raol 2 344 Postad 21 Juli , 2023 8 minuter sedan skrev ChristerN: Tack för alla svar. Verkar som om pulver tyvärr är det som gäller. Kommer nog komplettera med en lite Maus. @raol länkade en video som jag har svårt att tolka då min tyska är allt annat än bra. Jag tänkte ändå att resultaten syns rätt tydligt utan att man behöver förstå tyska. - Tydligt att de där små sprejburkssläckarna fungerar överraskande bra. - Å andra sidan ser man hur värdelös en kolsyresläckare är mot en fettbrand. Den slår ut elden genom att blockera syret, men så fort man slutar spruta, är det så varmt fortfarande att elden tänds direkt. Till slut är det tomt i släckaren, medan det fortfarande brinner. - Pulversläckaren, liksom de små sprejsläckarna, ger inledningsvis en viss uppflamning, som kan vara problematisk i trånga utrymmen som pentryt i en båt, men släcker sen effektivt. - Skumsläckaren slår ner lågorna direkt, utan uppflamning, kyler och ger också bäst (upplevt åtminstone) skydd för personen som släcker. 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 456 Postad 21 Juli , 2023 2 timmar sedan skrev ChristerN: Tack för alla svar. Verkar som om pulver tyvärr är det som gäller. Kommer nog komplettera med en lite Maus. @raol länkade en video som jag har svårt att tolka då min tyska är allt annat än bra. MUAS var en mouse som inte bet särskilt bra i testet. Den bästa minisläckaren var ABUS spray AFS625. Som kuriosa kan jag berätta om en japan som fick panik när olja började brinna och sprutade i en tub majonäs som skummase fint av värmen och släckte elden. Kanske dags att testa olika majonäser och hitta den mest effektiva, för det blir ju mycket billigare. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 456 Postad 21 Juli , 2023 6 timmar sedan skrev Boanjohan: Ett effektivt och billigt system för släckning i maskinrum är att montera en så kallad "fire port" Bra info och med tanke på att en pulversläckare är i stort sett gratis kan man ju ha en permanent monterad om det finns plats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielMalmgren 189 Postad 22 Juli , 2023 Har för mig att det var ett test av släckare i PB typ för något år sedan? Har även för mig att de sågade ganska många av testobjekten ordentligt, framför allt vissa små enklare varianter typ sprejburk... Gällande Halon så har vi det i våra serverhallar på jobbet. När det börjar brinna så går det ett förlarm och om man då råkar vara i lokalen har man typ 30 s på sig att utrymma, sedan blir det svårt att andas. Tror även vi har en speciell post i budgeten för den händelse de behöver återfyllas, det är fruktansvärt dyr gas. Ingenting som känns rimligt i en båt 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 22 Juli , 2023 6 timmar sedan skrev DanielMalmgren: Har för mig att det var ett test av släckare i PB typ för något år sedan? Har även för mig att de sågade ganska många av testobjekten ordentligt, framför allt vissa små enklare varianter typ sprejburk... Gällande Halon så har vi det i våra serverhallar på jobbet. När det börjar brinna så går det ett förlarm och om man då råkar vara i lokalen har man typ 30 s på sig att utrymma, sedan blir det svårt att andas. Tror även vi har en speciell post i budgeten för den händelse de behöver återfyllas, det är fruktansvärt dyr gas. Ingenting som känns rimligt i en båt 🙂 Jodå, det var ett år sedan PB testade brandsläckare… och en utav dem brann upp (!) under testet. Sådana är ju lika användbara som flytande ankare, livbojar av bly och kompasser med magnetfäste… 1 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 23 Juli , 2023 Jag förnyade brandsläckare för något år sedan och fastnade då för Firexo. https://firexo.com/se/ny-typ-av-brandslackmedel-slacker-alla-typer-av-brander/ Något sämre effektivitet än pulver, men ska vara betydligt enklare att sanera efter användning. Jag köpte en 6-liters släckare för att få minst samma förmåga som en 2-liter pulversläckare. Såldes då av Bauhaus på nätet, men dom verkar ha slutat sälja den nu. Hänvisning till Brandexperten. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 862 Postad 23 Juli , 2023 Jag avser att släcka eventuell brand i ordning "enkelhet att sanera". 1. Grytlock eller motsvarande som finns inom räckhåll (jag var på en julbordstillställning en gång där det började brinna i ljusdekorationen. Det stod en gäst bredvid som helt sonika tog sin tallrik och ställde över hela dekorationen. Det räckte för att släcka.) 2. Brandfilt som finns inom räckhåll vid pentryt 3. "Maus" som finns inom räckhåll vid pentryt 4. Pulversläckare som finns en inne och en ute i sittbrunnsbänken. Sen får situationen avgöra om något/några steg hoppas över. Jag vill helst slippa använda pulversläckarna p.g.a. den omfattande saneringen, men i värsta fall så finns det ju inget val... Även om aerosolsläckare/Maus o liknade anges ha klen släckförmåga så är det ju värt ett försök innan "det grova artilleriet" används (och som självklart skall finnas ombord). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 24 Juli , 2023 Pilsner! Två gånger har jag råkat ut för att bordsdekorationer på restaurangbord börjat brinna, senaste gången för några år sedan på restaurang Salt & sill på Klädesholmen, där även menyn tog sig… Men öl är bra till mycket! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 24 Juli , 2023 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Pilsner! Två gånger har jag råkat ut för att bordsdekorationer på restaurangbord börjat brinna, senaste gången för några år sedan på restaurang Salt & sill på Klädesholmen, där även menyn tog sig… Men öl är bra till mycket! Men bäst på att släcka törsten.😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 24 Juli , 2023 2 timmar sedan skrev pseudonym: Men bäst på att släcka törsten.😉 Javisst, men det ena utesluter inte det andra. Det är ju så att om man upptäcker en brand väldigt tidigt så räcker det med några milliliter Pripps blå. Om det tagit sig ordentligt hade sannolikt inte räddningstjänsten från Skärhamn inte hunnit fram fören det var överränt och en totalskada. Likadant ombord, men där går det väl ännu snabbare, särskilt som man har en plastbåt med bensinmotor ombord. Lika viktigt som det är att anskaffa rätt typ av släckare, lika viktigt är det att eliminera brandriskerna ombord. Då anskaffa en roddbåt av stål eller betong, då är brandrisken minimal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser