartråd hårt över skadan, läckan tätades inte helt, men tillräckligt för att jag vågade mig in i närmaste hamn.

SSRS hjälpte mig sedan att beställa ett nytt rör, men jag skulle få ta båten in till Strömstad för att hämta röret. Inga problem.

Det var dessutom ett garantiärende.

 

Så ha med några meter koppar- eller ståltråd och teckna ett medlemskap i Trossen så löser man många problem... 😉

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag för länge sen skulle elda trädgårdsavfall hade jag ingen bensin att tända med. Tänkte att det går väl lika bra med diesel, men det gjorde det inte. Lyckades till slut efter att ha matat brasan med mycket tidningspapper.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OT, men jag kunde inte låta bli 😇

 

I mina trakter bränner man varje påsk stora högar med gamla julgranar (500-1000 st) och denna hög även kallad fyr, preppas ofta med diesel och tänds sedan med flera nödbloss som sticks in. Så det ska nog lite högre värme till innan dieseln tar sig, för när det väl är tänt så brinner det som bara den.

För den som är nyfiken brukar detta spektakel sändas på Rapport eller Aktuellt varje påsk 😄

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...