Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Mambo

Fuktskada i teakinredning

Rekommendera Poster

Jag har ingen träbåt men däremot en segelbåt med hel träinredning i lackad teak.

Teaken har missfärgats/mörknat i ett område nedanför köket, ca 12 x 4 cm, se bilder.

Den vertikala delen till höger, som är rundad, är gjord i homogen teak medan det till vänster är teakplywood. Det skadade området ligger i plywooden på gränsen till den homogena delen.

Man kan anta att det kommit fukt underifrån men jag har aldrig upplevt att det varit fuktigt/blött här (Har haft detta i flera år).

Men hur ska man snyggast laga skadan? Jag vill ju ogärna riva hela köksunderskåpet.

missfärgad teak 1.jpg

missfärgad teak 2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det finns nog bara två alternativ gissar jag.

byt ut det dåliga vilket blir svårt utan att synas efteråt eller låt vara.

om det inte är mjukt eller ruttet hade jag låtit det vara och kanske penslat på lite Lignu fast det är svindyrt för det lilla men det skyddar i alla fall framöver.

att det har uppkommit underifrån ser jag förstår jag på glipan i durken.

om det är massivt trä kan du ju alltid fälla in en bit.

jag är ingen finsnickare direkt så jag hade personligen låtit det vara om det inte är mjukt.

mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tanke är att skadan inte har någon betydelse för hållfastheten. Så om man skulle såga/hyvla till en bred (60 mm) teaklist så att den blir bara kanske 3-4 mm tunn och sedan limmas/skruvas bakifrån och lackas likadant som övrig inredning. Teaklisten ska gå hela vägen uppifrån och ned.

Det är ett större jobb att fräsa/såga ur teaken i det skadade området och ersätta med ny, det kommer att synas ändå att man bytt ut en bit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det ser ut som plyfan längs hela skarven mellan den massiva hörnstolpen och och plyfan är lite mörk, som om den är eller har varit fuktig. 

Vad är det för något på baksidan är denna plyfaskivan, kan fukten komma från det hållet, eller är det så enkelt att det är kondensvatten som kommer uppifrån och letar sig nedåt längs skarven?

Du skriver att det är ett köksskåp,  så kan vara spillvatten från diskho, eller kondens från ev. kylsbox?

 

Men oavsett var fukten kommer ifrån så är det nog, som flera redan påpekat, svårt att åtgärda detta på ett snyggt sätt utan att byta hela flyfaskivan.

 

Så om jag var du så hade jag först och främst tagit reda på varifrån fukten kommer och åtgärdat det, och sen låtit det vara som det är.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att det är där vattnet kommer in, utan stannar.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med ta reda på var fukten kommer ifrån och se till så det inte fortsätter.

 

Det fiffiga i att använda teak är att fukten inte går in i trät. Men lacken kan släppa så som den troligen gjort för dig. Det kan då se ut som en fuktskada på trät men det är det inte.

Slipa väldigt försiktigt bort lacken där fukten kommit in och mattslipa sedan hela ytan. Därefter kan du lacka hela ytan och det kommer bli som nytt.

Tänk bara på att ytan på plywooden är väldigt tunn. 0.55 mm före putsning. Kan vara 0.2 mm efter att tillverkaren av plywooden putsat skivan om du har otur, och då får du vara riktigt försiktig.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Loope:

Det fiffiga i att använda teak är att fukten inte går in i trät.

Kan berätta med 100% säkerhet att det där inte stämmer. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Peter_K:

Kan berätta med 100% säkerhet att det där inte stämmer. 

I detta fallet är det nog snarare så att fukten gått in mellan faneren och kärnan.

Annars är ju teak liksom ek ganska hårda träslag, men dom kan ju bli fuktskadade dom också, men det kan ju ta längre tid än andra träslag, alltså mer hållbart, och det är väl kanske en av orsakerna till att det används till olika båtar.

 

Hursomhelst, vilket redan påpekats, är ju att se till att orsaken till fuktskadan elimineras. Här är det ju med stor sannolikhet kapillärkrafterna i kärnplywooden som sugit upp fukt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många tror att teak är ett hårt träslag men det är fel. Det har en densitet på mellan 600 och 700 kg luft torrt. Jämfört med ek ex. som ligger på motsvarande 700 till 800 kg. 

Båda kan anses som medel hårda. Det som gör teaken unik är innehållet av kisel och att det är fett. Vilket gör det både röt beständigt och svårt att limma och lacka, samt sliter mycket på verktygen. 

Det kan vara som Georg skriver, att faneret släppt mellan plywood kärnan och yttersta lagret faner men jag är ganska övertygad om att det i stället krupit in fukt under lack ytan. I så fall borde det inte vara några problem att fixa till.

Lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Loope:

Det som gör teaken unik är innehållet av kisel och att det är fett. Vilket gör det både röt beständigt och svårt att limma och lacka, samt sliter mycket på verktygen. 

Det där håller jag med om men att teak är ganska motståndskraftigt mot röta betyder inte att det inte tar upp vatten. Det gör det och måste torka innan man lackar om det blivit blött.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-10-11 vid 13:58 skrev Loope:

Många tror att teak är ett hårt träslag men det är fel. Det har en densitet på mellan 600 och 700 kg luft torrt. Jämfört med ek ex. som ligger på motsvarande 700 till 800 kg. 

Båda kan anses som medel hårda. Det som gör teaken unik är innehållet av kisel och att det är fett. Vilket gör det både röt beständigt och svårt att limma och lacka, samt sliter mycket på verktygen. 

Det kan vara som Georg skriver, att faneret släppt mellan plywood kärnan och yttersta lagret faner men jag är ganska övertygad om att det i stället krupit in fukt under lack ytan. I så fall borde det inte vara några problem att fixa till.

Lycka till!

Ja det är väldigt vanligt att teakfaner släpper in fukt i kärnan eller mellan kärnan och faneren, ja inte bara teakfaner förresten, sedan finns det ju sådana laminat av olika kvalitét förstås. Men man vill väl spara pengar och så bygger man med fanerade skivor, ibland av sämre kvalitet. Jag hade ett liknande släpp, fast större yta i förra båtens sittbrunnsbord. Det slutade med att en kompis limmade på nytt faner, jag tror det limmades med epoxi. Nya ägaren till den båten tyckte iallafall att det var väldigt snyggt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kärnan är aldrig gjord i teak, bara ytfaneret är i teak precis som du säger.

 

En del plywood fabriker använder Gaboonplywood, andra björkplywood som kärna och båda dessa är bra. Men de billigaste och vanligaste kärnorna är de som båt butikerna saluför i sin teakplywood. De har en har en kärna av Meranti och den är oftast limmad med få och lite tjockare skikt vilket inte är lika bra. Suger lättare upp fukt och är inte lika formstabila men framförallt delaminerar de mycket lättare om det kommer in fukt i kärnan. Inget av våra Svenska båtvarv använder denna kärnan. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...