Jump to content
Tuesday 05 December 2023
Jonas113

2” Bordgenomföring ska bytas.

Recommended Posts

Muttern är 61,5 mm.  Eller 2” 5/8 mer korrekt.  Den sitter som berget, och djupt ner så jag riskerar åka ner med huvudet före och fastna. Jag har en stor rörtång, men får dåligt med kraft i draget p.g.a arbetsvinkeln. Biltema har 65 mm blocknyckel.  Vet någon om den fungerar? Jag hittar ingen i tum. Eller har någon förslag hur jag ska attackera. Funderar på att spräcka muttern med borr 

Aquador 22HT, finns utanför Linköping

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vinkelslip på flänsen på utsidan. Såga bort den så det bara är det rena röret kvar, och panka sen in röret och ta ut inifrån båten. Var bara varsam så du inte slipar bort skrovet där. Att man får nån repa eller två är oundvikligt om man inte är Hulken, men det går ju att fylla i med plast och måla över. Viktigt förstås att det blir en slät yta som flänsen på den nya genomföringen ska ligga mot, så det blir tätt.

 

Edited by raol
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

En bild skulle hjälpa.

Gör en slagnycket av en bit grov plåt? Gå till närmsta smed.

Eller köp Biltema-nyckeln och slipa till den med en vinkelslip?

Då jag bytte på vår Flipper 850 har jag för mig att jag försiktigt slipade bort den yttre flänsen med en vinkelslip och sedan tryckte jag in genomföringen.. 

Lycka till med projektet.

// Mats W

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 timmar sedan skrev Jonas113:

Muttern är 61,5 mm.  Eller 2” 5/8 mer korrekt.

Nja, är inte 2 5/8" 66,7 mm?

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 timmar sedan skrev raol:

Vinkelslip på flänsen på utsidan. Såga bort den så det bara är det rena röret kvar, och panka sen in röret och ta ut inifrån båten. Var bara varsam så du inte slipar bort skrovet där. Att man får nån repa eller två är oundvikligt om man inte är Hulken, men det går ju att fylla i med plast och måla över. Viktigt förstås att det blir en slät yta som flänsen på den nya genomföringen ska ligga mot, så det blir tätt.

 

Jag har sett ett annat alternativ som faktiskt verkar lite smidigare än vinkelslip som kan vara lätt att slinta med om man är ovan. Däremot har jag inte testat metoden själv, men planerar att göra under vintern/våren.

 

http://seven-scampi30.blogspot.com/2016/03/bortagning-av-bordsgenomforingar.html

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev Kane:

Nja, är inte 2 5/8" 66,7 mm?

2” 7/16 är det troligen.  Förlåt min bristfälliga tumkonvertering.  Men tack ändå.  Tråkigt om jag köpte en 2”5/8 för dyra pengar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev No_jah:

Jag har sett ett annat alternativ som faktiskt verkar lite smidigare än vinkelslip som kan vara lätt att slinta med om man är ovan. Däremot har jag inte testat metoden själv, men planerar att göra under vintern/våren.

 

http://seven-scampi30.blogspot.com/2016/03/bortagning-av-bordsgenomforingar.html

Toppen 🙂.  Tack.  Kakelborr från utsidan verkar vara det enklaste, smidigaste och bästa.  Hade jag vetat om det hade jag inte behövt en dags jobb o en veckas värk i bröstkorgen för att få bort ventilen.   Tack tack tack 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Återkoppling efter utfört arbete: 

Det gick till slut.  Men man måste ha en rejäl borrmaskin. Ryobi batterimaskin gick sönder i växellådan.  
Skyddsglasögon och handskar.  Spånorna är inte roliga.  
Det tog ett bra tag att borra, men till slut bröt en vit rand genom mässingen, typ som glädjen att se land när man åker till Gotland. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Jonas113:

Återkoppling efter utfört arbete: 

Det gick till slut.  Men man måste ha en rejäl borrmaskin. Ryobi batterimaskin gick sönder i växellådan.  
Skyddsglasögon och handskar.  Spånorna är inte roliga.  
Det tog ett bra tag att borra, men till slut bröt en vit rand genom mässingen, typ som glädjen att se land när man åker till Gotland. 

Ok, med vinkelslip tog det väl en halv minut för mig. Och vinkelslipen höll fint. Så båda metoderna har fördelar och nackdelar, tydligen.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-09-30 vid 12:39 skrev raol:

Ok, med vinkelslip tog det väl en halv minut för mig. Och vinkelslipen höll fint. Så båda metoderna har fördelar och nackdelar, tydligen.

Med mina darriga händer kändes koniska borren säkrare, att inte riskera att skära skador på båten. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
54 minuter sedan skrev Jonas113:

Med mina darriga händer kändes koniska borren säkrare, att inte riskera att skära skador på båten. 

En annan modell är att använda en hålsåg i lagom diameter för att skära bort flänsen på genomföringen. Styrning ordnas genom att slå in en träplugg i lagom dimension o längd i genomföringen så hålsågen passar över träpluggen och styr sågningen.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Lintott:

En annan modell är att använda en hålsåg i lagom diameter för att skära bort flänsen på genomföringen. Styrning ordnas genom att slå in en träplugg i lagom dimension o längd i genomföringen så hålsågen passar över träpluggen och styr sågningen.

Då gäller det bara att skaffa en hålsåg som är för metall. Tror de allra flesta är för trä.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

För några år sedan såg jag att den genomföringen jag skulle byta hade sexkantsfäste inuti. Bara att köpa en billigt större insexnyckel i en "tema-butik" sätta in den i genomföringen, förlänga med en rörbit och vrida loss genomföringen, ja då efter det att jag hade skruvat loss kulventilen och kragmuttern på insidan.

Så man bör ju kolla om det finns en sådan fattning invändigt, det gäller ju även då man skall skruva fast en ny genomföring.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev raol:

Då gäller det bara att skaffa en hålsåg som är för metall. Tror de allra flesta är för trä.

 

Det är nog bara de riktigt billiga "multihålsågarna" samt de för dosor m.m. i gipsväggar som är för trä. Om man har en som funkar i glasfiber klarar den metall också.

 

Hålsågar/satser i bimetall är numera rätt vanliga, och dessa klarar t.o.m. att ta upp hål i rostfritt om man kör med dem förnuftigt. Men skall man såga ur en genomföring så är en centrumstyrning a la @Lintotts beskrivning helt nödvändigt oavsett hålsåg.

 

Minns när jag skulle ta upp första "hålsågshålet" i glasfibern på min förra båt, som jag ju byggde helt från halvfabrikat (kom som tomt skrov, se min hemsida). Använde glad i hågen just en sådan hålsåg som @raol syftar på. Glasfiberväggen var väl inte mer än 4-5mm tjock, men innan jag ens kommit halvvägs igenom var det inte tillstymmelse till tänder kvar på hålsågen. Detsamma gällde sticksågen - om man inte använde speciella sågblad. Vilket jag lärde mig ganska snabbt...🤔

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Lite sent i detta ämne men om mutter behöver "kapas" kör med en Dremel. Är det mässing så är det som att köra i smör. Inte blir det varmt eller gnistor, inget ".hetarbete ". Lätt att skydda skrovet.

20221022_103257.jpg

Skärmbild 2022-11-07 221241.png

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är aldrig fel att ha en äkta Dremel med tillbehör i verktygslådan!

Det borde alla G-D-S-are ha.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...