Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Riga

Lancing 42

Rekommendera Poster

När jag såg båten så kom jag genast att tänka på Hans Groop (som ritade H-båten). Fann att han konstruerade en båt som hette Targa 42. Vilket verkar vara samma båt som på bilden. På "sailguide.com" hittar du mer information (samt en identisk bild).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag misstänkte är Lancing 42 och Targa 42 samma båt. Tyvärr enligt ett finskt forum så verkar den inte vara så uppskattad. Bifogar ett inlägg (med Google översättning).

Screenshot_20211105-085836_Chrome.thumb.jpg.9aaac903e0867a02096befb0e1771cd5.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Synd på så fin båt och vad jag kunde se välbyggd båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Peter K

Hm. Kanske blir man besviken då H-båten och H-35 är relativt styva båtar.

Själv revar jag vid 6-7 om det är kryss.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så smal som den är lär den vara tokvek. Ingen formstyvhet alls...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev raol:

Så smal som den är lär den vara tokvek. Ingen formstyvhet alls...

 

Den är nästan tre meter bred. Det är väl rätt brett jämfört med andra långsmala båtar, både safiren och smaragden är nästan lika långa med en bredd på runt två meter, båda dessa är rejält styva.

 

Sen har den ett djupgående på 1,75 m. 

 

Tror nog att den är betydligt styvare än vad den ser ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Dava:

både safiren och smaragden är nästan lika långa med en bredd på runt två meter,

Targa 42 är 2,5 meter längre än en Safir…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Dava:

Den är nästan tre meter bred. Det är väl rätt brett jämfört med andra långsmala båtar, både safiren och smaragden är nästan lika långa med en bredd på runt två meter, båda dessa är rejält styva.

 

Sen har den ett djupgående på 1,75 m. 

 

Tror nog att den är betydligt styvare än vad den ser ut.

1. Säkert slutstyva, men då är det förmodligen vatten en bra bit upp på däck...
 

2. Vår båt är 20-30 cm bredare men är runt 3.5 m kortare!
Men visst, om segelytan anpassas till bredden är det ju inget problem, men så är förmodligen inte fallet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev raol:

1. Säkert slutstyva, men då är det förmodligen vatten en bra bit upp på däck...
 

2. Vår båt är 20-30 cm bredare men är runt 3.5 m kortare!
Men visst, om segelytan anpassas till bredden är det ju inget problem, men så är förmodligen inte fallet.

Vilka kill-gissningar! 🤣

Jag har seglat en hel del långsmalt, och det är sällan man får upp vatten ”en bra bit” på däck. Min egen båt är kort-tjock, ungefär samma proportioner som din (…samma konstruktör…), får inte upp vatten en bra bit på däck där heller. Enda båt jag upplevt ett sådant problem var nog Vegan mina föräldrar hade, den stack ju bara 1.20 ungefär så där finns svaret. 

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jämförelse av fakta:

- min Wasa 55: 13,5 / 2,6 / 1,9 m,   5,6 tn.

- Lansing 42:   12,5 / 2,9 / 1,75 m,  5,6 tn.

Redigerad av jussi_h
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...