Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Gäst Hasse

Bränsleförbrukning

Rekommendera Poster

Gäst Hasse

Hej. Jag har en Sea Ray 21 Seville MC med en Mercruiser V8 5.7 l. Jag har försökt att kolla förbrukningen och kommit fram till ca. 2.5 - 3.0 liter Distansen. Kan det stämma ? Nån som har koll på detta ? Hasse

post-0-1394234446,3175_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter mycket, om du inte har kollat vid fullt ös... Du bör ligga på ca 1-1,5l vid marschfart tycker jag (20-22 knop)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Coronet 21 cabin Vp175A v6 170 hk ligger på ca 1,5-1,7 liter distansen vid march 22-23 knop Båten är ganska tung, 2 ton och är tungdriven (24°V-botten)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag låg på ca. 25 knop, den toppar över 30. Jag hade ca. 3400 rpm. Jag har inget bra sätt mer än att försöka kolla hur många distans jag kört och jämföra med tankmätaren (vilken jag inte litar helt på). Har du nått bättre sätt ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Det du kan göra är att koppla in en separat tank med ex. 20liter soppa i kör/åk tills motorn stannar kolla med GPS hur långt du har kört så får du fram en exakt hur mycket den drar. Har du åkt 10 dist. så drar den 2L /dist.. Borde göra på det sättet även om du har inombordare. Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sänk vartalet till ca 3000RPM om möjligt. Tankafull tank på tappen o åk en 15-20 min i ca 22knop, åk tebaks till tappen o tanka fullt igjen kolla sedan på gps vikken sträcka du har åkt, så får du ut en ganska nogran förbrukning både per distans o timma :-) PS. Båten borde göra mer en 30 knop vid fullt ös!? Jag har själv en 5.0l i min o den toppar 44 knop enligt gps

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du ha benkoll på var båten går som billigast finns en enkel (men kostsam) lösning. Navman Fuel 2100 - en liten nippel monterad på bränsleslangen kopplad till en digital mätare. Den visar förbrukning/ timme, dags- och totalförbrukning samt bränslenivå i tanken. Priset är 2370,- på Hjertmans. Tänker själv införskaffa en ganska snart för att veta var min egen båt går som billigast samt vad den slukar som mest. //Alex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3000 varv är lite lågt, den ligger då och väger på planingströskeln om den är lastad eller har motvind. Båten väger ca. 1400 kg.

Jag vet faktiskt inte riktigt vilken hastighet jag ligger i för jag har ingen exakt mätare (trycklogg). Skall införskaffa en GPS till nästa säsong, borde kunna få en bättre koll på bränsle förbrukningen och fart då.

20.gif 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar vara en bra grej, kanske lite dyr. Men om man vill ha koll får det väl kosta lite. Skall kolla på detta, tack för tipset ! 1.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tips: Navman Fuel 2100 kostar hos  http://www.zellus.net  1995 kr.

(Instrument, Bränslemätare)

 

 

Har för övrigt själv en bränslemätare men Navman Fuel 3100 som även går att koppla till en GPS så man får fartuppgift och då kan bränsleflödesmätaren beräkna Nautisk mil per liter (dvs bränsleekonomin). Då kan du köra verkligen ekonomiskt, ju högre värde du får  desto längre sträcka kommer du på varje liter bensin.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det bara Navman som har denna fina födesmätare? Jag var sugen på en Garmin men nu vet jag inte längre. Vet nån om Garmin har en flödesmätare som tillbehör? Eller finns det en lös flödesmätare & vad kostar i så fall en sån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla Lowrance !, Har själv köpt ett kombinerat Gps & Ekolod inkl. flödesmatare som enl.uppgift från brukare skall vara mkt. bra, gpsén

har värkligen kanon grafik 480 * 480 punkter !.

Skall koppla in det hela i vinter så får man se. Får torrköra med plottern så länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Är du säker på vikten? Låter inte så mycket för en båt i den storleken med såpass stor motor? Om vikten är riktig borde ju båten kunna göra ca 50 knop på topp med den spisen om jag har fattat saken rätt... smiley-smile.gif\

 

 

Frid.

 

/Richard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Båten har en torrvikt om 1540 kg och med den spisen en toppfart om  40 kn.

/Jonas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med den motorn i, och full fräs så ligger du i trakterna runt 2.5 - 2.7/distans ja... tyvärr. Marschning runt 1.7 - 1.9/distans...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
\Cool\  Kolla i www.motormiljo.se och testa EuroAd, det funkar fint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte ett dugg på dessa mirakel tabletter. Många har man hört om och inte någon har funkat hittills.

post-18624-1394235393,0544_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

min gamla SR 22O DA -91 drar 2l dis och det var med en förstor förgasare typ holly750

samma motor som du (5.7merc) .

Varvade då ca 3200-3300 och farten var 25knop

 

Du kommer inte under 1,5l dis , hamnar du mellen 1.5 till 2 så ska du vara mer än nöjd !

 

Det blev liksom FAKTA i stället för alla gissningar du fått !!!!!!!!!

 

 

Lycka till med båten.

 

*Jocke

 

fakta på din båt finns på      www.searay.com/Archives

 

(3289 Lbs   ca 1600kg ..?)

 

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 20 mars 2008 | 18:46

post-11345-1394235393,6535_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var o kollade på denna, verkar ju bra men lite bökigt att själv ange hur mycket man tankar för att kunna ha nytta av bränslenivå i tanken  dels därför att man inte alltid  exakt vet hur mycket man har i dunkarna man tar ner till båten , sen borde det inte kallas hur mycket man har kvar i tanken utan egentligen hur mycket man har kvar utav det man slog i, annars blir det tokigt ,

Bara om man körde tanken helt snustorr innan man slog på mer bränsle blir det rätt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


 

så här kollar man förbrukningen på ett enkelt sätt..- som jag lärde mig av min far på 1970-talet före färddatorernas tid, men det funkar än.
Tanka fullt.
 
Kör och mät hur långt du kört, (logg, gps dödräkning eller uppmätt sträcka)
 
Tanka fullt på nytt. - (då vet du hur många liter soppa du gjort av med.)
 
Dividera förbrukning och distans då vet du förbrukning per M

 

t.ex har du kört 10 M och gjort av det går i 15 liter i tanken då vet du att båten drar 1,5 l/M

 

 

 

Senast ändrad av Marrexxx | 21 mars 2008 | 07:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi gör alla våra val, som motorbåtsägare kan jag bara säga, det kostar att ligga på topp\Cool\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också testat EuroAd och det funkar perfekt! Minus 10%. Dessutom försvinner alger/bakterier i tanken lukt och rök om man har besvär av det.

 

Senast ändrad av Surfare | 21 mars 2008 | 15:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De som rekommenderar EuroAd har bara ett inlägg vardera i statistiken, luktar smygreklam...., Kanske prova med lite EuroAd i forumet så försvinner lukten..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har han rätt. Alla motorer drar mer bränsle i förhållande till fart över 3000 varv. Spelar ingen roll om det är en bilmotor eller båtmotor. Jag kan tyvärr inte förklara varför dock. Jag har däremot provat med ett antal bilar och två olika båtar. Verkar stämma än så länge.

 

Kan du inte dra på så du kommer över planingen och sen dra tillbaka. Båten borde inte gå tillbaka i planingen då... \Undecided\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..jag fattar INTE vad du menar ?

 

kan du om formulera ditt inlägg ...just detta att

'' Båten borde inte gå tillbaka i planingen då... ??!!?

Även detta...

''Alla motorer drar mer bränsle i förhållande till fart över 3000 varv''

 

..jag är nog lite trög i bollen i kväll , men likväl så är jag nyfiken !!!!!

 

OK ?  

jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi endå snackar om bränsleförbrukning...........

 

Jag har en Nordkapp 17 HT, en nyrenoverad B20 skall monteras, Kan någån ut av ER med erfarenhet säga vad den borde dra normalt per distans, vad tycker ni???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


När man accelerarar med sin motorbåt så reser sig fören tills dess man når en viss hastighet då båten planar ut. Om man EFTER det drar tillbaka på gasen så ligger båten kvar i vattnet med hela skrovet dvs fören reser sig INTE igen. Eller borde inte iaf.

 

Om du t ex kör med din bil på motorvägen så är bränsleförbrukningen (mer eller mindre) proportionelig till hastigheten så länge du håller dig under 3000 varv. Kör man över 3000 varv så drar den MER bränsle än vad du får ut i fart. Jag kan inte den korrekta termen för detta.

 

 

En sak jag alltid kollar när jag köper bil är om jag kan köra i 110 på motorvägen utan att överstiga 3000 varv/minut. Om inte så köper jag inte bilen. Prova själv om du har en färddator i bilen. Eller båten för den delen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är ett exempel baserat på figurerade siffror.

 

 

brnslefrbrukning.jpg

 

 

mvh Jonas

 

Senast ändrad av Jonbeee | 22 mars 2008 | 09:57

 

Senast ändrad av Jonbeee | 22 mars 2008 | 09:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...