Gå till innehåll
onsdag 15 maj 2024

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

 

Har ett mystiskt el fel på båten, vill bolla med er här om det är mysko eller om jag bara haft otur.


Förra året la motorn av, visade sig att generatorn va död. Så marinteknikern bytte den, och motorn fungerade igen! I samma veva tyckte han startmotorn va kass så han bytte den i förebyggande syfte. 

 

Premiär turen efter startmotorn va monterad så la motorn av, en av kablarna på startmotorn hade smält och va rök i motorrummet.

 

Jobbet och startmotorn va på garanti så det fixades till och allt va frid.

 

Sen dog bogpropellern, den va helt ny monterad för 2år sen. Nu visade det sig att   Spaken till bogen pajjat! Ny köptes och allt va frid igen.

 

Nu har kylskåpet lagt av, som va nytt för 3 år och väldigt sparsamt använt. Det visade sig att databoxen lagt av. Den byttes vips så funka kylen igen! 
 

Nu till min fråga, kan det vara så att ett el fel vandrar i båten och slår ut elektronik, så fort jag byter och åtgärdar trasig produkt så gör felet vidare till annat?
 

Jag är okunnig på el så ställer frågan här om någon vet eller upplevt liknande själv?

 

Mvh trött

Redigerad av Seafromabove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till att börja med bör du skaffa någon form av voltmätare (allra bäst är ju en "tankmätare" för batterikapaciteten, men du har ju andra problem än det just nu). För visst kan man ha "otur", men att sätta upp saker på oturskontot gör man inte förrän allt annat är uteslutet.

 

För vad jag funderar på är vad du har för spänning under generatorladdning. Även vad du har för landströmsladdare o.s.v. - om du nu har det i båten (du skriver inte vad det är för båt. motor, generator, bogprop, kylskåp - allt sådant är viktigt för ett bra svar....). Vissa laddare kan ge överspänningspulser i tron att batterierna behöver "rekondas", pulser som kan vara skadliga för elektronik.

 

Kabelbranden vid startmotorn låter som en följd av någon klantighet vid startmotorbytet. Alldeles uppenbart eftersom det hände på första turen efter bytet. Klantigt - ja - men i alla fall åtgärdat på garantin. Sedan kan man ju spekulera i om det var en dålig kabel från början eller om starten verkligen behövde bytas. Och även ifrågasätta kompetensen hos "Marinteknikern" som inte kan återmontera kablar på ett säkert sätt...

 

Beroende på vad det är för bogprop och vilket manöverdon så är "spaken" en dum omkopplare, men ibland sitter det elektronik också. Sådana kan gå sönder, men oftast inte efter 2 år. Du har ju f.ö. 3 års reklamationsrätt enl KKL, provade du inte att åberopa den ?  Sedan - om det nu var en vanlig dum "spak" så fins inte mycket i dem som kan gå sönder, och då börjar det oftast med glapp/intermittent fel.

 

Är det samma "Marintekniker", som konstaterat de olika felen inkl "databoxen" på kylskåpet, som inte lyckades dra fast kablarna säkert vid startmotorbytet ?  Har du ifrågasatt felsökningen och fått den noga förklarat för dig (samt inte minst viktigt - fått behålla de trasiga delarna) ? 

 

Får en maggropskänsla av att någon hittat en bra kund att tjäna mycket pengar på 🤔

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Inget levande väsen inneboende i ditt elsystem😀

 

Däremot finns ett regelsystem, regulator som reglerar spänningen ut från generator.

 

Man skulle kunna tänka sig att denna inte fungerar som den ska, kanske p g a komponentfel eller glapp / kortslutning.

 

Kan då leda till höga oregelbundna spänningstoppar som slår ut elektronik i utrustningar.

 

Batterierna funkar som utjämnare för spänningen.

Men om det finns glapp mellan generator och batterier, kan det bli tillfälliga höga spänningspikar. Orsakade av generatorn, som s a s högst tillfälligt får jobba med lägre belastning.

