Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Thomasss

Tömma VV beredare

Rekommendera Poster

Hej

Vilken av slangarna på bilden ska användas för att suga ur kvarvarande vatten? Det finns en blå som döljer sig i bild med en ändkoppling som jag antar kan användas för att suga ur innehållet. Hur öppnar man säkerhetsventilen nedtill i öppet läge för att få in luft eller räcker det att ha vattenkranar öppna för att luft ska komma in?

Screenshot_20231017-151210~2.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha vattenkranar öppna för att få in luft.

Säkerhetsventilen sitter ju längst ner, och där kommer vattnet ut, inte luften in. Syns dåligt i bild, men kan vara denna:

bild.png.515d186f420d4f0b57317e3f9cba5ab0.png

Skruva den så den hoppar ut med ett klick och låt den stanna där. Sannolikt kommer det skvala ut vatten alldeles av sig självt (behöver inte sugas ut), och låt det göra så tills VVB är tom.

 

Sedan är det lämpligt att lossa anslutningarna på tryckvattenpumpen när vattnet runnit klart. Då släpper man ut det som ev. står där och undviker att den fryser sönder.

 

Glöm inte heller att öppna/lossa luftskruven på blandningsventilen (till vänster om "nedre" slanganslutningen på din bild) så den kan luftas ur.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar.😀 Är denna bild tydligare? Visar pilarna det du syftar på, luftskruv och säkerhetsventil?

 

IMG_20231016_170702_940~3.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och fimpa elen först. Häng gärna på en skylt på säkringarna att fylla vatten först innan du tar anläggningen i bruk.

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Thomasss:

Tack för bra svar.😀 Är denna bild tydligare? Visar pilarna det du syftar på, luftskruv och säkerhetsventil?

 

IMG_20231016_170702_940~3.jpg

Notera att säkerhetsventilen ska motioneras ”regelbundet”, precis som på vvb man har i sitt hus (om man har det).

I ditt fall ser det ut som om det sitter en koppling på säkerhetsventilen. Ser inte ut som om det sitter någon slang där vilket gör det lättare att se om det kommer vatten, eller så är det den blåa slangen som kommer ut från kopplingen och då får du se vart den tar vägen men helst koppla bort den när du tömmer beredaren. Bra är ju att antingen ha ett kärl under eller suga där med en våt- eller grovdammsugare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan föreskriver de flesta (inklusive för hemmaberedarna) att det skall vara fritt utlopp från säkerhetsventilen och ut, t ex ner i ett kölsvin. Får inte vara något som kan orsaka mottryck.

 

Sitter det en slang på så kan det vara felinstallerat - i alla fall om man beaktar hur tillverkaren av VVB vill ha det.

På min (nya) båt hade man via en sådan slang dragit tillbaks och återmatat säkerhetsventilens utlopp till en T-koppling på färskvattenpumpens ingång. Antagligen med tanke på att det inte skall spillas ut vatten i onödan "bara för att ventilen löser ut". Men för att kunna tömma systemet (som man annars med fördel gör just via ventilen) hade man då tvingats sätta en förgrening på "kallvatten in" med en kran och slangstump som man kunde öppna för tömning. Och som mynnade..... precis bredvid säkerhetsventilen 🤔

Varför konstra till det ?

 

På min båt hade man dessutom inte fått slangen på ventilen helt tät, med påföljd att jag stadigt fick in luft i systemet med spottande kranar som följd.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Ingemar.

Har ni sett att den blå markerade slangen går upp mot skottet och har en stoppända. Är det det stoppet som ska öppnas om man vill suga ur vattnet med tex en borrpump? 

Se markering på den blå slangen som har stoppända och sitter i fästen som gör den lätt att ta bort.

 

Screenshot_20231017-203450~3.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev IngemarE:

- - -

På min (nya) båt hade man via en sådan slang dragit tillbaks och återmatat säkerhetsventilens utlopp till en T-koppling på färskvattenpumpens ingång. Antagligen med tanke på att det inte skall spillas ut vatten i onödan "bara för att ventilen löser ut". Men för att kunna tömma systemet (som man annars med fördel gör just via ventilen) hade man då tvingats sätta en förgrening på "kallvatten in" med en kran och slangstump som man kunde öppna för tömning. Och som mynnade..... precis bredvid säkerhetsventilen 🤔

Varför konstra till det ?

- - -

Varmvattensystemet på min båt är lite smartare strukturerat (tycker i alla fall jag).

Efter övertrycksventilen sitter en T-anslutning  med en ballofixventil som normalt är stängd samt en slang. Slangen mynnar i andra änden i pentryavloppet under diskhon. De skvättar som kan komma från beredaren rinner direkt ut genom avloppet.

 

För vintertömning så kan ballofixen öppnas och vattnet rinner ut i kölsvinet. På varmvattensidan av beredaren finns ytterligare en ballofix för att få in luft i beredaren vid tömning.

 

Min modell för att tömma beredaren är att öppna kallvattenkranen i pentryt, öppna tilluftsballofixen på beredare och ansluta gummibåtspumpen till tilluftsballofixen. Då pressas allt vatten i beredaren ut via kallvattenanslutningen på beredaren (lägsta punkten) och via kranen ut  i vasken och pentryavloppet. När det börjar spotta o blåsa luft ur kallvattenkranen så stängs kallvattenkranen o så öppnar jag övertryckventilen och nedre ballofixen o då kommer det en sista liten skvätt vatten den vägen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Thomasss:

Tack Ingemar.

Har ni sett att den blå markerade slangen går upp mot skottet och har en stoppända. Är det det stoppet som ska öppnas om man vill suga ur vattnet med tex en borrpump? 

Se markering på den blå slangen som har stoppända och sitter i fästen som gör den lätt att ta bort.

 

Screenshot_20231017-203450~3.png

Nej, det har vi inte sett - det går inte att se så mycket på dina bilder mer än en orgie av slangar och anslutningar.

Ta istället reda på vart slangen på säkerhetsventilen tar vägen. Det är den som är den normala vägen "ut" och brukar vara lägsta punkten, och utloppet skall egentligen gå nedåt utan hinder. Var slutar den ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tomasss:

Det ser ju ut som om din vv-beredare är monterad vertikalt med anslutningarna nedåt.

Det underlättar betydligt om det är så, då rinner ju vattnet ut av sig själv. Men det blir söligt.

 

Jag gör faktiskt så att jag lossar både den blåa som är inloppet och den röda som är utloppet.

Min beredare ligger litet lutande med anslutningarna nedåt. Jag litar inte på att allt töms genom säkerhetsventilen, eller jag vet att det inte gör det. 


Om både in-och utloppet är bortkopplade kommer det ju in luft som ersätter det vattnet som rinner ut.

I våras satte jag på trevägskranar på dessa anslutningar så att jag inte behöver skruva loss slangarna, båda dessa trevägskranar fick en bit slang, den ena stoppas ned i självlänsen, medan den andra ansluts till tryckluften, då blåser jag beredaren ren. Anledningen är ju den att jag för längesedan fick en beredare i en en annan båt sönderfrusen, och i nuvarnade har jag sölat ut vatten över generatorn som sitter alldeles intill beredaren, men nu evakuerar jag alltså vattnet ned i självlänsen istället.

 

Beredarens elkontakt tar jag ju ur, och i det uttaget kopplar jag istället en frostvakt som ligger under motorn.


Men lita inte på att du kan tömma beredaren bara genom att öppna säkerhetsventilen.

Sedan är det ju bra att låta alla kranarna vid tappställena vara öppna också, och glöm inte att tömma pentrypumpen, eller ta in den i stugvärmen.

Duschmunstycken kan också frysa sönder om det står kvar vatten i dom. Iofs rätt så billiga, men irriterande att behöva byta ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är ca 50 cm lång, och sitter lite osynligt mot skottet. Går lätt att haka loss och har ett ändstopp. Kan inte se någon annan anledning än att denna slang är till för att tömma beredaren utan att få vatten i kölsvinet (pumpa ut) ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Thomasss:

Den är ca 50 cm lång, och sitter lite osynligt mot skottet. Går lätt att haka loss och har ett ändstopp. Kan inte se någon annan anledning än att denna slang är till för att tömma beredaren utan att få vatten i kölsvinet (pumpa ut) ??

Mitt råd:

Bry dig inte om den slangen.

Återigen, lossa inloppet och utloppet, låt vattnet rinna ut. Men låt även säkerhetsventilen vara öppen.

Glöm inte att stänga den till våren innan du fyller på vatten, jag brukar glömmaihåg just den detaljen, och då blir det ju inte tryck i systemet… 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Thomasss:

Tack för input

( @Thomasss Ett annat, och mer vanligt, sätt att tacka för input är att klicka på den lilla gråa ”tummen upp” som sitter längst ner till höger i varje inlägg. Så har @Georg_Ohm gjort. Och om man, som jag gjorde, skriver ett @-tecken och sedan användarnamnet när man omnämner en person så ser den man omnämner detta högst upp på skärmen iom att den lilla ringklockan får en markering. )

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev ChristerN:

( @Thomasss Ett annat, och mer vanligt, sätt att tacka för input är att klicka på den lilla gråa ”tummen upp” som sitter längst ner till höger i varje inlägg. Så har @Georg_Ohm gjort. Och om man, som jag gjorde, skriver ett @-tecken och sedan användarnamnet när man omnämner en person så ser den man omnämner detta högst upp på skärmen iom att den lilla ringklockan får en markering. )

Jag hittade ingen @Thomasss med tre s.

nytt försök… @Thomasss ibland funkar det, då kommer det upp en rullgardinsmeny med likartade namn att klicka på, och ibland funkar det inte alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...