Rolle85 63 Posted August 2, 2021 Jag fick min nya propeller men är lite fundersam hur man monterar ihop den. Har jag gjort rätt och hur ska mässingsbrickan sitta? Share this post Link to post Share on other sites
Freez 111 Posted August 2, 2021 Ser ut som hylsan ska knackas ner något så kommer brickan passa bättre. Du håller den rätt på bilden. Glöm inte lite fett. Se filmer: Share this post Link to post Share on other sites
Rolle85 63 Posted August 2, 2021 (edited) Ska jag lägga den stora brickan mot innanmätet och banka med gummiklubba eller? För annars kommer inte brickan ner Edited August 2, 2021 by Rolle85 Share this post Link to post Share on other sites
Freez 111 Posted August 2, 2021 Om det inte går att trycka ner den så kan du tex vända på en skruvmejsel med ett bredare gummihandtag som du sätter i mitten av hylsans hål och sedan knackar lite försiktigt med en hammare/klubba så bör den ganska enkel flytta på sig tills det tar stopp. Kan vara ca 4 mm. Share this post Link to post Share on other sites
Rolle85 63 Posted August 2, 2021 1 timme sedan skrev Freez: Om det inte går att trycka ner den så kan du tex vända på en skruvmejsel med ett bredare gummihandtag som du sätter i mitten av hylsans hål och sedan knackar lite försiktigt med en hammare/klubba så bör den ganska enkel flytta på sig tills det tar stopp. Kan vara ca 4 mm. Gick perfekt, tack! 1 Share this post Link to post Share on other sites
bckmrk 1 Posted September 22 Lånar denna tråden lite. Just bytt propeller på min Mercury 2-takt 60hk -02, och efter bytet kan jag flytta propellern längs propelleraxeln ca 5mm fram o tillbaka när allt sitter som det ska. Ska det va så? Monterat i följande ordning, vilket känns tämligen självklart: Inre tryckbricka > Propeller > Yttre tryckbricka > Låsbricka > Låsmutter. Propellern rör sig mellan inre och yttre tryckbricka. Brickorna rör sig inte. Kan inte trycka in yttre tryckbricka längre in. Har jag rätt propeller? propeller.MOV Share this post Link to post Share on other sites
AlfaAlfa 53 Posted September 22 Då sitter inte "alt som det ska"! Jag funderar på om bricka till innan låsmutter ? Det är inte ovanligt att det behövs lite xtra metall der... Share this post Link to post Share on other sites
bckmrk 1 Posted September 22 49 minuter sedan skrev AlfaAlfa: Då sitter inte "alt som det ska"! Jag funderar på om bricka till innan låsmutter ? Det är inte ovanligt att det behövs lite xtra metall der... Ringde propellertrim o rådfrågade. De påstod att Mercury har gjort sina proppar såhär. Inga problem, enl dem. Känns trovärdigt ändå? Share this post Link to post Share on other sites
No_jah 381 Posted September 22 Kanske lite off-topic, men jag har inte riktigt förstått vitsen med propeller med lösa nav, det hade ju var en sak om propeller utan nav var billigare är en propeller med fastvulkat gumminav, men så är det iallafall inte på dom propellrar jag tittat på. Någon som vet vad som är grejjen? Om man tex. jämför här: Propeller med gumminav, kostar 1645kr https://www.propellertrim.se/webbshop/evinrude-johnson/aluminiumpropeller-evinrude-johnson/40-75-hk-lilla-vaxelhuset/solas-3-blad-med-gumminav-40-75-hk-lilla-vaxelhuset/solas-amita-1225x15x3/ Propeller utan nav, kostar 1690kr + navkit för 750kr https://www.propellertrim.se/webbshop/evinrude-johnson/aluminiumpropeller-evinrude-johnson/40-75-hk-lilla-vaxelhuset/solas-3-blad-med-lost-nav-40-75-hk-lilla-vaxelhuset/solas-135x15x3-rh/ https://www.propellertrim.se/webbshop/tillbehor-montering-nav-med-mera/tillbehor-montering-nav/omc-brp-nav-40-75hk/ Share this post Link to post Share on other sites
AlfaAlfa 53 Posted September 22 1 hour ago, bckmrk said: Ringde propellertrim o rådfrågade. De påstod att Mercury har gjort sina proppar såhär. Inga problem, enl dem. Känns trovärdigt ändå? Nej, tyvärr, detta är fel. Den skal sitta fast med 55 foot pounds med vrid moment. Så den ska sitte som f. Propeller på båt är som hjulen på bilen. Det er dom som overför kraften frpn motor til att det blir hastighet på bil/båt. All kraft som driver fram båten ska altså inte sitta fast - nehe! Den ska vara fastmonterat!!! Så en bricka till på utsidan så sitter den. Eller om det är något annat som gör att den kommer fel. Men det verkar inte så eftersom propellers inte tar i torpedoen. Share this post Link to post Share on other sites
Jorgen01 448 Posted September 22 Vitsen med lösa nav är väl månne att man bara genom att byta hub, kan flytta propellern mellan olika fabrikat på motor. Share this post Link to post Share on other sites
No_jah 381 Posted September 22 30 minuter sedan skrev Jorgen01: Vitsen med lösa nav är väl månne att man bara genom att byta hub, kan flytta propellern mellan olika fabrikat på motor. Är det vanligt att man gör det? Jag tänker att propeller oftast är ganska specifik för kombinationen båt och motor? Share this post Link to post Share on other sites
bckmrk 1 Posted September 25 2023-09-22 vid 14:16 skrev AlfaAlfa: Nej, tyvärr, detta är fel. Den skal sitta fast med 55 foot pounds med vrid moment. Så den ska sitte som f. Propeller på båt är som hjulen på bilen. Det er dom som overför kraften frpn motor til att det blir hastighet på bil/båt. All kraft som driver fram båten ska altså inte sitta fast - nehe! Den ska vara fastmonterat!!! Så en bricka till på utsidan så sitter den. Eller om det är något annat som gör att den kommer fel. Men det verkar inte så eftersom propellers inte tar i torpedoen. Båtvarv, SeaSea och Propellertrim säger att det är som det ska - kör på- Så i helgen gjorde jag just det. Gick hur fint som helst. Share this post Link to post Share on other sites
AlfaAlfa 53 Posted September 25 3 hours ago, bckmrk said: Båtvarv, SeaSea och Propellertrim säger att det är som det ska - kör på- Så i helgen gjorde jag just det. Gick hur fint som helst. Herligt - visst går båten framåt! Men om du backar och legger i fram så smäller propellen fram och tilbake på axeln. Aluminium är rätt fragilt och propellern är inte konstruerat för att få dom här krafterna i den smällen når propellern skjuter fart fram och tilbake på propelleraxeln. Så visst kommer det att gå bra, på samme sätt som att ha hjul med bara 1 bult också går. En stund. Du har inte original propeller - kolla med Mercury propeller til din mercury motor och hur dom gör det. Med sin hub-kit. Der finns det inget sådant glapp. Share this post Link to post Share on other sites
bckmrk 1 Posted September 25 (edited) 1 timme sedan skrev AlfaAlfa: Herligt - visst går båten framåt! Men om du backar och legger i fram så smäller propellen fram och tilbake på axeln. Aluminium är rätt fragilt och propellern är inte konstruerat för att få dom här krafterna i den smällen når propellern skjuter fart fram och tilbake på propelleraxeln. Så visst kommer det att gå bra, på samme sätt som att ha hjul med bara 1 bult också går. En stund. Du har inte original propeller - kolla med Mercury propeller til din mercury motor och hur dom gör det. Med sin hub-kit. Der finns det inget sådant glapp. Det är en BlackMax propeller jag fick fram som mest optimal i Mercurys Propellerväljare jag har satt dit. Ett av förslagen i varje fall, det fanns ju flera olika... Edited September 25 by bckmrk Share this post Link to post Share on other sites
AlfaAlfa 53 Posted September 25 ? Black max med hub kit 835257K12? Dessa har en yttre bricka som ska glida in på aksel med krage som pressar propellern bakåt inn mot tryckbrickan när du skruver på muttern. Då ska det inte bli glapp...? Ursäkta, jag blev lurad av bilderna på början av tråden.... som jag är ganska säker på är Solas... men inte dina bilder... Share this post Link to post Share on other sites
bckmrk 1 Posted September 25 1 minut sedan skrev AlfaAlfa: ? Black max med hub kit 835257K12? Dessa har en yttre bricka som ska glida in på aksel med krage som pressar propellern bakåt inn mot tryckbrickan när du skruver på muttern. Då ska det inte bli glapp...? Ursäkta, jag blev lurad av bilderna på början av tråden.... som jag är ganska säker på är Solas... men inte dina bilder... Korrekt, yttre brickan har en krage med splines som glider in fint på axeln. När denna bottnar, glappar proppen... Jag högg en gammal tråd istället för att skapa en egen, därav förvirringen 🙂 Inte lätt jämt o hänga med överallt. Share this post Link to post Share on other sites
AlfaAlfa 53 Posted September 25 (edited) Hm konfunderat - splines går ju hela vägen in til inre thrust washer. Så den ytre brickan ska glida fint in. Och kragen på denne ytre ska pressas mot metallet på propellern... men det kan den ju inte göra hos dej. Så vad/vart klämmer du ytre brickan mot? Tar den i den inre svarta fyrkantiga hub centern? Av plast/delrin? eller stannar muttern mot axeln där det inte är flera gängor på axeln. Muttern ska klemma fast propellern. Mot bakre/inre thrustwasher - med 55 foot/pound. Och det ska den göra eftersom muttern ska få kragen på ytre washer att pressa på ytre del av propeller. Men här er det plasten som tar upp all kraft från muttern och sen glider bare propellern rundt? Så borde det inte vara. Det er propellern som ska pressa på thrust washer så att propellern är stabil. Denna gick att byta ut med tidigare så att det bliv bättre med lite olika proppar... https://www.mertenmarine.com/flo-torq-reflex-thrust-washer-8m0046466 Jag har haft hubs som inte satt alldeles rätt - det gorde att propellern vibrerade. Denne vibrationen på axeln gör att axel lageret slits. Det är inte billigt... Så jag vill rekommendera att få propellern fastskruvat - så at det inte blir framtidiga problem som kostar. Edited September 25 by AlfaAlfa Share this post Link to post Share on other sites
