Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
egget

Har motorn skurit?

Rekommendera Poster

Hej! 
 

Behöver hjälp.

 

Suzuki 55 hk 2 takt från 95.

 

Körde en stund igår med den, gick bra men efter en stund märkte jag att den tappa effekt. 
La till igen. Startade om den gick på tomgång en stund sen tvärdog den, kom nåt ljud inifrån motorn i samband med att den dog. Nu får jag inte igång den alls. Som att den fastnat i nåt läge, kan den ha skurit? Klickar bara o rycker till lite.Blev aldrig överhettad vad jag kunde kunde märka. 
 

nyladdat batteri, nya tändstift. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vad körde du på för bensin?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Hybro:

Och vad körde du på för bensin?

Nytankad dunk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Med vad? Vad tankade Du i dunken?

Vad fanns det i dunken?

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Hybro:

Med vad?

Bensin 95

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Hybro:

Med vad? Vad tankade Du i dunken?

Vad fanns det i dunken?

 

Nån liter bensin från i fjol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev egget:

Bensin 95

Är det en motor med automatisk oljeblandnig? Eller hade du färdigblandad bensin i tanken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, om det bara var vanlig bensin E95 har den nog skurit. Eller har den separat tank för 2-taktsolja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev olag:

Ja, om det bara var vanlig bensin E95 har den nog skurit. Eller har den separat tank för 2-taktsolja?

Separat tank på motorn för olja. Olja finns i tanken 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du konrolerat om motorn går runt, alltså genom att vrida på svänghjulet.

Att det bara klickar när du vrider på nyckel betyder ju inte nödvändigtvis att motorn inte går runt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev No_jah:

Har du konrolerat om motorn går runt, alltså genom att vrida på svänghjulet.

Att det bara klickar när du vrider på nyckel betyder ju inte nödvändigtvis att motorn inte går runt.


ja, den är stum och går inte att vrida på..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det var ju bra att Du har koll på både olja och bensin.

 

Nu kan det vara som så att det kommer för lite olja... Svårt att kolla.

På min snöskoter med samma system med separat oljeinblandning, så jag kollar alltid att nivån i oljetanken minskar i förhållande till bensinförbrukningen.

 

Skulle den inte göra det, och avgaserna inte är typ blåaktiga, speciellt vid start, kommer jag tillfälligtvis att blanda tvåtaktsolja! i bensintanken.

Obs tvåtaktsolja. 

 

Ett annat fel kan vara överhettning p g a för lite kylvattenföde.

Har du kontrollerat skvallerstrålen. Finns den?

Kanske dags att byta impeller i vattenpumpen.

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det att vrida svänghjulet för hand?

Finns kanske ett startsnöre att lägga på.

 

Jag tänker bara att du nu först ska kontrollera detta, inte starta!

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
45 minuter sedan skrev Hybro:

Skulle den inte göra det, och avgaserna inte är typ blåaktiga, speciellt vid start, kommer jag tillfälligtvis att blanda tvåtaktsolja! i bensintanken.

Obs tvåtaktsolja. 

 

Ett annat fel kan vara överhettning p g a för lite kylvattenföde.

Har du kontrollerat skvallerstrålen. Finns den?

Kanske dags att byta impeller i vattenpumpen

@Hybro, det hade kanske varit bra med dina standardtips vad TS skall kolla - om nu motorn gick. Nu är ju TS problem att motorn är stum.

 

Att byta impeller i vattenpumpen o.s.v. hjälper inte TS just nu. I synnerhet inte att svara på dennes fråga som f.ö. redan står i rubriken - "har motorn skurit". Allt sådant är just nu en (eventuellt) senare fråga.

 

41 minuter sedan skrev Hybro:

Går det att vrida svänghjulet för hand?

Men det hade ju TS precis redan svart på alldeles ovanför ditt inlägg:

46 minuter sedan skrev egget:

...den är stum och går inte att vrida på..

Har du lite att göra idag 😁 ?

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Hybro:

Det var ju bra att Du har koll på både olja och bensin.

 

Nu kan det vara som så att det kommer för lite olja... Svårt att kolla.

På min snöskoter med samma system med separat oljeinblandning, så jag kollar alltid att nivån i oljetanken minskar i förhållande till bensinförbrukningen.

 

Skulle den inte göra det, och avgaserna inte är typ blåaktiga, speciellt vid start, kommer jag tillfälligtvis att blanda tvåtaktsolja! i bensintanken.

Obs tvåtaktsolja. 

 

Ett annat fel kan vara överhettning p g a för lite kylvattenföde.

Har du kontrollerat skvallerstrålen. Finns den?

Kanske dags att byta impeller i vattenpumpen.

 

 

 

Ja precis. Hela förra säsongen fick den olja då jag fyllde på under tiden. Impeller byttes förra sommaren och det kommer vatten där vid körning. Kollade det igår. Det här var alltså premiärturen för iår. Den har legat på land under vintern och gick bra förra året. 
men tyckte jag hörde nåt metalliskt ljud under körning som jag inte hört förut igår. . Skumt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Hybro:

Går det att vrida svänghjulet för hand?

Finns kanske ett startsnöre att lägga på.

 

Jag tänker bara att du nu först ska kontrollera detta, inte starta!

 

 

 

Nej går inte att vrida för hand. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det intressanta är ju att ändå att svänghjulet rör sig ett par grader på din video. Så mycket glapp lär du inte ha till kolvarna o.s.v., eftersom det sitter direkt på veven.

 

Snarast skulle jag fundera på om transmissionen har låst sig. Det glapp som du har i dreven/kugghjulen skulle kunna tillåta dessa få graders rörelse av svänghjulet.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev IngemarE:

Det intressanta är ju att ändå att svänghjulet rör sig ett par grader på din video. Så mycket glapp lär du inte ha till kolvarna o.s.v., eftersom det sitter direkt på veven.

 

Snarast skulle jag fundera på om transmissionen har låst sig. Det glapp som du har i dreven/kugghjulen skulle kunna tillåta dessa få graders rörelse av svänghjulet.

Okej du menar att om motorn skurit helt så hade svänghjulet knappt rört sig?

 

Är det nåt en vanlig lekman klarar av att göra eller tror du man behöver lämna in?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror på IngemarE!

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 timmar sedan skrev egget:

Okej du menar att om motorn skurit helt så hade svänghjulet knappt rört sig?

Är det nåt en vanlig lekman klarar av att göra eller tror du man behöver lämna in?

Om motorn har skurit i den vanliga bemärkelsen så sitter kolvarna fast i loppen. Då dessa har minimalt med spel/glapp via vevstakarna till vevaxeln, så kommer ju den vara totalt låst också. Och därmed svänghjulet.

En variant skulle kunna vara någon form av kolvringshaveri så en trasig ring skulle kommit i kläm och låser kolven men inte lika stumt. Fast det är väldigt långsökt.

 

Gissar att det är en DT55 du har ?  Ingen expert på dem, men om du kan lossa/dela på motorn vid växelhuset, alltså frigöra motorn på sin utgående axel, så kan du avgöra om felet sitter i transmissionen eller i själva motorn (för om den är lossad och motorn då går att snurra är det ju inte i motorn låsningen sitter).

 

Tänkte på en annan sak - du har väl stiften ur nu när du testar och försöker köra/dra runt den ?

Redigerad av IngemarE
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev IngemarE:

Om motorn har skurit i den vanliga bemärkelsen så sitter kolvarna fast i loppen. Då dessa har minimalt med spel/glapp via vevstakarna till vevaxeln, så kommer ju den vara totalt låst också. Och därmed svänghjulet.

En variant skulle kunna vara någon form av kolvringshaveri så en trasig ring skulle kommit i kläm och låser kolven men inte lika stumt. Fast det är väldigt långsökt.

 

Gissar att det är en DT55 du har ?  Ingen expert på dem, men om du kan lossa/dela på motorn vid växelhuset, alltså frigöra motorn på sin utgående axel, så kan du avgöra om felet sitter i transmissionen eller i själva motorn (för om den är lossad och går att snurra är ju saken enkel).

 

Tänkte på en annan sak - du har väl stiften ur nu när du testar och försöker köra/dra runt den ?

Okej, tack för svar. 
Precis det är en dt55. 
 

Tändstiften har jag haft i, ska man inte ha det?

 

Känns som man får lämna in den till nån mek, bara o dra upp igen 😅 

kul med båt ibland 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev egget:

Tändstiften har jag haft i, ska man inte ha det?

Utan stift blir den lättare att dra runt för hand då det inte blir något komp. Och skulle det ha hamnat något i cylindern som inte skall vara där så märks det kanske med stiften ur.

 

Man klarar rätt mycket själv och till din motor tror jag du hittar manualer på nätet. Problemet är ju också att ens hitta någon mek som har tid.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@egget Tråkigt med bekymmer...

Läs vad @IngemarE har skrivit och följ hans råd. De är genomtänkta och kloka.

 

Hade det varit min motor hade jag plockat bort stiften och kännt på svänghjulet med händerna.

Fortfarande låst?

Ser du något i cylindrarna? Vatten? Delar av tändstift etc?

 

Om inget verkar konstigt men fortfarande låst,

bort med växelhuset.

Är ingående axel till växelhuset låst?

Är motorn fortfarande låst?

 

Lycka till och återkoppla så försöker vi hjälpa till.

 

/Mathias

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingemar har gett bra tips.

Man kan ju tänka sig vatten i en cylinder, det är enkelt att konstatera om motorn släpper när man tar ur tändstiften. De flesta motorer har också en spärr som gör att den inte går att starta med växeln i, om du har problem med reglaget eller växelwiren kan det ha hamnat i ett läge där den spärren förhindrar att motorn roterar. Lossa växelwiren vid motorn och försök manövrera växeln utan den.

Lagren i växelhuset kan också skära, öppna dräneringen i växelhuset och kolla färgen på oljan och magneten på oljepluggen.

 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Faderullan:

Ingemar har gett bra tips.

Man kan ju tänka sig vatten i en cylinder, det är enkelt att konstatera om motorn släpper när man tar ur tändstiften. De flesta motorer har också en spärr som gör att den inte går att starta med växeln i, om du har problem med reglaget eller växelwiren kan det ha hamnat i ett läge där den spärren förhindrar att motorn roterar. Lossa växelwiren vid motorn och försök manövrera växeln utan den.

Lagren i växelhuset kan också skära, öppna dräneringen i växelhuset och kolla färgen på oljan och magneten på oljepluggen.

 

Asså nej bara nej!! Det känns som vi är inne på kurdspåret igen. 

  • Förvirrad 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Poppe:

Asså nej bara nej!! Det känns som vi är inne på kurdspåret igen. 

Och vad menar du med ditt "nej", och hur hjälper ditt inlägg stackars TS i dennes faktiskt ganska tunga situation ?

 

(Har man bara skrivklåda - vilket du ibland verkar ha om man tittar på inlägg/inhopp du gjort innan - så finns det andra forum eller forumavdelningar som passar bättre)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Uppskattas verkligen. Ska försöka ge mig på den i veckan så får vi se hur det går.😃

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Poppe:

Asså nej bara nej!! Det känns som vi är inne på kurdspåret igen. 

Vad menar du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...