Jump to content
Monday 17 May 2021
ChristopherH

Dåligt med vattenfilter i båten?

Recommended Posts

Hej!

 

jag har en vp 5,7 och ett 280 drev, är sugen på att sätta in ett vattenfilter på inkommande för att dels spara på impeller och växlare och dels för att vintersätta motorn på ett enkelt sätt.

 

men en båtmekaniker avrådde mig bestämt för det då jag har drev, jag har glömt varför det är en dum idé, någon som kan upplysa mig? 

Eller kanske någon som har detta med liknande drivlina? 
 

/Christopher 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Låter ytters konstigt?

Han borde ju kunna förklara det.

I min värld så är ju ett bra filter på inkommande sjövatten ett absolut krav.

Vem vill ha kylkanaler fulla av skit eller skadad impeller?

Jag hade AQAD40B med 280-drev i förra båten.

Sjövattenfiltret var som en mindre hink, ca 3-5L kanske? Tömde det på mycket skit med jämna mellanrum.

I dag har jag D4 m axel men givetvis ett rejält filter på inkommande vatten.

Ett sjövattenfilter har ju också fördelen att du kan förfylla det före motorstart på våren.

Då slipper impellern gå torr.

 

Kolla med motor-leverantören vad de säger.

Det kanske är känsligt med strypning på inkommande vatten men då bör du ju kunna gå upp i dim på röret?

Lycka till oavsett.

 

// Mats W

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är väl ytterst ovanligt på en Bensinare som du har? 
 

Diesel däremot...

 

Finns säkert någon här som kan förklara varför. 
 

Mvh

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det blir en servicepunkt extra om du har filter.

För den late och glömske är det nog stor risk att vartenfiltret blir tätt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 timmar sedan skrev SkeppOhoy:

Är väl ytterst ovanligt på en Bensinare som du har? 
 

Diesel däremot...

 

Finns säkert någon här som kan förklara varför. 
 

Mvh

Ja det är märkligt, som om en dieselmotors kylsystem skulle vara känsligare...?

15 timmar sedan skrev FIATX19:

Det blir en servicepunkt extra om du har filter.

För den late och glömske är det nog stor risk att vartenfiltret blir tätt.

Som någon redan skrev, så ser även jag en stor mängd med ”organsikt skräp” i min sjövattensil, små musselskal och ännu mindre vita embryon till havstulpaner. Om man varit inne på grunt vatten och rört upp bottensedimentet finns det även sand och väldigt finkornigt grus i silen.

 

I princip skall ju en sil monteras före pumpen, så att även denna skyddas. Då är det även lättare att konservera motorn på hösten, då man låter motorn gå och häller i en glykolblandning i silens kanister. 
På sentida Volvo-Pentadieslar sitter däremot silen efter pumpen, så dessa små musselskan och annat krossas av impellern. Det blir även litet svårare att vinterkonservera. Å anda sidan hamnar en havererad impeller i silen istället för att täppa till kylkanalerna i värmeväxlaren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy