Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Cam72

Bygga akterpropp av elutombordare

Rekommendera Poster

Hej

jag är i ett mycket tidigt stadie i mina funderingar att bygga akterpropp av en, alternativt två stycken elutombordare.

innan jag startar en eventuell tråd om själva bygget undrar jag om någon har koll på varför det är 4st trådar ner till motorn enligt bild som jag skärmdumpar från film som visar hur man kortar ner riggen på en Minn kota C2.

 

tack på förhand!  


 

 

IMG_7250.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gjorde jag för längesedan till min förra båt och körde med ett tag, se www.nbmarine.se, välj "Diverse" under NB870-menyn och sedan "Akterpropellrarna":

bild.png.55f322119df81e33fbc05cf0d8de60aa.png

 

Motorn har flera uttag på lindningarna, och genom att delmata lindningen på olika sätt fås olika hastigheter. Därav ett flertal anslutningsledningar. Men för max hastigheten behöver du bara använda två (tror det var röd och svart).

 

Fördel: Supertysta och billigt.

Nackdel: Begränsad kraft jämfört med en "riktig". Kanske kring 25%.....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Guldgruva till information!

Har testat med min 55lbs jag har till gummibåten och tyckte ändå att den flyttade båten hyfsat eller egentligen tillräckligt för de små justeringar som jag ska utföra, lutar åt att leta upp 2st 55or Mao. 
så om jag förstod texten på din sida rätt så polvänder/skiftar man bara svart och rött för fram/back? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Cam72:

Guldgruva till information!

Har testat med min 55lbs jag har till gummibåten och tyckte ändå att den flyttade båten hyfsat eller egentligen tillräckligt för de små justeringar som jag ska utföra, lutar åt att leta upp 2st 55or Mao. 
så om jag förstod texten på din sida rätt så polvänder/skiftar man bara svart och rött för fram/back? 

Ja, om det är vindstilla funkar det rätt hyfsat. Blåser det räcker det inte alls. Men det beror ju på vilken båt du tänker ha det på, det har du inte skrivit.

 

Rätt, se svart/röd som matningen för fullfart och att det fungerar som en vanlig DC-motor. Vill minnas att jag fyllde hålet efter stången där kablarna går in med epoxy innan krympslangen kom på (står nog inte).

 

Senare kom Sleipner med en 125mm-trumma och jag kunde då få plats med en "riktig" akterpropeller (2-3hk, SP35/40 får plats i 125mm). Tog då bort dessa elutombordare, men hade faktiskt fortfarande den avkapade överdelen kvar i ett förråd. Skarvade på den på ena motorn och byggde tillbaka den till utombordare, som sedan gjorde tjänst på gummibåten under många år.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

det är en orrskär så den är platt som en pannkaka i botten, Mao ganska lätt att flytta, på gott och ont så klart för blåser det fladdrar man runt som en hal tvål. 
 

jag ska leta upp motorer och slöjda med svetsen i vinter, återkommer när det händer något.

Återigen stort tack! 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Cam72:

Hej

det är en orrskär så den är platt som en pannkaka i botten, Mao ganska lätt att flytta, på gott och ont så klart för blåser det fladdrar man runt som en hal tvål. 
 

jag ska leta upp motorer och slöjda med svetsen i vinter, återkommer när det händer något.

Återigen stort tack! 

Så här gjorde jag:

https://www.maringuiden.se/forum/topic/103637-söker-elmotor-25hk-vattentät/?tab=comments#comment-795209

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har följt denna tråden och den som är inlänkad här ovan.

 

Jag har en 9,5 meter lång båt med drev, duopropeller, bogpropeller och har däcksgenomföringen till sugtömningen på sb-sidan. Påfyllnad till dieseltankarna sitter längst akterut på sb respektive bb-sidan längst bak på akterdäck.

 

Således lägger jag till med sb-sidan mot kaj då en tank skall tömmas och två andra skall fyllas.

Trots duopropeller drar båten åt sb vid back, sedan får experter på propellerteknik säga vad dom vill, för så är det.

 

Den tråkiga lösningen på ett tekniskt problem som bara är ett problem ibland.

 

Ibland kan det vara trixigt att komma in på en trång plats utan häckpropeller, så jag har läst dessa trådar och funderat. Jag skulle mycket väl kunnat tänka mig att köpa diverse elmotorer, reän/kontaktorer, kabel och glädjepinne (=joystick) och slöjda ihop nånting jag också... 

 

MEN... behöver jag en häckpropeller? vill jag ha mer tekniska grejer under vattenlinjen som inte går att serva så länge båten ligger i vattnet?

 

Jag löste istället detta tekniknavigatoriska problem på följande (tråkiga och billiga) sätt.

 

1 Jag köpte ock monterade en rattknopp, kostade då 49,90 kr på Biltema.

 

 

 

 

 

30-204_xl_1.jpg.39a0d1ee93293e2ebb8eb3bcac613cc9.jpg

 

2, Sedan köpte jag en roderlägesindikator med givare. På omdiskuterad och suspekt webbsajt. 250 kr ungefär. (Mr Wang i Kinna)

S47b36e86993e4060bbee53534b100b583.thumb.jpg.ab6333138c53f44f683a6b1bc4eb7b44.jpg

 

Det är ju så att om man har en båt med AQ-drev och en bogpropeller går det att backa båten på plats längsides, inte helt parallellt som med både bog- och häckpropeller men nästan, jag skulle vilja säga "lätt diagonalt".

Jag placerar båten parallellt med bryggan, ungefär en halv båtlängt för om den tilltänka platsen. Drevet vinklas dikt sb, så backar jag sakta samtidigt som jag kör bogpropellern åt sb stötvis. Detta brukar fungera bra, någon gång kan man få komplettera med att köra framåt med drevet dikt bb och justera med bogisen antingen åt bb eller sb beroende på vind och ström. Ibland behöver man ta i litet med pådraget.

 

Ja det kan ju bli en himla massa rattande mellan fulla roder- (läs "drev-") utslag, det är lätt att tappa bort sig, men med roderlägesinstrumentet ser man ju åt vilket håll drevet pekar.

Och när man rattar en himla massa från sb till bb så är det ju väldigt bra med en rattknopp, rattspinnare eller vad nu dessa hjälpmedel kan tänkas heta i olika sammanhang.

 

Det är ju klart att det blev ju litet kabeldragning till instrumentet, men med klen kabel, och instrumentet drar ju en del ström, flera milliampere. Rattknoppen drar ingen ström, och behövde ingen komplicerad installation, det fixades med en 17 mm blocknyckel och en skiftnyckel.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kapar tråden för lite off-topic, skulle också vilja utnyttja en billig elutombordare på liknande sätt. Hur pass enkelt var det att kapa röret och koppla om elektroniken? Det är ju inte fel att ha kvar handtaget för att kunna få fler effektlägen än full gas

 

Jag skulle vilja göra så här:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Dava:

Kapar tråden för lite off-topic, skulle också vilja utnyttja en billig elutombordare på liknande sätt. Hur pass enkelt var det att kapa röret och koppla om elektroniken? Det är ju inte fel att ha kvar handtaget för att kunna få fler effektlägen än full gas

Om du kollar på min länken till hemsida (se andra inlägget uppifrån) så har du nog de flesta svaren.

Något annat än fullgas behöver du knappast, kraften är i svagaste laget även på fullt ös.

 

(F.ö. går videon inte att se, inte på min dator i alla fall)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Om du kollar på min länken till hemsida (se andra inlägget uppifrån) så har du nog de flesta svaren.

Något annat än fullgas behöver du knappast, kraften är i svagaste laget även på fullt ös.

 

(F.ö. går videon inte att se, inte på min dator i alla fall)

 

Märkligt, jag ser den både på datorn och i mobilen. Men det var en infällbar propeller för framdrivning. 

 

Solingen kom ju lätt upp i 2,5-3 knop på max med min 30lbs motor så Sharken med liknande vikt borde ju klara sig på lägre effektsteg med den 86 lbs som jag funderat på.

 

Screenshot_20230920_193259_Chrome.thumb.jpg.fd9ca2930ec55834abb2fe201d64ed03.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du äpplegrejor ?  Ser ut att vara 3gp-format på videon. Standard MP4 eller liknande är bättre.

 

Ser ut som att infällningsmekanismen kommer vara en större utmaning att bygga än själva motorn. Men nu gissar jag att det är förflyttning i framriktningen du tänker ha den till, inte som sidopropeller ?  Då går det ju inte åt riktigt lika mycket kraft för att få saker att röra på sig i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev IngemarE:

Ser ut som att infällningsmekanismen kommer vara en större utmaning att bygga än själva motorn. Men nu gissar jag att det är förflyttning i framriktningen du tänker ha den till, inte som sidopropeller ?  Då går det ju inte åt riktigt lika mycket kraft för att få saker att röra på sig i alla fall.

 

Ja, det vore ju bra om fällningsmekanismen dels blir så liten som möjligt och dessutom lätt att få tät/dränera så fort den öppnats eller stängs. När den är stängd kommer vattentrycket hålla det tätt med hjälp av en gummilist och överhäng.. men hur ska man hantera transisionen?

 

Öppningen skulle man kunna lösa genom att ha en gummidamask som följer med ner och pressar ut vattnet, men i stängningen kommer det alltid komma in vatten.. sen ska man få det tätt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid närmare eftertanke så är det nog smartare att bygga ett specialfäste för elmotorn på akterspegeln. Kanske med en arm så att man kan fälla in den helt i akterspegeln istället för att krångla till det med botten. 

 

Eller så har man den helt enkelt bara på akterspegeln som det är tänkt🤨

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...