Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
50sman

Koppla in stereo +12V till tändning

Rekommendera Poster

Är lite "el-torsk" (dvs novis när det gäller el.

 

Skall koppla in min båtstereo och så långt fattar jag att gul till + och svart till jord. Men så står det att en kabel skall gå till tändning (+12V). Om jag tittar på de kablar som går ut så känner jag att jag undviker att "rodda" där om jag kan :)

 

Vad fyller den kopplingen för funktion? Att stereon bara kan startas om tändning är på eller? Vad kan hända/händer om jag skiter att koppla in den? Kan jag lägga den på min 12V i kopplingsdosan? Jag har all el kopplad till mitt förbrukarbatteri med en huvudswitch för att starta det batteriet dvs förbrukarna.

 

 

Stereo.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken är att radion skall användas när tändningen är på. Den andra pluskabeln är till radions minne. Du kan koppla båda till batteri plus. Men glöm inte stereon på.

En del radioapparater har belysning eller klocka som visas när tändning är på och det är lite onödigt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev FIATX19:

Tanken är att radion skall användas när tändningen är på. Den andra pluskabeln är till radions minne. Du kan koppla båda till batteri plus. Men glöm inte stereon på.

En del radioapparater har belysning eller klocka som visas när tändning är på och det är lite onödigt.

Jag har gjort så. Kopplat ihop röd och gul till bruten förbrukarplint. Nackdelen är att när jag stänger av huvudströmbrytaren så får jag söka om alla kanaler, och eventuella inställningar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gul till obruten plus så kommer stereon ihåg inställningarna

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Wildeside:

Gul till obruten plus så kommer stereon ihåg inställningarna

I love these forums.

Supertack.

För att "read back to my self".

Gul till plus = minne. Då måste jag dra kabel till + direkt på antigen starbatt eller förbrukarplus.

Skippar jag det tappar jag minnet. Det är iof ett mindre problem då jag kommer att köra enbart spotify. Vill jag lyssna på radio så kan jag köpa att få scanna de ggr. Gällande ljudinställningar så brukar jag köra med "factory settings" då jag är mer intresserad av lite musik än "stereofilisk musik (som jag har hemma)" ;)

Så jag skippar att koppla in den ena kabeln.

Återigen - tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev 50sman:

Det är iof ett mindre problem då jag kommer att köra enbart spotify.

Men är det inte så att när stereon tappar sitt minne så tappar den även alla parade bluetooth-enheter? I så fall känns det ju som ett ganska stort problem...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

Men är det inte så att när stereon tappar sitt minne så tappar den även alla parade bluetooth-enheter? I så fall känns det ju som ett ganska stort problem...

Ja så brukar det vara.

Radions minneskrets, den automatiska länspumen och om det finns ett larm ombord skall dessa vara kopplade via säkring innan huvudströmbrytaren/batterifrånskiljaren.

Även olika värmare skall vara kopplade så, eftersom man inte får bryta strömmen till fläkten när värmaren fortfarande är varm.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja så brukar det vara.

Radions minneskrets, den automatiska länspumen och om det finns ett larm ombord skall dessa vara kopplade via säkring innan huvudströmbrytaren/batterifrånskiljaren.

Även olika värmare skall vara kopplade så, eftersom man inte får bryta strömmen till fläkten när värmaren fortfarande är varm.

Jag får nog "bita" i äpplet och fixa :).

Förra ägaren har gjort en del "himpa vimpa" dragningar som sitter kvar (jag buter ut och drar om kabel för kabel och har 2 st kvar som går direkt från + och fram till lanternorna. En av de kablarna kan jag spara när jag drar om kabel till dem (blir i mörrn).

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev 50sman:

Jag får nog "bita" i äpplet och fixa :).

Förra ägaren har gjort en del "himpa vimpa" dragningar som sitter kvar (jag buter ut och drar om kabel för kabel och har 2 st kvar som går direkt från + och fram till lanternorna. En av de kablarna kan jag spara när jag drar om kabel till dem (blir i mörrn).

 

Det blir säkert bra, bara du har en säkring närmast batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det blir säkert bra, bara du har en säkring närmast batteriet.

Jag lägger in en säkring när jag väl hittar "rätt" tråd :)

Skall man köra med 5 eller 10A (har 2.5 mm2 kablar till "sådant").

 

Måste erkänna att det är ganska "kul" med el. Har börjat från 0 (i princip kortsluta glödlampa) till att förstå lite mer om + och - 

Har satt in ett förbrukarbatteri som numera har solcell på sig, dragit ny kabel till fram där det sitter 2 plintar, en minus och en dosa med säkringar som jag har kopplat alla förbrukare till ( alla kablar är uppmärkta - för en ev nästa ny ägare), satt in att skiljerelä mellan startbatteri och förbrukarbatteri (givetvis med säkring och brytare emellan :) tack forumet).

Nu är det stereon och lite emabient light kvar innan det sista med att få motor att gå fint på tomgång (trots en inlämning på firma för utbyte av delar som har varit i kontakt med "saltvatten" (har gått i GTB innan) och service. ( Motorn gick sämre efter inlämning då "jag kör inte i tunna ?!?! utan bara ställer tilbaka nålar som de var innan service (jädra clown firma)))

Sista fixet är en ny instrumentpanel (får bli nästa år). Sedan är båten i tipp topp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkringen skall ju dimensioneras efter kabelns längd x 2 och dessa area.

Det är kabeln du skyddar med en säkring, inte stereon. 
Men på min stereo, på den gula klena kabeln närmast höljet sitter det en 15A glasrörssäkring, känns överdimensionerat. Jag har dock avsäkrat kablarna till min stereo med 5A säkringar, en för driften och en för minnet. Jag har 1,5 mm2 kablar fram till min stereo, och dom är max 2 meter långa. Men borde varit 2,5 mm2.

 

Här finns en kalkylator för att kabelarean,  tänk på att multiplicera kabeln längd med 2, du har ju en minuskabel också.

För övrigt finns det mycket matnyttigt att hämta på www.24volt.eu.  Det mesta är tillämpbart i båtar.

Där finns även några till kalkylatorer som kan vara användbara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...