Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
sterneborn

Fullkomlig nybörjare drömmer om medelhavet

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har aldrig seglat innan utan enbart kört lite motorbåt. Jag har en dröm att jag och min sambo ska segla från Sverige ner till Portugal vad kommer att krävas? Jag har planerat in att börja ta förar och kustskeppar intyg. Jag planerar att köpa en segelbåt för runt 80 000 som ska vara lämplig för långturer. Finns det några förslag på båtar jag kan kolla på?

 

Vad finns det mer att tänka på och vad behöver planeras för att lyckas med ett sådant här stort äventyr. Vart kan jag hitta bra artiklar att läsa. 

 

Allt är än så länge bara i startgroparna men är tacksam för all hjälp jag kan få. 

 

Mvh Christian 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att ha en dröm!

Vill inte ta den ifrån dig direkt men det känns som om 80’ är väldigt lite pengar för en segelbåt som ska klara en sån resa. Skulle gissa att bara elektroniken som krävs (plotter, AIS, VHF, radar etc) landar en bra bit över den summan. 
Sök lite här på MG efter ”långfärd” och ”långseglare” så hittar du säkert lite matnyttigt.

Lycka till!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev ChristerN:

Kul att ha en dröm!

Vill inte ta den ifrån dig direkt men det känns som om 80’ är väldigt lite pengar för en segelbåt som ska klara en sån resa. Skulle gissa att bara elektroniken som krävs (plotter, AIS, VHF, radar etc) landar en bra bit över den summan. 
Sök lite här på MG efter ”långfärd” och ”långseglare” så hittar du säkert lite matnyttigt.

Lycka till!

Trådskaparen kanske skrev fel, en nolla för litet… och även 800.000 låter i snålaste laget, men det kan ju fungera.

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske börja med den här?

https://www.adlibris.com/se/bok/dra-dit-pepparn-vaxer-sa-forbereder-du-din-langsegling-9789197698900?gclid=EAIaIQobChMI8MGx1sjNgAMVxkhBAh0zAggKEAQYASABEgJEhPD_BwE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev sterneborn:

Jag har en dröm att jag och min sambo ska segla från Sverige ner till Portugal vad kommer att krävas?

Portugal ligger inte vid Medelhavet, så det första som krävs är nog en karta. 😉

 

En Vega skulle jag välja med en budget på 80 000.

Det är en robust liten båt som klarar det mesta.

 

Du bör kunna få en Vega för 20 - 40 tusen och komlettera utrustningen för resten av pengarna.

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Överdriv inte svårigheterna att segla långt/länge.

Man behöver ingen jättedyr båt.

 

Segla till pPortugal och vidare in i Medelhavet kan man göra med de flesta båtar som kan segla i Svenska farvatten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

jag skulle kolla på tex en ballad eller comfort 30, tåliga båtar som börjar få lite fart , samtidigt dom de är lite rymligare 

läs om pappa blondie i boken drömresan, det är just en ballad. Han åker i

gå sen kurser i navigation förar intyg .kustskepparen, utsjöskepparen , kanal intyg o vhf

kolla även youtube, Magic carpet hade en vindö

pä 8-9meter o åkte långt med

finns många mer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minute ago, Comfort4 said:

kolla även youtube, Magic carpet hade en vindö

pä 8-9meter o åkte långt med

finns många mer

Även Project Atticus på Youtube började med en liten båt och liten budget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för allas tips och åsikter!

 

Köpt lite böcker, lyssnar på biografier, genomfört en seglingskurs med små C55 båtar. Nu börjar förar och kustskeppar intyg utbildningen på måndag. Så med små steg så tar jag mig framåt hehe... 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå med i SXK Medelhavsseglarna, OSK eller JRSK för att lära och träffa andra långfärdsseglare.

När vi seglat utsidan söderut har vi sett att lokala segelbåtar ofta är 27-30 fot som seglar på Nordsjön, Biscaya och Atlanten.

 

Förvånansvärt är hur många långfärdsseglare som inte har aktiv AIS (observation när jag sett båtar runt mig men inte på plottern).

Med enklare mindre båt kan man vänta in lämpligt väder för en del sträckor har ofta dimma med sämre sikt(typ Galicien).

 

Go small, go now stämmer så väl

 

Redigerad av skippeer
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...