Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Cobran99

Örnvik 530Planar långsamt.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Örnvik 530 med Johnson V4 115 hk, tar en bra stund innan den vill gå i plan, intrimmad motor så långt det går.
Om man sätter ca 50 kg i fören, ex bilbatterier, kommer det att hjälpa eller stjälpa !?
Sitter Propulse 4-bladig som borde få den att plana fortare!?

Redigerad av Cobran99

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en fullt fungerande motor och rätt stigning på propellern skall den båten hoppa upp ur sjön utan barlast fram.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja den borde hoppa upp i plan direkt. Glöm batterierna. Vad är "bra stund?" Trimmar du in för mkt?

 

Hur är det med de där propulse-propellrarna egentligen? Aldrig haft, de verkar skumma. Men oavsett, 4 blad ska ge kvickare acceleration än färre blad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har trimmat in till 90 % när jag ska öka gasen, men det tar säkert 45-60 sek innan motorn börjar varva ordentligt och båten planar.
I motvind tar det längre tid.
Den går med fören upp under den tiden.
Så frågan är varför motorn inte ger alla hk (minus ålder)!?
Att åka vattenskidor är inte att tänka på t ex.


Propulse är nytt för mig, blev "tipsad" av kompis att den propellern skulle vara den bästa för mig, inom rimlig ekonomisk ram, så jag körde på den.

Redigerad av Cobran99

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kolla stigningen på propellern, du kan inte ha samma stigning på fyra blad som du hade på tre.

Propulse är inget vidare, bladen sviktar när du drar på.

De propellrarna duger som reserv.

Om jag inte minns fel så kan man ändra stigningen på en Propulse.

Redigerad av Jorgen01
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm...
Då jag är både novis och inkapabel att meka, så har jag lyssnat på "råden", nu är Propulseförespråkaren 25 mil ifrån mig, så det där med stigning får jag försöka googla mig fram till hur man gör och vad man ev ska införskaffa.
Proppen är helt ny och ihopsatt enligt manual.

Men, då båten trots allt planar till slut, borde den inte ha en lite högre topphastighet än 27 knop, vad felar månne...!??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Förr när jag ägde en Propulse så lossade man fyra skruvar i centrum och vred bladen.

De du tappar i fart vinner du i acceleration.

Redigerad av Jorgen01
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

OK.
Då gäller det att vrida alla 4 bladen lika mycket !?
Och sedan  åt vilket håll!?
Toppfarten är viktigare än accet.
 

Redigerad av Cobran99

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Cobran99:

OK.
Då gäller det att vrida alla 4 bladen lika mycket !?
Och sedan  åt vilket håll!?
Toppfarten är viktigare än accet.
 

Du får pröva dig fram, men var har du för varvtal på motorn och går den på alla cylindrar?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla cylindrar, men varvtal vet jag ej, får inte varvmätaren att lira ihop med motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 timmar sedan skrev Cobran99:

OK.
Då gäller det att vrida alla 4 bladen lika mycket !?
Och sedan  åt vilket håll!?
Toppfarten är viktigare än accet.
 

Ju mera vinkelrätt bladen står mot färdriktningen, desto kvickare acceleration. Och tvärtom, om bladen nästan låg ned i linje med propelleraxeln skulle du få grym toppfart men behöva ett riktigt as till motor.

Redigerad av farn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten, hur ser propellernavet ut, kan propellern slira på axeln? Gör ett streck över propeller och axel med märkpenna, kolla om det fortf linjerar efter körning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Cobran99:

Alla cylindrar, men varvtal vet jag ej, får inte varvmätaren att lira ihop med motorn.

Utan varvräknare famlar du i blindo. Med fel propeller får du en båt som funkar dåligt och riskerar att motorn havererar pga termisk överbelastning eller mekanisk överbelastning. 

 

Kolla med t.ex. Propellertrim eller annan firma som låter dig byta propeller om det blir fel, men som sagt utan varvräknare vet du inte om det är rätt propeller.

 

 

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 timmar sedan skrev Cobran99:

Jag har trimmat in till 90 % när jag ska öka gasen, men det tar säkert 45-60 sek innan motorn börjar varva ordentligt och båten planar.
I motvind tar det längre tid.
Den går med fören upp under den tiden.
Så frågan är varför motorn inte ger alla hk (minus ålder)!?
Att åka vattenskidor är inte att tänka på t ex.


Propulse är nytt för mig, blev "tipsad" av kompis att den propellern skulle vara den bästa för mig, inom rimlig ekonomisk ram, så jag körde på den.

Låt någon kolla upp motorn åt dig, den kan ju aldrig gå riktigt om det tar minst 45 sekunder innan den varvar, något är fel.

Den toppar ju bara 27knop, eller så är propellern helt åt skogen fel.

När servades den sist?

 

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt? du säger att du blev tipsad av en vän att använda en Propulse? betyder det att du haft en annan propeller innan?

Hur gick båten då i så fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är servad inför säsongen med byte av bränslefilter, rengöring förgasare å byte av växelhusoljan.
Tidigare propeller var "original" 3-bladig med rätt mycket stenkänningar i bagaget, Propulse fått som tips av kompis som kör V4 90 hk, å är uppe över 32 knop, så vad gör min för fel !?
Startar som en -85a 2-taktare, lite tjurig 1a 20-30 sek, hostar igång och går sedan lätt lätt ojämnt på tomgång, svarar utan problem på högsta motorvarv vid tomgång, startar sedan på sekunden när den blivit lite varm om man stannat.

Tackar i övrigt för alla tipsen !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sitter motorn för långt ner?

jag fick höja upp min 60-70mm i våras,enorm skillnad.

 

bild.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, det kan vara en lösning, ska titta hur mycket yta som finns kvar.

Tackar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...