Jump to content
Thursday 23 September 2021
Kolakossan

Yamaha Malta dör vid gas

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej!

Har en Yamaha Malta, 3hk tror jag den är på från ca 2002.

Efter att ha stått ett bra tag så fick jag igång den men den gick då bara på högre varvtal och dog vid låg gas/tomgång. Jag plockade isär förgasare och rengjorde allt, satte tillbaka den och nu går den bara på tomgång(lite bluddrig) och dör vid nästan minsta gaspådrag. Kan varva upp lite men dör sedan. Plockade ner förgasaren och rengjorde munstycken ännu en gång med nål och bromsrengöring, rengjorde även tanken men den dör fortfarande vid gas. Tändstiftet har vart oljigt de gångerna jag haft igång den och har testat att späda med mer bensin(är nu 1%). Har testat att ljustera skruven på förgasaren men det blir ingen skillnad. Den dör så fort man LÄGGER I choken. 
Tacksam för alla svar!

 

Edited by Kolakossan

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minuter sedan skrev Kolakossan:

Den dör så fort man LÄGGER I choken. 

Ja varför skulle den inte det? Då får den ju för fet blandning!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm ja det låter bränslerelaterat.

Tror det finns två typer av Malta. Den gammla har ingen eller liten skvallerstråle medan den nyare har en tydligt synlig sedan för kylningen. Vet inte om det är samma förgasare men på min (gammla) fick jag justera flotörnivån. Minns jag rätt tätade inte flotören helt när den var stängd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minuter sedan skrev Rascal:

Ja varför skulle den inte det? Då får den ju för fet blandning!

Ja, det utesluter ju ett antal problem som tjuvluft till exempel. Nödvändigt svar förövrigt🤥


 

9 minuter sedan skrev FIATX19:

Hmm ja det låter bränslerelaterat.

Tror det finns två typer av Malta. Den gammla har ingen eller liten skvallerstråle medan den nyare har en tydligt synlig sedan för kylningen. Vet inte om det är samma förgasare men på min (gammla) fick jag justera flotörnivån. Minns jag rätt tätade inte flotören helt när den var stängd.

Okej, det får jag ta och titta över. Kan det vara så att det satt en o-ring vid målen som jag missade och då åkte bort vid rengöring? Vet att det sitter en på vissa förgasare men inget jag märkte på denna. Tack för svar😊

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Kolakossan:

Tändstiftet har vart oljigt de gångerna jag haft igång den och har testat att späda med mer bensin.

Spär du med mer bensin får du fel oljeprocents inblandning och motorn kommer att skära!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev Rascal:

Spär du med mer bensin får du fel oljeprocents inblandning och motorn kommer att skära!!

Ligger nu på 1% vilket är helt acceptabelt, hade 1,5% innan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Kolakossan:

Ligger nu på 1% vilket är helt acceptabelt, hade 1,5% innan.

Acceptabelt, tycker motorn eller du det?

Vilken procentsats står det i instruktionsboken?

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev Rascal:

Acceptabelt, tycker motorn eller du det?

Vilken procentsats står det i instruktionsboken?

Det står på motorn. Har du något vettigt att komma med eller är du ett troll? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-08-03 vid 10:12 skrev Kolakossan:

Det står på motorn. Har du något vettigt att komma med eller är du ett troll? 

Efter 4 inlägg på ett forum skadar det inte med lite hövlighet mot dom som försöker hjälpa dig att få fart på motorn. 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minuter sedan skrev Rascal:

Efter 4 inlägg på ett forum skadar det inte med lite hövlighet mot dom som försöker hjälpa dig att få fart på motorn. 

Det är bara att nonchalera såna där, de sållar bort sig själva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har haft liknande problem med utombordare med förgasare. 
 

1. testa köra en sväng med akrylatbensin. Det löser mer eller mindre osynliga kristaller som skapats i förgasare. 
 

2. ultraljudstvätta förgasare. 
 

3. byt förgasare. Ibland har gammalt bränsle och dess bildande kristaller skadat förgasaren. Kan främst förekomma om motorn stått i flera år utan blivit använd. 
hade så på en PW50, bytte efter att en mc meckare skruvat på den, och inte kund få den att gå bra. 
 

självfallet så finns det fler saker. Men ovan är min erfarenhet vad som löst liknande problem för mig. 
 

lycka till!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy