Jump to content
Saturday 13 August 2022
Brunnsviken

Motorbåt gick av på mitten utanför Lidingö

Recommended Posts

Inget som förvånar mej, Finns det något som blivit hållbarare/Slittåligare i modern tid?

Tycker det mesta är underdimensionerat och bristfälligt nu för tiden.

Nu låter jag som en gammal grinig gubbe😀

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Wildeside:

Inget som förvånar mej, Finns det något som blivit hållbarare/Slittåligare i modern tid?

Tycker det mesta är underdimensionerat och bristfälligt nu för tiden.

Nu låter jag som en gammal grinig gubbe😀

Stod inget om årsmodell på båten men det verkar ju inte som tillverkarna kostar på mer plast än vad som är absolut nödvändigt idag.
 

Så på sätt och vis var det bättre förr. Då kostade ju iof. bensinen under 10kr /L så lite extra vikt var väl inte hela världen.

 

Jag tog precis bort två skorvgenomföringar på min båt som har skrov i solitt enkellaminat. Tjockleken på glasfiberlaminater var ca 7-8mm. Båten är tillverkad 2003.

Edited by johan_sjobjorn

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev johan_sjobjorn:

Jag tog precis bort två skorvgenomföringar på min båt

Va! Vad är det för skorv du åker i! 😄

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Va! Vad är det för skorv du åker i! 😄

Ja det är lite av en skorv men med mitt senaste bottenprojekt hoppas jag att få upp denna ”skorv” i 45kn 😊

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser inte jätteny ut på bilden. Förstår inte riktigt vad jag ser, ser ut som att det funnits en undre del av skrovet skruvat eller nitat i den övre delen av fören som finns kvar. 
Är det en fjordling och den där tunneln dom har?

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev Paul_Schtek:

Ser inte jätteny ut på bilden. Förstår inte riktigt vad jag ser, ser ut som att det funnits en undre del av skrovet skruvat eller nitat i den övre delen av fören som finns kvar. 
Är det en fjordling och den där tunneln dom har?

En övermotoriserad fjordling skulle förklara en del. Kanske en gammal stressskada som till slut gav med sig när det gick för snabbt genom svallen.

 

Blir intressant att veta mer om båten och vad som faktiskt hände.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det fanns ju en tid då man även sprutade laminatet istället för med matta. Med sprutat laminat är det en rulle med tråd som klipps av i korta stumpar. En sån båt blir ju då mer porös och inte lika hållfast.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Stod inget om årsmodell på båten men det verkar ju inte som tillverkarna kostar på mer plast än vad som är absolut nödvändigt idag.
 

Så på sätt och vis var det bättre förr. Då kostade ju iof. bensinen under 10kr /L så lite extra vikt var väl inte hela världen.

 

Jag tog precis bort två skorvgenomföringar på min båt som har skrov i solitt enkellaminat. Tjockleken på glasfiberlaminater var ca 7-8mm. Båten är tillverkad 2003.

Min båt är tidigt 80 tal och 15-20 mm plast i skrovet, så en viss skillnad är det

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Wildeside:

Min båt är tidigt 80 tal och 15-20 mm plast i skrovet, så en viss skillnad är det

Det betyder inte att båten är starkare, bara att den är tyngre. 

🙂 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur många gånger har vi inte läst frågan bara i det här forumet: Kan man såga bort tofterna? Gör det nåt om man tar av överbyggnaden? Kan man sätta en 200hk motor på min gammelfarfars eka? Jaaaa visst, säger nån. Nä det bör du inte, säger någon annan, men blir snabbt idiotförklarad. Dom flesta tar sig nog för pannan å läser en mindre flummig tråd å håller tyst. 

Från och med nu kanske vi kan ha en funktion i forumet att en länk till denna halva båt kommer som autosvar i alla frågor som innehåller ordet "såga" eller "kapa" 🤔

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den känns betydligt starkare och tåligare än nyare båtar som bågnar i botten efter vågorna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy