Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
GTI

Jordslag segel

Rekommendera Poster

Har fått jordslag i seglen denna säsongen (antagligen efter spindlar). Hörde med ett segelloft och de föreslog Shipshape hos Hjertmans för ca 269:-.

Läste anvisningen på deras hemsida o där stod inget om segel, endast kapell. Finns det en risk att använda medlet på segel? Om så, vad ska man använda istället förutom vanligt diskmedel, något hos Biltema?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det man bör veta är att Shipshape är ett klorbaserat tvättmedel. Allt kommer att stinka klor när man använder det och ett bra tag efteråt. Använd det bara utomhus där det är välventilerat. Och använd nitrilhandskar när du hanterar det, för att slippa den värsta stanken som annars sitter kvar i huden i dagar. Jag gjorde inte rätt när jag använder det, eftersom jag trodde att det var ett vanligt tvättmedel...

 

Jag tyckte inte heller att resultatet var nåt vidare. Jag använde det på sprayhooden, som var smutsig och hade en hel del små svarta prickar. Kanske försvann 20-30 procent, men det mesta såg ut som innan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för infon. Tänker att man kanske kan använda klorin i små mängder på fläckarna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev GTI:

Har fått jordslag i seglen denna säsongen (antagligen efter spindlar).

Spindlar ger inte mögel (jordslag) men de skiter svarta prickar som blir ränder på vertikala ytor.

Testa lite diskmedel på en trasa först.

Jag har använt ShipShape på mögligt kapell och det tog nästan allt mögel. Vad det också gjorde var att göra kapelltyget skört och trådarna kapellet var sytt med löstes nästan upp (fick köpa nytt kapell två år därefter då det sprack) så det använder jag bara i yttersta nödfall!

Att ha det på ett segel skulle jag aldrig våga.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev ChristerN:

Vad det också gjorde var att göra kapelltyget skört och trådarna kapellet var sytt med löstes nästan upp (fick köpa nytt kapell två år därefter då det sprack) så det använder jag bara i yttersta nödfall!

Att ha det på ett segel skulle jag aldrig våga.

Ja, det glömde jag skriva. En söm löste upp sig, så dragkedjan som håller fast främre bågen släppte helt.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

jag har använt Abnet på både segel o kapell. inte märkt av några nackdelar ännu. Men givetvis sliter all typ av rengjöring på framför allt tyg. Segel är nog lite tåligare.

men Abnet tog mögelfläckarna på kapellet bättre än förväntat

 

mvh Johan

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Comfort4:

Hej

jag har använt Abnet på både segel o kapell. inte märkt av några nackdelar ännu. Men givetvis sliter all typ av rengöring på framför allt tyg. Segel är nog lite tåligare.

men Abnet tog mögelfläckarna på kapellet bättre än förväntat

 

mvh Johan

Abnet var en trevlig bekantskap!

Jag hade ett mindre antal svarta fläckar, jorslag, på en flytväst, dessa tog Abnet men det blev litet gnuggande.

Dessutom färska spilloljefälckar på en vindjacka vid samma tillfälle, här blev det mer koncentrerad abnetlösning just lösningen på det problemet.

Ordentligt skölj och impregnering efteråt rekommenderas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Abnet var en trevlig bekantskap!

Jag hade ett mindre antal svarta fläckar, jorslag, på en flytväst, dessa tog Abnet men det blev litet gnuggande.

Dessutom färska spilloljefälckar på en vindjacka vid samma tillfälle, här blev det mer koncentrerad abnetlösning just lösningen på det problemet.

Ordentligt skölj och impregnering efteråt rekommenderas!

Jag håller fullständigt med angående Abnets förtjänster. Det är rätt många år sedan jag köpte min första flaska och blev väldigt nöjd med dess egenskaper. Efter de första testerna har jag aldrig använt något annat rengöringsmedel för skrovtvätt mm. Att det påstås vara miljövänligt gör det bara mer attraktivt. Priset avskräcker lite med det är väldigt drygt och tål att späs ut rätt kraftigt. Vi har alltid en "blomsterspruta" med Abnet som är utspätt till ca tioprocentig lösning och det är helt tillräckligt för den mesta rengöringen ombord.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-10-13 vid 23:06 skrev Lintott:

Jag håller fullständigt med angående Abnets förtjänster. Det är rätt många år sedan jag köpte min första flaska och blev väldigt nöjd med dess egenskaper. Efter de första testerna har jag aldrig använt något annat rengöringsmedel för skrovtvätt mm. Att det påstås vara miljövänligt gör det bara mer attraktivt. Priset avskräcker lite med det är väldigt drygt och tål att späs ut rätt kraftigt. Vi har alltid en "blomsterspruta" med Abnet som är utspätt till ca tioprocentig lösning och det är helt tillräckligt för den mesta rengöringen ombord.

Visst!

Jag blandar mitt Abnet i Biltemas tryckspruta som kostade knappt 50 kronor och trots att den har en del i övrigt att önska, så funkar den sprutan så där halvbra. Själva pump- och sprutfunktionen är det inget fel på, men det finns en spärr på avtryckaren som man gärna ofrivilligt trycker in, och då sprutar det hela tiden.... Den har även en dekrompressionsventil, det är bra.

 

När det har varit riktigt ingrott smuts på däckets halkskyddade yta har jag sprayat på Abnet och sedan kört med en roterande halvhård nylonborste i skruvdragaren, det går väldigt bra. Jag hade en hårdare sådan borste tidigare, men den avverkade gelcoaten... men jag upptäckte det snabbt. Klart att det går bra med en rotborste i levangen också, och levangen behöver man ju inte ladda...

I motorrummet har det oundvikligen blivit litet spilloljesöl efter oljebyte, det löser Abnet lätt. Sedan är det ju dessa trutar som flygbombar, och om det får sitta och torka in kan det bli svårt att få bort, men inte med Abnet.

Jag kan gott tänka mig att Abnet sanerar det som diverse spindlar liksom vad olika insekter orsakar ombord för er andra (spindlarna är inga insekter, dom har för många ben för att vara det).

 

Jag späder också till en lösning på ungefär 10% och då räcker en liter hela säsongen. Men jag har köpt femlitersdunken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...