Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Olleman82

Toa och vattenlås

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Måste göra nått åt fuskinstallationen av eltoan på vår båt. Det luktar för mycket:)

 

Man har installerat utan en böj på utloppet och tanken sitter precis under toa. Det är således fritt fram för odörer att komma upp genom toan eftersom inget vatten stannar där.

 

Men hur ska jag göra?.  Finns inte mycket utrymme att göra en böj på. Skulle behöva en extremt flexibel slang och dra ett varv runt toa och sedan ner. Finns det något annat förslag på hur man skulle kunna gå till väga ?

 

20210515_084533.jpg

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även sanitetsslangar kommer att lukta med tiden, har för mig att det finns gammalt tips om att hälla varmt vatten  på en trasa och lägga över slangen, efter ett tag lukta på trasan.
Jag har bytt på min båt för det doftade (utan trastestet).

 

Min känsla är att riktiga sanitetsslangar med flera lager inte går att böja hårt, kanske kan du använda någon 45 eller 90 graders böj i Cu eller plast.

 

Din bild visar inte helheten så jag kan inte komma på något glatt förslag dock verkar beiga slangstumpen som går till 90 gradaren ha gjort sitt, sedan båten byggdes?


image.png.90922aa53d3dbf9f5586da81061cd916.png

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det där ser ju inte rätt ut??

Kan du ersätta inloppet till tanken med en stos som pekar akt upp?

Eller bara vrida den bort fr stolen?

Då finns det ju utrymme för att göra en lösning m vattenlås.

Kanske bäst att be en rörfirma svetsa ihop en del i rostfritt och sedan ansluta med korta slang-ändar för att hålla byggmåttet nere?

 

// Mats W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är det inte bara den äckliga slangen som luktar?

 

Ska det behövas ett vattenlås enligt installationsanvisningen?

Kanske räcker det med en liten förhöjning så att det blir vatten kvar i toastolen?

297873758_Screenshot_20210516-231209_SamsungInternet.jpg.51ee1325c286cd5c24813e2e033b58ee.jpg

 

Det är ju lite trångt håller jag med om.

Ett tips är att använda lödrördelar i koppar. Det går att bygga ganska tajta lösningar och du borde kunna använda 28 mm delar på en eltoa vilket gör att kan bli extra tajt.

 

Någon del borde ligga tillräckligt nära innerdiametern på en sanitetsslang med innerdiameter 25 mm så att du kan ansluta "kopparskulpturen" med två korta slangar med slangklämmor.

Bild kommer...

Tillägg: Så här menar jag.

Screenshot_20210516-233126_Gallery.jpg.3c65b66eaef704037288bd60b7944f03.jpg

 

Har man inte möjlighet att löda så kan man limma med epoxi, bara man sandpapprar rent ytorna först.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-15 vid 08:51 skrev Olleman82:

Måste göra nått åt fuskinstallationen av eltoan på vår båt. Det luktar för mycket:)

 

Man har installerat utan en böj på utloppet och tanken sitter precis under toa. Det är således fritt fram för odörer att komma upp genom toan eftersom inget vatten stannar där.

 

Men hur ska jag göra?.  Finns inte mycket utrymme att göra en böj på. Skulle behöva en extremt flexibel slang och dra ett varv runt toa och sedan ner. Finns det något annat förslag på hur man skulle kunna gå till väga ?

 

20210515_084533.jpg

Hur spolar du? 

 

Jag kan välja på vår toalett att tömma allt eller fylla på vatten samtidigt som spolning sker (som hemma).

 

Hela klosetten kan väl inte bli helt tom?

Vi har något som kallas "jokerventil" tror jag... som är som en backventil. Har nedförsbacke från vår toalett till septitanken, vi skulle ha samma problem som dig, men icke.

 

Byt toalett och slang, se även till att ha så stor avluftning som möjligt från tanken, vi kör med 25 mm.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev patrikflink:

Hur spolar du? 

 

Jag kan välja på vår toalett att tömma allt eller fylla på vatten samtidigt som spolning sker (som hemma).

 

Hela klosetten kan väl inte bli helt tom?

Vi har något som kallas "jokerventil" tror jag... som är som en backventil. Har nedförsbacke från vår toalett till septitanken, vi skulle ha samma problem som dig, men icke.

 

Byt toalett och slang, se även till att ha så stor avluftning som möjligt från tanken, vi kör med 25 mm.

