Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
MrMe

Renoveringstråd Ilver 35 Cymawa

Rekommendera Poster

Hade samma bekymmer med drevmontage tidigare då jag bara hade en drevbock. På vår Nimbus 29C kunde jag hänga 290 drevet i badstegen under badbryggan , fick rätt höjd men var svårt att flytta föröver när knuthylsa och axel stod i lod.. (har för mig att äldre drev har fler splines).

Tröttnade då vi bytade till en båt med dubbelmontage, så då byggde jag om ett gammalt gräsklipparunderede till en drevvagn.

Tre st M12 gängstål gör att montagen flyter på betydligt lättare. Finns tips på drevvagnar här på MG.

drevlyftvagn.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags för en uppdatering....

 

Även om vårtemperaturerna inte har kommit så börjar båtsuget infinna sig så jag har börjat spendera en del tid vid båten. Det finns många påbörjade och planerade projekt så ska jag ha båten i sjön i början på maj så blir det till att ligga i. Det här inlägget blir en sammanfattning över de olika pågående projekten.

 

Drevservice
Efter många om och men sitter nu två nyservade och nymålade drev på plats. Lite strul med ena propellern som inte verkar passa som det ska (finns i en annan tråd) men i övrigt är allt på plats med nya bälgar, anoder, olja, färg och diverse skruvar och andra slitdelar. Några dekaler har jag inte satt på då de helt enkelt är sllt för dyra.

 

Sanering akterspegel
All gammal bottenfärg är borta så nu väntar jag bara på lite högre temperaturer så att jag ska kunna epoximåla innan jag återmonterar stag, trimplan, belysning och ekolodsgivare.

 

Montera roderlägesgivare
När jag byggde om instrumentpanelen köpte jag även en roderlägesgivare som aldrig monterades. Med hjälp av gängstång och kulkopplingar sitter den nu på plats.

 

Ny bränslegivare
Som så mycket annat fungerade inte bränselgivaren så en ny sådan fick det bli. Hittade också en märkskylt på tanken som visade att den rymmer hela 680 liter vilket är en rejäl tank på en så pass liten båt

 

Renovering förpik
Detta arbete står helt still då jag behöver lite högre temperatur för att kunna limma skrovklädsel

 

Montera bogpropeller
Här har jag tagit beslut att leja arbetet med att borra hål och plasta tunneln på plats. Eldragningen kommer jag göra själv. Här är det otroligt irriterande hur våra kära båtvaruhus gör allt för att kunna lura i oss att vi gör toppenaffärer. Den Vetus propeller jag planerat för har det senaste året kostat 10.990:- Så i Januari/Februari hödes priset plötsligt till 18.700 för att sedan komma till "mässpris" i samband med göteborgsmässan för 12.900. Nu är priset åter 18.700 men en inte allt för vågad gissning är väl att den kommer finnas för ~12.900: när Allt för sjön öppnar i veckan?

 

Montera värmare
En s.k. "Kinavärmare" är beställd och förväntas levereras idag. Den kommer behöva kompletteras med avgasgenomföring och ljuddämare men priset kommer fortfarande vara klart överkomligt. Här blir den stora utmaningen att hitta bra vägar för värmeslangarna då båten är väldigt låg och plattbottnad vilket ger dåligt med utrymme. Återkommer säkert med detta i ett separat inlägg.

 

Färdigställa soffor
De soffor jag plastade och monterade förra året hann aldrig bli klara innan det var dags för sjösättning. En av dem står nu på arbetsbänken i garaget där jag plastar in hållare för två gasolflaskor som ska kopplas till spisen. Denna kommer också dräneras enligt konstens alla regler. Ambitionen är även att få en slät och fin yta inuti och inte bara på utsidan så det betyder mer plastning, spackling, slipning och polering. Ska också se om jag lyckas skapa någon form av "gångjärnslösning" till dynan så att man slipper lyfta av den när man ska sätta på och av gasolen.

 

Nya lanternor
De små plastlanternorna från Biltema som satt på båten var jag inte särskilt förtjust i så när dottern råkade trampa sönder en av dem var det inte hela världen. Jag surfade runt en hel del på internet för att hitta några snygga och praktiska lanternor med de allra flesta återförsäljare har samma två-tre olika varianter. Det är också en fråga om funktion över form. Original ska det sitta ett par ganska stora rostfria saker men med smala skarndäck så kommer dessa vara ivägen så jag köpte ett par mindre rostfria som kanske inte är supersnygga men som gör jobbet.

 

Ja det är väl 2do list just nu utöver vanlig motorservice, polering m.m.... 

/Christian

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev MrMe:

Montera bogpropeller
Här har jag tagit beslut att leja arbetet med att borra hål och plasta tunneln på plats. Eldragningen kommer jag göra själv. Här är det otroligt irriterande hur våra kära båtvaruhus gör allt för att kunna lura i oss att vi gör toppenaffärer. Den Vetus propeller jag planerat för har det senaste året kostat 10.990:- Så i Januari/Februari hödes priset plötsligt till 18.700 för att sedan komma till "mässpris" i samband med göteborgsmässan för 12.900. Nu är priset åter 18.700 men en inte allt för vågad gissning är väl att den kommer finnas för ~12.900: när Allt för sjön öppnar i veckan?

Föga förvånande kom nu "mässpriset" på 12.990:- på bogpropellern.....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev MrMe:

Föga förvånande kom nu "mässpriset" på 12.990:- på bogpropellern.....

Ja, så köp av en fristående firma om möjligt istället som inte hör till de "tre stora".

Har du förresten någon bild hur du löste länkage och roderlägesgivarens montering?
Jag tänkte också montera mina grejor som legat i garaget i några år nu :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Makro:

Ja, så köp av en fristående firma om möjligt istället som inte hör till de "tre stora".

Har du förresten någon bild hur du löste länkage och roderlägesgivarens montering?
Jag tänkte också montera mina grejor som legat i garaget i några år nu :)

Absolut - här kommer ett par bilder. Jag använde saker som jag hittade i garaget i form av en M5 rostfri gängad stång, lite mottrar och brickor samt en "kulvinkel" eller vad den mojängen nu kan kallas. Dessa monterades i styrcylindern och anslöts till roderlägesgivaren som jag monterade bakom babord motor.

 

Roderläge1.jpg

Roderläge2.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha så var årets båtmässa avklarad....

 

Hade läst en del om den innan och hade extremt låga förväntningar vilket gjorde att den faktiskt var bättre än väntat. Som alltid brukar båtmässan vara förknippat med en massa utgifter - förra året kom jag hem med ett ankarspel medans årets inköp bestod av en bogpropeller från Vetus.

 

Jag kommer leja håltagning och plastning då jag aldrig gjort något liknande och har så mycket annat jag måste hinna få färdigt. Allt finlir med reglage, el, fjärrkontroll m.m. kommer jag dock göra själv. Just nu står jag i valet och kvalet om jag ska bygga som jag vill ha det eller om jag ska göra som väldigt många förordar (och som dessutom är väldigt mycket billigare).

 

Alternativ 1:

När elsystemet byggdes om gjordes det med en framtida bogpropeller i åtanke. Tanken har hela tiden varit att ena motorns startbatteri ska serva ankarspelet (fixat) och den andra motorns startbatteri skulle serva bogpropellern. Denna lösning skulle i mitt tycke bli "bäst" då jag redan har mer än nog med batterikapacitet i startkretsarna men det skulle kräva cirka 16 meter 95mm2 kabel som kostar en hel del och som dessutom är rätt knöligt att dra igenom hela båten.

 

Alternativ 2:

Montera ett extra batteri i anslutning till bogpropellern. Detta blir rejält mycket billigare då det inte skulle krävas särskilt mycket kabel för att ladda detta batteri. Nackdelen är ytterligare ett batteri som kan gå sönder och att jag utnyttjar mina startbatterier lite för lite.

 

Om det är så att jag kan få tag på 95mm2 till ett vettigt pris så lutar det åt alternativ 1. Om inte annat får jag ju då möjlighet att köpa ett nytt verktyg då jag inte har utrustning för att pressa kabel över 500mm2. Nya verktyg är ju alltid ett glädjeämne 🙂

 

/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att om du har bogisen kopplad till eget batteri i fören så kommer det bli en hel del ström som behöver flyta genom kablarna för att fylla på det batteriet när du bogat lite. Därför kanske det där med kablarna går på ett ut?

Det är ju en annan sak om man har ett extra förbrukarbatteri en bit bort. Då behöver det ju bara fyllas med sin andel av alla förbrukarbatteriers behov, om du förstår. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att följa din renovering.

Tips ang. lanternor.

