Jump to content
Wednesday 23 June 2021
dentar

Vad är det för givare som är monterad på min akterspegel?

Recommended Posts

Denna svarta fena sitter monterad på min akterspegel.

 

Vad är det förnåt? försökt följa kabeln men den försvinner in i en kabelstam föröver, ej hittat vart den kan tänkas komma ut.

 

 

177333595_490155952126493_4966642924926078485_n.thumb.jpg.6ac579b82e015aa70bec950f5e0ff431.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Ekolod kanske.

Edited by FIATX19

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev FIATX19:

Ekolod kanske.

Ekolod bör rimligtvis vara denna här, som jag är i färd med att ta bort då min GPS inte stödjer den funktionen (Garmin GPSmap525) denna verkar vara en väldigt gammal installation då kabeln (ca 7m) legat ihopvindad bakom en panel. 172841825_280565463517619_7390203919426255683_n.thumb.jpg.dc586802737b2bb856cee01dd4ae0bc0.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är inte en slang i stället för kabel, och en givare till en gammal trycklogg som fällts upp?

  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan skrev Peter_K:

Det är inte en slang i stället för kabel, och en givare till en gammal trycklogg som fällts upp?

Verkar så vara! Den känns onekligen mjuk = ingen kabel som går däri.

Min båt har numera Alpha one Gen 2 drev, som jag förstått har trycklogg i sig, denna verkar vara pluggad på insidan av skölden. Troligvis har det vid ett tidigare skede i båtens liv suttit ett cobradrev.

 

Min hastighetsmätare funkar inte, bör jag således kunna flytta denna slang till tryckloggen på mitt alphadrev?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Givaren är uppfälld i säkerhetsläge vid påkörning. Den ska gå att vika ned ca 90 grader. Kolla om inte hastighetsmätaren fungerar efter det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev excel319:

Givaren är uppfälld i säkerhetsläge vid påkörning. Den ska gå att vika ned ca 90 grader. Kolla om inte hastighetsmätaren fungerar efter det.

Tog loss slangen och skicka in lite tryckluft, mycket riktigt rör sig nålen på hastighetsmätarn. 

Jag tar och plockar bort detta från akterspegeln och drar slangen till snabbkopplingen på insiden av skölden istället, och använder drevets trycklogg. Lite lustigt att man vart noga med att montera tillbaks tryckloggen på drevet efter det vart avmonterat, så är den endå pluggad på insidan av skölden..

 

Är väl mest kul om mätarna funkar, ingen aning om vilken som visar mest korrekt, knopmätare har jag i GPSen oavsett, men på detta vis rensar jag bort lite mer skit från akterspegeln. :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är ju bra om givare och mätare hör ihop, så den visar rätt. Som skrevs, givaren är uppfälld i säkerhetsläge, varför inte bara fälla ner givaren?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Peter_K:

Det är ju bra om givare och mätare hör ihop, så den visar rätt. Som skrevs, givaren är uppfälld i säkerhetsläge, varför inte bara fälla ner givaren?

Tror du har en poäng där. Fäll ner den och använd rätt givare. De är säkert anpassade till varandra. Inget meck. Bara fälla ner. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Det är ju bra om givare och mätare hör ihop, så den visar rätt. Som skrevs, givaren är uppfälld i säkerhetsläge, varför inte bara fälla ner givaren?

Med slang och givare satt det totalt 10 skruv i akterspegeln, med 3 ytterligare hål bakom fästet för givaren som va fyllda med nån form av tätningsmassa.

 

Håller på om slipar ner hela skrovet för att lägga epoxigrund och i samma veva plockar jag bort saker som inte nödvändigtvis behöver finnas där. Totalt med ekolodsgivarn som inte användes blev det 26 skruvar jag plocka ur akterspegeln, vissa satt så löst att jag kunde skruva på dom med fingrarna. Det är 26 stycken potentiella läckor in i akterspegeln med ruttnad som följd som jag kan lägga igen och därmed sova bättre om natten.

 

Är det så att den analoga knopmätarn, som jag levt med utan hittills, visar helt och hållet fel när jag tar drevets trycklogg så är det ingen större insats att återinstallera givarn. :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy