Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
0123456789

Elvinch till båt som väger 600kg

Rekommendera Poster

Sen kan man ju anta att totalvikten inte bara handlar om båt och motor, jag antar att det även finns minst ett batteri, bränsletank, ankare med kätting och eler tamp?

Så det är nog inte omöjligt att det handlar om 100kg till utöver båt ock motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Peter_K:

”Hur stark båtvinsch behövs?

När du använder en vinsch bör den alltid vara dimensionerad för en och en halv gång av bruttovikten för själva båten.”

https://www.lastexperten.se/sv/articles/3190/batvinsch
 

600x1,5=900 kg

Nja, det där är överdrivet. En gång båtvikten i dragkraft räcker. Min kärra (Fogelsta) som får lasta 2000 kg levereras med en manuell vinsch som är specad till 1705 kg. När jag satte på på elvinsch blev det en Supervinsch S4000 som är specad till 1814 kg. Och båten på närmare 2 ton kommer upp utan problem.

 

Jänkarna som är frekventa traileranvändare brukar rekommendera 0,5-1 ggr båtvikten som vinschkapacitet.

Dutton-Lainson som gör de manuella vinscharna som t.ex. Fogelsta/Brenderup använder skriver;

"A commonly used ratio of boat size to winch capacity is 2 to 1. Example: a 2200 lb boat requires 1100 lb winch. There are, however, many factors to consider in selecting the proper size winch which are beyond the control of the winch manufacturer. For example, the ratio can sometimes be stretched to 3 to 1 when using a trailer equipped with good quality free-turning rollers maintained in excellent condition and most commonly used on ramps where the boat floats most of the way onto the trailer. The ratio should be reduced to as much as 1 to 1 on trailers using wooden bunks with no self-alignment capabilities, most frequently used on boat ramps requiring that the boat be winched a long way onto the trailer. Note that pontoon boat trailers and other special designs require special consideration to winch capacity selection."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Kane:

Nja, det där är överdrivet.

Å andra sidan kostar en elwinch som tar 900 kg under 800 kr på Biltema, så varför ha mindre kapacitet än så..? 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Peter_K:

Å andra sidan kostar en elwinch som tar 900 kg under 800 kr på Biltema, så varför ha mindre kapacitet än så..? 🙂 

Man kanske vill ha annat än Biltema?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Kane:

Man kanske vill ha annat än Biltema?

Såklart, men det är en lten besparing att gå ner i winchstorlek under de 900 kg jag nämnde. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren,ska testa en vinsch som klarar 900 kg ,är det skillnad på kvalitet av dom olika fabrikaten?

En fråga går  motorn på vinchen fram och bak  både när man tar upp och lägger i båten ,har sett vinch med bara en strömbrytare 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade denna på Jula, jag har den mindre för 900 kg till mina båtar jag haft.  De har legat runt 800 kg med motor, bensin och lite annat bra att ha. Jag blockar för att spara på vinsch och wire och får även dubbel dragstyrka, man kör wiren både ut och in med fjärrkontrollen.

Screenshot_2023-08-10-00-22-08-38_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Kane:

Ja, bekvämt är det.

MEN, om man skall köpa någon radiofjärr så se till att den går på 868MHz eller 2,4GHz-bandet och inte som denna - 433-434MHz. Dels är det per automatik oftast lite bättre/säkrare radioprylar i dem (läs: FSK-modulering och inte simpel OOK, On-Off-Keying eller AM, som är oerhört lätt att störa ut), dels är det band där det inte finns annan radiotrafik som har högre prioritet och/eller använder enormt mycket högre uteffekt. T ex radioamatörer (som får sända med 1000W, jämfört med fjärrens 0,01-0,025W).

 

Flera gånger har jag utan att veta det "stoppat" kranbilars fjärrkontroll i hamnen när jag närmat mig och samtidigt pratat radio i bilen. Och det är inte mitt fel, 434MHz SRD (Short Range Devices) får faktiskt egentligen inte användas för säkerhetskänsliga tillämpningar då all sådan trafik såsom fjärrkontroller har sekundär prioritet på det bandet. Måste alltså tåla att bli utstörda. Men många åkeriägare köper dem för de är billigare, och säljarna har tyvärr oftast inte en susning om regler, radio eller frekvensband....

 

När Göta Kanalbolaget skulle bygga om så slussvakterna kunde styra maskineriet via fjärr för tio år sedan eller så, så testades lite olika system. Det slumpade sig faktiskt så att vi slussade i en av testslussarna när en av de tekniskt ansvariga var där just för fjärrsystemets skull. Och det de var inne på och hade installerat där var.....på 434 MHz. Säkert för att det var billigast och för att någon inte begrep bättre.

Jag visade dock teknikmannen hur jag bara genom att ha ett "radiosamtal" på amatörradion i min båt, dessutom från kajen i övre bassängen, lamslog Sjötorps samtliga slussar så det krävdes omstart gång på gång (systemet gick in i nödstoppmode om de blev utstörda, helt riktigt i och för sig). Trodde detta skulle övertyga dem om att det inte var vettigt att satsa på ett så simpelt 434MHz-system. Han var nämligen ganska ställd och överraskad över det som hände....

 

Sommaren efter fanns ett system installerat för fjärrkontroll av slussmaskineriet i kanalen. På just 434MHz (!). Och mycket riktigt rapporterade slussvakt efter slussvakt att de var mer än lovligt trötta på dessa opålitliga fjärrkontroller....

 

P.S.: En del fjärrar som säljs på nätet går på 315MHz. Men det är USA:s frekvensband för samma teknik (på leksaksnivå) som vårt 434MHz. Så även om man kanske slipper radioamatörer med dem så är frekvensen inte tillåten i Europa. Och tekniken precis lika usel.

