Johanove 0 Postad 11 April , 2022 Hej! Tänkte höra vad ni tänker om det som hänt på min Comfortina 32 från 83. Vad kan det ha för påverkan och hur kan man åtgärda det? Själv har jag inte märkt något som jag upplever problematiskt mer än att däcket knakar lite när man går på däcket, antar det beror på detta. Bilden visar bb sida nästan midskepps. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 572 Postad 11 April , 2022 Hej och välkommen till MG! Jag tror snarare det är "spackel" som lossnat och min gissning är att det alltid varit ett avstånd mellan skrovet och inredningen. När båten byggdes ställde man ner inredningen i skrovet och fäste det med "klumpar" av polyester blandat med kalk (tror jag det var), en sorts spackel. Med åren, med rörelser och framför allt med grundstötningar så lossnar "klumparna" vilket naturligtvis inte är bra. Exakt vad man bör göra vet jag inte faktiskt, men spontant känns det som att man borde försöka fästa ihop inrebningsmodulen med skrovet på något vis. Kanske funkar det med epoxispackel. Jag hoppas någon kan ge ett bra svar på detta. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 535 Postad 12 April , 2022 8 timmar sedan skrev Mackey: Hej och välkommen till MG! Jag tror snarare det är "spackel" som lossnat och min gissning är att det alltid varit ett avstånd mellan skrovet och inredningen. När båten byggdes ställde man ner inredningen i skrovet och fäste det med "klumpar" av polyester blandat med kalk (tror jag det var), en sorts spackel. Med åren, med rörelser och framför allt med grundstötningar så lossnar "klumparna" vilket naturligtvis inte är bra. Exakt vad man bör göra vet jag inte faktiskt, men spontant känns det som att man borde försöka fästa ihop inrebningsmodulen med skrovet på något vis. Kanske funkar det med epoxispackel. Jag hoppas någon kan ge ett bra svar på detta. Ska vara talk, inte kalk. I övrigt enig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 857 Postad 12 April , 2022 På min båt kan det på några ställen se nästan likadant ut, där har varvet tryckt in en bit träregel som satts fast i spackel eller tätmassa. Det var nog stabilt och bra när båten var ny, sedan har det lossnat litet. Dessa "träbitar" tjänar även som upphängning till elkablar och slangar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johanove 0 Postad 14 April , 2022 Stort tack för er input! Ska kika lite närmare hur jag kan fästa ihop det igen. Epoxispackel låter som en bra ide, får se om det behövs en träbit också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 216 Postad 14 April , 2022 Starkare med ordentlig lagning. Epoxi o väv, på uppruggade ytor. Tänk på ordentlig ventillation vid arbetet oavsett polyester eller epoxi. Frisluftsmask via slang i luftpump. Ev mask med filter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johanove 0 Postad 14 April , 2022 Ok, måste se om jag kan komma åt det på något hyfsat rimligt sätt om jag ska köra väv. Tack för påminnelsen om mask Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 260 Postad 14 April , 2022 15 minuter sedan skrev Johanove: Ok, måste se om jag kan komma åt det på något hyfsat rimligt sätt om jag ska köra väv. Tack för påminnelsen om mask Kör du epoxy behöver du ingen mask då den är lösningsmedelsfri. Bara som skyddar mot damm när du slipar. Däremot behöver du handskar, heltäckande kläder och minst +10 grader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 857 Postad 14 April , 2022 Orsak till att det släppt? Jag skulle kunna tänka mig att sådana här saker har skett när man lyft båten med kran, och då slingen inte hamnat där konstruktören tänkt sig. På min båt placerar vi slingen så att båten väger jämnt, (det gör väl alla?) och det kan skilja en hel del på var man placerar slingen beroende på hur mycket vatten och diesel som finns i tankarna. Kart är ju att det även kan släppa om båten seglas hårt i vresig sjö, eller om en motorbåt tvingas in i samma vågor med hög fart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johanove 0 Postad 15 April , 2022 Har också undrat varför det släppt.. lite oväntat så visar det sig att det är är annorlunda på andra sidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 216 Postad 15 April , 2022 Nu tänkte jag närmast på allergi mm. Inte att man blir påverkad av lösningsmedel. Men ohärdade epoxikomponenter är kanske inte alls allergiframkallande eller ens kan påverk tex e männisch. Typ bara att blaska på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 011 Postad 15 April , 2022 2022-04-11 vid 22:52 skrev Johanove: - - - Själv har jag inte märkt något som jag upplever problematiskt mer än att däcket knakar lite när man går på däcket, antar det beror på detta. Bilden visar bb sida nästan midskepps. Vilket utrymme på båten är det? Det ser ut som en skrovsida till höger på bild. Är det däcket som syns upptill eller är det någon del i ett stuvfack? Däck och skrov brukar vara väl bultade tillsammans med relingslisten, detta ser inte ut som en sådan skarv. Tvärgående skott (huvudskott/mastskott mm) brukar gå ända ut till skrovsidan och vara betydligt mer fastplastade med glasfiberremsor än vad som antyds på bilden. Om det inte är en skarv/fog som utsätts för stora krafter så behöver du kanske inte göra något alls åt detta. Som någon skrev att det kan ha suttit spackel för att hålla fast någon del under monteringen så är det oftast "monteringen" med glasfiberremsor någonstans som inte syns på bilden som skapar styrkan. Att det knakar lite i däcket på en äldre båt är inte ovanligt. Det kan uppstå av att sandvichmaterialet i däcket släppt så däcket sviktar. En sådan skada påverkas knappast av det som verkar synas på bilden. Knarrande däck lags genom att ta upp hål under däcket och återfästa sandvichmaterialet. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser