Gå till innehåll
lördag 04 maj 2024
Martin_Haggstrom

Ny el i Nimbus MAX 2 i höst.

Rekommendera Poster

59 minuter sedan skrev Kane:

Mot kortslutning är det OK skydd för 10 mm2 men inte för överbelastning. Max 30A kontinuerligt för 10 mm2. 

Jag har inga problem att byta säkringarna, men enligt Blue sea skall acr ha 60-75amp för under 60 amp laddning, men jag gissar att mina batterier inte kommer ta emot detta utan kanske mer 30 amp. Generatorn ger 60 amp max enlig penta.. skall jag köra 50 amp eller 30 eller 60;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
25 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Jag har inga problem att byta säkringarna, men enligt Blue sea skall acr ha 60-75amp för under 60 amp laddning, men jag gissar att mina batterier inte kommer ta emot detta utan kanske mer 30 amp. Generatorn ger 60 amp max enlig penta.. skall jag köra 50 amp eller 30 eller 60;)

Nu börjar vi diskutera nyanser 😉

Jag hade satt dit 50, men om du inte hittar dem släng dit något av de andra.

Din generator kommer bara lämna de påstämplade 60A till batterierna om du har en jättestor batteribank (som du inte har), som är riktigt dåligt laddad och motorn då även går på illvarv. Alltså aldrig.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Jag har inga problem att byta säkringarna, men enligt Blue sea skall acr ha 60-75amp för under 60 amp laddning, men jag gissar att mina batterier inte kommer ta emot detta utan kanske mer 30 amp. Generatorn ger 60 amp max enlig penta.. skall jag köra 50 amp eller 30 eller 60;)

Vilken kabeldimension specar de då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Kane:

Vilken kabeldimension specar de då?

Awg 6. Jag har ca 10 cm kabel på  var sida om säkringen mellan acr o brytare. Sätter kabelskor direkt på hängsäkringen, den är på 10mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Awg 6. Jag har ca 10 cm kabel på  var sida om säkringen mellan acr o brytare. Sätter kabelskor direkt på hängsäkringen, den är på 10mm.

Dvs 16 mm2.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Kane:

Dvs 16 mm2.

Yes jag vet, grejen är att BEP Maxi hängsäkringen skall klara 80 amp enligt tillverkaren, så då borde väl kabeln palla det också? Jag testar med 10 mm och 60 amp säkring, får inte plats annars heller😱

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2022-03-24 vid 15:18 skrev IngemarE:

Nu börjar vi diskutera nyanser 😉

Jag hade satt dit 50, men om du inte hittar dem släng dit något av de andra.

Jag har bytt 60 amp till 50 amp... 🙂

Redigerad av Martin_Haggstrom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2022-02-01 vid 19:49 skrev Georg_Ohm:

Till lanternorna räcker det ju med en enkel on-off, men gärna med en säkring för varje lanterna

@Georg_Ohm @Kane @IngemarE Jag har två lanternor, den ena är en topplanterna akteröver. Den andra är en kombinerad grön / röd i fören. Från bägge lanternor är det draget en svart (negativ) och en svartvit (positiv), totalt 2 svarta och 2 vita). Jag tänker att jag drar bägge svarta till 2 negativa terminaler på säkringsdosan, sen drar jag de bägge vita (positiva) till 2 positiva terminaler på säkringsdosan. Ut från terminalerna två svarta och två vita som jag kopplar ihop till en svart och en vit. Dessa fäster jag sedan på positiv och negativ på switchen.

 

Blir detta bra? Hur kombinerar jag bäst 2 ledningar till en? SKall jag säkra med 5 eller 10 amp?

 

Switchen har även en lysdiod. Hur kopplar jag in denna. Drar jag en röd från säkringsdosan till dioden? Behöver jag även dra en jord?

Redigerad av Martin_Haggstrom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

@Georg_OhmNu är det sluttamp på elprojektet 🙂 Har låtit Kabelstammen varit intakt, men antar att jag behöver dra lite kabel till nya säkringsdosan, om inte annat för lysdioderna. Hur skall jag tänka här? Det  är Volvo Pentas Original Instrumentpanel, med start, larm, varvräknare, volt, PSI tryck och temperatur (olja gissingsvis :-) samt larm och testknapp för larm 

 

Samtliga mätare har lysdioder och jag kan slå på ljuset via en knapp. Hur skall jag dra detta? Finns det en enkel princip?

Redigerad av Martin_Haggstrom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Martin_Haggstrom:

Jag har två lanternor, den ena är en topplanterna akteröver. Den andra är en kombinerad grön / röd i fören. Från bägge lanternor är det draget en svart (negativ) och en svartvit (positiv), totalt 2 svarta och 2 vita). Jag tänker att jag drar bägge svarta till 2 negativa terminaler på säkringsdosan, sen drar jag de bägge vita (positiva) till 2 positiva terminaler på säkringsdosan. Ut från terminalerna två svarta och två vita som jag kopplar ihop till en svart och en vit. Dessa fäster jag sedan på positiv och negativ på switchen.

Det där var inte lätt att förstå. Beroende på vilken strömbrytare du skall ha så kan svarta antingen dras till en minusplint eller till strömbrytaren. De svartvita skall gå till strömbrytaren. Till strömbrytaren dras sedan plus från säkringsplinten (och minus från en minusplint om så behövs).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Exempelbild. Om du tar en vanlig vippbrytare med led som lyser vid påslag så kopplar du svartvita till Light+ och svarta ihop med minusbygeln. Ground och To Battery + drar du till din säkringsdosa.

 

484856682_Rockerswitchkoppling.JPG.8e3835f6a25a182df122ded5696980f6.JPG

Redigerad av Kane
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2022-03-26 vid 21:01 skrev Martin_Haggstrom:

@Georg_Ohm @Kane @IngemarE Jag har två lanternor, den ena är en topplanterna akteröver. Den andra är en kombinerad grön / röd i fören. Från bägge lanternor är det draget en svart (negativ) och en svartvit (positiv), totalt 2 svarta och 2 vita). Jag tänker att jag drar bägge svarta till 2 negativa terminaler på säkringsdosan, sen drar jag de bägge vita (positiva) till 2 positiva terminaler på säkringsdosan. Ut från terminalerna två svarta och två vita som jag kopplar ihop till en svart och en vit. Dessa fäster jag sedan på positiv och negativ på switchen.

 

Blir detta bra? Hur kombinerar jag bäst 2 ledningar till en? SKall jag säkra med 5 eller 10 amp?

 

Switchen har även en lysdiod. Hur kopplar jag in denna. Drar jag en röd från säkringsdosan till dioden? Behöver jag även dra en jord?

Tja, du har fått svar.

Men iallafall:

5 A räcker, du kan nog gå ner ytterligare om du finner 2,5 A säkringar.

Om du har LED-lanternor räcker det gott och väl med 1A.

Lanternorna kan ha gemensam minus. Sedan en kabel från var och en till säkringsdosans utgång, var sin säkring. på säkringsdosans ingång kopplas dessa båda säkringar ihop, och därifrån en strömbrytare kopplad till plus. Det är ju en fördel att varje lanterna har var sin säkring.

Elektronerna som skall passera i kablarna bryr sig inte ett dugg om vad det är för färg på kablarnas isolering, men det kan ju vara bra att vara konsekvent när det gäller kabelfärger. 

Jag har alltid svart till minus. Mina lanternor är kopplade med grön, röd, vit och gul kabel, inte så svårt att gissa vart dessa leder, men sista biten under hyttens isolering är det draget vit-röd tvåledare. 

Om du vill ha belysning i lanternornas strömbrytare (vilket man ofta inte vill ha när det gäller lanternorna) kopplas en minuskabel in till avsedd plats på strömbrytaren, enligt @Kanes bild ovan.

Om nu kontrollampan i strömbrytaren lyser hela tiden oavsett om den är på eller av, byter du plats på ingående och utgående pluskablar.

 

Jo det kan vara väldigt irriterande  att under gång i mörker att ha en lysande kontrollampa för exempelvis lanternorna, den kan blända. Det är ju därför man kan stänga av instrumentbelysningen.

 

2022-03-26 vid 21:10 skrev Martin_Haggstrom:

@Georg_OhmNu är det sluttamp på elprojektet 🙂 Har låtit Kabelstammen varit intakt, men antar att jag behöver dra lite kabel till nya säkringsdosan, om inte annat för lysdioderna. Hur skall jag tänka här? Det  är Volvo Pentas Original Instrumentpanel, med start, larm, varvräknare, volt, PSI tryck och temperatur (olja gissingsvis :-) samt larm och testknapp för larm 

 

Samtliga mätare har lysdioder och jag kan slå på ljuset via en knapp. Hur skall jag dra detta? Finns det en enkel princip?

Du menar alltså instrumentbelysningen..?

Du har följande instrument:

Varvräknare (med timräknare), voltmeter, oljetryck och vanligtvis kylvattentemperaturmätare. 

Om det finns en oljetemp.mätare är det extratillbehör.

Jag har aldrig direkt funderat över hur instrumentbelysningen är kopplad internt i panelen.

Sannolikt är strömbrytaren kopplad till något stift på tändningslåset, möjligen till en anslutning som kan heta "D2", iallfall en anslutning som ger spänning när det detta lås är påslaget, minus är ju kopplat till panelens minusskena, om sådan inte finns kan man använda minus på voltmetern, förvisso kan du ju ta plus därifrån också, eftersom voltmetern får spänning från tändningslåset. Men du kan ju ta både plus och minus externt från båtens övriga elsystem, det går ju lika bra det, men det blir ju mer kabeldragning.

Observera att lysdioder, till skillnad från glödlampor, bara kan lysa om dom får plus och minus på rätt sätt. Om dom inte lyser byter du plats på dess kablar.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Lanternorna kan ha gemensam minus. Sedan en kabel från var och en till säkringsdosans utgång, var sin säkring. på säkringsdosans ingång kopplas dessa båda säkringar ihop, och därifrån en strömbrytare kopplad till plus. Det är ju en fördel att varje lanterna har var sin säkring.

Kontrollfråga? Spelar det någon roll om strömbrytaren får plus från respektive  lanternorna direkt alternativt att plus från lanternor dras till dosan och sen en plus via säkringsdosan till brytaren?  Blir det samma sak ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Kontrollfråga? Spelar det någon roll om strömbrytaren får plus från respektive  lanternorna direkt alternativt att plus från lanternor dras till dosan och sen en plus via säkringsdosan till brytaren?  Blir det samma sak ?

Svårt att hänga med helt...

När du skriver och beskriver så tänk flödet i strömriktningen - från batteri via säkring till strömbrytare och därefter till förbrukaren (lanternan) och slutligen till minus.

 

Strömbrytaren till lanternorna får alltså plus från säkring i dosan (säkring "lanternor") och sedan kopplas lanternornas matning så de får sin plus i sin tur från brytaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1555716329_R(1).jpg.314afe7ff849e7574c77e915bd4a013e.jpg

 

 

Här är grundprincipen hur man kopplar elektriska grejer i en båt, välj bort det som inte är aktuellt för dig, exempelvis 5, 8, 10, 11, 12.

Sedan kan jag tycka att man inte behöver en strömbrytare till gps och radion (om sådan finns).

Och sedan hade jag valt att ge varje lanterna var sin säkring.

Alla tvåor och fyror brukar ju vara inbyggda i en sådan där strömbrytarpanel som du har och  beskrivit tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Martin_Haggstrom:

Kontrollfråga? Spelar det någon roll om strömbrytaren får plus från respektive  lanternorna direkt alternativt att plus från lanternor dras till dosan och sen en plus via säkringsdosan till brytaren?  Blir det samma sak ?

Nej, du har delvis missuppfattat.

När det gäller vanliga strömbrytare utan kontrollampa skall dessa bara kopplas till ingående plus och utgående till aktuell förbrukare.

 

När det gäller strömbrytare med inbyggd kontrollampa skall kontrollampans plus kopplas till samma anslutning som strömbrytarens utgång, men detta brukar många gånger redan vara fixat från fabriken med en inbyggd sådan koppling, du behöver inte bry dig om det med den strömbrytaren du har, däremot skall kontrollampans minus kopplas till båtens minusskena, eller annat ställe där det finns minus, den behöver inte kopplas till lanternornas minus, men alla båtens minusanslutningar är ju i princip samma punkt, alltså sak samma.

 

I alla kopplingar, plus som minus, eftersträvar man ju att ha så korta kablar som möjligt, så koppla kontrollampans minus till närmaste ställe där du redan har minus, och det brukar bli minusskenan som du då, om jag minns rätt, redan har inbyggd i säkringsdosan.

 

Sedan får du då tänka på och fundera på om du verkligen vill ha en ilsket lysande strömbrytare då du navigerar i mörker. Alla kontrollampor lyser ilsket i mörker även om de tycks vara "i stort sett menlösa" i dagsljus.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara för att inte göra dig (och andra) konfunderade - Pryl #12 på @Georg_Ohms schema (summer) måste vara felritad och skall ligga parallellt med pumpen, #11. Inte i serie. Annars kommer pumpen aldrig gå och bara summern låta, i alla fall om det inte är en mycket speciell variant av summer....

 

Nu spelar det nog mindre roll eftersom du nog ändå inte har summervarning på länspumpen, samt att dess inkoppling avhandlats på annan plats 😉

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Bara för att inte göra dig (och andra) konfunderade - Pryl #12 på @Georg_Ohms schema (summer) måste vara felritad och skall ligga parallellt med pumpen, #11. Inte i serie. Annars kommer pumpen aldrig gå och bara summern låta, i alla fall om det inte är en mycket speciell variant av summer....

 

Nu spelar det nog mindre roll eftersom du nog ändå inte har summervarning på länspumpen, samt att dess inkoppling avhandlats på annan plats 😉

 

Jag såg också det, men brydde mig inte om att kommentera mer än att skriva att @Martin_Haggstrom kunde välja bort bland annat tolvan. Sedan kan man ju undra litet varför man har en summer som för oväsen varje gång länspumpen går, men det kanske är en vinst om båten i vanliga fall inte läcker att bli varnad för inträngande vatten, men när pumpens nivåbrytare väl sluter kretsen har det redan inströmmat en hel del vatten, beroende på hur kölskarpen och nivåbrytaren ser ut.

Men en med länspumpen parallell summer med en avstängnings/resetknapp kanske kan vara bra.

 

I övrigt tycket jag att principen i det elschemat var logisk och lättförståelig. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Status. Batteri o relä, brytare och säkringsdosa samt lanternor är på plats och funkar;) motor startar men jag har problem med länspumpen.

 

Länspumpen (en gul sub whale med nivå och auto) har en vit kabel manuell, den är kopplad till load 1 på switchen.

 

svart är kopplad till minus på säkringsdosan

 

Brun kabel auto går från pumpen och har kopplats ihop med en röd kabel som går till en säkring i ena änden nära förbeukningsbatteriet - före brytaren. Röda kabeln går sen vidare till load 2 på switchen. Från säkringsdosan har jag dragit en röd till power på switchen och även en svart till ledden. 

 

det funkar inte dvs länspumpen går ej???


däremot funkar lampan på switchen😅

 

vad kan vara fel??

 

min plan nu är att bara köra auto via säkringen före brytaren till batteriet. Sen vit kabel till en on off switch. Så var det förut;) dock undrar jag varför det var draget auto till batteriet o sen en positiv extra från länspumps säkringen utöver den vita som hängde på den bruna?

 

@Georg_Ohm

Redigerad av Martin_Haggstrom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hur drar jag tankgivaren? Tanken har en jord som sitter mellan tanken och en ”jord skruv” vid tanklocket. Från tanken går en svart och en vit kabel. Är den svarta signal o vit plus. Se bild 2. Vit o svart kommer fram till instrumentpanelen.

 

hur kopplar jag dessa och säkrar upp via säkringsdosan??
 

Ps Svart o blå på baksidan av givaren är för belysning av mätaren se bild 1. Men som sagt Hur drar jag svart o vit kabel från tanken?

DF5FDCED-5810-40F7-8B99-7B1A8A578B89.jpeg

E92F9EA9-5DC4-4DFE-B877-98B7AE9AE854.jpeg

Redigerad av Martin_Haggstrom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

85825B22-E741-4D72-88C7-A14A8061FEC9.jpeg.c84a1dae9068d4fb00d933878c273974.jpeg

Kan det vara så att du kopplat fel?

För att automatiken skall fungera måste stå vatten över en viss punkt på pumen.


390D7599-471E-464B-B1E1-CF41DF6ABD91.jpeg.373725d8b357c7f50004fdc12033d43d.jpeg

Så här kopplas vanligtvis diverse gankinstrument.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


 

51 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

85825B22-E741-4D72-88C7-A14A8061FEC9.jpeg.c84a1dae9068d4fb00d933878c273974.jpeg

Kan det vara så att du kopplat fel?

För att automatiken skall fungera måste stå vatten över en viss punkt på pumen.


390D7599-471E-464B-B1E1-CF41DF6ABD91.jpeg.373725d8b357c7f50004fdc12033d43d.jpeg

Så här kopplas vanligtvis diverse gankinstrument.

Så i mitt fall vad betyder det. Är det ingen sändar kabel från givaren? Min svarta o vita vad är det sannolikt, se bild? Kan du råda utifårn vad du ser på mina bilder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Martin_Haggstrom:

 

Så i mitt fall vad betyder det. Är det ingen sändar kabel från givaren? Min svarta o vita vad är det sannolikt, se bild? Kan du råda utifårn vad du ser på mina bilder?

Sändare? du menar förstås givaren!?

Det spelar ingen roll hur du kopplar dessa kablar, den ena skall gå till minus, den andra till minusanslutningen på instrumentet, skulle det inte funka kan du byta plats på dessa kablar.

Möjligen kan det ge vägledning om du torkar bort smutsen på den vita insatsen av plast på givaren, sannolikt finns det någon symbol, siffra, bokstav eller text där. Sedan sitter det en kabelmarkering på den svarta kabeln, vad står det på den?

 

Lättast testar du givaren genom att ha den urtagen ur tanken, men ihopkopplad med instrumentet som den skall vara, manövrera givaren och kolla samtidigt på visarnålen om den rör sig.

Bensinmotor? isåfall iakttag stor försiktighet om du skruvar ur givaren och har tanken öppen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 hours ago, Georg_Ohm said:

Det spelar ingen roll hur du kopplar dessa kablar, den ena skall gå till minus, den andra till minusanslutningen på instrumentet, skulle det inte funka kan du byta plats på dessa kablar.

Blev visst dubbelminus där, men du tänkte nog rätt eller så läste jag fel🙃

 

Kollade iaf hur det är kopplat i ett gammalt elschema till min Nimbus.

Du kan kasta om svart och vit, men för att vara konsekvent skulle jag koppla svart minusmatningen/nollskena där även minusmatningen av instrumentet kopplas.

Den vita kabeln till G anslutningen på instrumentet.

Och till sist  + på instrumentet till instrumentmatning som brukar vara tändningen.

 

Spänningssatt kan du sen testa att koppla i och ur den vita kabeln för att se om instrumentet ger utslag. Borde visa full utslag med urkopplad signal

I övrigt kan du även testa den som Georg_Ohm redan föreslagit

 

VDO schema nedan på lite olika typer av givare:

vdo.png

fuel.jpg

Redigerad av buzzer
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev buzzer:

Blev visst dubbelminus där, men du tänkte nog rätt eller så läste jag fel🙃

 

Kollade iaf hur det är kopplat i ett gammalt elschema till min Nimbus.

Du kan kasta om svart och vit, men för att vara konsekvent skulle jag koppla svart minusmatningen/nollskena där även minusmatningen av instrumentet kopplas.

Den vita kabeln till G anslutningen på instrumentet.

Och till sist  + på instrumentet till instrumentmatning som brukar vara tändningen.

 

Spänningssatt kan du sen testa att koppla i och ur den vita kabeln för att se om instrumentet ger utslag. Borde visa full utslag med urkopplad signal

I övrigt kan du även testa den som Georg_Ohm redan föreslagit

 

VDO schema nedan på lite olika typer av givare:

vdo.png

fuel.jpg

Världsklass tackar. Även stort tack för de andra givarna;) Har du liknande för drevtrimmet? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Sedan sitter det en kabelmarkering på den svarta kabeln, vad står det på den?

Tusen tack det är bara numrering för att känna igen kablarna bak o fram enligt @IngemarE rådiga förslag. 
 

Apropå minus jag drar ena tråden till G för givare den andra till — . Sen matar jag plus från säkeingsdosa alt tändningen. Antar att det är för att tanken ej skall dra när förbrukningsbatteriet är på men motorn är av, men tänker att det är hyfsat försumbart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 hours ago, Martin_Haggstrom said:

Apropå minus jag drar ena tråden till G för givare den andra till — . Sen matar jag plus från säkeingsdosa alt tändningen. Antar att det är för att tanken ej skall dra när förbrukningsbatteriet är på men motorn är av, men tänker att det är hyfsat försumbart?

Skulle rekommendera att ansluta den till tändningen, som resten av motorinstrumenten och som även VDO rekommenderar. Instrumentet (inte givaren) verkar dra typ upp till 130mA, vilket i min strömsnåla värld inte känns försumbart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev buzzer:

Skulle rekommendera att ansluta den till tändningen, som resten av motorinstrumenten och som även VDO rekommenderar. Instrumentet (inte givaren) verkar dra typ upp till 130mA, vilket i min strömsnåla värld inte känns försumbart

Ok gör så

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 hours ago, Martin_Haggstrom said:

Världsklass tackar. Även stort tack för de andra givarna;) Har du liknande för drevtrimmet? 

Kolla den här för VP:

 

vp_powertrim.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

8 minuter sedan skrev buzzer:

Skulle rekommendera att ansluta den till tändningen, som resten av motorinstrumenten och som även VDO rekommenderar. Instrumentet (inte givaren) verkar dra typ upp till 130mA, vilket i min strömsnåla värld inte känns försumbart

Koppla tankinstrumentets plus till samma pluskabel som försörjer de andra instrumenten, den är lätt att hitta.

 

Här finner du en verkstadshandbok för flera Volvo-Penta drev, på sidan 144 och några sidor framåt finns diverse kopplingsscheman för den hydrauliska drevlyften. Läs och begrunda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...