Jump to content
Thursday 13 May 2021
hallonBoat

Alternativ för motorupphägning md5?

Recommended Posts

Det är dags att byta motorupphägnings- gummikuddarna på min md5b,  i en maxi 77. 

Totalt verkar det finnas två kuddar på motorn och en kudde på s-110 drevet.

De två kuddarna som sitter på motorns framsida är sådana här: 

Länk

 

Då de är väldigt dyra (1800kr st!) försöker jag nu se mig om efter billigare alternativ. 

Marinexpress.se säljer även dessa för 325kr st: Länk

 

Kollar man upp artikelnumret på Volvo pentas sprängskiss verkar den vara avsedd att monteras på motorns baksida, vilket kanske gäller för båtar utan segelbåtsdrev? 

Men på drevdelar.se säljs samma kudde som "Gummikudde främre md5". Den är dock 40mm hög vilket jag tror säkert hälften så kort som de som sitter där idag. Söker man runt på bilder efter md5or ser man dock att olika kuddar förekommer, på md5a har jag hittat en bild med runda kuddar som är väldigt lika det billigare alternativet, kanske rent av samma? Så någon som vet om dessa kan användas istället för de dyra? 

Eller vet någon om de finns en universal modell eller kanske från en bilmodell som jag kan köpa istället? 

 

Tack 

Screenshot_20210408-195203_OneDrive.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuntze & Co kan säkert få fram nya gummikuddar till din motor till 1/10 av kostnaden för orginalkuddar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Motorfästen ska både minska vibrationer o stomljud från motorn till skrovet och hålla motorn på plats vid t.ex. grundstötning. Det är en klump på över 100 kg som kommer farande om kölen tar tvärstopp.

 

Om gummit är för hårt så riskerar du att det blir en olidlig ljudnivå i skrovet från vibrationer. Formen på fäster är nog viktig för att kunna ha ett lite mjukare gummi och ändå ta upp vridningar.

 

Pentas orginalfästen har nog en betydligt bättre förmåga att hålla motorn på plats vid vridningar och grundstötning än ditt föreslagna lågprisalternativ.

 

Jag hade den lilla runda modellen som fästen till en liten tvåtaktsinombordare men de släppte ibland i vulkningen och fick bytas ut. Om det var bottenkänningar eller motorns vridning som skadade fästena vet jag inte.

 

En alternativ väg är att leta motorfästen till andra märken och med ungefär samma motorvikt. Ett exempel är detta fäste för 750:- till Yanmarmotorer som kanske kan vara en fullgod ersättare för Pentas dyrmodell (har inte kollat höjder o liknande men se det som ett exempel).

https://wasayachts.eu/shop/begagnade-produkter/drev-och-drivlina/anslutningsdetaljer-drev-och-backslag-motortassar/gummi-element-yanmar-motorer-nr-709/

 

PS: Kuntze har många bra gummidetaljer men är nog inte det första stället jag skulle leta motorfästen hos.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Lintott:

PS: Kuntze har många bra gummidetaljer men är nog inte det första stället jag skulle leta motorfästen hos.

Många anlitar ju företaget när det gäller vibrationsdämpning och jag tyckte de var seriösa och gav intryck av att ha koll när de beräknade gummikuddar till min MD11.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Drev eller rak axel? 

 

Har du rak axel, så måste motor och backslag linjeras mot axeln. 

Därför är kuddarnas färdiga höjd på plats av stor vikt.

Eller om man så vill, motorns höjd och inriktning i förhållande till skrovet. 

 

Sätt absolut inte i nya kuddar, som är högre än de gamla! 

Om det nya är lika eller något lägre är perfekt. För då kan man lägga in typ U-formade brickor, så att inriktningen blir optimal. 

 

De som fixar hjulinställning på i vart fall äldre bilar, typ Saab V4, 99 och 900, har sådana brickor av varierande tjocklek. De är gjorda för två skruvar med ett centrum avstånd på dryga 10 cm. Bara att kapa, så har man två, med typ handtag för enkel montering.

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Hybro:

Drev eller rak axel?

Du läste bara rubriken va?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nä, nä, nä... Den gick inte🤣

 

Men si. 

Läste i natt. 

 

Nu typ sju timmar senare, så svek minnet... För gamlingen. 

 

Ursäkta bedrövelsen. Mest bedrövad själv dock att behöva krypa till korset. 

 

- Men kanske ändå till nytta för nån annan, som läser rubriken, i jakt på.... 

 

 

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leta begagnade,  Davids mekaniska i Göteborg ( bakom bilprovningen i aröd, hisingen) om firman finns kvar...

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev gusvo085:

Leta begagnade,  Davids mekaniska i Göteborg ( bakom bilprovningen i aröd, hisingen) om firman finns kvar...

Gummit i motorfästena sjunker ihop o hårdnar med åren så att handla gamla sådana är nog ingen bra idé. Då kan TS nog behålla sina gamla fästen istället.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy