Gå till innehåll
lördag 27 april 2024

Seafromabove

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Seafromabove

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hello! Har precis lite provisoriskt kopplat in vår Wallas spis. (Har vart på service och inte använt den tidigare alls) Men den den verkar fungera gott. Men jag har några frågor, den svarta returslangen den verkar sluta i en liten mini behållare(se bild) Ska inte den fortsätta ned i dunken med fotogen? (Frågan är alltså, borde jag borra hål i lilla behållaren och låta slangen fortsätta ned i dunken?) känns som den lilla behållaren kan fyllas fort. Fråga 2 , avgaslangen blir väldigt varm. Lindar ni in den i något form av avgasbandage för att minimera värme spridning? Fråga3, tycker mig se lite avgas läckage under spisen, verkar inte härleda från avgas slangen. Är det normalt med lite läckage?
  2. Har mätinstrument är inombordare, VP 8,1L och har voltmeter i motorpanelen
  3. Som jag nämnde ovan, min laddare är väldigt gammal så kanske finns anledning att byta ut den. Har också isotherm kylskåp. (har två kylskåp i båten). När det ena (nyare kraschade) så tog jag boxen från den gamla och satte i den nya, det var så jag kom fram till att boxen var paj. För då började den fungera igen. Men nu är jag en box kort gällande generatorn så är den nästan ny, så den borde väl inte lägga ut skadliga spänningar i systemet. Kan jag mäta det på något sätt?
  4. Attans jag som hade hoppats på levande väsen Onekligen känns det som att det kanske då är oregelbundna spänningstoppar. Dum fråga då kanske, borde inte säkringar lösa ut då? Det som hänt mig nyligen är att jordfelsbrytaren i båten slagit ifrån två gånger, sist körde jag dammsugarn via landström och då slog den ifrån.
  5. Tack för svar Gällande marintekniker så är det två olika som har kikat på båten. Förstnämnda hade hand om generator och startmotorn. Sen har jag en annan som hjälper mig numera och framgent där jag har gott förtroende. Gällande batteriövervakning så har jag en voltmätare i instrumentpanelen. Spänningen är bra vid generatorladdning. Det som har spökat tidigare är mina två förbrukningsbatterier som var kassa. Så jag har nyligen installerat 1st Victron 12V/230Ah Super Cycle blybatteri för förbrukning, med tillhörande victron shunt. När det gäller frågan om bogpropeller och garanti, så byttes inte "manöverdonet" (se bild) utan föregående ägare valde att behålla befintligt. Som sagt den är nu skrotad och jag monterat en ny och bogen fungerar igen! Gällande laddare så vet jag inte vad den heter - har en gammal dålig bild i telefonen. Men värt att säga om denna är att den är gammal och blir väldigt varm när den går. Men den verkar ge ut rätt ström när jag mäter den.
  6. Seafromabove

    El fel

    Hej, Har ett mystiskt el fel på båten, vill bolla med er här om det är mysko eller om jag bara haft otur. Förra året la motorn av, visade sig att generatorn va död. Så marinteknikern bytte den, och motorn fungerade igen! I samma veva tyckte han startmotorn va kass så han bytte den i förebyggande syfte. Premiär turen efter startmotorn va monterad så la motorn av, en av kablarna på startmotorn hade smält och va rök i motorrummet. Jobbet och startmotorn va på garanti så det fixades till och allt va frid. Sen dog bogpropellern, den va helt ny monterad för 2år sen. Nu visade det sig att Spaken till bogen pajjat! Ny köptes och allt va frid igen. Nu har kylskåpet lagt av, som va nytt för 3 år och väldigt sparsamt använt. Det visade sig att databoxen lagt av. Den byttes vips så funka kylen igen! Nu till min fråga, kan det vara så att ett el fel vandrar i båten och slår ut elektronik, så fort jag byter och åtgärdar trasig produkt så gör felet vidare till annat? Jag är okunnig på el så ställer frågan här om någon vet eller upplevt liknande själv? Mvh trött
  7. Hej, Har en Volvo penta dpx 375b, 8,1liters motor som nu vägrar starta. Den ger ifrån sig två signaler när man vrider på tändningen, men inget mer händer. Till saken hör att motorn dog när vi var ute till sjöss, skulle lämna marinan och allt var frid och fröjd. Tills jag skulle ge gaspådrag då motorn gav ifrån sig en signal sedan började gå ryckigt, slog av gasen och provade igen men samma igen, motorn gav ifrån sig en signal sen började den gå ryckigt. La växeln i neutral och motorn började varva upp mot 3000 varv av sig självt, hel skumt! Slog av tändningen och provade starta motorn igen men gick inte. Av vad jag fått fram är att två pip signaler när man försöker starta innebär att något är fel. Men vad? tacksam för för lite feedback här
×
×
  • Skapa nytt...