Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
ingrid72

Båtmotor o batteri

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har just köpt segelbåt - en PB 63. Jag kan en hel del om segling men är helt rudis på motor o batteri😵💫

Behöver köpa nytt batteri. Vad för sort ska jag ha? Var köper man det och vad kostsr det?

Tändstiften på motorn behöver bytas, säger en kompis. Jag har lyckats köpa rätt sorts tändstift, men hur byter man dom?

Soliga hälsningar

Ingrid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ingrid72:

Hej!

Jag har just köpt segelbåt - en PB 63. Jag kan en hel del om segling men är helt rudis på motor o batteri😵💫

Behöver köpa nytt batteri. Vad för sort ska jag ha? Var köper man det och vad kostsr det?

Tändstiften på motorn behöver bytas, säger en kompis. Jag har lyckats köpa rätt sorts tändstift, men hur byter man dom?

Soliga hälsningar

Ingrid

Om du berättar vad det är för motor får du nog bättre svar både om tändstiftsbyte och batterisort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det nu är till hjälp, jag blir nog motsagd, men jag kör på ett vanligt startbatteri från B-tema. Funkar för mig.......

Fast jag har inga andra förbrukare än lanternorna, ladda tel, autopiloten å så laptopen med sjökort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Ruskpricken:)

Jag har typ samma el-behov som du. Finns det bara en sorts startbatteri på Biltema?

Ha en fin båtsommar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev ingrid72:

Finns det bara en sorts startbatteri på Biltema?

Nej. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev ingrid72:

Tack Ruskpricken:)

Jag har typ samma el-behov som du. Finns det bara en sorts startbatteri på Biltema?

Ha en fin båtsommar!

Varför så hemlig med vad det är för motor? Det kan påverka batteribehovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs på etiketten på ditt nuvarande batteri vad som står på den.

Det finns ett värde som är viktigt, amperetimmar, Ah. 
Underförstått är spänningen 12 volt.

Om det är en mindre bensinmotor som ibland kan sitta i segelbåtar räcker det ofta med 75Ah, likaså om det är frågan om en utombordare med elstart (vilket kanske inte är så vanligt på segelbåtar)

Sedan är det ju aldrig fel att har två batterier ombord, ett för start, och det andra för alla annan förbrukning, så slipper du vara oroligt för att ladda ur startbatteriet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för de råden! Det blir två batterier så fort jag får min pension!👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ingrid72:

Tack för de råden! Det blir två batterier så fort jag får min pension!👍

Ja den dagen kan vi ju köra del 2 och berätta hur det skall kopplas.😀

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marin-/fritidsbatteri 72 Ah

Hamron

999.-

Köpte senast två stycken sådana här på Jula, har fungerat utan problem .

Fritidsbatteri med hög startspänning,om det behövs som även fungerar som startbatteri.Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Ronnienr10:

Marin-/fritidsbatteri 72 Ah

Hamron

999.-

Köpte senast två stycken sådana här på Jula, har fungerat utan problem .

Fritidsbatteri med hög startspänning,om det behövs som även fungerar som startbatteri.Ronnie

Har sett dem också. Om det är ett startbatteri eller marin/fritidsbatteri är oklart, så JULA garderar med att det är både och.

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilbatterier-och-tillbehor/bilbatterier/marin-fritidsbatteri-019862/

Nu klarar dock även rena Fritidsbatterier att starta den väldigt lilla utombordare, som väl är det som brukar sitta på en PB63. Men eftersom @ingrid72 inte velat tala om vare sig storleken på nuvarande batteri eller motortyp, så är det nog inte fel att rekommendera en "helgardering" 🙂

 

Som @Georg_Ohm skrev - resten/fortsättningen får vi ta när TS fått sin pension. Om det fortfarande är aktuellt då.

F.ö. imponerande att veta säkert att man köpt rätt tändstift men inte veta hur man byter dem....😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ingrid72:

Tack för de råden! Det blir två batterier så fort jag får min pension!👍

Får du plats med två batterier i den lilla båten ?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ingrid72

Jag tror det räcker med ett batteri utav den sorten jag föreslog.Gjorde en kontroll på båten efter

IngemarE inlägg ang vilken båt det är.Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Ronnienr10:

ingrid72

Jag tror det räcker med ett batteri utav den sorten jag föreslog.Gjorde en kontroll på båten efter

IngemarE inlägg ang vilken båt det är.Ronnie

Är inte ett helt klockrent inlägg....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det r rn PB 63. Ungefär lika stor som en stortriss

Har försökt ta loss tändstiften men de sitter som berget. Har köpt nya som passar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
22 minuter sedan skrev ingrid72:

Det r rn PB 63. Ungefär lika stor som en stortriss

Har försökt ta loss tändstiften men de sitter som berget. Har köpt nya som passar

Jo, båten har du redan berättat om. Men vad det är för motor är visst lite hemligt (fabrikat/typ) o.s.v....

Något foto, kanske ?

 

Edit:

Fast egentligen är det mycket som nog både jag och en del andra inte riktigt får ihop...

- Du behöver nytt batteri. Men i den båten du har är det knappast mycket elektriskt, bara lanternor och något mer kanske. Du får ett tips om ett batteri, som du sedan tänker köpa TVÅ av. Alltså 40kg batterier i den lilla båten, som bara är snäppet större än en jolle.....?

- På den återkommande frågan vad det är för motor får vi inget svar. Inte ens ett foto eller gissning. Men den motor de här båtarna brukar ha är en mycket liten utombordare, som i de flesta fall bara har snörstart. Har motorn ens laddutgång till batteri ?

- Du har en "kompis" som sagt att tändstiften behöver bytas. Det är numera ganska ovanligt att tändstiften (i sig) är det som ett ev. problem beror på, problem du inte nämnt att du ens har med (den okända) motorn.

- Tändstiften är tydligen konstaterade kassa utan att först ha demonterats. Det är skickligt av "kompisen" i så fall.

 

???

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite onödigt att ha en spdan ironisk ton☹️

Det står inte på motorn vad d r för en. Det är ingen hemlighet. Justnu ösregnar d så jag väntar med att ta ett foto.

Däremot ett foto på batteriet.

Jag önskar bara svar från vänliga personer som vill hjälpa. Mansplainers m ironiska kommentarer kan sysselsätta sig m annat.

16870736973713824379301355532321.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 minuter sedan skrev ingrid72:

Lite onödigt att ha en spdan ironisk ton☹️

Det står inte på motorn vad d r för en. Det är ingen hemlighet. Justnu ösregnar d så jag väntar med att ta ett foto.

Däremot ett foto på batteriet.

Jag önskar bara svar från vänliga personer som vill hjälpa. Mansplainers m ironiska kommentarer kan sysselsätta sig m annat.

16870736973713824379301355532321.jpg

Inte alls ironisk. Men du måste förstå att man reagerar när du pratar om att plocka in 40kg batterier i den lilla båten o.s.v.

 

Men om du tar det artikelnummer du har på befintligt batteri så hittar du ju det på Biltema:

https://www.biltema.se/bil---mc/fordonsbatterier/bilbatterier/smf-batterier/startbatteri-smf-12-v-45-ah-2000029827

 

För att avgöra om det är det bästa batteriet för dig måste man dock veta mycket mer om inte minst motorn. Åtminstone ungefär, vilken typ och ungefärlig storlek. Om du tycker vi är "Mansplainers" för att vi frågar och börjar undra varför du inte ens skriver det du har i huvudet om motor/båt/elsystem så är det bara att beklaga. Frågorna har inget med kön, civilistånd, status och annat att göra - det är högst väsentliga saker man behöver ha information om för att kunna ge en vettig rekommendation.

 

Du skriver ju själv att du inte kan ett dugg om motorer och elsystem. Men lyssna då på frågorna och - om du nu menar allvar med att du behöver hjälp - försök svara på dem så gott du kan.

 

Vi har tyvärr väldigt ofta folk som registrerar sig på forumet och inte har riktiga frågor, ofta inte ens båtar, utan bara skriver för att ha roligt med folk (s.k. Troll). Om man skriver saker som är svåra att få ihop och sedan dessutom inte svarar för att förklara varför (motortypen t ex) så är det lätt att man blir "trollmisstänkt".

Hur har du t ex så tvärsäkert kunnat köpa rätt och passande tändstift utan att ens veta vad det är för motor ("Det står inte på motorn vad d r för en") ?

 

Men är du seriös (vilket vi givetvis hoppas 😉 ) så svara så gott du kan på frågorna. Det är faktiskt nödvändig information för att kunna svara bra på det du frågar !

 

För sedan kommer ju en förlängning - VARFÖR har ditt batteri pajat, hur får det laddning o.s.v. ?  Kan din motor ladda det, eller behöver du annat som t ex en solpanel för att inte även det nya skall vara dött om en månad ?  Elsystemet i även en liten båt kräver helhetstänk.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är öppen för alla förslag. Du kanske också ska läsa mer noggrant vad jag skrivit.

Jag har aldrig nämnt 40 kg. Jag tar in förslag och överväger dom. Jag svarar på frågor så gott jag kan.

De flesta här på forumet har bemött mig väl. Men jag skulle fått ett annat bemötande av dig om jag hade snopp, det är jag ganska säker på.

Jag ska ta foto av utombordaren när det slutat regna. Förstår inte riktigt hur jag kan upofattas som oseriös. Men d finns ju andra forum online som jag kan vända mig till.

Ajöss

  • Haha 1
  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
28 minuter sedan skrev ingrid72:

Du kanske också ska läsa mer noggrant vad jag skrivit.

Jag har aldrig nämnt 40 kg. Jag tar in förslag och överväger dom. Jag svarar på frågor så gott jag kan.

Jodå, jag har allt läst. och nej, du har inte nämnt 40kg ordagrant. Helt rätt.

Men du har däremot skrivit att du nu kommer köpa två nya batterier (när pensionen går in). Du har ju erfarenhet av båtar så då vet du att ett batteri är tungt. Och att två är ändå tyngre. Då är du uppe i runt 40kg.

Men strunt samma, vad skall du ha två batterier till i den båten ?  För vad jag försöker få dig att göra är att reflektera över dels behovet, dels få dig att i alla fall nämna vad du har för något omkring för att kunna vägleda till, inte bara rätt batteri, utan framförallt att det sedan skall funka !

 

Du har fått ett antal frågor och funderingar. Och som jag skrev har det helt och hållet med BÅTEN att göra, inte med ditt kön, ålder eller annat. Men de allra flesta svarar du inte på, utan försöker nu envist få över fokus på att anledningen till frågorna skulle vara något könsfixerat och diskriminerande. Då har du tyvärr fattat det hela totalt fel.

 

För det finns direkt inget bra svar på din ursprungsfråga, för man måste veta så mycket mer för att kunna ge ett sådant. Det finns inte ett batteri som passar till en viss båttyp, det beror på så mycket annat. Och om man behöver byta för att det man har inte fungerar längre så behöver man inte sällan kanske göra något mer för att inte även det nya skall gå samma öde tillmötes. Och pensionpengarna i sjön. Vill du inte ha hjälp med det ?

 

28 minuter sedan skrev ingrid72:

Men jag skulle fått ett annat bemötande av dig om jag hade snopp, det är jag ganska säker på.

--------

Förstår inte riktigt hur jag kan upofattas som oseriös.

Hmmm... 😉

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...