Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Tofriis

Blyad ankarlina tips?

Rekommendera Poster

Montaget av ankarspel i aktern går framåt och det är dags att köpa ankarlina. Tänker mig en som är blyad hela vägen och 14-16mm. Ankarspelet är ett Balder Quick 900 (12-16mm lina). Vad jag främst fundera på är om Biltemas 15mm blyade är bra nog eller om jag bör välja någon dyrare och kanske bättre som tex Robline.

Någon som har eftarenhet eller tips? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
52 minuter sedan skrev Tofriis:

Montaget av ankarspel i aktern går framåt och det är dags att köpa ankarlina. Tänker mig en som är blyad hela vägen och 14-16mm. Ankarspelet är ett Balder Quick 900 (12-16mm lina). Vad jag främst fundera på är om Biltemas 15mm blyade är bra nog eller om jag bör välja någon dyrare och kanske bättre som tex Robline.

Någon som har eftarenhet eller tips? 

Jag vet inget om varesig Biltremas eller Roblines blyade ankarlinor.

Men ett tips kan ju vara att gå till butikerna och känna på kvalitéten och följsamheten.

Sedan oavsett fabrikat så måste du försäkra dig om att linan passar till kabularen dvs "linhjulet" är av rätt sort så att det verkligen greppar om linan, jag skriver det eftersom jag råkade ut för det, iofs ett annat ankarspel och treslagen lina den gången då kabularen inte riktigt fick grepp om linan så att det slirade..

Så för min del blev det 30 meter kätting (fån Biltema).

Redigerad av Georg_Ohm
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte Biltemas blyade ankarlina förra året, och när jag betalade så visade det sig att den var felmärkt, så jag fick betala för den olbyade linan, som förövrigt ser identisk ut som den blyade.

 

 

Så jag köpte denna lina:

image.png.2d372ca2386e567991cd2715d55cbf3d.png

 

Men fick betala för denna:

image.png.13df1f4f9151470c96a45d838a0fe125.png

 

 

 

 

 

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för info. Linhjulet ska enligt manualen vara dimensionerat för 12-16mm lina, tänker du på något mer än linans diameter? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev No_jah:

Jag köpte Biltemas blyade ankarlina förra året, och när jag betalade så visade det sig att den var felmärkt, så jag fick betala för den olbyade linan, som förövrigt ser identisk ut som den blyade.

 

 

Så jag köpte denna lina:

image.png.2d372ca2386e567991cd2715d55cbf3d.png

 

Men fick betala för denna:

image.png.13df1f4f9151470c96a45d838a0fe125.png

 

 

 

 

 

Det var ju tacksamt 😁

 

Vad tycker du om linan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju absolut inget fel på den, även om jag inte direkt sätter den på så hårt prov, men där är iallafall mjuk och skön att hantera.

Jag använder den med ett par meter kätting och ett bruceankare på två kilo till min lilla Ryds 510 mc, så linan utsätt inte direkt för några större krafter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

- - -

Sedan oavsett fabrikat så måste du försäkra dig om att linan passar till kabularen dvs "linhjulet" är av rätt sort så att det verkligen greppar om linan, jag skriver det eftersom jag råkade ut för det, iofs ett annat ankarspel och treslagen lina den gången då kabularen inte riktigt fick grepp om linan så att det slirade..

Så för min del blev det 30 meter kätting (fån Biltema).

Problemet var nog att du valde treslagen lina.

Med flätad lina så tror jag inte det är någon större skillnad på kabularernas vilja att greppa.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett balder 900,använder 14mm Robline blyad lina.Har aldrig haft några problem.Jag vill läsa det som att man använder 14mm till 900.Samt 12 mm till 600.Samt 16mm till 1200.Ronnie

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 12 mm blyad Robline till mitt 600. Fungerat bra hittills i 4 somrar.

12-16 mm skall kunna användas enligt manualen för Balder 600/900/1200-spelen.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Tofriis:

Tack för info. Linhjulet ska enligt manualen vara dimensionerat för 12-16mm lina, tänker du på något mer än linans diameter? 

Ja, dom blyade linorna är ju flätade, dom har en slätare yta än vad det treslagna har (trots det funkade det inte på mitt Lewmar HX1).

Men det finns väl en rekommendation i bruksanvisningen vilken lina du skall ha?

 

Sedan har ju Biltema en hel del bra grejer, men man måste ju veta vad man skall ha, för det kan finnas bottennapp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Sedan har ju Biltema en hel del bra grejer, men man måste ju veta vad man skall ha, för det kan finnas bottennapp.

Just vid ankring är dock bottennapp önskvärda!

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Men det finns väl en rekommendation i bruksanvisningen vilken lina du skall ha?

Eftersom du visat intresse....

image.png.367d901e4a428d75faf583361b3b9253.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...