bckmrk 1 Posted September 25 (edited) 2 timmar sedan skrev AlfaAlfa: Hm konfunderat - splines går ju hela vägen in til inre thrust washer. Så den ytre brickan ska glida fint in. Och kragen på denne ytre ska pressas mot metallet på propellern... men det kan den ju inte göra hos dej. Så vad/vart klämmer du ytre brickan mot? Tar den i den inre svarta fyrkantiga hub centern? Av plast/delrin? eller stannar muttern mot axeln där det inte är flera gängor på axeln. Muttern ska klemma fast propellern. Mot bakre/inre thrustwasher - med 55 foot/pound. Och det ska den göra eftersom muttern ska få kragen på ytre washer att pressa på ytre del av propeller. Men här er det plasten som tar upp all kraft från muttern och sen glider bare propellern rundt? Så borde det inte vara. Det er propellern som ska pressa på thrust washer så att propellern är stabil. Denna gick att byta ut med tidigare så att det bliv bättre med lite olika proppar... https://www.mertenmarine.com/flo-torq-reflex-thrust-washer-8m0046466 Jag har haft hubs som inte satt alldeles rätt - det gorde att propellern vibrerade. Denne vibrationen på axeln gör att axel lageret slits. Det är inte billigt... Så jag vill rekommendera att få propellern fastskruvat - så at det inte blir framtidiga problem som kostar. Nu har jag skruvat loss propellern och konstaterat följande. Yttre brickan bottnar i splinesen då de ”tar slut” i yttre brickan. Yttre brickan bottnar dock med metall mot metall i propellern. Men hubben verkar inte sitta rätt då det kan skjutas in i propellern framifrån vilket syns på denna tvåsekundersrulle. vad gör jag åt detta? Eller ska det vara såhär? Det verkar ju finnas olika åsikter 🙂 IMG_6064.mov Edited September 25 by bckmrk Share this post Link to post Share on other sites
AlfaAlfa 53 Posted September 26 Jag har hittat Mercurys beskrivning av hur man monterar Reflex Hub - den hub kit du har. http://download.brunswick-marine.com/filereader/file/pdf/4/enen/outboard/2016/4-stroke/8m0114077r.pdf Dom använder hammare för att få front washer inn i propellern innan man setter propeller på axeln... Men jeg tror att splines på washer ändå kommer at bottna... Share this post Link to post Share on other sites
bckmrk 1 Posted September 26 16 minuter sedan skrev AlfaAlfa: Jag har hittat Mercurys beskrivning av hur man monterar Reflex Hub - den hub kit du har. http://download.brunswick-marine.com/filereader/file/pdf/4/enen/outboard/2016/4-stroke/8m0114077r.pdf Dom använder hammare för att få front washer inn i propellern innan man setter propeller på axeln... Men jeg tror att splines på washer ändå kommer at bottna... Står 4-stroke där men jag har en 2-taktare. Är det samma? Tack för din hjälp, ska läsa din länk senare - hinner inte nu. Share this post Link to post Share on other sites
bckmrk 1 Posted September 26 (edited) Hej igen, i den länk du bifogade står följande vid propeller replacement: Citat NOTE: A small amount of rotation play is normal. Är inte det exakt det jag har och är orolig över? Vad är "rotation play"? 🙂 Och på bilden nedan visas tydligt att det inte ska vara något mellanrum där jag har mellanrum som visas i min 2-sekundersfilm ovan. Alltså är nått fel... hur gör jag för att ta loss denna igen? Går det ens? Denna satt i propellern när jag fick hem den. Fick jag en begagnad (återköpt) propeller? Edited September 26 by bckmrk Share this post Link to post Share on other sites
AlfaAlfa 53 Posted September 26 (edited) Ursäkta, här säger man att glappet du upplever är designat så... Och Prop Shop vet vad dom gör... Detta är konstigt - mina större HD hub kit ska INTE ha glapp - dom ska sitta som f... Och dom mindre gjorde inte detta innan detta reflex hub kit... Dessa säger att o-ringen ska ta upp detta glappet och sitta mellan mutter och yttre washer Roligt Edited September 26 by AlfaAlfa Share this post Link to post Share on other sites
bckmrk 1 Posted September 26 7 timmar sedan skrev AlfaAlfa: Ursäkta, här säger man att glappet du upplever är designat så... Och Prop Shop vet vad dom gör... Detta är konstigt - mina större HD hub kit ska INTE ha glapp - dom ska sitta som f... Och dom mindre gjorde inte detta innan detta reflex hub kit... Dessa säger att o-ringen ska ta upp detta glappet och sitta mellan mutter och yttre washer Roligt Aha! Ok, det är som det ska alltså. Kändes dock inte självklart att det skulle vara så… därav denna givande diskussion 🙂 tack för hjälpen, nu känner jag mig trygg. Ska fixa den där o-ringen som jag inte fått med… Share this post Link to post Share on other sites