Jag har nått uddamärke som heter "TMC". Jag har bara två valmöjligheter. Lilla spolningen och stora spolningen 2l respektive 4l.  

 

15 timmar sedan skrev Mackey:

Är det inte bara den äckliga slangen som luktar?

 

Ska det behövas ett vattenlås enligt installationsanvisningen?

Kanske räcker det med en liten förhöjning så att det blir vatten kvar i toastolen?

297873758_Screenshot_20210516-231209_SamsungInternet.jpg.51ee1325c286cd5c24813e2e033b58ee.jpg

 

Det är ju lite trångt håller jag med om.

Ett tips är att använda lödrördelar i koppar. Det går att bygga ganska tajta lösningar och du borde kunna använda 28 mm delar på en eltoa vilket gör att kan bli extra tajt.

 

Någon del borde ligga tillräckligt nära innerdiametern på en sanitetsslang med innerdiameter 25 mm så att du kan ansluta "kopparskulpturen" med två korta slangar med slangklämmor.

Bild kommer...

Tillägg: Så här menar jag.

Screenshot_20210516-233126_Gallery.jpg.3c65b66eaef704037288bd60b7944f03.jpg

 

Har man inte möjlighet att löda så kan man limma med epoxi, bara man sandpapprar rent ytorna först.

God idé men tror faktiskt att är lite för tight. Enligt manualen ska jag dra slangen från utloppen i en båge ca 20cm över "skålen" (antar att de menar botten på skålen). Någon backventil finns nog knappast. Det blir helt soprent i toaletten efter en spolning. Inte speciellt fräscht under toabesöket heller. Slangen är ju gör gammal som någon annan var inne på men jag är rätt säker på att lukten kommer upp via toan. Har iof inte riktigt undersökt det i detalj :)

 

21 timmar sedan skrev Wergis:

Ja, det där ser ju inte rätt ut??

Kan du ersätta inloppet till tanken med en stos som pekar akt upp?

Eller bara vrida den bort fr stolen?

Då finns det ju utrymme för att göra en lösning m vattenlås.

Kanske bäst att be en rörfirma svetsa ihop en del i rostfritt och sedan ansluta med korta slang-ändar för att hålla byggmåttet nere?

 

// Mats W

Precis, det är nog där jag landar också. Vrida lite på den och sedan köpa en relativt flexibel slang. Axmarin säljer en 25mm slang som har en minsta böjradie på 38mm. Jag använde deras 38mm slang när jag monterade tanktömningen och den var underbar att arbeta med (minsta böjradie 76mm). Återstår dock att se hur tät den är...

Förresten, om jag nu måste vrida på slangstosen måste jag demontera den. Kan jag täta med Biltemas marintätning eller krävs det något annat i såhär hemska miljöer :)? 

 

Tack för flera bra förslag. Det här med toa brukar ju engagera och så även i det här fallet :) Jag ser fram emot att göra nummer två i en vattenfylld skål till semestern :) 

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror sockeln skulle må bra av att vridas av andra skäl, den vita (tillopps)slangen är ju knä på.

Sedan skulle jag gå på kopparrörsidén och bara skarva in den med två små raka slangstumpar. Det är nämligen dumt att ha så mycket statisk brytbelastning belastning som en tokkrökt sanitetsslang utgör på plaststosen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hello boys (nej, jag har inte druckit en droppe men det är ju lördag så man kan väl vara lite extra käck kanske:)?)

 

Idag blev mycket gjort i båten. Värmaren från 1988 är numera uppkopplad och kan startas med ett knapptryck på telefonen, invertern på 2500/5000w är installerad och jag fick testa att micra "sol-els kaffe"=smakade fantastiskt, trots nescafé :)

 

Meckade med toan också, såhär blev det för nu. Inte jättesnyggt men funkar tillsvidare. Ett "litet" problem dock, eller egentligen ett stort problem. 

När jag spolar får jag nu en lagom mängd vatten kvar i toastolen men efter kanske 10 minuter har det runnit undan och det är bara en liten skvätt allra längst i botten, i samma nivå som stosen för utloppet vid den nya gråa slangen.. Hur är detta ens möjligt? Det läcker ingen stans. Hävert kanske? Men borde inte slangen tömmas rätt omgående med tanke på dess diameter om det nu var en hävert? Känns inte som att jag kan höjja "loopen" mer för då blir det snart en bidé istället.

 

Några tankar/förslag @IngemarE @Mackey m.fl?

 

20210522_164022.jpg

20210522_164029.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...