sharkstate 1 Posted October 23, 2021 Får emellanåt vit rök från min utombordare se film. Är det vatten som kommit in eller något annat/värre tro? FullSizeRender.mov Share this post Link to post Share on other sites
Hybro 1,175 Posted October 23, 2021 Vit rök... Vatten. - Men visst ser det ut som blå rök? Separat oljeinblandning? Då skulle det kunna vara ojämn tillförsel av tvåtaktsolja. Så kan det dock inte bli om bensinen blandas med tvåtaktsolja. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Jorgen01 477 Posted October 23, 2021 Fullt normalt. 1 Share this post Link to post Share on other sites
sharkstate 1 Posted October 23, 2021 Tack. Utveckla gärna. Inga konstigheter? Share this post Link to post Share on other sites
Jorgen01 477 Posted October 23, 2021 Om du har separat oljeinblandning så varierar den med varvtalet. Vid långvarig tomgångskörning samlar en tvåtaktare på sig ett bränsleöverskott och när det skall ut så går motorn lite fetare. 1 Share this post Link to post Share on other sites
guestsson 488 Posted October 24, 2021 (edited) Optimax har alltid separat oljeinblandning. Det du ser är med all säkerhet helt normalt. Det är en 2-T så lite blårök är normalt. Frågan om onormal rök återkommer varje vår och höst då temperaturen straxt över vattenytan är låg. I motorn omvandlas bensinen till koldioxid och vatten. Bensinen omvandlas till ungefär samma volym vatten i flytande form vilket ger betydligt större volym som vattenånga. Kall luft förmår inte lösa lika mycket vatten som kall. Nära ett utsläpp av ånga brukar den vara osynlig pga av värmen. En liten bit bort blir den synlig som dimma/rök pga den sjunkande temperturen. Ytterligare längre bort löset vattnet i ångan upp sig i luften RH är där mindre än 100% och röken försvinner helt. Detta är precis samma fenomen som röken då man andas om det är hög fuktigtighet och eller kallt i luften. Edited October 24, 2021 by guestsson 2 Share this post Link to post Share on other sites
sharkstate 1 Posted October 24, 2021 Tack alla för svar. Jag tar det rel lugnt med andra ord. Varvet som tittade på båten nämnde att oljan som är i för tillfället (från förra ägaren) är av det billigare slaget och att jag vid byte ska byta till DFI Quicksilver. Share this post Link to post Share on other sites