Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Alarik

Motorn dog…

Rekommendera Poster

Min nya motor (Yamaha f70 AET med ca 40 gångtimmar) dog ganska oväntat igår. 

När vi tog oss ut från hamnen i Södra Göteborg la motorn av. Efter tre minuters gång tappade den kraft, hostade till och dog. Allt inom loppet av ett par sekunder. När detta skedde stängde jag av tändningen och försökte starta på nytt men motorn svarar inte alls. Helt död. 

Körde runt 4000 varv när det skedde. Väl i hamn (fick hjälp in) provade jag att starta om och då funkade den igen. Det var lite väl blåsigt för att fortsätta provköra så jag får åka ut ikväll igen när vinden lagt sig men behöver lite tips på vad jag ska leta efter. 

 

Elen fungerar, den varnar inte för något kring detta. Oljetryck ser okej ut och den varnar inte för detta heller.

 Temperaturen är som den ska (skvallerstrålen sprutar i vanlig ordning). 

Jag har kollat bränsleslangar och allt verkar okej. Den fick oljebyte efter sina 20 första timmar och har gått ca 20 till efter det. Jag har NOLL teknisk kunskap så längre än så bör jag inte gå utan lite handfasta tips.

 

Joxet är att om det är ett garantiärende behöver jag ta den till närmsta Yamaha-handlare är Öckerö och det är en bra bit från mig som ligger i Billdal vilket gör att jag får hyra trailer och boka lyft mm. 

 

Vad bör jag leta efter?

Finns det båtmekaniker på jour kring Göteborg som man kan ringa som kommer ut till den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den är yngre än 3 år och servad enligt plan hos auktoriserad Yamahaverkstad är det givetvis garantiärende (en del handlare erbjuder längre garantitid om den servas hos dem). Kontakta handlaren om du köpte den ny där annars sök efter Yamahaverkstäder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Kane:

Om den är yngre än 3 år och servad enligt plan hos auktoriserad Yamahaverkstad är det givetvis garantiärende (en del handlare erbjuder längre garantitid om den servas hos dem). Kontakta handlaren om du köpte den ny där annars sök efter Yamahaverkstäder.

Ja det gjorde jag igår. Utmaningen ligger ju i att den antingen får trailas 15 mil till handlaren alternativt traila den till närmsta auktoriserade verkstad. 
 

Så i första hand hade jag önskat lite ”kolla dessa grundläggande prylarna” och därefter ”slå en signal till x som kommer med en servicebil och kollar på motorn”. 
 

Jag värdesätter den snabbare lösningen före den billigaste då semestern börjar imorgon och för varje dag jag står utan båten ju mer grinig blir jag 😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Alarik:

Ja det gjorde jag igår. Utmaningen ligger ju i att den antingen får trailas 15 mil till handlaren alternativt traila den till närmsta auktoriserade verkstad. 
 

Så i första hand hade jag önskat lite ”kolla dessa grundläggande prylarna” och därefter ”slå en signal till x som kommer med en servicebil och kollar på motorn”. 
 

Jag värdesätter den snabbare lösningen före den billigaste då semestern börjar imorgon och för varje dag jag står utan båten ju mer grinig blir jag 😂

En sak som du kan prova  innan du skickar in den på garanti är att flöda ur bränslesystemet för att säkerställa att det inte finns något vatten eller annat skräp däri. Det sitter en dräneringsskruv längst ner på VST. VST tanken sitter placerad bakom insuget enligt sprängskiss nedan. Skruva ur skruv nr 13 några varv och håll en behållare under dräneringsslangen samtidigt som du pumpar fram bensin med blåsan. Töm ur cirka 3-4 dl så har du säkerställt att det finns ny bensin i systemet. Hjälper inte detta så är det nog säkrast att ta motorn till närmsta auktoriserade Yamahaverkstad på garantifel.

 

 

 

image.png.1ca3404fc5ad9e2b8b4338d59303f9a7.pngimage.png.763f4e95821b4e526b5b50cbd336ef83.png

 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du återskapa felet genom att köra på samma varvtal igen?

 

Som jag förstod dig gick motorn utan anmärkning tills den stannade på 4000 rpm. Hade du haft dålig bensin / vatten i soppan borde du märka det även på andra varvtal. Dock skulle begränsat flöde i bränslesystemet kunna ställa till problem när varvtalet ökar.

 

Kan felet återskapas skulle jag prova med en fristående / lös bränsletank för att utesluta dålig soppa (töm VST som craycoat skriver ovan innan bara).

 

Jag skulle också passa på att kolla så din nuvarnade bränsleslang inte ligger i kläm någonstans eller att du har ett gammalt igensatt bränslefilter på vägen till motorn som missats bytas i samband med motorinstallationen.

 

Ifall felet är bränslerelaterat (väldigt vanligt) så är det tveksamt om felsökningen går på garantin då dessa system tillhör båten snarare än motorn. 

 

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Kan du återskapa felet genom att köra på samma varvtal igen?

 

Som jag förstod dig gick motorn utan anmärkning tills den stannade på 4000 rpm. Hade du haft dålig bensin / vatten i soppan borde du märka det även på andra varvtal. Dock skulle begränsat flöde i bränslesystemet kunna ställa till problem när varvtalet ökar.

 

Kan felet återskapas skulle jag prova med en fristående / lös bränsletank för att utesluta dålig soppa (töm VST som craycoat skriver ovan innan bara).

 

Jag skulle också passa på att kolla så din nuvarnade bränsleslang inte ligger i kläm någonstans eller att du har ett gammalt igensatt bränslefilter på vägen till motorn som missats bytas i samband med motorinstallationen.

 

Ifall felet är bränslerelaterat (väldigt vanligt) så är det tveksamt om felsökningen går på garantin då dessa system tillhör båten snarare än motorn. 

 

 

Yes, jag ska ut i eftermiddag och kika igenom slangar osv. 
Väl det är gjort ska jag försöka återskapa problemet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om en bensinmotor stannar utan förvarning, bara så där tvärt, rör det sig för det mesta om en elfel.

Om den tappar kraften och hostar som din gjorde, alltså förvarnar med att gå dåligt en stund innan den stannar, är det för det mesta ett bränslerelaterat fel, så följ @Craycoats råd ovan.

 

Vad har du för tank, en fast monterad eller en lös?

Det kan ju vara kondens i tanken som ombildats till vatten och orsakat problemet, det kan har varit skräp med i bränslet som helt eller delvis täppt till något filter.

Det kan vara någon anslutning som inte är helt tät och där luft kan sugas in som orsakar problemet.

 

Dessa problem brukar man kunna lösa symptomatiskt och väldigt tillfälligt genom att pumpa på blåsan när motorn börjar att förvarna, om man nu hinner det innan den stannar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Om en bensinmotor stannar utan förvarning, bara så där tvärt, rör det sig för det mesta om en elfel.

Om den tappar kraften och hostar som din gjorde, alltså förvarnar med att gå dåligt en stund innan den stannar, är det för det mesta ett bränslerelaterat fel, så följ @Craycoats råd ovan.

 

Vad har du för tank, en fast monterad eller en lös?

Det kan ju vara kondens i tanken som ombildats till vatten och orsakat problemet, det kan har varit skräp med i bränslet som helt eller delvis täppt till något filter.

Det kan vara någon anslutning som inte är helt tät och där luft kan sugas in som orsakar problemet.

 

Dessa problem brukar man kunna lösa symptomatiskt och väldigt tillfälligt genom att pumpa på blåsan när motorn börjar att förvarna, om man nu hinner det innan den stannar.

Det är en fastmonterad tank. 
Kan tilläggas att det inte bara är motorn som är ny utan även båten. 
Vi provar att återskapa felet i eftermiddag!

Tack för all respons. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det första du ska göra då det är en ny båt och ny motor under garanti är att först ringa och rådfråga den du köpt båten av. Om de säger att du kan skruva fritt till de kommer utan att det påverkar garantin kan du ju göra det. Men det är alltid bäst att fråga först! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Alarik:

Det är en fastmonterad tank. 
Kan tilläggas att det inte bara är motorn som är ny utan även båten. 
Vi provar att återskapa felet i eftermiddag!

Tack för all respons. 

Det borde borga för att du inte har avlagringar och igensatta filter. 


Det har dock hänt att nya båtar levereras med felmonterade bränsleslangar, tex. klämda som gör att flödet inte är som det skall. Men det kan likväl vara ett elfel som @Georg_Ohm är inne på.

 

Oavsett kan du isåfall vända dig till din ÅF, de är även skyldiga att hämta upp båten alt.skicka ut en meck till dig (fast det kan ju dröja att få en tid såhär i Juli). 

 

En fördel är såklart om du lyckas återskapa felet och förslagsvis filma detta så blir det tydligare när du kontaktar återförsäljaren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Hostade till och dog" tyder för mig att det är primärt bränslerelaterat.
Insprutningen/motorstyrningen märkte att det inte blev några motorvarv av det insprutade bränslet, och stängde ner motorn snabbt för att undvika skada.

Kolla så att bränsleledningen från tanken inte har kollapsat invändigt, kan se helt okej ut på utsidan.
Testa med annan tank.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev johan_sjobjorn:

Det borde borga för att du inte har avlagringar och igensatta filter. 


Det har dock hänt att nya båtar levereras med felmonterade bränsleslangar, tex. klämda som gör att flödet inte är som det skall. Men det kan likväl vara ett elfel som @Georg_Ohm är inne på.

 

Oavsett kan du isåfall vända dig till din ÅF, de är även skyldiga att hämta upp båten alt.skicka ut en meck till dig (fast det kan ju dröja att få en tid såhär i Juli). 

 

En fördel är såklart om du lyckas återskapa felet och förslagsvis filma detta så blir det tydligare när du kontaktar återförsäljaren.

 

Är det ett faktum?

jag ringde återförsäljaren och de sa att ända alternativet var att jag trailade upp den till dem. 
De var helt ointresserade när jag beskrev vad som hänt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Det borde borga för att du inte har avlagringar och igensatta filter. 


Det har dock hänt att nya båtar levereras med felmonterade bränsleslangar, tex. klämda som gör att flödet inte är som det skall. Men det kan likväl vara ett elfel som @Georg_Ohm är inne på.

 

Oavsett kan du isåfall vända dig till din ÅF, de är även skyldiga att hämta upp båten alt.skicka ut en meck till dig (fast det kan ju dröja att få en tid såhär i Juli). 

 

En fördel är såklart om du lyckas återskapa felet och förslagsvis filma detta så blir det tydligare när du kontaktar återförsäljaren.

 

Nej, jag vart inte inne på elfel, bara beskrev hur det kan bli, detta felet är sannolikt bränslerelaterat.

 

Men klart det kan ju vara någon glappkontakt i tändsystemet eller från tändningslåset...

1 timme sedan skrev Alarik:

Är det ett faktum?

jag ringde återförsäljaren och de sa att ända alternativet var att jag trailade upp den till dem. 
De var helt ointresserade när jag beskrev vad som hänt. 

Även båtmekaniker skall ha semester, men man kunde ju önska att alla sådana gillade skidåkning mer än båtliv,bad och fiske...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny båt med (nästan) ny motor, gång i tre minuter, tappar kraft, hostar och dör…
Det är inte en luftning till tanken som skall öppnas..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Peter_K:

Ny båt med (nästan) ny motor, gång i tre minuter, tappar kraft, hostar och dör…
Det är inte en luftning till tanken som skall öppnas..?

Prova att köra med öppet tanklock och se om motorn då stannar, om det går bra ser du över tankens avluftning, visserligen har du väl garanti på båten, men det är sannolikt enklare att kontrollera avluftningsslangen från tanken till dess bordsgenomföring än att dra båten på trailer en ända till Öckerö...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyckades återskapa problemet.

 

Vid 3600 varv började motorn hosta men vid liv. Vid 3700 la den av och gick inte att starta. Det mesta tydde ju då på bensintillförseln så jag pumpade in lite bensin och motorn kunde starta. 

Gjorde om allt med samma resultat vid samma varvtal så då var det ganska givet. 

Gick igenom alla bensinslangar och hittade en kattstrypare in mot tanken som klämde åt den samtidigt som slangen lyckats hamna i olycklig vinkel så tillförseln begränsades. 

Justerade och sedan dess har jag klämt ett par sjömil på över 5000 varv utan problem. 

 

Ska göra A-B-A test imorgon (hann inte idag) innan vi tar oss längre ut. 

Så gissningsvis är allt löst. 

 

Tack för alla tips!

  • Gilla 2
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt , du får ge en känga till ÅF. Man tycker ju att de borde testat båten vid leverans.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Snyggt , du får ge en känga till ÅF. Man tycker ju att de borde testat båten vid leverans.

Det är nog  jag eller någon i familjen som vid packning kommit åt slangen vilket i sin tur fått den att hamna tokigt så att kattstryparens inverkan påverkats ytterligare. 
 

Däremot kunde de varit lite mer serviceminded och tagit till sig min problembeskrivning och bjussat på tips på samma hjälpsamma sätt ni gjorde. 
Fattar att de skär guld med täljkniv just nu och att de har mycket att göra men kundvård ska inte underskattas.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...