Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
T-strom

Tips för enklare körning. Båt med axel.

Rekommendera Poster

Blottar min okunskap men får bjuda på det. Har en Albin Wynne sen i höstas och har vissa bekymmer med att komma in på min bryggplats. Den ligger långt in på bryggan och det blir som en 90-graders sväng när jag ska in mellan y-bommarna. Och aktern vill alltid åt nåt håll på väg in på platsen så jag får ta omtag och göra om... (Sladdar liksom in på snedden) Nån som har nåt bra knep eller tips? 🙈

Har i stort sett bara haft segelbåt innan och då är det ju plättlätt. Även en Orrskär 850 har jag haft men med den kunde jag få aktern dit jag ville med hjälp av drevet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev T-strom:

Blottar min okunskap men får bjuda på det.

Det är ju därför vi har forum som detta! 🙂

Jag antar att du inte har en bogis vilket underlättar enormt.

Tricket är att komma rakt in från början. Med kännedom om hur en propeller arbetar där en del kraft verkar i sidled, framför allt vid lägre fart genom vattnet, kan man klura ut hur man ska göra.

Vanligtvis roterar propellern medsols vid växel framåt. Det gör att aktern då drar åt styrbord. Mer vid långsam fart och mindre vid snabbare fart genom vattnet eftersom rodret då kompenserar och har möjlighet att styra vattenströmmen.

Omvänt när man har back i maskin. Då roterar propellern motsols och drar aktern åt babord.

Lättast styr man på detta sätt genom lugna men bestämda kickar med gasen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite tankar i filmerna nedan. Och sedan är det som med mycket annat; träning hjälper.

(Inte bara axeldrivna dock.)

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat tips som komplement till övriga tips:
 

Kolla flaggor i land och seglarnas vindexar. 
Tag hjälp av vinden istället för att försöka manövrera båten ovetandes om den.

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, får ut och övningsköra lite med tvålkoppen helt enkelt! :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kolla om du det är möjligt att byta till en annan plats, där du inte är lika långt in på bryggan.

Kanske det är olika långt avstånd  mellan bryggorna också.

Det är aldrig lätt om det är dåligt med plats men om du inte är i slutet på bryggan så finns ju större möjlighet att köra in från andra hållet också, kan vara enklare beroende på vindriktning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har Trimplan,ha dem helt nerkörda så får båten lite lugnare rörelser.När du närmar dig båtplatsen kan du lyfta det yttre i så svänger hon snabbare in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sladdar också in mellan y-bommar en del pga båtplats, med mindre båt än din iofs. Tycker det kan hjälpa att, när jag påbörjat sladden men inte helt riktat in mig vinkelrätt mot bryggan, slå lite back så att jag får stopp på rörelsen som gör att aktern vill fortsätta förbi min plats. Om det är förståeligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Georg_Ohm sa: Kolla vindriktningen. 

 

Du kan utnyttja båtens rörelseenergi/massa mot vindriktningen och vinden kan förflytta båten med vindriktningen. Det gäller och balansera dessa variabler precis lagom. Men ibland får man tåla att det inte blir perfekt. Då är det trevligt med ordentligt skydd mellan båt och bom. 

 

Men har ett annat knep. Öva flera gånger innan sommaren kommer igång, så du känner dig van.

 

Repetition är kaptenens moder :) 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Brawn:

Om du har Trimplan,ha dem helt nerkörda så får båten lite lugnare rörelser.När du närmar dig båtplatsen kan du lyfta det yttre i så svänger hon snabbare in.

Njae... erfarenhetsmässigt vet jag att den metoden fungerar dåligt i så låga hastigheter som man har nör man skall lägga till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Njae... erfarenhetsmässigt vet jag att den metoden fungerar dåligt i så låga hastigheter som man har nör man skall lägga till.

Jag tror det kan bero lite på bottenkonstruktionen på båten.Min fjord fungerar nästan lika bra att styra med trimplanen som med drevet,men vår  polar17 som har en liten köl skulle säkert inte reagerat lika bra på dessa.Den senare påminner nog mer om en axeldriven båt.Jag går i en tre meter bred muddrad ränna med oftast västlig vind i sidan och har drivit up en hel del på sidobankarna innan jag började använda trimplanen som hjälp.Nu kan jag få en mer rak linje på båten men misslyckas jag så blir det ju trimplanet som tar i botten.Allt det här är väldigt beroende på att jag vågar hålla farten uppeJag har bennet med väldigt lång slagländ jämfört med de nya kolvarna jag fått tag i iår så det här kanske inte funkar lika bra i framtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Brawn:

Jag tror det kan bero lite på bottenkonstruktionen på båten.Min fjord fungerar nästan lika bra att styra med trimplanen som med drevet,men vår  polar17 som har en liten köl skulle säkert inte reagerat lika bra på dessa.Den senare påminner nog mer om en axeldriven båt.Jag går i en tre meter bred muddrad ränna med oftast västlig vind i sidan och har drivit up en hel del på sidobankarna innan jag började använda trimplanen som hjälp.Nu kan jag få en mer rak linje på båten men misslyckas jag så blir det ju trimplanet som tar i botten.Allt det här är väldigt beroende på att jag vågar hålla farten uppeJag har bennet med väldigt lång slagländ jämfört med de nya kolvarna jag fått tag i iår så det här kanske inte funkar lika bra i framtiden.

Tja, kanske funkar så på en del båtar men inte på andra.

Sedan vet jag att man har fullt upp med ratt och reglage, samt bogpropellerns joystick om sådan finns, (vilket det kanske inte gör, då problemet inte hade uppstått) och då inte har någon hand över till att manövrera trimplanen, möjligen hade den där Zaphod Brebelbox fixat det, men han hade huvuderna fulla med andra idéer.

Snabbt skall det ju oftast gå också, man skall passa på att manövrera båten i precis rätt ögonblick.

 

Kontrollerad drift på tvären:

Det händer att vinden kommer från ”fel håll” när jag skall lägga till, eller att man har strömmen i sidan.

Vanligtvis har vi sydvästliga vindar här hos oss, men i bland kan dessa vara mer eller mindre nordliga, då kan det bli svårt. Likväl kan det vara strömt som på Vinga, då låter jag båten driva i sidled med hjälp av roder och små back/fram manöver. Ibland tar jag hjälp av bogpropellern, men det är inte alltid nödvändigt. Jag låter då båten driva parallellt men tvärs med bryggan och när min plats, eller annan ledig plats är nästan rakt framför båten ger jag ett milt eller kraftigt ryck framåt beroende på vad som behövs åtta gånger av tio lyckas detta, men man måste öva en hel del på den manövern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...