Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
patrikflink

Normal förbrukning kylskåp?

Rekommendera Poster

Hjälpte en kompis att byta kylskåp då han tyckte det startade för ofta och var rädd att den drog för mycket.

Plockade isär termostaten och gav mycket smörj samt jobbade med den (tänkte om den hade hängt sig).

 

Det är ett Waeco 130 Liter som går att köra på 12/24 volt och 230 volt, vet tyvärr inte modell eller årgång, men är väldigt fint och helt samt stort.

 

Gjorde ett 12 timmars test på läge 3 (håller 4-5 grader enligt termometern) med ett 100ah nytt AGM batteri som var laddat innan (se bifogade bilder).

Testet är utan laddning såklart.

Fyllde frysfacket med 4 frysklampar och i kylen står 4st PET flaskor med vatten på totalt 6 liter.

 

Så vad säger experterna, kasta eller behålla?

Går tyvärr inte att fylla, finns ingen ventil på kompressor eller någon annanstans.

 

Tanken är att jag kanske ska kasta in det i min båt...

Kylskåp.jpg

Screenshot_20230925-092143.png

Screenshot_20230925-092715.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

20Ah på 12h är väl ändå helt ok för ett så stort skåp.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det ser intressant ut att den I slutet av testet verkar dra mer ström, kan det tänkas att det fortsätter så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev 1stPeregrine:

Tycker det ser intressant ut att den I slutet av testet verkar dra mer ström, kan det tänkas att det fortsätter så?

Det är nog egentligen bara startströmmen, och dessutom visas lite olika beroende på hur det har sammanfallit med samplingstillfället.

 

Fast en aning högre startström kommer det ju bli ju mer urladdat batteriet blir, då det dippar mer i spänning och strömspiken blir då mer uttalad/utdragen för att få energin som behövs för att dra igång kompressorn. I alla fall teoretiskt....

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev IngemarE:

20Ah på 12h är väl ändå helt ok för ett så stort skåp.

Tänkte samma sak.

Vill minnas att i förra båten hade jag runt 30Ah/dygn på vårt nya 80 liter, så detta känns okej.

 

Tack för svar, blir att mosa in detta och ersätta vårt 60 liter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev 1stPeregrine:

Tycker det ser intressant ut att den I slutet av testet verkar dra mer ström, kan det tänkas att det fortsätter så?

Ska låta det gå lite till, kan uppdatera om så önskas. Här är det nu:

Screenshot_20230925-110919.png

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slutför testet nu efter 15 timmar. Känns okej och inget att gnälla på!

Nu får kylen vila och laddaren ska på.

Screenshot_20230925-123142.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ser väl bra ut eventuellt kommer förbrukningen öka med omgivningstempen .

har smörj sänkt förbr?  mitt går väldigt mkt waeco (49l), gläntade på frysluckan då sjönk förbrukningen. och komptempen gick ner .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev bemek:

ser väl bra ut eventuellt kommer förbrukningen öka med omgivningstempen .

har smörj sänkt förbr?  mitt går väldigt mkt waeco (49l), gläntade på frysluckan då sjönk förbrukningen. och komptempen gick ner .

Smörjde upp termostaten, inte kylen😉.

Var ca 20 grader i rummet där den stod, men självklart så blir det varmare när den blir inbyggd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade klistermärket under kylskåpet🙄.

 

1.1A vid 100V

0.58 vid 240V

 

5.9A vid 12V

3.0A vid 24V

 

Det är inte ett 130L, utan ett 140L (positivt såklart).

 

Heter Waeco CR-1140E.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade ett mindre Waeco som vi köpte nytt i förra båten. Tyckte det drog mycket utan att ha koll på hur mycket. Särskilt när man körde på läge 3 (tror jag det var).

På nya båten har vi ett stort kylskåp med båtmått sett, och det drar mindre, helt klart.

 

Vill minnas att jag läst att Waeco har utmaning med hög strömförbrukning. Kanske något med deras styrsystem? Tycker ditt verkar bra dock.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ofta cyklar kylskåpet och hur länge går det ungefär? Det är lite svårt att se tiden på minutnivå i diagrammet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

Hur ofta cyklar kylskåpet och hur länge går det ungefär? Det är lite svårt att se tiden på minutnivå i diagrammet.

Skulle säga ca 30min gång och ca 30min tyst, men har inte klockat, men på ett ungefär (startade 12 gånger enligt bilden på en 12 timmars period).

 

Det intressanta är väl förbrukningen.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev patrikflink:

Skulle säga ca 30min gång och ca 30min tyst, men har inte klockat, men på ett ungefär (startade 12 gånger enligt bilden på en 12 timmars period).

 

Det intressanta är väl förbrukningen.

 

 

Rätt intressant om kylskåpet håller temperaturen också tycker jag. Går det bara en gång i timmen känns det som att kylan skulle hinna gå ner rätt rejält mellan gångerna. Mitt skåp går typ fyra-fem minuter. Vilar åtta och startar igen, vid 20 grader i båten. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev ChristerN:

Rätt intressant om kylskåpet håller temperaturen också tycker jag. Går det bara en gång i timmen känns det som att kylan skulle hinna gå ner rätt rejält mellan gångerna. Mitt skåp går typ fyra-fem minuter. Vilar åtta och startar igen, vid 20 grader i båten. 

Är väl skillnad i verkligheten då man öppnar oftare kan jag tro. När mitt test gjordes så var det stängt och varit igång 1 dygn innan med underhållsladdning.

Men det höll temperaturen då jag stoppade in en termometer med min/max och sändare, vid 6 plus startade det och gick ner till 4 grader.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en Danfoss/Secop kompressor av nyare modell så sitter det endast en plomb på serviceröret.

 

Startade för ofta i kompisens båt , hur ofta och vad fanns i skåpet då?

Är det tomt på energibindande produkter så går det ryckigt.

Jag ser det som att det funkar alldeles utmärkt. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev NW355:

Är det en Danfoss/Secop kompressor av nyare modell så sitter det endast en plomb på serviceröret.

 

Startade för ofta i kompisens båt , hur ofta och vad fanns i skåpet då?

Är det tomt på energibindande produkter så går det ryckigt.

Jag ser det som att det funkar alldeles utmärkt. 

 

 

Servicerör finns, men det finns ingen ventil, man måste löda på ett, så det går att fylla om man vill.

 

Är ett Danfoss kompressor.

 

Kan tyvärr inte uttala mig gällande hur mycket energibindande han hade, men med tanke på att han köpte båten i Finland och gick över till Sverige så känns det som att han bunkrade på i det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Punkteringsvertyg eller fast punkteringsventil används om det behövs. Enklare än att löda .

 

Funkar skåpet, rör inget , bara använd. Se till att kondensorn får luft som ej recirkulerats(c:a 15-35 grader), så överlever kompressorn i en evighet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...