 

Så kolla över elsystemet. Då syftar jag på allt mellan generator och batterier. T ex huvudsäkringar, huvudbrytare, grova kablaget och alla dess kabelskor o s v.

Glöm inte minuskablaget som är anslutet till motorblocket. Dålig anslutning där är en potent felkälla.

 

Inte alls det som är anslutet efter säkringscentral och strömbrytare för lampor, instrument o s v.

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju ”smarta” batteriladdare som @IngmarE skrev, som egentligen inte är avsedda att båda ladda batterier och samtidigt försörja hela elsystemet med ström, som det i teorin kan bli när man ligger i hamn med laddaren ansluten och kylskåpet igång, då ökar laddaren spänningen och kan även pulsa ut ström, något som känslig elektronik inte alls. Vissa kylskåp är visserligen avsedda både för 12 och 24V.

 

Jag har vid några tillfällen varit ute för att min kyl inte funkat, det är en Isotherm, och då har elektronikboxen delvis lossnat från sina anslutningar.

 

”Glädjepinnar” till bogisar kan drabbas av oxiderade kontakter. 
 

Visst kan generatorer löpa amok och lägga ut skadliga spänningar i systemet, då är det generatorns interna regulator som pajat.
 

Och då kontaktproblem, det är nog det vanligaste problemet ombord som slår ut elektronik ombord.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Visst kan generatorer löpa amok och lägga ut skadliga spänningar i systemet, då är det generatorns interna regulator som pajat.

Tänker mig att om jobbet är gjort av en "marintekniker" som lyckas orsaka kabelbrand (tur det stannade där, f.ö.) när denne bytt startmotor, så kan samma kompetenta "tekniker" också lyckas koppla in en annars fungerande, ny generator galet. T ex om det är en modell med sensorledning så kommer det ut överspänning om man inte alls ansluter den. Fast då borde du haft kokta batterier också.

 

Som sagt - skaffa en enkel voltmeter och sätt i panelen. Till att börja med.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Tänker mig att om jobbet är gjort av en "marintekniker" som lyckas orsaka kabelbrand (tur det stannade där, f.ö.) när denne bytt startmotor, så kan samma kompetenta "tekniker" också lyckas koppla in en annars fungerande, ny generator galet. T ex om det är en modell med sensorledning så kommer det ut överspänning om man inte alls ansluter den. Fast då borde du haft kokta batterier också.

 

Som sagt - skaffa en enkel voltmeter och sätt i panelen. Till att börja med.

Jag tänkte också på det med en generator med sensorfunktion.

 

Ett billigt elektriskt mätinstrument, en multimeter, är väldigt bra att ha ombord också.

Med en sådan kan du mäta spänning, ström och elektriskt motstånd, det brukar även finnas en ”pip-funktion” som man kan kontrollera strömbrytare eller kablar med. Ja instrumentet piper om mätsladdarna har kontakt med varandra.

Här är en modell från Biltema, men Clas, Kjell och Jula har snarlika.

Det finns sådana multimetrar som kostar tusentals kronor, men till båten (och till bilen) klarar man sig med de enklaste och billigaste. 
 

Vad har du för motor i båten? Inombordare? Du har alltså ingen inbyggd vanlig voltmeter i motorpanelen?

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-07-09 vid 08:37 skrev IngemarE:

Till att börja med bör du skaffa någon form av voltmätare (allra bäst är ju en "tankmätare" för batterikapaciteten, men du har ju andra problem än det just nu). För visst kan man ha "otur", men att sätta upp saker på oturskontot gör man inte förrän allt annat är uteslutet.

 

För vad jag funderar på är vad du har för spänning under generatorladdning. Även vad du har för landströmsladdare o.s.v. - om du nu har det i båten (du skriver inte vad det är för båt. motor, generator, bogprop, kylskåp - allt sådant är viktigt för ett bra svar....). Vissa laddare kan ge överspänningspulser i tron att batterierna behöver "rekondas", pulser som kan vara skadliga för elektronik.

 

Kabelbranden vid startmotorn låter som en följd av någon klantighet vid startmotorbytet. Alldeles uppenbart eftersom det hände på första turen efter bytet. Klantigt - ja - men i alla fall åtgärdat på garantin. Sedan kan man ju spekulera i om det var en dålig kabel från början eller om starten verkligen behövde bytas. Och även ifrågasätta kompetensen hos "Marinteknikern" som inte kan återmontera kablar på ett säkert sätt...

 

Beroende på vad det är för bogprop och vilket manöverdon så är "spaken" en dum omkopplare, men ibland sitter det elektronik också. Sådana kan gå sönder, men oftast inte efter 2 år. Du har ju f.ö. 3 års reklamationsrätt enl KKL, provade du inte att åberopa den ?  Sedan - om det nu var en vanlig dum "spak" så fins inte mycket i dem som kan gå sönder, och då börjar det oftast med glapp/intermittent fel.

 

Är det samma "Marintekniker", som konstaterat de olika felen inkl "databoxen" på kylskåpet, som inte lyckades dra fast kablarna säkert vid startmotorbytet ?  Har du ifrågasatt felsökningen och fått den noga förklarat för dig (samt inte minst viktigt - fått behålla de trasiga delarna) ? 

 

Får en maggropskänsla av att någon hittat en bra kund att tjäna mycket pengar på 🤔

Tack för svar :)

 

Gällande marintekniker så är det två olika som har kikat på båten. Förstnämnda hade hand om generator och startmotorn. 

Sen har jag en annan som hjälper mig numera och framgent där jag har gott förtroende.

 

Gällande batteriövervakning så har jag en voltmätare i instrumentpanelen. Spänningen är bra vid generatorladdning.

 

Det som har spökat tidigare är mina två förbrukningsbatterier som var kassa. Så jag har nyligen installerat 1st Victron 12V/230Ah Super Cycle blybatteri för förbrukning, med tillhörande victron shunt.

 

När det gäller frågan om bogpropeller och garanti, så byttes inte "manöverdonet" (se bild) utan föregående ägare valde att behålla befintligt. Som sagt den är nu skrotad och jag monterat en ny och bogen fungerar igen!

 

 

Gällande laddare så vet jag inte vad den heter -  har en gammal dålig bild i telefonen. Men värt att säga om denna är att den är gammal och blir väldigt varm när den går. Men den verkar ge ut rätt ström när jag mäter den.

 

 

 

 

 

 

 

lewmar_gen1.png

Laddare.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-07-09 vid 10:07 skrev Hybro:

Inget levande väsen inneboende i ditt elsystem😀

 

Däremot finns ett regelsystem, regulator som reglerar spänningen ut från generator.

 

Man skulle kunna tänka sig att denna inte fungerar som den ska, kanske p g a komponentfel eller glapp / kortslutning.

 

Kan då leda till höga oregelbundna spänningstoppar som slår ut elektronik i utrustningar.

 

Batterierna funkar som utjämnare för spänningen.

Men om det finns glapp mellan generator och batterier, kan det bli tillfälliga höga spänningspikar. Orsakade av generatorn, som s a s högst tillfälligt får jobba med lägre belastning.

 

Så kolla över elsystemet. Då syftar jag på allt mellan generator och batterier. T ex huvudsäkringar, huvudbrytare, grova kablaget och alla dess kabelskor o s v.

Glöm inte minuskablaget som är anslutet till motorblocket. Dålig anslutning där är en potent felkälla.

 

Inte alls det som är anslutet efter säkringscentral och strömbrytare för lampor, instrument o s v.

 

 

Attans jag som hade hoppats på levande väsen :)

 

Onekligen känns det som att det kanske då är oregelbundna spänningstoppar.  Dum fråga då kanske, borde inte säkringar lösa ut då?

 

Det som hänt mig nyligen är att jordfelsbrytaren i båten slagit ifrån två gånger, sist körde jag dammsugarn via landström och då slog den ifrån. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-07-09 vid 11:43 skrev Georg_Ohm:

Det finns ju ”smarta” batteriladdare som @IngmarE skrev, som egentligen inte är avsedda att båda ladda batterier och samtidigt försörja hela elsystemet med ström, som det i teorin kan bli när man ligger i hamn med laddaren ansluten och kylskåpet igång, då ökar laddaren spänningen och kan även pulsa ut ström, något som känslig elektronik inte alls. Vissa kylskåp är visserligen avsedda både för 12 och 24V.

 

Jag har vid några tillfällen varit ute för att min kyl inte funkat, det är en Isotherm, och då har elektronikboxen delvis lossnat från sina anslutningar.

 

”Glädjepinnar” till bogisar kan drabbas av oxiderade kontakter. 
 

Visst kan generatorer löpa amok och lägga ut skadliga spänningar i systemet, då är det generatorns interna regulator som pajat.
 

Och då kontaktproblem, det är nog det vanligaste problemet ombord som slår ut elektronik ombord.

 

Som jag nämnde ovan, min laddare är väldigt gammal så kanske finns anledning att byta ut den. 

 

Har också isotherm kylskåp. (har två kylskåp i båten). När det ena (nyare kraschade) så tog jag boxen från den gamla och satte i den nya, det var så jag kom fram till att boxen var paj. För då började den fungera igen. Men nu är jag en box kort :)

 

gällande generatorn så är den nästan ny, så den borde väl inte lägga ut skadliga spänningar i systemet. Kan jag mäta det på något sätt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2023-07-09 vid 15:47 skrev Georg_Ohm:

Jag tänkte också på det med en generator med sensorfunktion.

 

Ett billigt elektriskt mätinstrument, en multimeter, är väldigt bra att ha ombord också.

Med en sådan kan du mäta spänning, ström och elektriskt motstånd, det brukar även finnas en ”pip-funktion” som man kan kontrollera strömbrytare eller kablar med. Ja instrumentet piper om mätsladdarna har kontakt med varandra.

Här är en modell från Biltema, men Clas, Kjell och Jula har snarlika.

Det finns sådana multimetrar som kostar tusentals kronor, men till båten (och till bilen) klarar man sig med de enklaste och billigaste. 
 

Vad har du för motor i båten? Inombordare? Du har alltså ingen inbyggd vanlig voltmeter i motorpanelen?

Har mätinstrument :)

 

är inombordare, VP 8,1L och har voltmeter i motorpanelen :)

 

Redigerad av Seafromabove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkringar löser ut om strömmen är för hög, inte om spänningen är för hög.

Säkringar kan lösa ut om spänningen blir för låg, då han det vara så att förbrukaren som är ansluten till denna vill ha mer ström för att kompensera enligt ohms lag…. 
Ström mäter man i ampere A, spänning i volt V.

 

Laddaren, en Mobitronic, gammal men dom var väldigt bra, några modeller hade två kretsar för att ladda två olika batteribanker var för sig.

 

Och då är det spänningen man mäter i volt som är intressant att veta om laddaren. Men den laddar i olika steg beroende på vad batteriet behöver.

 

Ja du kan mäta generatorspänningen, lättast över startbatteriet, där generatorn laddar skall det vara omkring 13,9 volt. Inte mer än 14.2 volt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny generator är ingen garanti alls, om mekaren som sagt missat att t ex koppla in sensledningen. Han lyckades ju skapa kabelbrand på annat ställe. Men du skriver "laddar bra" - vad är det då för systemspänning när du kör motorn och generatorn laddar ?

 

Har du en Victron Smartshunt har du väl tillgång till massor av spännings/strömdata.

 

Håller i övrigt med @Georg_Ohm när det gäller Mobitronics laddare. Oftast snälla då de inte är översmarta. Hade en 15A i den gamla båten, den fick ny kylfläkt efter 10 år (den gamla hade börjat låta illa) men annars fungerade den kalas. Lika bra som 13,8V nätaggregat som laddare. Utan några konstiga "rekond"-moder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att jordfelsbrytaren löst ut  beror sannolikhet på dammsugaren eller dess kabel.

 

Det gäller då med sådana instrument att skälva shunten är kopplad på rätt sätt. 

Den skall ensam sitta på minuspolen. Sedan skall alla minuskablar utgå från shuntens sekundära sida. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...