Jump to content
Thursday 17 June 2021
trewq

In/urkoppling av solpanel

Recommended Posts

Förlåt! Har försökt hitta något om problemet med sökfunktionen men lyckas inte.

Tyckte det verkar kul med solpanel så jag skaffade en 45w och en billig pwm regulator från Hjertmans.

Jag vill inte ha den fast monterad utan kunna plugga in den emellanåt, och när jag läser i den närmast obefintliga manualen och en del på nätet så står det mycket om masonitskivor för att täcka panelen vid inkoppling, men jag undrar om det inte helt enkelt är så att regulatorn ska vara kopplad till batteriet, och då kan man glatt plugga i och ur solpanelen.

Rätt eller fel?

Share this post


Link to post
Share on other sites
42 minuter sedan skrev trewq:

Förlåt! Har försökt hitta något om problemet med sökfunktionen men lyckas inte.

Tyckte det verkar kul med solpanel så jag skaffade en 45w och en billig pwm regulator från Hjertmans.

Jag vill inte ha den fast monterad utan kunna plugga in den emellanåt, och när jag läser i den närmast obefintliga manualen och en del på nätet så står det mycket om masonitskivor för att täcka panelen vid inkoppling, men jag undrar om det inte helt enkelt är så att regulatorn ska vara kopplad till batteriet, och då kan man glatt plugga i och ur solpanelen.

Rätt eller fel?

Ja du kan ha regulatorn fast monterad och inkopplad i båten och sedan ha ett bra kontaktdon kopplat till regulatorn och motsvarande till panelen. Det gäller ju att panelens kontaktdon inte kortsluts när den inte är inkopplad. 
Kontaktdonen skall ju vara utförda så att du inte kan koppla fel.

Det finns speciella kontakter till solcellspaneler och dess installation, dom heter MC4, Finns hos de flesta båttillbehörsbutiker men dom är enpoliga hane och hona å andra sidan är som klassade som IP68. 
Det kanske kan vara bra med en strömbrytare mellan regulatorn och batteribanken, att bryta med när panelen inte är inkopplad... och så skall ju naturligtvis pluskabeln mellan batteri och regulator vara avsäkrad nära batteriet. Det flesta regulatorer har en egen säkring, om inte får du ju montera en sådan på regulatorns ingång.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så har jag gjort i alla år. En snabbkontakt mellan solpanel och solcellsregulator. Fungerar bra tycker jag

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
57 minuter sedan skrev Jernhand:

Så har jag gjort i alla år. En snabbkontakt mellan solpanel och solcellsregulator. Fungerar bra tycker jag

Samma här!

Har en "bärbar/hopvikbar" panel som åker fram när behovet finns. Kopplar ihop med befintliga paneler med en snabbkontakt.

Har aldrig slagit av den dvärgbrytare jag har mellan solpanelerna och regulatorn bara för att koppla in en ytterligare panel men det kanske är annorlunda om man kör antingen en eller ingen?

Det viktiga, som jag har fattat det, är att regulatorn kopplas till batteriet först och sedan kopplas solpanelen in.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev ChristerN:

 

Det viktiga, som jag har fattat det, är att regulatorn kopplas till batteriet först och sedan kopplas solpanelen in.

Det gäller ju främst MPPT regulatorer, men det kan ju hända att PWM regulatorn heller inte startar om man gör tvärtom.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja du kan ha regulatorn fast monterad och inkopplad i båten och sedan ha ett bra kontaktdon kopplat till regulatorn och motsvarande till panelen. Det gäller ju att panelens kontaktdon inte kortsluts när den inte är inkopplad. 
Kontaktdonen skall ju vara utförda så att du inte kan koppla fel.

Det finns speciella kontakter till solcellspaneler och dess installation, dom heter MC4, Finns hos de flesta båttillbehörsbutiker men dom är enpoliga hane och hona å andra sidan är som klassade som IP68. 
Det kanske kan vara bra med en strömbrytare mellan regulatorn och batteribanken, att bryta med när panelen inte är inkopplad... och så skall ju naturligtvis pluskabeln mellan batteri och regulator vara avsäkrad nära batteriet. Det flesta regulatorer har en egen säkring, om inte får du ju montera en sådan på regulatorns ingång.

Frågor: 1. strömbrytare mellan regulatorn och batteribanken, en felkälla om man glömmer slå till den när man pluggar in panelen?

2. Säkring mellan batteri och regulator, "på regulatorns ingång" ? Ingång låter för mig som det kommer från panelen?

3. Varför just på pluskabeln?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag ställde denna fråga till en leverantör av panel och regulator...

 

Jag har en 100W panel från Sunbeam inkopplad i en Epever Tracer MPPT som laddar 3x80Ah förbrukningsbatterier. Om jag vill kunna slå på och av laddningen för dessa, kan jag sätta en vanlig vippströmbrytare i kretsen, och kan jag då sätta den mellan regulator och batteri? 

 

Eller måste jag täcka panelen (skugga den helt) och manuellt koppla ur den för att den inte ska skadas?

 

...och fick följande svar...

 

Du kan sätta en strömbrytare mellan regulator och batteri utan problem!

 

Så som jag förstår det så behöver man inte bryta kretsen mellan panel och regulator innan man bryter mellan regulator och batteri.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Martin76:

Så som jag förstår det så behöver man inte bryta kretsen mellan panel och regulator innan man bryter mellan regulator och batteri.

Det låter lite konstigt i mina öron. Har för mig att jag i manualen läste att man inte skulle föra så. Hoppas ”leverantören” inte var en vanlig båttillbehörs affär.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
41 minuter sedan skrev trewq:

Frågor: 1. strömbrytare mellan regulatorn och batteribanken, en felkälla om man glömmer slå till den när man pluggar in panelen?

2. Säkring mellan batteri och regulator, "på regulatorns ingång" ? Ingång låter för mig som det kommer från panelen?

3. Varför just på pluskabeln?

Så här har jag lärt mig:

Säkring mellan batteri och regulator. Gärna dvärgbrytare/automatsäkring så man enkelt kan slå av den om man behöver göra någon form av underhåll. I övrigt slår jag aldrig av den. Sätts på pluskabeln för att det är standard på många system och någon som inte känner båtens installationer tidigare får då lättare att se vad som är vad. Egentligen kan säkringen sättas på minuskabeln. 
Säkring mellan panelerna och regulatorn. Bra om man tex ska byta regulatorn eller kolla anslutningarna.
 

Edited by ChristerN
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
3 timmar sedan skrev trewq:

Frågor: 1. strömbrytare mellan regulatorn och batteribanken, en felkälla om man glömmer slå till den när man pluggar in panelen?

2. Säkring mellan batteri och regulator, "på regulatorns ingång" ? Ingång låter för mig som det kommer från panelen?

3. Varför just på pluskabeln?

@ChristerN har redan svarat men jag kompletterar.

1 ja det kanske är onödig, men för säkerhets skull kan det ju vara bra att göra regulatorns spänningslös när den inte används eller då man kopplar i eller ur panelen.

2 moderna regulatorer brukar ju ha en egen säkringshållare för flatstiftssäkring, men man kanske skulle säkra av kabeln till panelerna.

3 det var en gång en brittisk kille som hette Joseph Lucas, det var britternas motsvarighet till tyskarnas Robert Bosch. Men det sades att det var Mr. Lucas som uppfann mörkret och hade patentsökt glappkontakten. Iallafall ansåg han till skillnad från fastlandseuroper, amerikanare och andra som tillverkande landsvägsfordon, att man skulle ha plus i chassit och i karossen, och minus i kablarna och därmed i säkringsdosan. Lucas dysfunktionella elsystem i brittiska bilar med förövrigt ojämn kvalitet blev aldrig någon framgång, så rätt sent, kanske i skiftet mellan 60- och 70-talet bytte man till minus i chassijorden. Men man fortsatte att köra bil på vänster sida... och dricka ljummen öl, eftersom Lucas electric companys även tillverkade kylskåp.

 

Men det går ju alldeles utmärkt att i en båt avsäkra på minussidan där man även placerar strömbrytare och annat. Men det kan ju bli problematiskt med startmotorn och generatorn, och även motorns övriga elsystem, då dessa är avsedda för minus i motorblocket, om nu inte man har ett helt äkta tvåpoligt elsystem på motorn och dess undersystem.

Edited by Georg_Ohm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det finns speciella kontakter till solcellspaneler och dess installation, dom heter MC4, Finns hos de flesta båttillbehörsbutiker men dom är enpoliga hane och hona å andra sidan är som klassade som IP68. 

Eller så kan man köpa en gammaldags DIN-kontakt till högtalare och spraya med vaselinspray, men då ska man nog ha anslutningspunkten i ruffen.

Funkar bra till extrapanelen för oss...

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Mackey:

Eller så kan man köpa en gammaldags DIN-kontakt till högtalare och spraya med vaselinspray, men då ska man nog ha anslutningspunkten i ruffen.

Funkar bra till extrapanelen för oss...

 

 

Nja, eller nej, dels är kontaktsiften för klena och sedan är dom inta avsedda för marin miljö.

Om du nu ändå skall köpa nya kontakter så köp en bättre!

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Nja, eller nej, dels är kontaktsiften för klena och sedan är dom inta avsedda för marin miljö.

Om du nu ändå skall köpa nya kontakter så köp en bättre!

Jag har svårt att tro att du får några vidare förluster med en 45 W panel i dessa enkla klena kontakter.

 

Vi här på ostkusten har inte samma problem med marin miljö som ni på  västkusten så jag behåller mina högtalarkontakter.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Mackey:

Jag har svårt att tro att du får några vidare förluster med en 45 W panel i dessa enkla klena kontakter.

 

Vi här på ostkusten har inte samma problem med marin miljö som ni på  västkusten så jag behåller mina högtalarkontakter.

Dom var ju specade efter någon DIN-norm, men redan som högtalarkontakter var dom inget vidare egentligen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy