Jump to content
Saturday 18 September 2021
KimR

VP 290 powertrim bara klickar

Recommended Posts

Hej alla båtägare,

Jag är ny båtägare och har en Flipper 640 Ht 1989, drev VP 290 och motor AQ151.

 

Jag undrar om någon skulle kunna ge mig några tips på hur jag kan lösa tilten på drevet.

 

Tilten fungerade ett tag för att sedan lägga av, nu klickar det endast i motorrummet, tror att klick-ljudet kommer intill tiltmotorn.

 

Vad jag har förstått så är det gamla tiltmotorn som jag har, alltså den utan behållare under. Är det dags att byta motorn eller kan det vara nån säkring alternativ reläerna som är dåliga?

 

Hur gör jag för att testa vad som är fel?

 

Mvh Kim

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Hej och välkommen till MG! :)

Klicket du hör intill powertrim-pumpen är reläna/ kontaktorerna vilket betyder att dessa får styrström från panelen.

Först kollar du att huvudsäkringen är hel, den brukar sitta ungefär vid startmotorn, mät med en multimeter.

bild.png.fab2057de0ad9a56d2077fa2d5720e09.png

 

Är säkringen hel så mät om reläna vid powertrim-pumpen inte har bränt, det görs enklast med en medhjälpare som kör trimmet medan du mäter på reläts utgående stift till pumpen.

Jag fick själv byta just ett sånt relä i höstas.

Relät ser ut så här: och finns att köpa på bl.a drev.se

https://drev.se/produkter/asw565?ref=4659

 

Även Northwest marine har trimpumpar och relä till bra pris:

http://northwestmarine.se/?page_id=1009

bild.png.9de1a562e5773c976d9b60d806b909d1.png

Edited by Makro
la till länk
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Makro!

stort tack för att du tog dig tid att svara på mitt inlägg!

 

Som du skrev så testade jag säkringen, 55A och den visade sig vara trasig. Bytte den igår kväll och nu funkar trimmet som det ska.

 

tack för hjälpen!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev KimR:

Hej Makro!

stort tack för att du tog dig tid att svara på mitt inlägg!

 

Som du skrev så testade jag säkringen, 55A och den visade sig vara trasig. Bytte den igår kväll och nu funkar trimmet som det ska.

 

tack för hjälpen!

Härligt att du fick ordning på trimmet 😃

Det är bara roligt att kunna hjälpa till

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev KimR:

Hej Makro!

stort tack för att du tog dig tid att svara på mitt inlägg!

 

Som du skrev så testade jag säkringen, 55A och den visade sig vara trasig. Bytte den igår kväll och nu funkar trimmet som det ska.

 

tack för hjälpen!

 

2 minuter sedan skrev Makro:

Härligt att du fick ordning på trimmet 😃

Det är bara roligt att kunna hjälpa till

Ja säkringar kan ju gå sönder eller lösa ut utan anledning. 
Men var uppmärksam på om säkringen löser ut igen, det kan ju vara så att trimpumpens motor går trögt och förbrukar mer ström än vad säkringen är dimensionerad för. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

 

Ja säkringar kan ju gå sönder eller lösa ut utan anledning. 
Men var uppmärksam på om säkringen löser ut igen, det kan ju vara så att trimpumpens motor går trögt och förbrukar mer ström än vad säkringen är dimensionerad för. 

Tack det ska jag hålla koll på! Då är man lite förberedd på att man kanske ändå får byta pumpen längre fram!

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan skrev KimR:

Tack det ska jag hålla koll på! Då är man lite förberedd på att man kanske ändå får byta pumpen längre fram!

Kan nu vara ett annat elektriskt fel också.

Min hade också löst ut en gång, jag återställde den och glömde bort detta, tills nu... och det var tre-fyra år sedan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev KimR:

Tack det ska jag hålla koll på! Då är man lite förberedd på att man kanske ändå får byta pumpen längre fram!

Ja och se till att drevets alla mekaniska leder och bussningar är väl infettade

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var ute igår en sväng och åkte, trimmet funkar nu att tilta bra. Men det är som så att drevet sjunker snabbt när man kör.

 

Läste nån stans att det kan vara nån backventil i själva trimpumpen?

 

Vad tror ni? Har nån bytt sånna packningar i pumpen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag vet att jag har läst någon tråd där man bytt oringar men jag minns inte om det var denna?

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev KimR:

Tack jag ska prova detta!

 

Dock verkar deras webshopp (drevdelar.se) vara stängd fram till 1 nov. Får bli ett vinterprojekt och se om det fungerar.

Ett råd från mig köp en ny pump istället, de där pumparna är skit faktiskt. Därför byttes de ut, husen pallar inte för trycket och blir ovalt. Byter du tätningar så funkar det ett tag, för att sedan börja trilskas igen. Med de nyare pumparna står drevet i ett år som du ställde det innan. Drevdelar har utbytespumpar med. De har en betydligt större oljebehållare. Detta är min erfarenhet och finns säkert de som tycker på annat vis. // Lycka till

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trådlån.

Undrar vilken pump jag har?

Båten är från 2003, drev och motor kan vara något år äldre.

Pumpen har en separat oljebeållare.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Trådlån.

Undrar vilken pump jag har?

Båten är från 2003, drev och motor kan vara något år äldre.

Pumpen har en separat oljebeållare.

Ja men det är de nyare pumparna, de gamla satt på rödblockarna 290 A och så vidare, är svarta ser ut som en konservburk typ, fyller olja i pumpen direkt. du har den nya varianten med behållare och gul skruvkork till påfyllningen. Tror aldrig den tidigare pumpen hållt när en 43 as kompressor nyper till. Vet inte vilket år de gamla pumparna ersattes i drevproduktionen, men det kan jag kolla upp har hela pentas drevserie schematiskt om vad som förändrats under tid.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy