Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
KristofferJ

Bensindoft

Rekommendera Poster

Hejsan! 
Har en Örnvik HT 550. 
Tank är inne i båten, slang ut till en Mercury 402. 
När jag kommer ner till den och öppnar kapellet så är det en stark bensindoft. Den försvinner sen när kapellet varit öppet en liten stund. 
Hittar inte någonstans där det kan läcka bensin, letat som tusan. 
Någon som kan hjälpa till och vet vad det beror på? 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för tank? Fast installerad eller en lös 20l så, felaktigt, kallad trycktank?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev excel319:

Vad är det för tank? Fast installerad eller en lös 20l så, felaktigt, kallad trycktank?

Det är en lös 20l röd tank men luftnings tryck vid tankningshålet. Kanske heter trycktank :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev KristofferJ:

Det är en lös 20l röd tank men luftnings tryck vid tankningshålet. Kanske heter trycktank :) 

Trycktank användes på tidiga utombordare och fungerade så att motorn pumpade in luft i tanken istället för att ha en sugpump som typ alla motorer tillverkade från 1970 och framåt har. Dessa äldre motorer hade alltså två slangar, som ofta satt ihop, kopplade mellan motor och tank. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev ChristerN:

Trycktank användes på tidiga utombordare och fungerade så att motorn pumpade in luft i tanken istället för att ha en sugpump som typ alla motorer tillverkade från 1970 och framåt har. Dessa äldre motorer hade alltså två slangar, som ofta satt ihop, kopplade mellan motor och tank. 

Förstår. Ja det är ju en motor från 70 talet. Men vad jag kan se är där bara en slang i mellan. Är det detta som gör att det luktar?
Är det något som kan hända tänker jag, förstår att man andas in ångan men något annat som kan ske? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stark bensindoft är alltid en varningssignal. Men bensin luktar också starkt även vid mycket små mängder.

kolla noga anslutningar till tanken och blåsan på slangen. Är det minsta spricka så byt.

Men inne i under att kapell kan det lukta mycket om tex avluftningen till tanken är öppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Ginger:

Stark bensindoft är alltid en varningssignal. Men bensin luktar också starkt även vid mycket små mängder.

kolla noga anslutningar till tanken och blåsan på slangen. Är det minsta spricka så byt.

Men inne i under att kapell kan det lukta mycket om tex avluftningen till tanken är öppen.

Tack 🙏🏻 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns nog ingen tank eller dunk som håller tätt när det gäller bensinångor.

Särskilt inte under ett kapell där solen legat på.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska inte stinka bensin när man öppnar kapellet.  Om det gör det så finns det en läcka. Den kan vara väldigt liten men det är ändå en läcka. 

 

Det kan som sagt vara någon anslutning eller luftskruv som inte håller tätt för trycket när tsnken blir uppvärmd av solen. Det kan vara slang eller blåsa som börjat spricka eller är av fel sort. Det kan också vsrs själva tanken som blivit gammal och tunn. 

 

Jag har själv varit med om en bensindunk av plast som plötsigt började läcka rakt genom plasten.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Eld-:

Det ska inte stinka bensin när man öppnar kapellet.  Om det gör det så finns det en läcka. Den kan vara väldigt liten men det är ändå en läcka. 

 

Det kan som sagt vara någon anslutning eller luftskruv som inte håller tätt för trycket när tsnken blir uppvärmd av solen. Det kan vara slang eller blåsa som börjat spricka eller är av fel sort. Det kan också vsrs själva tanken som blivit gammal och tunn. 

 

Jag har själv varit med om en bensindunk av plast som plötsigt började läcka rakt genom plasten.

Ok. 
Tanken är i förvaringen under sittdynorna, så det kommer aldrig direkt sol på den. 
tanken är gammal, av plåt. 
Det luktar även om jag jag går dit tidig morgon innan solen ”rört” båten. 

Jag börjar fundera på att det kan vara så att det inte är tätt vid tanklocket för jag hittar inte bensin någonstans. Allternativ att det är vid slangen in i tanken. 
Kan jag köra båten ändå tills problemet är hittat och löst?

Väldigt tacksam för svaren jag får! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyft ut tanken, kläm ihop slangen så bensin finns kvar i den. Låt båten stå några dagar om det droppat något från slangen när du tog loss den. Luktar det inte då så är det tanken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gissa på att lukten kommer ut via avluftningsskruven. Brukar du stänga den efter att färden är klar för dagen? Kan också vara packningen till nämnda skruv eller fåfyllnadslockets packning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev KristofferJ:

Förstår. Ja det är ju en motor från 70 talet. Men vad jag kan se är där bara en slang i mellan. Är det detta som gör att det luktar?
Är det något som kan hända tänker jag, förstår att man andas in ångan men något annat som kan ske? 

702:an kom sent på 70-talet har jag för mig och har bränslepump. Alltså ingen trycktank. 
Dock så håller jag med om att bensinlukt ska tas på allvar och håller med om att det troligaste är slang, blåsa eller anslutningar. Kolla dessa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Kojak77:

Lyft ut tanken, kläm ihop slangen så bensin finns kvar i den. Låt båten stå några dagar om det droppat något från slangen när du tog loss den. Luktar det inte då så är det tanken. 

Tack för tipps! Ska testa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev excel319:

Jag skulle gissa på att lukten kommer ut via avluftningsskruven. Brukar du stänga den efter att färden är klar för dagen? Kan också vara packningen till nämnda skruv eller fåfyllnadslockets packning. 

Ja det är jag noga med. Dock så glömde jag öppna den när jag skulle starta båten för ett par dagar sedan, och den starta och stod på i 10 min. Sen titta jag och såg att jag glömt öppna luftventilen och tyckte det var lite konstigt att det gick att starta ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev KristofferJ:

Ja det är jag noga med. Dock så glömde jag öppna den när jag skulle starta båten för ett par dagar sedan, och den starta och stod på i 10 min. Sen titta jag och såg att jag glömt öppna luftventilen och tyckte det var lite konstigt att det gick att starta ändå.

Starta går ju, det är först när motorn har förbrukat bensin ur tanken som vakuum uppstår och motorn stannar. Att din motor fortsätter att gå så länge tycker jag tyder på att tanken läcker in luft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...