Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Gfreddy

Får ej i växel

Rekommendera Poster

Hej

Har köpt ny båt, men får inte i varken fram eller back.

Gasreglaget går inte att rubba (funkar bra i friläge)

Inombordare med toppmonterat Quicksilver/Mercrusier reglage från 96.

Säljaren säger att det funkade för honom. Fanns inget vatten tillgängligt när jag köpte så startade bara motorn några sekunder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så enkelt som att du inte får ur spärren helt? Testa utan att trycka in spärren och med spärren intryckt. Käns det lika kanske det är spärren som krånglar.

 

Annars kan du koppla bort vajern från bakslaget (brukar vara väldigt enkelt om det går att komma åt) och testa. Då kan du avgöra om det är i reglaget eller backslaget som problemet sitter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 hours ago, rejas said:

Det är inte så enkelt som att du inte får ur spärren helt? Testa utan att trycka in spärren och med spärren intryckt. Käns det lika kanske det är spärren som krånglar.

 

Annars kan du koppla bort vajern från bakslaget (brukar vara väldigt enkelt om det går att komma åt) och testa. Då kan du avgöra om det är i reglaget eller backslaget som problemet sitter.

Hej och tack för svar 

Men reglaget har ingen spärr för att lägga i växel utan det är bara att föra fram/bak.

Bara knapp på sidan för att kunna gasa i friläge.

Mina 2 tidigare båtar har haft spärr så var lite föundrad till att börja med men kollade med säljaren.

Han hade dessutom lagt i växel samma dag som jag köpte båten (utan motor igång)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gfreddy:

Hej och tack för svar 

Men reglaget har ingen spärr för att lägga i växel utan det är bara att föra fram/bak.

Bara knapp på sidan för att kunna gasa i friläge.

Mina 2 tidigare båtar har haft spärr så var lite föundrad till att börja med men kollade med säljaren.

Han hade dessutom lagt i växel samma dag som jag köpte båten (utan motor igång)

Varför tror många glada båtköpare alltid på säljaren?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man läser på detta forum om likadana eller likartade problem, är det oftast reglagekabeln som är utsliten. Men prova @rejas förslag och koppla bort reglagekabeln vid backslaget (om du har drev är det ju krångligare) och se då om kabeln kan löpa fritt.

Sådana här reglagekablar är ju egentligen förbrukningsvara, och bör ju bytas, kanske i intervaller om tio år. Min växelkabel lade av efter nitton år… 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 hours ago, Georg_Ohm said:

När man läser på detta forum om likadana eller likartade problem, är det oftast reglagekabeln som är utsliten. Men prova @rejas förslag och koppla bort reglagekabeln vid backslaget (om du har drev är det ju krångligare) och se då om kabeln kan löpa fritt.

Sådana här reglagekablar är ju egentligen förbrukningsvara, och bör ju bytas, kanske i intervaller om tio år. Min växelkabel lade av efter nitton år… 

Stort tack för hjälpen. Menar du vid växelväljaren i drevet eller i motorrummet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Gfreddy:

Stort tack för hjälpen. Menar du vid växelväljaren i drevet eller i motorrummet!

Om du har rak axel med backslag så menar jag i motorrummet.

Om du har drev så sitter ju växelväljaren, iallafall på VP drev, i själva drevet, men den går att komma åt om du tiltar upp och skruvar av en kåpa.

 

Sedan kan du ju demontera själva reglaget och koppla loss växelkabeln där och kontrollera att det funkar.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minutes ago, Georg_Ohm said:

Om du har rak axel med backslag så menar jag i motorrummet.

Om du har drev så sitter ju växelväljaren, iallafall på VP drev, i själva drevet, men den går att komma åt om du tiltar upp och skruvar av en kåpa.

 

Sedan kan du ju demontera själva reglaget och koppla loss växelkabeln där och kontrollera att det funkar.

Du är till grymt stor hjälp, stort tack!!!!

Jag har ett Bravo 2 drev, vet nog vilken kåpa det är 🙂

Det blir antingen kåpan och kolla där eller demontera reglaget imorgon då....

Stort tack igen!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Växelvajern är väl delad i motorrummet?

Då bör det räcka med att ta isär där.

Jag kan ha fel, men har för mig att alfadreven har det.

Men detta är ju bravodrev, då kan det kanske vara annorlunda.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minutes ago, Jorgen01 said:

Växelvajern är väl delad i motorrummet?

Då bör det räcka med att ta isär där.

Jag kan ha fel, men har för mig att alfadreven har det.

Men detta är ju bravodrev, då kan det kanske vara annorlunda.

Tror faktiskt att du har rät...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, utan att egentligen veta vad jag pratar om så har jag hört flera gånger att man aldrig ska lägga i växeln med motorn av på Bravodreven, något om att konan strular till sig och man kan sabba växelwiren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 hours ago, superpin said:

Hmm, utan att egentligen veta vad jag pratar om så har jag hört flera gånger att man aldrig ska lägga i växeln med motorn av på Bravodreven, något om att konan strular till sig och man kan sabba växelwiren. 

Det har jag inte hört talas om...behöver å andra sidan betyda något att inte jag har hört det...någon annan som hört samma?? har fått flera bra förslag, tack för det!

Haha tyvärr fått alla 3 förslag som jag kunde tänka mig också, reglaget-växelväljare i drevet-i motorn....hmmm dags att besluta sig var man skall börja ;.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Gfreddy:

Det har jag inte hört talas om...behöver å andra sidan betyda något att inte jag har hört det...någon annan som hört samma?? har fått flera bra förslag, tack för det!

Haha tyvärr fått alla 3 förslag som jag kunde tänka mig också, reglaget-växelväljare i drevet-i motorn....hmmm dags att besluta sig var man skall börja ;.)

Börja då med att titta efter om växelkabeln är delad i motorrummet, i så fall koppla loss den delen av kabeln som går till reglaget, och se sedan om det går att ”växla” gör det det så är det ju iallafall inte reglaget och den första delan av kabeln som det är fel på.

Nu vet jag ju inte hur det ser ut på varesig Alfa eller Bravo, men på VP löper ju växelkabeln en bit under vattnet mellan skölden och drevet, detta är ju en akilleshäl, under vattnet, böjs uppåt och nedåt, åt styrbord och babord hela tiden, klart att då slits ju kabeln en hel del just där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minute ago, Georg_Ohm said:

Börja då med att titta efter om växelkabeln är delad i motorrummet, i så fall koppla loss den delen av kabeln som går till reglaget, och se sedan om det går att ”växla” gör det det så är det ju iallafall inte reglaget och den första delan av kabeln som det är fel på.

Nu vet jag ju inte hur det ser ut på varesig Alfa eller Bravo, men på VP löper ju växelkabeln en bit under vattnet mellan skölden och drevet, detta är ju en akilleshäl, under vattnet, böjs uppåt och nedåt, åt styrbord och babord hela tiden, klart att då slits ju kabeln en hel del just där.

Tack så får det nog bli, återkommer idag eller imorgon....behöver säkert mer hjälp om detta....men man lär sig 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och då var jag här igen......började i motorrummet och hittade denna sprint/skruv som gått av!

Den satt fortfarande instucken i godset till vänster. När jag lossade den från godset så gick det att flytta växelreglaget på instrumentpanelen. Om jag inte är helt fel ute innebär detta.

1. Får borra ut skruv som sitter kvar i godset och skaffa ny (satt även en liten fjäder på "skruven" som tyvärr försvann neråt...)

2. Det egentliga felet är förhoppningsvis vajern från motorrummet till växelväljaren i drevet och att jag får plocka bort plattan på drevet som täcker växelväljaren

 

??

20230812_Växelwire.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gfreddy:

Och då var jag här igen......började i motorrummet och hittade denna sprint/skruv som gått av!

Den satt fortfarande instucken i godset till vänster. När jag lossade den från godset så gick det att flytta växelreglaget på instrumentpanelen. Om jag inte är helt fel ute innebär detta.

1. Får borra ut skruv som sitter kvar i godset och skaffa ny (satt även en liten fjäder på "skruven" som tyvärr försvann neråt...)

2. Det egentliga felet är förhoppningsvis vajern från motorrummet till växelväljaren i drevet och att jag får plocka bort plattan på drevet som täcker växelväljaren

 

??

20230812_Växelwire.jpg

För att underlätta kommunikationen så heter grejen med skruven i, som sitter på den gängade delen av reglagekabeln för ”tärning”. Detta skall egentligen ha två stoppmuttrar på yttersidan, eller en låsmutter ”nylock”.

Godset då som den avdragna skruven sitter i, är det stål eller aluminium? (Kolla med en magnet om du är osäker).

Är skruvhålet genomgående? Det kan underlätta om det är genomgående.

Du får borra ur skruven försiktigt, så du inte skadar gängorna, börja med ett 3 mm borr, du kan ju först spruta på rostlösningsspray, och fortsätta med det under tiden du borrar. Om hålet är genomgående, och om du har tur så lossar skruven av värmen och med hjälp av borrets rotation så skruvar den ur sig.

Det finns ett här på forumet omstridt hjäpmedel som brukar kallas för ”svinpittar” dessa är vänstergängade koniska hårdmetallskruvar som man kan skruva in i ett hål i en skadad skruv och sedan skruva ut den. 
Om grejerna inte suttit i ett motorrum skulle man ju kunna värma med en ”blåslampa” en gasolbrännare, men det låter du bli! En varmluftspistol kan funka, men ger oftast inte tillräcklig effekt.

Som sagts, var rädd om gängorna, om dom skadas kan man ju ”renovera” med en gängtapp, men jag vet inte vad det är för gängor, amerikansk motor? Sannolikt inte metriska gängor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Gfreddy:

Och då var jag här igen......började i motorrummet och hittade denna sprint/skruv som gått av!

Den satt fortfarande instucken i godset till vänster. När jag lossade den från godset så gick det att flytta växelreglaget på instrumentpanelen. Om jag inte är helt fel ute innebär detta.

1. Får borra ut skruv som sitter kvar i godset och skaffa ny (satt även en liten fjäder på "skruven" som tyvärr försvann neråt...)

2. Det egentliga felet är förhoppningsvis vajern från motorrummet till växelväljaren i drevet och att jag får plocka bort plattan på drevet som täcker växelväljaren

 

??

20230812_Växelwire.jpg

Varför är tärningen och den andra delen skadade/nötta på ovansidan? Går dom mot något när du växlar?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Rascal:

Varför är tärningen och den andra delen skadade/nötta på ovansidan? Går dom mot något när du växlar?

Det ser mera ut som om något eller någon har slagit sönder grejorna. Det ser inte ut som om det är skavt det är stukat. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 hours ago, Georg_Ohm said:

För att underlätta kommunikationen så heter grejen med skruven i, som sitter på den gängade delen av reglagekabeln för ”tärning”. Detta skall egentligen ha två stoppmuttrar på yttersidan, eller en låsmutter ”nylock”.

Godset då som den avdragna skruven sitter i, är det stål eller aluminium? (Kolla med en magnet om du är osäker).

Är skruvhålet genomgående? Det kan underlätta om det är genomgående.

Du får borra ur skruven försiktigt, så du inte skadar gängorna, börja med ett 3 mm borr, du kan ju först spruta på rostlösningsspray, och fortsätta med det under tiden du borrar. Om hålet är genomgående, och om du har tur så lossar skruven av värmen och med hjälp av borrets rotation så skruvar den ur sig.

Det finns ett här på forumet omstridt hjäpmedel som brukar kallas för ”svinpittar” dessa är vänstergängade koniska hårdmetallskruvar som man kan skruva in i ett hål i en skadad skruv och sedan skruva ut den. 
Om grejerna inte suttit i ett motorrum skulle man ju kunna värma med en ”blåslampa” en gasolbrännare, men det låter du bli! En varmluftspistol kan funka, men ger oftast inte tillräcklig effekt.

Som sagts, var rädd om gängorna, om dom skadas kan man ju ”renovera” med en gängtapp, men jag vet inte vad det är för gängor, amerikansk motor? Sannolikt inte metriska gängor.

Hej tack för suverän hjälp! Godset är av aluminium och skruvhålet är genomgående men kan tyvärr bara borra från "fel håll" alltså från botten av gängorna så att säga. Kommer inte åt att borra från hållet man skruvar i ifrån.

Tyvärr sitter "locket" på drevet som täcker växelväljaren med 3 st bultar med utvändig Torxs huvud.....vem har det hemma...men en granne jobbar på Mekonomen så han skule försöka komma ihåg att ta med sig hem imorgon så att jag kan låna. Får se vad jag hinner med idag skall hjälpa min dotter att flytta på tisdag/onsdag. Ni är där ute är min hjälplina kan jag lugnt konstatera 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 hours ago, Rascal said:

Varför är tärningen och den andra delen skadade/nötta på ovansidan? Går dom mot något när du växlar?

Vet ej tyvärr har aldrig kört båten, är rädd att det är jag eller någon (flera som försökt) annan som har "förstört det" när vi har försökt lägga i växel???

Bara en gissning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Gfreddy:

Vet ej tyvärr har aldrig kört båten, är rädd att det är jag eller någon (flera som försökt) annan som har "förstört det" när vi har försökt lägga i växel???

Bara en gissning.

Torx blir allt vanligare, alltid bra att ha torxbits hemma, det brukar finnas sådana med i sådana där satser med olika bits man kan köpa i ”gubbaffärerna”…

 

Det ser ju mer ut som om något tungt ramlat ned i motorrummet och landat på tärningen och konsolen, eller som om någon klipp till delarna med en stor hammare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minutes ago, Georg_Ohm said:

Torx blir allt vanligare, alltid bra att ha torxbits hemma, det brukar finnas sådana med i sådana där satser med olika bits man kan köpa i ”gubbaffärerna”…

 

Det ser ju mer ut som om något tungt ramlat ned i motorrummet och landat på tärningen och konsolen, eller som om någon klipp till delarna med en stor hammare. 

I detta fallet är det tyvärr Torx HYLSA som behövs, känns ovanligare än Torx bits

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev guestsson:

Du kan ju skruva loss grejerna och spänna upp fästet i ett skruvstäd, det bör ju underlätta reparationen.

För en hylsnyckelsats med hylsor i tum-mått har du väl…?

Då kan du borra från vilket håll som helst.

Att köpa nya delar kan ju bli rätt så dyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Gfreddy:

I detta fallet är det tyvärr Torx HYLSA som behövs, känns ovanligare än Torx bits

Aj då, jodå, Citroën har en del sådana…. Så jag vet….

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minutes ago, Georg_Ohm said:

Du kan ju skruva loss grejerna och spänna upp fästet i ett skruvstäd, det bör ju underlätta reparationen.

För en hylsnyckelsats med hylsor i tum-mått har du väl…?

Då kan du borra från vilket håll som helst.

Att köpa nya delar kan ju bli rätt så dyrt.

Japp så får det bli! Båten har inte varit så väldigt bra underhållen så det måste läggas ut en hel del pengar ändå....nytt kapell precis köpt och alla stolar/soffor i sittbrunnarna måste göras om....huga....behöver försöka spara in någonstans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Aj då, jodå, Citroën har en del sådana…. Så jag vet….

Det kan även fungera med en tolvkantshylsa.

En sak utanför ämnet är att det finns även 

skruv som liknar torx men heter något annat vilket jag glömt nu.

Men framstolarna på VWkoncernens bilar är fastsatta med sådana.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jorgen01:

Det kan även fungera med en tolvkantshylsa.

En sak utanför ämnet är att det finns även 

skruv som liknar torx men heter något annat vilket jag glömt nu.

Men framstolarna på VWkoncernens bilar är fastsatta med sådana.

XZN…. VW började använda sådana redan på ”den luftkylda tiden”. Om nu nån är intresserad av det så är  bakaxelns drivaxlar fästa med sådana skruv vid diffen i transväxellådan.

Sedan finns det Torx plus, som inte heller är kompatibla med vanliga Torx.

 

Denna krafiga bitssats har jag haft mycket användning av, då det har mekats med Volvo-Penta, Volkswagen och Citroën… fast då mest användning på fastrostade skruvar i gamla eller halvgamla bilar.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minutes ago, Georg_Ohm said:

XZN…. VW började använda sådana redan på ”den luftkylda tiden”. Om nu nån är intresserad av det så är  bakaxelns drivaxlar fästa med sådana skruv vid diffen i transväxellådan.

Sedan finns det Torx plus, som inte heller är kompatibla med vanliga Torx.

 

Denna krafiga bitssats har jag haft mycket användning av, då det har mekats med Volvo-Penta, Volkswagen och Citroën… fast då mest användning på fastrostade skruvar i gamla eller halvgamla bilar.

Nu är det nära att bulten är ute, har borrat med 3,5 mm borr och är igenom hela bulten utan att ha skadat gängorna tror jag....även om det bara är delar av mm kvar runt om....går jag upp en borrstorlek så blir det hejdå till gängorna hmmmm får klura hur jag skall få ut "resterna"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...