Jump to content
Saturday 26 April 2025
Boko57

Glykolfråga * råd behövs*

Recommended Posts

Jag har varit tvungen att tömma nästa hela kylsystemet och glykolen som varit i verkar vara grön. 

 

Min fråga är om vilken glykol jag lämpligen ska köpa för att fylla på?

 

Är all grön glykol av ett visst slag eller?

 

Det finns ju olika glykol som man inte får blanda.

 

Biltema har väl en blå glykol. Funkar den?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Töm resten av kylsystemet, spola igenom det och köp sedan en kvalitetsglykol som stämmer med det din motortillverkare föreskriver.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Färgen visar inte vilken typ av glykol du har i systemet.

Både etylen- och propylenglykol är färglösa vätskor, tillverkaren färgar glykolen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Korkat att olika typer av glykol kan ha samma färg.

 

Tömde systemet så problemet löst på så sätt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I senaste Praktiskt Båtägande, nr6 så dök den här frågan upp hos Doktor Diesel. En person vill byta från VPs gröna glykol till VPs gula. Då rekommenderades att att inte bara tömma systemet och fylla på nytt utan också.

1, Hälla i och köra med oxalsyra i kylsystemet. Töm ut.

2. Hälla i och köra med bikarbonat i  kylsystemen. Töm ut.

3. Häll i och köra rent vatten i kylsystemet. Töm ut.

4. Slutligen fyll på med Gul glykol. 

 

Enkelt va? ;)

Jag kan tyvärr inte hitta denna rekommendationen någon annanstans.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har aldrig fattat varför två st produkter som gör samma sak inte skulle kunna blandas??

Känns som att de som tillverkar glykol vill sälja mer av sin produkt?

Sedan kanske det också är en fråga om garanti?

Produkten ger skydd si och så om systemet är 100% fyllt med samma gegga....Nu spekulerar jag men vore kul om någon kunde ge en teknisk förklaring på detta?

Läste också inlägget i PB sist om byte till den gula glykolen. Tar väl en arbetsdag att byta om man följer den rekommendationen?

Något som i min värld helt talar emot detta är att man skall hälla tämligen rent vatten i motorn 2 ggr. Hur vet man 100% säkert att det inte finns någon liten ficka som inte är rost-skyddad sedan??

Glykol måste ju blandas till emulsion innan den hälls i motorn. Den kommer inte att blanda sig med det vatten som står kvar i motorn.

Noterar också att det stod att den bör bytas vartannat år?? Var tredje är det enda jag hört tidigare...Den gula skulle klara 4 år om jag minns rätt? Känns återigen som att någon vill sälja glykol till oss? I bilen har jag aldrig bytt....Konstigt?? 🙂

Noterar också en annan sak i det återkommande resonemanget...

Man skall byta regelbundet för att glykolen tappar sin "rostskyddande egenskap": Detta är nog ett starkt förenklat resonemang/ skäl för den breda allmänheten?

Inget nytt syre tillförs så ingen mer rost bildas ju. Syre är kraftig reaktiv och det som tillförs vid glykolbyte reagerar omg med metallen i motorn. Sedan händer ju rimligtvis inget mer?

Jämför med bilmotorn, markvärmesystem, solsystem mm. ingen jäkel byter glykol i dessa bara för att det är kul.

Jag kör på med Pentas gröna och byter vart 3:e år tills vidare..

Är väl alltid bra att skölja ur motorn om inte annat?

 

// Mats W

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som jag har förstått det så kan man få problem med utfällningar om man blandar fel glykolsorter med varandra. Är man inte säker på om den gamla och nya glykolen kan blandas bör man skölja ur systemet.

 

Dessutom, som PBs Dr Diesel säger, om ska man byta till long-life glykol så ska man vara än mer noggrann och se till att dom inte blandas. Först oxalsyra för att tvätta, sedan med bikarbonat för att bli av med syran. Vanlig glykol riskerar att förstöra long-life egenskaperna hos den nya glykolen.

Edited by ABC

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev ABC:

Dessutom, som PBs Dr Diesel säger, om ska man byta till long-life glykol så ska man vara än mer noggrann och se till att dom inte blandas. Först oxalsyra för att tvätta, sedan med bikarbonat för att bli av med syran. Vanlig glykol riskerar att förstöra long-life egenskaperna hos den nya glykolen.

Det låter som rimlig förklaring. 


Jag verkar att de som ägde min båt tidigare trodde att den gröna glykolen var long-life. När jag bytte på min D4 såg den inte ut att vara bytt på länge.
Om man frågar folk verkar inte många veta att man skall byte vartannat år.

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minuter sedan skrev anuba:

Det låter som rimlig förklaring. 


Jag verkar att de som ägde min båt tidigare trodde att den gröna glykolen var long-life. När jag bytte på min D4 såg den inte ut att vara bytt på länge.
Om man frågar folk verkar inte många veta att man skall byte vartannat år.

Jag vet att det rekommenderas att byta vartannat år, men det kommer inte att hända. Jag har haft min båt sedan 2006 och ännu inte bytt. Som skrivits tidigare, korrosionsmässigt dör kylarvätskan granska fort men behåller sin antifrysfunktion. Varför då byta till en vätska som innehåller nytt syre? Min kylarvätska ser ut som ny = ingen pågående korrosion och det räcker för mig. Sedan får andra göra som de tycker känns bra.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minuter sedan skrev excel319:

Jag vet att det rekommenderas att byta vartannat år, men det kommer inte att hända. Jag har haft min båt sedan 2006 och ännu inte bytt. Som skrivits tidigare, korrosionsmässigt dör kylarvätskan granska fort men behåller sin antifrysfunktion. Varför då byta till en vätska som innehåller nytt syre? Min kylarvätska ser ut som ny = ingen pågående korrosion och det räcker för mig. Sedan får andra göra som de tycker känns bra.

Min vätska var nog också från 2006. Den såg fin ut upptill men det var så mycket rost botten av motorn så att dräneringspluggen var tät. Jag fick rensa med en luftpump. 😕

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev excel319:

Som skrivits tidigare, korrosionsmässigt dör kylarvätskan granska fort men behåller sin antifrysfunktion. Varför då byta till en vätska som innehåller nytt syre?

Ett tips kan vara att spara vatten från kondenstorktumlaren, avfuktaren i tvättstugan eller från andra prylar som levererar kalkfritt och jonfritt vatten.

Koka upp vattnet innan det ska användas så försvinner syret också.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...