Gå till innehåll
måndag 20 maj 2024
JoakimFagerudd

Kort batteritid

Rekommendera Poster

57 minuter sedan skrev JoakimFagerudd:

Då ska jag ändra inställningen på MT50. Då jag ser på MT50 panelen, så visar den 19V från solpanelen. Du har helt rätt att man inte kan använda MT50 som tankmätare. Jag kanske behöver investera i en ”riktig”? 

Ja, senare bilder visar en bra laddspänning från panelerna. Så långt gott! Panelerna ger rätt laddspänning. Återstår att se vilka förbrukare som ligger och drar ström samt kolla att ingen cell på batterierna gett upp.

Du har väl solpanelerna & regulatorn kopplade direkt mot förbrukarbanken via en säkring?

Vad händer om du slår av bägge huvudbrytarna? Får du högre spänning då?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev JoakimFagerudd:

Tack, ska testa detta. Solpanelen driver inga förbrukare direkt från regulatorn. Laddningen från regulator går till batterierna. Därför visar det högra värdet 0A förbrukning. Bifogar även bild som visar mer normalläge på laddningen från solpanelen.spacer.pngspacer.png

 

Jo det gör den!

Så länge som spänningen från regulatorn, generatorn eller landströmsladdaren är högre än batterispänningen, så driver denna/dessa båtens förbrukare direkt, utan att passera batteriet.

 

Det som blir kvar av strömmen från generator/regulator/laddare när förbrukarna har tagit vad dom behöver, går det som blir kvar till batteriet. Så den strömmen (i ampere) som visas i displayen är den totala strömmen som lämnar regulatorn, du vet inte hur mycket av den som går till förbrukare eller till batteriet.

Men det gör du med en ”batteritankmätare” om den är inställd på att visa ström, i ampere, då berättar den vad som går in i batteriet. Om MT-50 visar 3 A och batteritankmätaren visar 1 A betyder det att endast 1 A går in i batteriet, medan 2 A förbrukas någon annanstans.

 

Alla former av voltmetrar ombord visar den högsta spänningen, den från generator/regulator eller laddare, ävensom den skulle vara kopplad direkt till batteriet, först då du separerat batteriet från det som laddar eller då solen förmörkas totalt mäter den batterispänningen.

(Detta som ett exempel, under gång skall INTE generatorn kopplas bort från batteriet, batterierna, det kan vara skadligt för generatorn.)

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att det är fler saker som spökar för dig.

Panelen ger inte bra effekt, troligen en mindre bra placering om den bara ger ett par Ampere vid bra solsken. 4-5A bör du kunna få ur den med bra placering.

 

Det andra är att under 12,0V på Batterierna så är dom urladdade (Ca 50%) och kan ta emot ganska många Ampere i laddström. Eftersom solpanelen aldrig kan ge så mycket effekt som batterierna kan ta emot vid den spänningen så blir uppladdningen långsam och du hinner inte upp till högre spänning.

 

12,0V är ungefär halvfullt batteri 2x75Ah batterier betyder att du teoretiskt behöver ladda 75Ah under dagen för att komma upp i fullt batteri (borträknat ev förbrukare). Säg 10 timmar sol så behöver du i snitt 7,5A laddström från panelen. Om båda bankerna laddas så är det 15A. 

 

Jag föreslår att du kopplar landströmsladdare och låter den ladda i 48 timmar. Då bör dina batterier vara fulla. Efter det kan du följa hur solcellen jobbar mot batterierna med din normala förbrukning.

 

Men det verkar som du har ett energiunderskott och batterierna laddas ur.

 

Så länge regulatorn till solcellerna kan ge tillräckligt med effekt bör den hålla spänningen (på batterierna) mellan "float" Ca 13,5V och laddning ~14,4V. Börjar det sjunka så har du ett underskott. Normalt när det är mörkt. Kommer den inte upp till 14,4V på eftermiddagen så tillförs det för lite effekt så då behöver du antingen landströmsladare, Köra motorn så generatorn laddar eller mer solpanel effekt.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

(Detta som ett exempel, under gång skall INTE generatorn kopplas bort från batteriet, batterierna, det kan vara skadligt för generatorn.)

Det där sista har jag hört vissa säga. Hur menar du att det är skadligt? 
Om generatorn inte lastar så går väl den bara lite lättare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev LuminaL:

Tror att det är fler saker som spökar för dig.

Panelen ger inte bra effekt, troligen en mindre bra placering om den bara ger ett par Ampere vid bra solsken. 4-5A bör du kunna få ur den med bra placering.

 

Det andra är att under 12,0V på Batterierna så är dom urladdade (Ca 50%) och kan ta emot ganska många Ampere i laddström. Eftersom solpanelen aldrig kan ge så mycket effekt som batterierna kan ta emot vid den spänningen så blir uppladdningen långsam och du hinner inte upp till högre spänning.

 

12,0V är ungefär halvfullt batteri 2x75Ah batterier betyder att du teoretiskt behöver ladda 75Ah under dagen för att komma upp i fullt batteri (borträknat ev förbrukare). Säg 10 timmar sol så behöver du i snitt 7,5A laddström från panelen. Om båda bankerna laddas så är det 15A. 

 

Jag föreslår att du kopplar landströmsladdare och låter den ladda i 48 timmar. Då bör dina batterier vara fulla. Efter det kan du följa hur solcellen jobbar mot batterierna med din normala förbrukning.

 

Men det verkar som du har ett energiunderskott och batterierna laddas ur.

 

Så länge regulatorn till solcellerna kan ge tillräckligt med effekt bör den hålla spänningen (på batterierna) mellan "float" Ca 13,5V och laddning ~14,4V. Börjar det sjunka så har du ett underskott. Normalt när det är mörkt. Kommer den inte upp till 14,4V på eftermiddagen så tillförs det för lite effekt så då behöver du antingen landströmsladare, Köra motorn så generatorn laddar eller mer solpanel effekt.

Tänk ”budget” och ”bankonto” du gör större uttag än insättningar, och du har ingen kredit.

Det är lätt att dra paralleller till ”Lyxfällan” men jag avstår från det...😔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev anuba:

Det där sista har jag hört vissa säga. Hur menar du att det är skadligt? 
Om generatorn inte lastar så går väl den bara lite lättare?

Den interna spänningen inuti generatorn kan bli så hög att dioderna skadas då den går obelastad, batteriet tjänar som en reglerande buffert som grovt sett reglerar, eller snarare stabiliserar detta oönskade fenomen. Jag har läst om, att en och annan modernare generator kan ha ett skydd mot detta, men man skall absolut vara försiktig. 
I var och varannan båt samt andra slags fordon jag har framfört eller mekat med brukar det finnas varningsskyltar eller dekaler som varnar för att slå av ”huvudbrytaren” =batterifrånskiljaren under gång, och sådana varningar tycker jag inte att man skall ignorera.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Tänk ”budget” och ”bankonto” du gör större uttag än insättningar, och du har ingen kredit.

Det är lätt att dra paralleller till ”Lyxfällan” men jag avstår från det...😔

Jag förstår liknelsen med uttag och insättning.

MEN, mellan gångerna vi använder båten, så står den med solpanel i söderläge i ca 2-3 veckor utan någon förbrukning. Alla ampere går rakt in i förbrukningsbatterierna. När vi sedan använder båten, så kör vi normalt minst en timme med en 60A generator (KAD43) innan vi lägger oss i naturhamn. Enligt min mening BÖR batterierna vara fulladdade vid denna tidpunkt. Men redan på morgonen efter så börjar utrustning i båten varna för låg spänning. Min känsla är att det finns en onormalt hög förbrukare ombord.

 

Jag har landström med en kraftig CETEK laddare och den använder vi alltid i gästhamnar med el för att just fylla batterierna till max.

 

Jag tänker tre saker baserat på vad ni alla har skrivit:: 

1. Säkerställ att batterierna är i god kondition (trots att de är helt nya)

2. Mät förbrkningen i båten för att veta uttaget i ampere.

3. Gå igenom manualen till regulatorn för solpanelen och kolla att alla inställningar är ok. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för kyl/kylar/kylväska ombord?

Om det är en termoelektrisk kyl/kylväska så är det inte alls omöjligt att batterierna dras ur ganska fort.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Mackey:

Vad har du för kyl/kylar/kylväska ombord?

Om det är en termoelektrisk kyl/kylväska så är det inte alls omöjligt att batterierna dras ur ganska fort.

Tror det är ett Isostar White Line 42 liters. Det är gammalt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev JoakimFagerudd:

Tror det är ett Isostar White Line 42 liters. Det är gammalt. 

Har för mig att jag läst några inlägg om Isostar White Line och de har alla handlat om hög elförbrukning beroende på hög effekt och långa gångtider.

 

Kanske har vi hittat strömtjuven?

Mät ström och drifttid.

 

Vår Isotherm-kompressor drar ungefär tre amper i drift och den extraisolerade kylboxen gör att kompressorn går 1/3 av tiden när det är varmt.

Det är väl egentligen en Danfoss-kompressor som Isotherm och många andra använder.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev JoakimFagerudd:

Tror det är ett Isostar White Line 42 liters. Det är gammalt. 

Äntligen kom en hint om vad det var för kylskåp (som jag efterlyste lååångt upp) 😛.

 

Det är nog som @Mackey skriver, en stor bov. Du har antagit 3Ah i snitt, men är det gammalt och ineffektivt så är det minst det dubbla.

 

Andra som haft problem med samma modell:

 

Men som sagt - kolla dina batterier och vilka förbrukare du har när du tror allt går till batterierna (precis som din lista). För det är precis så det ser ut, strömmen som indikeras verkar gå till något annat än att ladda batterierna.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev IngemarE:

Äntligen kom en hint om vad det var för kylskåp (som jag efterlyste lååångt upp) 😛.

 

Det är nog som @Mackey skriver, en stor bov. Du har antagit 3Ah i snitt, men är det gammalt och ineffektivt så är det minst det dubbla.

 

Andra som haft problem med samma modell:

 

Men som sagt - kolla dina batterier och vilka förbrukare du har när du tror allt går till batterierna (precis som din lista). För det är precis så det ser ut, strömmen som indikeras verkar gå till något annat än att ladda batterierna.

Tack, sorry att jag missat din tidigare kommentar, men jag har inte hunnit med att besvara allas glada tillrop. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Den interna spänningen inuti generatorn kan bli så hög att dioderna skadas då den går obelastad, batteriet tjänar som en reglerande buffert som grovt sett reglerar, eller snarare stabiliserar detta oönskade fenomen. Jag har läst om, att en och annan modernare generator kan ha ett skydd mot detta, men man skall absolut vara försiktig. 
I var och varannan båt samt andra slags fordon jag har framfört eller mekat med brukar det finnas varningsskyltar eller dekaler som varnar för att slå av ”huvudbrytaren” =batterifrånskiljaren under gång, och sådana varningar tycker jag inte att man skall ignorera.

Se där ja!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev JoakimFagerudd:

Jag förstår liknelsen med uttag och insättning.

MEN, mellan gångerna vi använder båten, så står den med solpanel i söderläge i ca 2-3 veckor utan någon förbrukning. Alla ampere går rakt in i förbrukningsbatterierna. När vi sedan använder båten, så kör vi normalt minst en timme med en 60A generator (KAD43) innan vi lägger oss i naturhamn. Enligt min mening BÖR batterierna vara fulladdade vid denna tidpunkt. Men redan på morgonen efter så börjar utrustning i båten varna för låg spänning. Min känsla är att det finns en onormalt hög förbrukare ombord.

 

Jag har landström med en kraftig CETEK laddare och den använder vi alltid i gästhamnar med el för att just fylla batterierna till max.

 

Jag tänker tre saker baserat på vad ni alla har skrivit:: 

1. Säkerställ att batterierna är i god kondition (trots att de är helt nya)

2. Mät förbrkningen i båten för att veta uttaget i ampere.

3. Gå igenom manualen till regulatorn för solpanelen och kolla att alla inställningar är ok. 

Ja, om det är så som du skriver skall det ju onekligen vara fulladdat så all ström går in i batterierna så länge som dom kan ta emot den strömmen, man kan aldrig ladda med råge, när batterierna är fulladdade är dom det, och kan inte ta emot någonting mer.

 

1. Ja det känns ju klart suspekt om nya batterier inte kan behålla laddningen. 
Det bästa är ju om du kan ta hem dem, ladda dem var för sig, vänta till dagen därpå, eller 24 timmar och mäta under belastning, eller med en sådan typ av testare jag länkade till en bit upp i denna diskussionen.

2. Claes, Jula och Biltema har rätt så billiga tångamperemetrar, med en sådan kan man mäta strömmen som passerar i en ledning utan att koppla loss den först, man greppar med tångens käftar över ledningen och läser av värdet. Observera bara att en del av de billigaste instrumenten inte klarar av att mäta likström, bara växelström och då är dom i stort värdelösa ombord.

Det kan ju finnas saker ombord som förbrukar ström även om batterifrånskiljaren är avstängd; värmaren, automatisk länspump, larm och radions minneskrets. Värmaren drar en hel del ström och skall vara ansluten före batterifrånskljaren då den inte får stängas av innan den blivit utvädrad. Dom andra sakerna drar litet, eller mycket litet ström och kan inte förklara att dina batterier förlorar laddningen. Ja, ok, om länspumpen eller dess givare är defekt, eller att du har en läcka så att länspumpen får göra det den är bra på, pumpa, under lång tid, ja då tar batterierna slut.

3. låter som en god idé, man brukar kunna ställa in laddningsspänning för vanliga öppna batterier fload, fld, gel-batterier, gel och för slutna batterier, sel.


 

Men det är ju två saker jag reagerar på, det är att du har för liten solcellseffekt i förhållande till förbrukningen, men det borde ju ändå fungera med tillskott av generatorns laddning. Jag körde ett 42 liters kylskåp på en 50 W panel, med 260 Ah i banken, och det fungerade då motorn gick någon timma varje dag, men blev vi stillaliggande fungerade det inte. Nu är jag självförsörjande med 200W paneler, och samma kylskåp, samt 280Ah batteribank, i princip räcker det även till att driva en kylbox  iallafall i två dygn. Jag hade ytterligare en 50W panel inkopplad förra säsongen, då funkade det bättre, nu laddar den lilla panelen litet andra grejer, men jag skall ändra tillbaka.

 

Landströmsladdare är ju bra, och nödvändigt, att ta till i reserv... vitsen med solceller är ju ändå att man skall slippa betala extra avgifter i gästhamnarna för de få kilowattimmar man förbrukar, sedan detta trassel med landstömskabel och närapå slagsmål om de få eluttag som finns.

Ja det finns väl nån ”gretafikation” med det, något om miljön..


Möjligen har det sagts innan i denna diskussion, men vanliga bly/syrabatterier skall inte djupurladdas, vanligtvis inte mer än till 50%, det kan skilja sig mellan olika batterier, men vanligt är att dom tar allvarlig skada om dom djupurladdas bara en enda gång....


 

Läser nu i kapp, ser då diskussionen av ditt gamla kylskåp, så tar tångamperemetern och mät på en av kylens kablar, plus eller minus, en gång i timman eller oftare, notera värdet och räkna ut ett medelvärde.

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...