Jump to content
Wednesday 12 May 2021
Swadop

Återmontering värmeväxlare och oljekylare

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej, 

 

Åkte tyvärr på att byta oljekylaren då denna började läcka i gaveln. För att underlätta proceduren samt för översyn demonterades även värmeväxlaren som i sin tur tömdes på ca 17-18 liter glykol. 

 

Ny oljekylare är på väg och jag börjar planera för återmontage. 

 

  • Nya packningar är inköpta för både värmeväxlare och oljekylare. 
  • Ny motorolja att fylla upp för den som rann ut vid demontering. 
  • Glykol. 

 

Det jag undrar över är vad jag ska ha koll på vid återmontering`?

Några speciella procedurer vid första starten? 

Såg något om att lufta turbon, stämmer det?

 

Vill ha så mycket tips som möjligt :) 

 

AQAD41

Edited by Swadop

Share this post


Link to post
Share on other sites
47 minuter sedan skrev Swadop:

Hej, 

 

Åkte tyvärr på att byta oljekylaren då denna började läcka i gaveln. För att underlätta proceduren samt för översyn demonterades även värmeväxlaren som i sin tur tömdes på ca 17-18 liter glykol. 

 

Ny oljekylare är på väg och jag börjar planera för återmontage. 

 

  • Nya packningar är inköpta för både värmeväxlare och oljekylare. 
  • Ny motorolja att fylla upp för den som rann ut vid demontering. 
  • Glykol. 

 

Det jag undrar över är vad jag ska ha koll på vid återmontering`?

Några speciella procedurer vid första starten? 

Såg något om att lufta turbon, stämmer det?

 

Vill ha så mycket tips som möjligt :) 

 

AQAD41

Var noga med att få allt tätt, är det första jag tänker.

Du har helt rätt, turbon avluftar du på toppen, sitter en bajjonippel där som du försiktigt öppnar med avsedd ringnyckel, nr 17 om jag minns rätt. Fyll efter med glykol då du startat motorn låt tempen stiga lite, avlufta då och då, du kan få avlufta ett flertal gånger. Får du luftficka vid turbon så blir den varm riktigt varm. 

Skönt att bytt detta bara åka båt i sommar och njuta nu då.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alla 41-motorer har avluftningsrör/ slang från turbon så man behöver inte lossa någonting. Det sköter sig självt.

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy