Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Schmaxo

Crescent 42 renoveringshjälp.

Rekommendera Poster

Hejsan på er!

Jag kom nyligen över en Crescent 42 i hyggligt skick. Behöver fixas lite med den dock. Ytterskrovet är fint och behöver knappt något fix. Men insidan behövs plastas lite på sina ställen. På några ställen behöver jag tips på hur jag bäst går tillväga. 

Screenshot_20210904-172508.thumb.jpg.7bd2f8be2cabd662d660e70873974d14.jpg

 

Den behöver lite nedslipning och omplastning på gamla lagningar, och lite topcoat på det.

Som ni ser på bild så saknas sittplatser. Skulle tryckimpregnerade träskivor lackade med båtlack duga gott? Och typ sätta fast dom med kardborre, ifall jag nu skulle vilja bygga en kastdäck eller liknande (enkelt att ta av/på).

Screenshot_20210904-172531.thumb.jpg.b6af340d5230fd8b59fcbcca62d7c5e3.jpg

Här är det ena jag vill fixa. Det har suttit en toft ovanför detta antar jag. Men vill täta detta på något sätt.

Skulle glasfiberspackel i "öppningarna" funka att grunda med? Och sedan plasta med glasfibermatta över detta. Tänkte att det blir enklare att plasta rundade hörnen än räta.

Screenshot_20210904-172520.thumb.jpg.9bad41fd7ea7885293c715408720161b.jpg

Här tror jag det suttit en typ av träskiva, när jag kollat på andra bilder av denna modell av båt. Vettefasen vad förra ägaren gjort här. Men behövs det göras något, förutom att slipa ner och göra finare? Hålen som är där är väl för att få undan vatten i båten, som man sedan länsar ut genom bottenpluggen, eller? 

 

Screenshot_20210904-172929.thumb.jpg.c7541343bcb76592695b5e0e10cdb11d.jpg

Samma med dessa hål antar jag, få undan vatten vid regn?

 

Screenshot_20210904-172546.thumb.jpg.4fa56521e031ad51b5216e703cc6a318.jpg

Sen har vi detta, som jag antar ska likna en dyvika/bottenplugg. Jag kan se att det finns gängor. Ska jag borra ut detta och sätta i en ny dyvika, eller chansa med att skruva dit en bottenplugg? 

 

Grymt tacksam för svar.

Allt gott!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Schmaxo:

Som ni ser på bild så saknas sittplatser. Skulle tryckimpregnerade träskivor lackade med båtlack duga gott?

Det kan säkert funka men jag skulle plasta fast dem och sedan såga loss dem om jag ville bygga kastdäck. 

 

27 minuter sedan skrev Schmaxo:

Skulle glasfiberspackel i "öppningarna" funka att grunda med? Och sedan plasta med glasfibermatta över detta. Tänkte att det blir enklare att plasta rundade hörnen än räta.

Jag skulle hoppa över spacklingen under mattan och spackla ovanpå mattan - och sedan topcoat.

29 minuter sedan skrev Schmaxo:

Här tror jag det suttit en typ av träskiva, när jag kollat på andra bilder av denna modell av båt. Vettefasen vad förra ägaren gjort här. Men behövs det göras något, förutom att slipa ner och göra finare? Hålen som är där är väl för att få undan vatten i båten, som man sedan länsar ut genom bottenpluggen, eller? 

Plasta en träskiva och lägg dit så kommer du åt att ösa. 
Hålen är till för att vattnet i båten ska kunna rinna emellan, helt rätt, men du kan ösa såväl i mitten som i aktern. Dyvikan i aktern kan du bara ha för att få ut vattnet när du dragit upp båten på land. 
 

 

33 minuter sedan skrev Schmaxo:

Ska jag borra ut detta och sätta i en ny dyvika, eller chansa med att skruva dit en bottenplugg? 

Borra ut eller peta bort de gamla gängorna och fixa ett hål som passar en ny dyvika, helst en i mässing med fyrkantskalle. De är lättast att få bort utan att förstöra skruvspåret. 
 

På det hela taget tycker jag du har goda idéer. Glöm inte att tvätta ordentligt med aceton - många gånger - på de ytor du ska plasta på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev ChristerN:

Det kan säkert funka men jag skulle plasta fast dem och sedan såga loss dem om jag ville bygga kastdäck. 

 

Jag skulle hoppa över spacklingen under mattan och spackla ovanpå mattan - och sedan topcoat.

Plasta en träskiva och lägg dit så kommer du åt att ösa. 
Hålen är till för att vattnet i båten ska kunna rinna emellan, helt rätt, men du kan ösa såväl i mitten som i aktern. Dyvikan i aktern kan du bara ha för att få ut vattnet när du dragit upp båten på land. 
 

 

Borra ut eller peta bort de gamla gängorna och fixa ett hål som passar en ny dyvika, helst en i mässing med fyrkantskalle. De är lättast att få bort utan att förstöra skruvspåret. 
 

På det hela taget tycker jag du har goda idéer. Glöm inte att tvätta ordentligt med aceton - många gånger - på de ytor du ska plasta på. 

Tack för svar!

Ja glasfibermatta istället för spackel bör ju självklart få bättre hållfasthet, jag kör på det!

Spacklet kan jag köra i ojämnheterna i de gamla lagningarna istället. Hur mycket topcoat tror du/ni jag behöver för hela båtens insida? Det gör ju allt hårdare, men även snyggare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen undrar jag om någon vet vart jag kan få tag på längre stävöglor. Det saknades på denna, så jag köpte en enkel på Biltema. 8x80mm. De har en större också, men innan jag åker dit och kollar igen så kan jag lika gärna fråga. 

Måttet mellan muttrarna var perfekt, men typ 2-3cm för kort. Tror måttet mellan platta och längst ut på skruven måste vara minst 7cm. Annars går den ej igenom båten.

 

IMG_20210904_154254.thumb.jpg.06905b264e8eefc16cd80865d5aa230b.jpg

Redigerad av Schmaxo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Schmaxo:

Hur mycket topcoat tror du/ni jag behöver för hela båtens insida? Det gör ju allt hårdare, men även snyggare.

Topcoatens funktion är att bilda en klibbfri yta som inte all skit fäster på. Hårdhet och stabilitet byggs med matta och polyester.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Schmaxo:

Sen undrar jag om någon vet vart jag kan få tag på längre stävöglor. Det saknades på denna, så jag köpte en enkel på Biltema. 8x80mm. De har en större också, men innan jag åker dit och kollar igen så kan jag lika gärna fråga. 

Måttet mellan muttrarna var perfekt, men typ 2-3cm för kort. Tror måttet mellan platta och längst ut på skruven måste vara minst 7cm. Annars går den ej igenom båten.

 

IMG_20210904_154254.thumb.jpg.06905b264e8eefc16cd80865d5aa230b.jpg

Hej! 

Någon av dessa kanske passar?

https://www.seasea.se/linor-förtöjning-förankring/förtöjningsbeslag/stävöglor-båtringar/stävögla-std-roca

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå, jag har samma båt på gång. Jag ska åka och hämta den till helgen. Precis som din saknar den båda toftar, träplattan på golvet och stuvningsutrymmet i aktern. Hittade du en bra lösning för toftarna, golvet och utrymmet? Original är väl teak toftar och trälåda men jag ser framför mig komposit toftar och plastlåda med lucka om jag hittar rätt storlek på lådan när jag väl börjar renovera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Kashew:

Hallå, jag har samma båt på gång. Jag ska åka och hämta den till helgen. Precis som din saknar den båda toftar, träplattan på golvet och stuvningsutrymmet i aktern. Hittade du en bra lösning för toftarna, golvet och utrymmet? Original är väl teak toftar och trälåda men jag ser framför mig komposit toftar och plastlåda med lucka om jag hittar rätt storlek på lådan när jag väl börjar renovera.

Crescent 42 har gjorts i många olika varianter. Vanligast, och jag tror den första varianten, är den med enbart plastdurk, plasttofter och stuvutrymmet i plast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Kashew:

Hallå, jag har samma båt på gång. Jag ska åka och hämta den till helgen. Precis som din saknar den båda toftar, träplattan på golvet och stuvningsutrymmet i aktern. Hittade du en bra lösning för toftarna, golvet och utrymmet? Original är väl teak toftar och trälåda men jag ser framför mig komposit toftar och plastlåda med lucka om jag hittar rätt storlek på lådan när jag väl börjar renovera.

Hejhåå

Jag la projektet lite på is ett tag. Men jag köpte tryckimpregnerad trall som sitsar, 22mm tjocka. Ska bara ha båten som slit och släng, så jag gör det inte så speciellt. 

Hålet i golvet ersatte jag med en aluplatta som en kompis fixade. Sätter nog bara dit den med gångjärn eller liknande.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev ChristerN:

Crescent 42 har gjorts i många olika varianter. Vanligast, och jag tror den första varianten, är den med enbart plastdurk, plasttofter och stuvutrymmet i plast.

Japps jag läste mig till att denna med dubbla avtagbara toftar heter 42 D och dyker upp först i Crescent katalogen från 79. Jag får skapa min egen bygg tråd så får de som vill följa och besvara mina frågor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-09-04 vid 17:35 skrev Schmaxo:

 

Screenshot_20210904-172520.thumb.jpg.9bad41fd7ea7885293c715408720161b.jpg

Här tror jag det suttit en typ av träskiva, när jag kollat på andra bilder av denna modell av båt. Vettefasen vad förra ägaren gjort här. Men behövs det göras något, förutom att slipa ner och göra finare? Hålen som är där är väl för att få undan vatten i båten, som man sedan länsar ut genom bottenpluggen, eller? 

 

Jag har ett liknande problem. Finns det något namn för den här durkluckan? Och vad rekommenderar ni? Rostfri plåt med en en glipa där vatten kan rinna in under plåten eller en glasfiber plastad träbit (med glipa för vatten)?

 

Vad det gäller aktertoften borde det räcka med två plastade bord bitar och ett beslag för att öppna och låsa.

 

20230115_112054.jpg

20230115_111451.jpg

Redigerad av Kashew
redigerat bild

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Kashew:

Jag har ett liknande problem. Finns det något namn för den här durkluckan? Och vad rekommenderar ni? Rostfri plåt med en en glipa där vatten kan rinna in under plåten eller en glasfiber plastad träbit (med glipa för vatten)?

 

Vad det gäller aktertoften borde det räcka med två plastade bord bitar och ett beslag för att öppna och låsa.

 

20230115_112054.jpg

20230115_111451.jpg

Ett litet råd, starta din egen tråd istället för att kapa någon annans.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...