Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Submin

Semafor vid latrintömning

Rekommendera Poster

Hur många har inte lagt till vid brygga/kaj vid en latrintömnings-station för att snart komma underfund med att den inte fungerar? Frustration !

Givetvis ska det tydligt stå Telnr. för felanmälan, så att det skyndsamt kan repareras. Men under tiden.....

En App har ju tidigare figurerat för ändamålet men tyvärr si och så  resultatmässigt. 

Skulle underlätta med t.e.x en enkel Semafor som visar tydligt att den är ur drift.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I grunden en bra idé, men jag är rätt säker på att en sån snabbt kommer att fällas upp regelbundet av busiga tonåringar, och därmed snart behöva plockas bort igen.

Det vore bättre att hamnarna var skyldiga att betala vite för varje dygn som sugtömningen inte fungerar. 10 000 kr/dygn kan vara en lämplig startpunkt. Då blir det fart på det hela.

 

 

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, raol said:

Det vore bättre att hamnarna var skyldiga att betala vite för varje dygn som sugtömningen inte fungerar. 10 000 kr/dygn kan vara en lämplig startpunkt. Då blir det fart på det hela.

Hmmm, vet inte hur det kommersiella kring dessa stationer ser ut. Mer än att vi inte behöver betala när vi sugtömmer. Skall ett vite tas ut när stationerna inte fungerar måste det kombineras med en relevant ersättning de dagar det fungerar. Annars kommer sannolikt sugtömningsstationerna bli väldigt få.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev rejas:

Hmmm, vet inte hur det kommersiella kring dessa stationer ser ut. Mer än att vi inte behöver betala när vi sugtömmer. Skall ett vite tas ut när stationerna inte fungerar måste det kombineras med en relevant ersättning de dagar det fungerar. Annars kommer sannolikt sugtömningsstationerna bli väldigt få.

Eller så ser man till att ha dem i fungerande skick. Då blir det så klart inga viten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev rejas:

Hmmm, vet inte hur det kommersiella kring dessa stationer ser ut. Mer än att vi inte behöver betala när vi sugtömmer. Skall ett vite tas ut när stationerna inte fungerar måste det kombineras med en relevant ersättning de dagar det fungerar. Annars kommer sannolikt sugtömningsstationerna bli väldigt få.

Här är Transportstyrelsens regler kring sugtömning.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Regler/sok-ts-foreskrifter/?nonempty=true&q=&rulenumber=2023%3A12&trafikslag=&typ=

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns även en ganska ny app som kallas Båtbränsle och som även innehåller sugtömningsstationer och där man kan ange bränslepriser och även om en sugtömningsstation är ur funktion eller fungerade.
Eftersom Transportstyrelsen har tagit bort denna möjlighet i sin för övrigt oandvändbara app ”Hamnkartan” så är det ju ett bra alternativ.

Men frågan är om om det kommer att uppdateras? 

IMG_3943.jpeg

IMG_3942.jpeg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

Det finns även en ganska ny app som kallas Båtbränsle och som även innehåller sugtömningsstationer och där man kan ange bränslepriser och även om en sugtömningsstation är ur funktion eller fungerade.
Eftersom Transportstyrelsen har tagit bort denna möjlighet i sin för övrigt oandvändbara app ”Hamnkartan” så är det ju ett bra alternativ.

Men frågan är om om det kommer att uppdateras? 

IMG_3943.jpeg

IMG_3942.jpeg

Vad bra med en sådan app!

Jag laddade ned den, fortfarande många overifierade uppgifter, men det kanske blir bättre.

Jag tankade på Knippla idag… och priset stämde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite off topic men när vi ändå var inne på ämnet appar.

Även appen ”Mooringo Breeze” har bränslepriser och prognoser på antal lediga platser i hamnarna via satellit, men man har valt att inte ta med tömningsstationer, än så länge fast de diskuterade saken med Transportstyrelsen för flera år sen.

IMG_3946.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men angående semafor på tömningsstationer så hade det ju varit enkelt med en klassisk röd/grön skylt där man skjuter en lucka framför den färg man vill täcka.

Problemet är ju att få hamnarna att sätta upp skyltarna och båtägarna att använda skyltarna, som vanligt….

IMG_3947.jpeg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På pumpen vid Råcksta Sjöhage (Stockholm, Mälaren) finns en röd lampa som enligt skylt ska tändas (alt blinka, minns inte exakt) när pumpen är ur funktion. Hur det funkar vet jag inte, pumpen har (peppar peppar) funkat bra när jag varit där, men det kanske beror på att den är rätt ny efter att en idiot eldat upp den gamla pumpstationen (tillsammans med den stackars varvsföreningens alla maskiner).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev superpin:

På pumpen vid Råcksta Sjöhage (Stockholm, Mälaren) finns en röd lampa som enligt skylt ska tändas (alt blinka, minns inte exakt) när pumpen är ur funktion. Hur det funkar vet jag inte, pumpen har (peppar peppar) funkat bra när jag varit där, men det kanske beror på att den är rätt ny efter att en idiot eldat upp den gamla pumpstationen (tillsammans med den stackars varvsföreningens alla maskiner).

Och om det är strömavbrott?
 

Bättre med en grön lampa när det funkar.

Men av erfarenhet vet jag att man minsann inte får sätta upp kulörta lyktor hur som helst i skärgården.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev raol:


Det vore bättre att hamnarna var skyldiga att betala vite för varje dygn som sugtömningen inte fungerar. 10 000 kr/dygn kan vara en lämplig startpunkt. Då blir det fart på det hela.

 

 

Håller helt med👍 

Men eftersom vi här i Sverige inte har någon tradition att sätta vitesnivåer relaterat till "brottets" ekonomiska vinst (dvs vinsten för en aktör att inte följt en lag/fördning/föreskrift är oftast mycket högre än vitet) så finns nog ingen förhoppning att det införs vite för obrukliga tömnings stationer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev lite orolig ett tag

Semafor vid latrintömning.

Inget jag vill ha på båten😂

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Wildeside:

Blev lite orolig ett tag

Semafor vid latrintömning.

Inget jag vill ha på båten😂

Du tänker ungefär så här? 😂

 

IMG_3950.jpeg

  • Haha 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...