Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
namdo

Gummibåt under sen höst / tidig vår

Rekommendera Poster

Det må vara dags att ta upp segelbåten. Men, vi har tidigare i somras införskaffat en gummijolle för rodd som egentligen skulle kunna ligga i tills vidare. Möjligheterna att ta en fisketur ifall vädret skulle vara stabilt vill man ändå ha så länge som möjligt.

 

Någon som har erfarenhet av hur dessa mår när graderna kryper nedåt? Kan man ha gummibåt kvar i sjön ifall det blir nollgradigt på nätterna, eller rentav några minusgrader? När bör man senast ta upp även jollen för vinterförvaring?

Redigerad av namdo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet jag upplevt är att de säckar ihop när temperaturen kryper neråt, eftersom luftens volym/tryck minskar. Båten som var "lagom" hård när man sist var nere kan till nästa gång kännas betänkligt opumpad när temperaturen sjunkit.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minutes ago, IngemarE said:

Problemet jag upplevt är att de säckar ihop när temperaturen kryper neråt, eftersom luftens volym/tryck minskar. Båten som var "lagom" hård när man sist var nere kan till nästa gång kännas betänkligt opumpad när temperaturen sjunkit.

 

Har dessa temperaturer varit närmare nollan eller lite högre?

 

Det låter som att man kanske kan göra en höstpumpning vid lägre grader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag läst mig till är att gummibåtar skall klara minustemperaturer och att det enbart är vid pumpning eller tömning som de är känsliga för lägre grader och bör vara uppvärmda.

 

Vore intressant att höra om någon har liknande erfarenhet. I sådana fall bör man kunna ha den i tills isen kommer.

Redigerad av namdo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev namdo:

Det jag läst mig till är att gummibåtar skall klara minustemperaturer och att det enbart är vid pumpning eller tömning som de är känsliga för lägre grader och bör vara uppvärmda.

 

Vore intressant att höra om någon har liknande erfarenhet. I sådana fall bör man kunna ha den i tills isen kommer.

Är det en båt av hypalon eller pvc?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viktigt att Du kommer ihåg att släppa ut sommarluften noggrant och fyller på med ren vinterluft....  🙂

  • Gilla 2
  • Haha 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

0363B18A-9F28-4CF4-8950-4BF34AF8AFC5.jpeg.f0fe0221dec40ea97c38a56e8764832a.jpeg

Bevisligen så har ju gummibåtar används i antarktiska farvatten.

Herge var noga med detaljerna. Så det borde ju inte vara några som helst problem att ha den i vattnet i vinter. Annars brukar det ju rekommenderas att man förvarar dem uppblåsta i ett torrt och tempererat utrymme, men vem har plats med det?

A8C0010A-6A55-4058-9931-601EF4E878F2.webp

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svävare består ju av gummipontoner och används på vintern när isen har lagt sig, bl.a. för att rädda skridskoåkare på tunn is.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, ABC said:

Svävare består ju av gummipontoner och används på vintern när isen har lagt sig, bl.a. för att rädda skridskoåkare på tunn is.

Frågan är om billiga PVC-båtar som vår Aquarib har en väv som ens kan jämföras med professionella farkoster. Men det är väl rimligt att om svävarna klarar kallaste vintertiden så skall en billig gummibåt åtminstone klara lufttemperaturer nära nollstrecket och kanske även några enstaka frostnätter.

 

Redigerad av namdo
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PVC är inte gummi... Så denna är inte så tålig för kyla som Hypalon/Gummi. Men det går bra att använda dom, men temperaturen bestämmer volymet. Lyckligtvis är det när det blir varmt att det blir större volym och det gör också pvc något mer smidig/fleksibel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...