Redigerad av IngemarE
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev IngemarE:

Ja, bekvämt är det.

MEN, om man skall köpa någon radiofjärr så se till att den går på 868MHz eller 2,4GHz-bandet och inte som denna - 433-434MHz. Dels är det per automatik oftast lite bättre/säkrare radioprylar i dem (läs: FSK-modulering och inte simpel OOK, On-Off-Keying eller AM, som är oerhört lätt att störa ut), dels är det band där det inte finns annan radiotrafik som har högre prioritet och/eller använder enormt mycket högre uteffekt. T ex radioamatörer (som får sända med 1000W, jämfört med fjärrens 0,01-0,025W).

 

Flera gånger har jag utan att veta det "stoppat" kranbilars fjärrkontroll i hamnen när jag närmat mig och samtidigt pratat radio i bilen. Och det är inte mitt fel, 434MHz SRD (Short Range Devices) får faktiskt egentligen inte användas för säkerhetskänsliga tillämpningar då all sådan trafik såsom fjärrkontroller har sekundär prioritet på det bandet. Måste alltså tåla att bli utstörda. Men många åkeriägare köper dem för de är billigare, och säljarna har tyvärr oftast inte en susning om regler, radio eller frekvensband....

 

När Göta Kanalbolaget skulle bygga om så slussvakterna kunde styra maskineriet via fjärr för tio år sedan eller så, så testades lite olika system. Det slumpade sig faktiskt så att vi slussade i en av testslussarna när en av de tekniskt ansvariga var där just för fjärrsystemets skull. Och det de var inne på och hade installerat där var.....på 434 MHz. Säkert för att det var billigast och för att någon inte begrep bättre.

Jag visade dock teknikmannen hur jag bara genom att ha ett "radiosamtal" på amatörradion i min båt, dessutom från kajen i övre bassängen, lamslog Sjötorps samtliga slussar så det krävdes omstart gång på gång (systemet gick in i nödstoppmode om de blev utstörda, helt riktigt i och för sig). Trodde detta skulle övertyga dem om att det inte var vettigt att satsa på ett så simpelt 434MHz-system. Han var nämligen ganska ställd och överraskad över det som hände....

 

Sommaren efter fanns ett system installerat för fjärrkontroll av slussmaskineriet i kanalen. På just 434MHz (!). Och mycket riktigt rapporterade slussvakt efter slussvakt att de var mer än lovligt trötta på dessa opålitliga fjärrkontroller....

 

P.S.: En del fjärrar som säljs på nätet går på 315MHz. Men det är USA:s frekvensband för samma teknik (på leksaksnivå) som vårt 434MHz. Så även om man kanske slipper radioamatörer med dem så är frekvensen inte tillåten i Europa. Och tekniken precis lika usel.

Tror nog att det inte händer alltför mycket i omvärlden när jag trailar båten några gånger per år. Såg att fjärren till ankarspelet (Quick) också går på 433 MHz. 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kraftig dynamometer mellan båt och vinsch så ser man vilken kraft som behövs.

En viss överkapacitet på vinschen behövs men man skall ju inte lyfta båten rätt upp.

Med rullar på vagnen och lagom vinkel på rampen så går det inte åt så stor kraft.

Sen bör det vara ståldrev i växellådan på vinschen.

Själv har jag Warn vinsch vilket är ett märke jag kan rekommendera.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Jorgen01:

Själv har jag Warner vinsch vilket är ett märke jag kan rekommendera.

Warner?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Kane:

Warner?

Jag ber om ursäkt, den heter tydligen Warn 3700.

Men det är mer än tio år sedan jag köpte den, så namnet har försvunnit i min åldrande hjärna.

 

Redigerad av Jorgen01
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen kan jag rekommendera fästplattan med lås, då kan du snabbt demontera vinschen och förvara den dolt när den inte behövs.

Det är då också lätt att montera en manuell vinsch om strömmen är slut.

Skärmklipp.JPG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry men jag använder inte nån mer syntetlina på någon vinsch mer, jag vill ha wire den ser och hör man på när det börjar gå åt helvete med. Hade syntet på bärgaren ett tag men det var ingen höjdare gick av så fort det börja ta emot lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Elegancej:

Sorry men jag använder inte nån mer syntetlina på någon vinsch mer, jag vill ha wire den ser och hör man på när det börjar gå åt helvete med. Hade syntet på bärgaren ett tag men det var ingen höjdare gick av så fort det börja ta emot lite.

Var den inte underdimensionerad då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jorgen01:

Sen kan jag rekommendera fästplattan med lås, då kan du snabbt demontera vinschen och förvara den dolt när den inte behövs.

Det är då också lätt att montera en manuell vinsch om strömmen är slut.

Skärmklipp.JPG

Sån har jag också. Suverän.

Skulle egentligen vilja ha en till "halva" för backup-vinschen, men de säljs bara som kit.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kane:

Sån har jag också. Suverän.

Skulle egentligen vilja ha en till "halva" för backup-vinschen, men de säljs bara som kit.

Har haft samma tanke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kane:

Var den inte underdimensionerad då?

Nä den var 10 el 12mm, det var en del år sedan så jag är inte helt säker och den satt monterad då när jag började där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min väger "torr" 650 kg och "våt" (uppmätt på en vågstation) 825 kg.

Har kört med julas "900" kg utan problem. Även på en ramp där båten får 45 grader innan den tippar ned.

Enda negativa är farten - långsam som attan och ljudlig men man slipper 190 i puls :)

Alltid värt något i dagens "ajabaja för motions värld" :)

 

 

 

Redigerad av 50sman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...