Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
wvansl

Köpa båt i medelhavet, registrera båt i Sverige?

Rekommendera Poster

Hej!
Jag bor i Sverige och är på väg att köpa en segelbåt från 2004 (36ft) i medelhavet. Båten ligger i Grekland.

Har aldrig köpt båt innan och jag vet nu den mest viktigaste saker (besiktning, moms papper etc etc) men jag förstår inte helt hur man "registrerar/flaggar båten".

Båten ska inte segla till Sverige, den kommer att vara kvar i medelhavet för några år.

 

Hur fungerar det i Sverige, hur registrerar jag båten? Har kollat lite på internet men fattar inte helt hur det fungerar.

Jag har också läst på internet att registrera båten i Polen är enklast, kostar typ 4.000SEK och är giltigt för livslängden utan årliga faktura osv.

 

Sen har båten också VHF (dsc) och IPERB som behövs omregistreras?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med att ”registrera båten”..?

Det finns inget båtregister i Sverige. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla Svenska båtar har en Svensk flagga eller hur? När de är registrerat i Polen har de en Polsk flagga, osv.

 

Om man seglar utanför Sverige, behöver båten inte vara "registrerat" nånstans?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev wvansl:

Alla Svenska båtar har en Svensk flagga eller hur? När de är registrerat i Polen har de en Polsk flagga, osv.

 

Om man seglar utanför Sverige, behöver båten inte vara "registrerat" nånstans?

 

Åter igen - det finns inget båtregister i Sverige.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här har jag uppfattat det: För fritidsbåtar gäller att den flagga man sätter på båten är där båten har sin hemmahamn. Ska den vara kvar i Grekland och har sin hemmahamn där så sätter du en grekisk flagga på den du seglar. Flaggan på båten har alltså inget med ägarens nationalitet att göra utan enkom var båten har sin hemmahamn.

 

Sedan finns som Peter K säger inget (statligt) båtregister i Sverige (över fritidsbåtar). 

 

Gissar också att äger du en båt i Grekland så är det grekiska regler som gäller, tex kring försäkringar, ansvar, skatter osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tilläggas kan också att det här med flaggan på fritidsbåtar är tradition snarare än regeltvång. I alla fall i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Stormfocken:

Så här har jag uppfattat det: För fritidsbåtar gäller att den flagga man sätter på båten är där båten har sin hemmahamn. Ska den vara kvar i Grekland och har sin hemmahamn där så sätter du en grekisk flagga på den du seglar. Flaggan på båten har alltså inget med ägarens nationalitet att göra utan enkom var båten har sin hemmahamn.

Nej, det är ägarens nationalitet som avgör! (Om båten har flera ägare med lika stor ägarandel men olika nationaliteter vet jag inte vad som händer, men det verkar inte vara fallet här.)

Här är lagtexten som reglerar detta. Det mest relevanta har jag markerat med understrykning.
 

Citat

Nationalitet
 

1 §   Ett fartyg skall anses som svenskt och vara berättigat att föra svensk flagg, om det till mer än hälften ägs av svenska medborgare eller svenska juridiska personer.

Följande fartyg skall dock inte anses som svenska och inte vara berättigade att föra svensk flagg, om de är införda i ett offentligt fartygsregister i något annat land än Sverige inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet:
   1. fartyg som ingår i en ekonomisk verksamhet som har etablerats i det registerförande landet, om fartygets drift leds och kontrolleras därifrån,
   2. fartyg som inte ingår i en ekonomisk verksamhet, om fartyget
   - vanligen finns i det registerförande landet, och
   - till mer än hälften ägs av fysiska personer som vistas i det registerförande landet och som antingen är medborgare i det landet eller vistas där med stöd av reglerna om fri rörlighet för personer inom Europeiska gemenskaperna eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. Lag (1997:266).
 

1 a §   I andra fall än som avses i 1 § skall ett fartyg anses som svenskt och vara berättigat att föra svensk flagg, om fartyget är infört i ett sådant fartygsregistrets skepps- eller båtdel som avses i 2 §. Lag (2001:384).
 

1 b §   Regeringen eller, efter regeringens bestämmande, Transportstyrelsen får efter ansökan i ett enskilt fall besluta att även andra fartyg än de som avses i 1 eller 1 a § ska anses som svenska och vara berättigade att föra svensk flagg. Ett sådant beslut får meddelas bara om fartygets drift står under ett avgörande svenskt inflytande eller om ägaren har fast hemvist i Sverige.

Regeringen får meddela föreskrifter om nationalitetshandlingar för svenska fartyg. Regeringen får då bestämma vad som ska iakttas med sådana handlingar samt förbjuda att ett registreringspliktigt eller registrerat fartyg hålls i drift utan gällande nationalitetshandling.

Citerat från tillämplig del av sjölagen, som återfinns i sin helhet här:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/sjolag-19941009_sfs-1994-1009/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för klargörandet! My bad! Nationaliteten avgör, inte hemmahamnen. Båten i det här fallet kan alltså ha en svensk flagga men inte om det är en fritidsbåt som ägs av svenskar som uppehåller sig i Grekland utan att vara utsända/stationerade där (som t ex diplomater). Om jag hajar det rätt så kommer det att handla om med vilket regelstöd TS vistas i Grekland för huruvida båten kan ha svensk flagg eller inte. Men juridik är inte mitt ämne så det kanske ska tolkas annorlunda.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev raol:

Nej, det är ägarens nationalitet som avgör! (Om båten har flera ägare med lika stor ägarandel men olika nationaliteter vet jag inte vad som händer, men det verkar inte vara fallet här.)

Här är lagtexten som reglerar detta. Det mest relevanta har jag markerat med understrykning.
 

Citerat från tillämplig del av sjölagen, som återfinns i sin helhet här:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/sjolag-19941009_sfs-1994-1009/

Njae, det du länkat till i "Det mest relevanta har jag markerat med understrykning". Handlar om registreringspliktiga båtar över 15m längd.

Exemplet som TS syftar till var ju 36 fot.

 

Mindre, icke yrkesmässiga båtar, bör nog följa traditionen för fritidsbåtar. Inga krav.

Alltså som Stormfocken beskrev.

Har man utländska gäster/ägare ombord kan man hedra dessa med en mindre flagga från deras hemland lite högre upp, i t.ex. vant eller stag.

Redigerad av Wingan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Wingan:

Njae, det du länkat till i "Det mest relevanta har jag markerat med understrykning". Handlar om registreringspliktiga båtar över 15m längd.

Exemplet som TS syftar till var ju 36 fot.

 

På ingen plats står det nåt som styrker ditt påstående om att sjölagen inte gäller fritidsbåtar under 15 m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men sjölagen reglerar väl inte vilken flagga vi sätter baktill på båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte...

Jag läser att flaggan behövs och båten behövs vara registrerat i nån land.

Tex, man kan göra det enkelt i Polen för alla nationaliteter. Man behöver inte vara polsk eller vara bosätt där för att kunna registrera båten där.

 

Mer info tex här:

https://www.poland-yacht-registration.com/

 

Om jag förstår rätt kan man inte segla en båt i EU utan nån form av registrering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev wvansl:

Jag fattar inte...

Jag läser att flaggan behövs och båten behövs vara registrerat i nån land.

Tex, man kan göra det enkelt i Polen för alla nationaliteter. Man behöver inte vara polsk eller vara bosätt där för att kunna registrera båten där.

 

Mer info tex här:

https://www.poland-yacht-registration.com/

 

Om jag förstår rätt kan man inte segla en båt i EU utan nån form av registrering.

Med den storlek och typ av båt du avsåg kan man det........ i Sverige.

Hur det är i Grekland och andra länder vet jag inget om.

Men det bör inte vara svårt att få reda på.

Dock är väl inte detta forum den bästa/enklaste/säkraste vägen att göra det på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt i den storleken behöver inte registreras i Sverige. Man kan registrera den om man vill men det kostar och är inte nödvändigt. Skall man segla i land där registrering krävs kan man köpa ett bevis av Kryssarklubben har jag för mig.

 

Men det är en sak att göra den Svensk. I detta fall behöver väl båten också avregistreras i Grekland. Om det är en affär mellan privatpersoner vet jag inte vems ansvar det är.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-08-04 vid 16:09 skrev Wingan:

Men sjölagen reglerar väl inte vilken flagga vi sätter baktill på båten?

Jo, bla. där.

 

1 kap. Om fartyg

Nationalitet

1 §   Ett fartyg skall anses som svenskt och vara berättigat att föra svensk flagg, om det till mer än hälften ägs av svenska medborgare eller svenska juridiska personer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-08-03 vid 21:11 skrev wvansl:

Båten ska inte segla till Sverige, den kommer att vara kvar i medelhavet för några år.

Jag tror du kan få alla råd och tips du behöver genom Svenska kryssarklubbens Medelhavsseglare.

http://www.medelhav.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...