Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Ornvik63

Båten lutar åt babord.

Rekommendera Poster

När båten kommer upp i över sjutton knop lutar den markant åt babord.

Sjösatte i april, detta började i juni. Kan ej se någon  lutning

när jag står på bryggan och kollar. Enda stället där jag kan kolla om

vatten har kommit in i båten är i aktern, där det är vått, kan ej se i

kölsvinet om det är är vatten där. Har en vattensump på babord sida

som alltid är fylld med vatten, men så har det alltid varit.

Har haft båten sedan ny (sjutton år), detta problemet har kommit i år.

Om det läcker genom någon bottengenomföring , så förstår jag ej varför den

lutar just till babord. Örnvik 630 Pilothouse.

Redigerad av Ornvik63

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår finns båten både med inombordare och utombordare. Om din har utombordare skulle jag gissa att motorn monterats lite snett och inte mitt på akterspegeln. Alternativt kan det vara så att trimfenan inte står helt rätt.

Om du har utombordare:

1. Har motorn varit demonterad innan problemet uppstod?

2. Har du bytt eller justerat trimfenan (som ju ofta är en anod som bytes då och då) innan problemet uppstod?

 

Oavsett kan du ju testa att vrida trimfenan lite. Gissar (igen!) att den pekar för mycket åt babord. (Det är lite knepigt att komma ihåg åt vilket håll man ska vrida trimfenan och jag kan säkert ha fel och att det är åt andra hållet du ska vrida istället.)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då jag köpt båten ny med en 100 hk Mercury utombordare, och aldrig efter 18 år som jag haft den nu, har detta problemet uppstått. Så jag tror inte att det har med motorn att göra.

Funderar på att sätta en liten  inspektionslucka på durken så jag kan fotografera om det finns några skott i kölsvinet där vatten samlas, verkar kanske långsökt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Ornvik63:

Då jag köpt båten ny med en 100 hk Mercury utombordare, och aldrig efter 18 år som jag haft den nu, har detta problemet uppstått. Så jag tror inte att det har med motorn att göra.

Funderar på att sätta en liten  inspektionslucka på durken så jag kan fotografera om det finns några skott i kölsvinet där vatten samlas, verkar kanske långsökt.

 

Varför skulle det inte ha kunnat hänt något med motorn efter 18 år? 

Min båtgranne upptäckte i förra veckan att hans trimfena hade ramlat bort. Enklare att kolla än att borra hål i båten och montera inspektionsluckor. Kolla även eventuella trimplan och deras lägen.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska absolut kolla trimfenan när jag snart ska ta upp båten. Trimplan finns ej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Ornvik63:

Ska absolut kolla trimfenan när jag snart ska ta upp båten. Trimplan finns ej.

Du behöver bara fälla upp motorn för att konstatera om trimfenan finns kvar och om den i så fall sitter i rätt läge.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Är gjort. helt ok .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

är gjort

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten drar babord skall man flytta trimfenan så att den bakre delen på fenan flyttas babord. Då tvingas riggen styrbord.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips. Trodde någon hade haft samma problem, hade ju varit bra, för man undrar ju

vad det är som gör att den lutar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Ornvik63:

Tack för alla tips. Trodde någon hade haft samma problem, hade ju varit bra, för man undrar ju

vad det är som gör att den lutar.

Jag ser det som att du har fått några högst troliga förklaringar och sedan avfärdat dem med ”är gjort”. Fast du inte har testat att vrida trimfenan, som jag tolkar det. Börja med det. Det är den troligaste förklaringen och även om den står identiskt lika som tidigare år så kan en justering av den hjälpa. 

 

Det finns ju andra möjliga orsaker som inkluderar sned rigg, ojämn botten osv men man börjar alltid med trimfenan, vilket jag, som sagt, inte tolkar att du har gjort.

 

Jag har också haft en båt som lutar över en viss hastighet och i det fallet var det trimfenan.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så båten lutar alltså bara när du kör, och ingenting märkbar lutning när båten ligger stilla?

Isåfall borde vi kunna utesluta snedlastning av båten, oavsett om det beror på att vatten läckt in eller att du har något annat tungt på babord sida av båten.

 

Har du tex. tänkt på om du behöver vrida ratten annorlunda än tidigare för att båten ska gå rakt när du kör, isåfall är det ju ett tecken på att tex. trimfenan är ur läge eller kanske tom. frätts bort om det är varianten som även är offeranod. 

Jag kan även tänka mig att liknande fenomen kan uppstå om båten skulle ha ojämn beväxning på botten med tex väldigt mycket snäckor på ena sidan i förhållande till den andra sidan.

 

Sen är ju även vissa båtar väldigt känsliga för sidvind som gör att de vill luta, men det är ju lätt att testa genom att köra båten i motsatt riktning i förhållande till vinden.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag avfärdar definitivt inga tips. När jag skrev " Är gjort " menade jag att jag kollat trimfenan,

och konstaterade att den ej var uppfrätt eller att det var andra skador på den.

Ska ta upp båten nu i oktober, och se vad som kan göras . ska även justera fenan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Ornvik63:

Jag avfärdar definitivt inga tips. När jag skrev " Är gjort " menade jag att jag kollat trimfenan,

och konstaterade att den ej var uppfrätt eller att det var andra skador på den.

Ska ta upp båten nu i oktober, och se vad som kan göras . ska även justera fenan.

 

Att justera trimfenan på land blir en gissningslek då det krävs provkörning för att veta om det blev rätt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du använder båten till fiske är det viktigt att du placerar fångsten rätt i båten, så att den inte får slagsida.

Särskilt viktigt är det om du fiskat långa, Molva molva.

 

Förutom det kan jag ju hålla med om att trimfenas position, eller avsaknad av trimfena kan vara en orsak.

Med felaktigt inställd trimfena eller avsaknad, så svänger båten, och då kompenserar man omedvetet genom att styra emot med ratten, och då får man en lutning, en bankning som brukar vara åt motsatt håll vilket propellern snurrar åt.

En annan orsak kan ju vara om båten fått något mer vindfång, ett kapell exempelvis.

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte på att justera trimfenan! Enda anledningen att justera den är om den är orsaken till lutningen. En justering av trimfenan kommer kanske att hjälpa dig med lutning, men bara vid en viss hastighet då justeringen är rätt. Plus att du bara tar bort symptomet, du löser inte problemet. Först skulle jag kolla hela riggningen av motor och styrning. Sitter allt rätt och sitter allt fast ordentligt. Finns det några skdor eller förslitningar i motorfästet? Om allt där är ok så bör du kolla upp botten på båte ifall du fåt någon skada och även mäta upp att botten är helt rak och plan. Du kan ha en fuktskada, eller brottskada, som uppkommit och botten nu inte längre är helt plan.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Ornvik63:

Ska göra det när båten är på land.

Ang. att botten skulle fått sig en törn eller liknade, vet du med dig att båten tex. låg hårt på någon av sidostöttorna under senaste vintern, det kan ju mycket väl deformera skrovet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det kan jag inte påstå, den vilar  på kölen , så det är ingen press på sidorna.

Någon större törn har den ej fått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...