”Upplysningsvis”

På min förra båt, en Nimbus satt sedvanliga sb och bb-lanternorna illa till så att man slog anklarna i dem när man gick på däck. Några gånger lossnade den yttre delen med ”glaset”, och ramlade i sjön.

Så då säkrades dessa med buntband. ”Någon” i besättningen klagade då man nu rev sig på buntbandets tamp.

 

Så då flyttade jag upp lanternorna, eller jag köpte en kombinerad sb-bb-lanterna och satte den på den platsen där topplanternan tidigare satt. Topplanternan ersattes av en rundlysande högst upp i den lilla masten, cirka 1 meter ovanför sb-bb-kanternan. Akterlanternan togs då bort, då även den satt i vägen och skymd av en pulpit på akterdäck.

 

På nuvarande båt bytte jag ut några lanternor, då det fanns både Hella och Aquasignal, det blev Aquasignals lanternor (för glödlampor) då jag tyckte dessa var snyggast. Men helst hade jag velat ha Hellas cylindriska och rostfria lanternor, men om man får tag på en uppsättning sådana är dom väldigt dyra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Kul att följa din renovering.

Tips ang. lanternor.

”Upplysningsvis”

På min förra båt, en Nimbus satt sedvanliga sb och bb-lanternorna illa till så att man slog anklarna i dem när man gick på däck. Några gånger lossnade den yttre delen med ”glaset”, och ramlade i sjön.

Så då säkrades dessa med buntband. ”Någon” i besättningen klagade då man nu rev sig på buntbandets tamp.

 

Så då flyttade jag upp lanternorna, eller jag köpte en kombinerad sb-bb-lanterna och satte den på den platsen där topplanternan tidigare satt. Topplanternan ersattes av en rundlysande högst upp i den lilla masten, cirka 1 meter ovanför sb-bb-kanternan. Akterlanternan togs då bort, då även den satt i vägen och skymd av en pulpit på akterdäck.

 

På nuvarande båt bytte jag ut några lanternor, då det fanns både Hella och Aquasignal, det blev Aquasignals lanternor (för glödlampor) då jag tyckte dessa var snyggast. Men helst hade jag velat ha Hellas cylindriska och rostfria lanternor, men om man får tag på en uppsättning sådana är dom väldigt dyra.

Kul att tråden uppskattas 🙂

 

Jag våndades som sagt en del när det gällde val av lanternor men valde till slut en kompromiss mellan form och funktion. Ett par större av Hella-typ hade blivit snyggare men de hade garanterat lett till ett antal krossade tår eller värre. Till slut föll valet på dessa: https://www.moory.se/p/attwood-led-lanternset-sidomonterad-rod-och-gron/ De är inte supersnygga men rostfritt är i alla fall snyggare än den vita plast som båten fått i ett tidigare liv.

 

 

Lanterna.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev MrMe:

Kul att tråden uppskattas 🙂

 

Jag våndades som sagt en del när det gällde val av lanternor men valde till slut en kompromiss mellan form och funktion. Ett par större av Hella-typ hade blivit snyggare men de hade garanterat lett till ett antal krossade tår eller värre. Till slut föll valet på dessa: https://www.moory.se/p/attwood-led-lanternset-sidomonterad-rod-och-gron/ De är inte supersnygga men rostfritt är i alla fall snyggare än den vita plast som båten fått i ett tidigare liv.

 

 

Lanterna.jpg

Dom ser ju ut att harmoniera med båtens formspråk i övrigt,

och dom är väl godkända…?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Dom ser ju ut att harmoniera med båtens formspråk i övrigt,

och dom är väl godkända…?

Ja de är godkända

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fantastiskt trevlig tråd !

 

Jag förordar absolut kabelvarianten till bogisen. Dels - som redan nämnts - slipper du ett batteri till som skall skötas, laddas o.s.v.

 

Sedan är det faktiskt ganska tufft för ett ensamt batteri att driva en bogpropeller på kanske 3kW ("4hk"). Man är så fixerad vid spänningsfall när man tänker kabelvarianten, men glömmer ofta allt vad spänningsfall heter så snart det talas om ett extra batteri. Sanningen är att ett bly/syrabatteri sjunker rejält i spänning under denna stora belastning, och med de 250-300A bogisen kan dra så kommer detta ensamma batteri (även om det är friskt och fulladdat) att dyka ner till 10-11V. Kanske ännu lägre.

 

Det finns en anledning till att t ex Sleipner ofta anger effekt och kraft vid 10,5V matning. Inte 12V, för man har i praktiken inga 12V vid bogisen under drift. Kan vara värt att hålla i minnet vid jämförelse av olika fabrikat och deras storlekar - en "4hk" är inte med säkerhet samma som ett annat fabrikats "4hk".

 

Istället för enkla 95mm² kan du dra dubbla 50mm². Blir också mycket smidigare. 16m 50mm² (x2) ger ett spänningsfall på 0,8V vid 300A, och det är ju helt acceptabelt. Jämför med spänningen från en "extrabatterilösning" som inte kommer bli bättre. Din kraftkälla med kabelvarianten är ju inte bara ett motsvarande batteri utan också en generator, som förhoppningsvis bara den kan skjuta till 25-50% av strömmen. För man kör ju ytterst sällan bogisen utan att motorn är igång.

 

Glöm sedan inte säkra bogiskabeln med t ex en 350-400A ANL-säkring nära batteriet. Och kosta på dig en huvudbrytare bara för denna, då det finns saker som kan få bogisen att hänga sig (sliten kontaktor t ex) så den kan behöva stängas av snabbt.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev IngemarE:

Fantastiskt trevlig tråd !

 

Jag förordar absolut kabelvarianten till bogisen. Dels - som redan nämnts - slipper du ett batteri till som skall skötas, laddas o.s.v.

 

Sedan är det faktiskt ganska tufft för ett ensamt batteri att driva en bogpropeller på kanske 3kW ("4hk"). Man är så fixerad vid spänningsfall när man tänker kabelvarianten, men glömmer ofta allt vad spänningsfall heter så snart det talas om ett extra batteri. Sanningen är att ett bly/syrabatteri sjunker rejält i spänning under denna stora belastning, och med de 250-300A bogisen kan dra så kommer detta ensamma batteri (även om det är friskt och fulladdat) att dyka ner till 10-11V. Kanske ännu lägre.

 

Det finns en anledning till att t ex Sleipner ofta anger effekt och kraft vid 10,5V matning. Inte 12V, för man har i praktiken inga 12V vid bogisen under drift. Kan vara värt att hålla i minnet vid jämförelse av olika fabrikat och deras storlekar - en "4hk" är inte med säkerhet samma som ett annat fabrikats "4hk".

 

Istället för enkla 95mm² kan du dra dubbla 50mm². Blir också mycket smidigare. 16m 50mm² (x2) ger ett spänningsfall på 0,8V vid 300A, och det är ju helt acceptabelt. Jämför med spänningen från en "extrabatterilösning" som inte kommer bli bättre. Din kraftkälla med kabelvarianten är ju inte bara ett motsvarande batteri utan också en generator, som förhoppningsvis bara den kan skjuta till 25-50% av strömmen. För man kör ju ytterst sällan bogisen utan att motorn är igång.

 

Glöm sedan inte säkra bogiskabeln med t ex en 350-400A ANL-säkring nära batteriet. Och kosta på dig en huvudbrytare bara för denna, då det finns saker som kan få bogisen att hänga sig (sliten kontaktor t ex) så den kan behöva stängas av snabbt.

Hej! Tack för trevlig feedback och bra input 🙂

 

Det lutar som sagt åt att använda startbatteriet. Just nu kostar den "billigaste" 95mm2 kabel jag hittat 290:- per meter plus kabelskor och pressverktyg för någon tusenlapp. Jag tror inte att fyra 50mm2 kablar blir lättare att dra i just den här båten man självklart kan det vara ett alternativ. Av någon outgrundlig anledning är det billigare med 2 meter 50mm2 än 1 meter 95mm2 så det finns en viss besparing i att göra som du föreslår.

 

Säkring är inköpt (250A) som förordades av både Vetus och återförsäljaren. Initialt kommer bogpropellern kopplas på styrbord motors huvudbrytare då jag har en plan att bygga en helt ny brytarcentral. När den nya centralen är på plats kommer bogpropellern få en egen brytare. Anledningen till att jag tänkt göra om detta är att idag sitter alla brytare i motorrummet så de är inte direkt lättåtkomliga. Planen är att det ska bli en panel inne i en av sofforna istället men jag vet inte om detta hinns med i år

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monterat en Sleipner SX80 Akterpropeller i vinter. Drog likt båtbyggaren Nord West monterat till bogisen dubbla 50mm² kablar mellan startbatterier(dubbelmontage) till Skyllermarksplint på aktern där gick jag över till 95mm² sista metern. Extra batteri blir aldrig aktuellt i båten varken i aktern eller fören. Nya brytare (en till bog och en till akter) samt säkring, tidigare gick bogisen över startbatteribrytarna. Mycket kabel på jordplinten blir det.

Skaffa ett hydrualpressverktyg(kinamodell funkar), använd dubbel sexkantspressning, montera krympslang, använd riktiga rörkabelskor( fått av ställverksbyggare). Jag hittade 17 meter 50mm² H07V-R på Tradera för 900kr.

Sammanlagt 14 meter dubbel 50mm² ger teoretiskt beräknat spänningsfall på 0,8 volt vilket anses acceptabelt för bog o akterpropp.

20240204_150627.jpg

20240225_122822.jpg

20240121_142705.jpg

20231227_130540.jpg

20240101_152304.jpg

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog en sväng ut till båten efter jobbet - framförallt för planering men det blev lite gjort också

 

Bogpropeller

Monterade joysticken i instrumentpanelen. Enkelt jobb som bara bjöd på en överraskning. Paketet skulle innehålla tre olika dekorringar (vit/svart/krom) men dessa saknades... Det blir till att påpeka till återförsäljaren och det bör lösa sig utan problem. Därefter började jag ta bort lite paneler inne i salongen för att planera kabeldragning till bogpropellern. Förvånande nog verkar det vara hyfsat lätt att komma åt hela vägen och jag mätte upp kabellängden till 7 meter (x2) vilket verkar kräva 95mm2 kabel. Om någon har tips på var man kan få tag på billig kabel så är jag idel öra. Det blir några hundralappar billigare att dra 50mm2 kabel så kanske blir det så - beror på vad jag kan få tag på till vettigt pris. Fördelen med 50mm2 kabel är att där har jag redan verktyg för att pressa kabelskor...

 

Värmare

Dieselvärmaren kommer monteras på babord sida i motorrummet. På så sätt kan jag förse den med diesel från ett av förfilterna vilket blir en smidig lösning. För att säkerställa att jag inte får dålig doft i båten kommer friskluften att tas via en slang upp till det "skåp" där den aktre knapen är monterad. På så sätt undviker jag dålig lukt från motorrummet samtidigt som jag slipper göra ett stort friskluftsintag genom skrovet.

Det blir totalt tre uttag från värmaren:

- Sittbrunnen
- Salongen
-Toaletten

 

I garaget hittade jag en överbliven "gavel" till ett tidigare värmarprojekt. Denna gavel har två 60mm uttag istället för ett på 85mm vilket borgar för en snygg och enkel installation.

 

För att få lite mera gjort så monterade jag styrpanelen innanför dörren så att den är lätt att komma åt oavsett om man är inne eller ute.

 

 

Joystick.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett steg fram och två tillbaks

 

Installation av dieselvärmare

Så efter några dagar med pulande sitter den nya dieselvärmaren på plats. Vissa moment återstår men idag kunde jag i alla fall provstarta den (inte för att den startade men....)

 

Uttag
Totalt tre uttag har installerats. Ett placerades i en av sofforna i sittbrunn, ett nedanför trappen i "salongen" och ett inne på toaletten. Slangdragningen var hyfsat enkel och bjöd inte på några större överraskningar. Dock kom ett av alla dessa obligatoriska följdprojekt... Under trappen kommer jag behöva bygga en låda av något slag för att dölja slangen som går in mot toaletten. Inget oöverkommeligt men inte heller något jag planerat

 

Montering

Själva värmaren monterades i motorrummet och det kommer funka perfekt. Jag behöver skaffa ett par stöttande fästen för att det ska bli riktigt stabilt men jag jag är riktigt nöjd med placeringen

 

Avgaser

Skrovgenomföring för avgaser är beställd men har inte kommit än så den delen återstår

 

Diesel

Här försöker jag hitta en 6mm slangnippel som passar i CAV-filterhållaren. Hittills har jag bara hittat Banjokoppling men det är lite onödigt dyrt för en så enkel sak.

 

Elektriskt

Fantastiskt vad bekvämt det är att dra el i en båt där man vet vad varenda kabel är och allt är prydligt buntat och uppmärkt. Att förse värmaren med ström var inga problem och den anslöts på plinten "always on" så att man inte råkar göra den strömlös när den kyler ner. Kabeln till manöverpanelen var för kort för att jag skulle kunna ha panelen där jag ville så den fick skarvas. Några meter 3x0,75mm2 införskaffades och skarvades och tätades med krymplslang. 

 

Tjo vad jag bedrog mig 🙂 När min snygga elinstallation var buntad, uppmärkt och klar var det dags för provstart. Jag hade ingen diesel inkopplad men jag borde åtminstone se om den försöker starta som den ska. Trycker på startknappen och allt verkar hoppa igång. Först fläkten och sedan dags för tändningen men där var det stopp. Värmaren stannar och ger felkod E03 som indikerar trasigt glödstift. Klart det kan vara trasigt men värmaren är ju ny.... Misstänkte därför att den önskade lite mer ström än den fick via de 2,5mm2 kablar jag använt. Backade tillbaks kablarna och ersatte dem med 6mm2. Kopplade även in Victronladdaren för att säkerställa att det fanns rejält med ström innan jag provade igen. Samma fel.... Plockade bort "huven" på värmaren och mätte spänningen på glödstiftet. Under uppstart ökar den sakta upp till 14V - ökar med cirka 1V per sekund. Sedan stängs värmaren av med E03.

 

Jag har som sagt inte kopplat någon diesel ännu men då dieselpumpen inte ens startar så tror jag inte att felet beror på det.

 

 

Värmare.jpg

Värmaruttag.jpg

Värmaruttag2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har värmaren "flamvakt"?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev NW355:

Har värmaren "flamvakt"?

 

Hej. Nej så vitt jag vet har den inte flamvakt. Har googlat runt på felet och allt verkar tyda på ett dåligt glödstift vilket verkar konstigt på en fabriksny värmare....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontaktade återförsäljaren (i Kina) som kommer skicka ett nytt glödstift. Det blir lite leveranstid så vi får se när jag får igång den där värmaren...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev MrMe:

Kontaktade återförsäljaren (i Kina) som kommer skicka ett nytt glödstift. Det blir lite leveranstid så vi får se när jag får igång den där värmaren...

Vad är det för värmare?

 

Många kinavarianter har samma som Webasto delar tex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev patrikflink:

Vad är det för värmare?

 

Många kinavarianter har samma som Webasto delar tex.

Det är en Kina-värmare som är en direkt ripp-off av Webasto/Eberspächer. Jag inväntar reservdelarna som återförsäljaren skickar så får vi se om det hjälper. Det är ju ändå en risk man tar när man köper något för 1.000 kronor när det europeiska alternativet kostar 15-20.000

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ohmmätt glödstiftet så det verkligen är där felet är, och inte kanske i något (intern)kablage ?

Det skall ha bara något fåtal Ohm, men när det är kasst brukar det vara totalt avbrott.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Har du ohmmätt glödstiftet så det verkligen är där felet är, och inte kanske i något (intern)kablage ?

Det skall ha bara något fåtal Ohm, men när det är kasst brukar det vara totalt avbrott.

Jag har mätt på stiftet och får ingen sluten krets. Motståndet  var ~1,8 KOhm vilket verkar extremt högt så det verkar vara det som är kass

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Restprojekt från förra året....

 

Snygga till sofforna

Förra vintern plastade jag nya soffor men de var inte färdiga när det var dags för sjösättning. Jag tog därför beslutet att de fick duga för säsongen och monterade i dem men nu är det dags att snygga till dem.

 

Den första soffan ska även agera stuvutrymme för två gasolflaskor så jag började med insidan. Plastade in en ny botten med utsågade hål för de två flaskorna. Därefter slipades glasfibern inne i hela soffan innan jag spacklade alltihop med glasfiberspackel. När spacklet var slipat och jag hade en yta som jag var nöjd med så rollade jag på två tjocka lager med gelcoat, det andra lagret med lite vax (topcoat). 

 

Nu var det dags för utsidan. På det stora hela såg soffan "okay" ut men inte mer än så. Jag hade säkert kunna gå igenom de olika defekterna och snyggat till den för ett acceptabelt resultat men så blev det inte.... Även utsidan spacklades så att alla defekter försvann. Därefter rollade jag även här på två lager gelcoat/topcoat. Anledningarna till detta var flera. Först och främst var den gamla ytan inte snygg nog. Jag hade dessutom fullständigt misslyckats med färgmatchning och den "dovervita" gelcoat jag använt såg mest smutsgrå ut. Om jag nu ändå inte klarar av att färgmatcha så kan jag väl köra en snyggare vit. Valet föll därför på biltemas "vit" gelcoat.

 

När gelcoaten härdat var det dags för slipning. Först torrslipade jag med maskin och 120 papper innan det var dags för våtslippning. Detta gjordes för hand med slipkloss och 240/400/800/1200/2000 papper innan jag polerade två gånger för att avsluta med ett lager vax.

 

Ytan blev otroligt mycket bättre även om jag även denna gång fick några mindre defekter och genomslipningar, men dessa kan jag leva med

 

I hålen för gasolflaskorna lade jag i 3mm gummiduk för att minska skrammel innan jag borrade ett hål i botten för dränering i händelse av läckage. Till detta hål anslöt jag en 6mm slang som ska ledas till en skrovgenomföring.

 

Slutligen bytte jag ut den LED stripe från Biltema till en med ett varmare ljus och mindre dioder för att slippa få den mindre snygga "prickiga" belysning som den gamla gav.

 

Det som återstår nu är någon form av anordning som fixera gasolflaskorna nedåt  

Soffa3.jpg

Soffa4.jpg

Redigerad av MrMe
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har varit lite dåligt med uppdateringar men vårrustningen är i full gång... I går var det i alla fall dags för en milstolpe där hålet för bogpropellern sågades och röret passades in.

 

Nu väntar vi in lite värme så att allt kan plastas på plats

 

Bogpropeller.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-04-12 vid 07:39 skrev MrMe:

Det har varit lite dåligt med uppdateringar men vårrustningen är i full gång... I går var det i alla fall dags för en milstolpe där hålet för bogpropellern sågades och röret passades in.

 

Nu väntar vi in lite värme så att allt kan plastas på plats

 

Bogpropeller.jpg

Jag plastade vid 20 minus. Hade dieselkanon utanför med ett litet tält och byggfläkt innanför. Använde Epoxi från West.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är aktern redo för sjösättning (nästan)...

 

Uppsnyggad ändalykt

Ett av projekten som påbörjades redan i höstas men som har fått vänta in lite rimliga temperaturer har äntligen slutförts. Att snygga till aktern.

 

Den gamla bottenfärgen skrapades av och botten bålades med epoxi. Det visade sig att båten redan var epoxibehandlad med Internationals Gelshield så jag valde att lägga på två lager av samma produkt mest för att snygga till. Fördelen med denna är dels att den inte behöver så höga temperaturer (5 grader) men också priset då den går att hitta på andra ställen än de vanliga båtvaruhusen. Jag köpte min på Jula för "rimliga" 369:-

Första lagret lade jag på med Biltemas skumgummiroller vilket gick alldeles utmärkt. För det andra hade jag en roller från Jula som inte alls fungerade tillsammans med epoxi utan den mer eller mindre löstes upp....

 

Dreven har provtryckts, servats med olja, bälgar och anoder samt målats med Pentas origian sprayfärg och klarlack - vi får väl se hur väl färgen sitter när jag tar upp båten i höst.

 

I övrigt har trimplan, belysningar, stag till badbryggan och ekoplodsgivare monterats bort och snyggats till innan de monterats. Allt med nya skruvar som tätats med TEC7 vid montering.

 

Det som återstår är nya hydraulslangar till trimplanen, fastsättning av kablar samt tätningar av några genomföringar.

 

 

Under.jpg

Efterunder.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett efterlängtat paket

 

Flexiteek på aktern

Jag har någonstans tidigare i denna tråd eller möjligen någon annat beklagat mig att jag inte lyckats få något svar från Flexiteek när jag kontaktat dem via deras webformulär. När jag så sprang på dem på årets båtmässa meddelade jag att jag var intresserad av att köpa några paneler så de tog mitt nummer och lovade att återkomma efter mässan. Och visst gjorde de det 🙂 En super trevlig person ringer upp, vi diskuterade vad det var jag tänkt mig och jag gav ungefärliga mått för att kunna få en budgetoffert. Redan dagen därpå kommer så en offert med tydliga priser vad som ingår och vad som kostar extra. Visst var det en del pengar men det kändes ändå som ett bra erbjudande.

 

Nästa steg var att skapa mallar av "täckplast" vilket är svårare än det låter då båten är helt befriad från raka linjer och räta vinklar men efter ett tag hade jag sex färdiga mallar att skicka iväg. Jag hade även bestämt mig för att ha logotypen i en av panelerna och här kom nästa utmaning. Att hitta en vektoriserad bild av en logotyp till ett företag som verkar ha försvunnit för nära 20 år sedan visade sig vara omöjligt. Jag fick istället be en väns son att skapa en bild som även den skickades till Flexiteek.

 

Redan dagen efter ringde säljaren upp för att meddela att mallarna kommit och reda ut en otydlighet. Vi diskuterade också olika designförslag av logotypen och kom fram till att det skulle se lite nättare ut om vi hade två olika färger på nåten - svart och vit.

 

Så idag kom så paketet - två veckor efter att jag skickat in mallarna och långt före utlovad leveranstid. Det blev raka spåret ut till båten för att provmontera och det ser riktigt bra ut!

 

Jag har lite hål som ska plastas igen och spacklas innan de monteras permanent, men här kommer en bild

 

 

 

 

Flexiteek.jpg

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett steg fram och två steg tillbaka....

 

Fixa trimplanen (eller ha sönder dem lite mer...)

Inhandlade ny hydraulslang till trimplanen idag. De gamla var i det närmaste av så några fungerande trimplan har jag aldrig haft på båten sedan jag köpte dem. Monterade de nya slangarna och fyllde på ny och fin olja. Dags att testa.

 

Började med styrbord trimplan och allt fungerade perfekt - inga synliga läckage eller andra fel. Dags för babord och nu blev det värre. Det fungerade utmärkt att trycka ner det men inte upp. Pumpen gick men inget hände utan vad jag än gjorde var cylindern i det yttre läget. Tog till slut (det ödestigra) beslutet att lossa hydraulslangen från cylindern och motionera den "för hand". Trots att slangen bara suttit i 10 minuter satt den som berget och jag fick ta i för allt jag var värd. Till slut lossade den.... trodde jag. Istället var det hela plastnippeln på cylindern som lossade....

 

Nu har jag alltså en trasig cylinder. Efter lite fotograferande och googlande kom jag fram till att det är ett "Insta-trim" system och reservdelar verkar gå att uppbringa. En ny cylinder kostar cirka 2500kr. Problemet är att jag ju inte vet om det bara är den som felar. Det kan ju vara något skumt med pumpen också då jag bara lyckades köra cylindern åt ett håll innan jag bröt av den.

 

Så - finns det någon på detta eminenta forum som har en begagnad Insta-trim cylinder till salu?

 

Behöver lösa detta hyfsat snabbt då det är ytterligare ett "sjösättnings-förhindrande-fel" 🤕

 

/Christian

12727A (1).jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev MrMe:

Ett steg fram och två steg tillbaka....

 

Fixa trimplanen (eller ha sönder dem lite mer...)

Inhandlade ny hydraulslang till trimplanen idag. De gamla var i det närmaste av så några fungerande trimplan har jag aldrig haft på båten sedan jag köpte dem. Monterade de nya slangarna och fyllde på ny och fin olja. Dags att testa.

 

Började med styrbord trimplan och allt fungerade perfekt - inga synliga läckage eller andra fel. Dags för babord och nu blev det värre. Det fungerade utmärkt att trycka ner det men inte upp. Pumpen gick men inget hände utan vad jag än gjorde var cylindern i det yttre läget. Tog till slut (det ödestigra) beslutet att lossa hydraulslangen från cylindern och motionera den "för hand". Trots att slangen bara suttit i 10 minuter satt den som berget och jag fick ta i för allt jag var värd. Till slut lossade den.... trodde jag. Istället var det hela plastnippeln på cylindern som lossade....

 

Nu har jag alltså en trasig cylinder. Efter lite fotograferande och googlande kom jag fram till att det är ett "Insta-trim" system och reservdelar verkar gå att uppbringa. En ny cylinder kostar cirka 2500kr. Problemet är att jag ju inte vet om det bara är den som felar. Det kan ju vara något skumt med pumpen också då jag bara lyckades köra cylindern åt ett håll innan jag bröt av den.

 

Så - finns det någon på detta eminenta forum som har en begagnad Insta-trim cylinder till salu?

 

Behöver lösa detta hyfsat snabbt då det är ytterligare ett "sjösättnings-förhindrande-fel" 🤕

 

/Christian

12727A (1).jpg

Jag kan kanske ha ett par Lenco liggandes.

Innebär bort med pumpen och hydrauliken och köra rent elektriska.

Minns inte om jag sålde dessa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...