Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Kane

Stökigt på Nordsjön

Rekommendera Poster

Den som beställt transport av sin nyinköpta båt (spekulation) är kanske lite nervös nu.

image.thumb.png.acc56b97ebb8901cea9ab0ab4e7bfc33.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Slagsida minst sagt.

image.png.b3410cc73f31cd480bc00adff41adf7a.png

image.png.0e2ae097b465d3de990d97599ede21a0.png

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är i alla fall soligt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Evakueringen

 

Spektakulära krängningar och man över bord.

 

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ändå imponerande hur välsurrad däckslasten är!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fartyget verkar ha slutat driva mot vinden och rör sig nu in mot land. I den här takten skulle jag tro att den kraschar in mot land under natten.

image.png.5627eb412bf6edcf4a050f5500d708fb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad var det som gjorde att man valde att överge skeppet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev raol:

Fartyget verkar ha slutat driva mot vinden och rör sig nu in mot land. I den här takten skulle jag tro att den kraschar in mot land under natten.

image.png.5627eb412bf6edcf4a050f5500d708fb.png

Fartyget rör sig med knappt två knop i O - SSO kurs o har ca 50-60 distans till närmsta uppgrundning i den riktningen så under nuvarande förhållanden har de drygt ett dygn på sig att få kopplat bogserare för att dra in henne på skyddade vatten. Ålesund är en lättillgänglig hamn med god kajkapacitet så de kanske försöker ta henne dit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har nu tappat den större båten som stod i mitten på däck. Otroligt att de andra hänger kvar, det gungar en del.

 

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Lintott:

Fartyget rör sig med knappt två knop i O - SSO kurs o har ca 50-60 distans till närmsta uppgrundning i den riktningen så under nuvarande förhållanden har de drygt ett dygn på sig att få kopplat bogserare för att dra in henne på skyddade vatten. Ålesund är en lättillgänglig hamn med god kajkapacitet så de kanske försöker ta henne dit.

Det är bara strax över 30 sjömil i SSO. Går lätt att mäta här, https://www.barentswatch.no/bolgevarsel/ais/244790047

image.thumb.png.04c79b90beed6c5ed38b9c64d20d0510.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Lintott:

Fartyget rör sig med knappt två knop i O - SSO kurs o har ca 50-60 distans till närmsta uppgrundning i den riktningen så under nuvarande förhållanden har de drygt ett dygn på sig att få kopplat bogserare för att dra in henne på skyddade vatten. Ålesund är en lättillgänglig hamn med god kajkapacitet så de kanske försöker ta henne dit.


När jag skrev det var farten 4.6 knop. Sen lär de inte försöka koppla detta så länge stormen råder. Det vore självmord.


Nej, om inte stormen bedarrar så kommer det att bli ett blått vrak på några hundra meters djup.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Kane:

Har nu tappat den större båten som stod i mitten på däck. Otroligt att de andra hänger kvar, det gungar en del.

 

Då ligger det en grönvit båt och guppar där ute också, utan AIS...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Kane:

Har nu tappat den större båten som stod i mitten på däck. Otroligt att de andra hänger kvar, det gungar en del.

En bekant som seglade ARC o sen cruisade runt en del i Karibien tog sen hem båten som däckslast på ett fartyg. Han berättade att de svetsade fast vaggan i däck på lastfartyget för att den skulle stå stilla. Sen är det bara att hoppas att svetsfogar o spännband håller när/om det blir sådant här väder. Det gör det tydligen inte alltid....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Kane:

Det är bara strax över 30 sjömil i SSO. Går lätt att mäta här, https://www.barentswatch.no/bolgevarsel/ais/244790047

Den uppgivna kursen enligt Marinetraffic är fartygets långskeppsriktning, det är inte detsamma som vilken kurs det driver i. Fartyget har de senaste timmarna drivit i kurs 158 grader.

 

Med den riktningen för fortsatt framfart är det ca 45 distansminuter kvar innan det börjar driva in bland grundområden där det kan riskera att stranda. Med nuvarande fart innebär det mer än 1,5 dygn innan det blir strandvrak. Sen kan det såklart kapsejsa långt innan dess men på 200 meter djupt vatten lär det inte bli något sjöfartshinder....

 

Vindarna lugnar sig lite under sena natten så när det ljusnar imorgon så vill nog både rederiet och försäkringsbolaget försöka koppla en bogsertross för att rädda fartyget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, raol said:


När jag skrev det var farten 4.6 knop. Sen lär de inte försöka koppla detta så länge stormen råder. Det vore självmord.


Nej, om inte stormen bedarrar så kommer det att bli ett blått vrak på några hundra meters djup.

Det ligger linor ute från båten, som manskapet riggade innan de lämnade skeppet. Med lite tur kan man använda dessa, så att man kan börja bogsering utan att behöva gå ombord.

 

"Det blei sett ut slepeliner akterut på fartøyet før mannskapet forlét skipet og overstyrmann Bjørn Aksel Golten håper å kunne bruke desse.

– Det ber vi til høgare makter om, seier han. Slepebåten reknar med å bruke 16 timar til havaristen på grunn av den grove sjøen. I 16.00-tida tysdag kasta dei loss frå Kristiansund."

https://www.nrk.no/norge/kystverket_-risiko-for-at-skipet_-som-har-tungolje-og-diesel-om-bord_-vil-kantra-og-sokka-1.15444296

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ligger kustbevakningens "Sortland" intill.

image.thumb.png.64f033463d3ce93851dddc3767c505b5.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, raol said:

Då ligger det en grönvit båt och guppar där ute också, utan AIS...

Det ser ut som den tog med sig den ena kranarmen överbord, så frågan är hur hel den är, om den ens flyter längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såna här händelser får mig att fundera på hur folk är funtade. I dag går det att få fantastiskt bra väderprognoser. Varför ger man sig då ut i hårt väder och höga vågor? Bättre att vänta några dagar tills det är bättre.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tre norska kustbevakningsfartyg, eller två och nån bogserare kanske, samlade runt fartyget.

Det ser just nu ut att vara på kollisionskurs med Stadlandet...

image.thumb.png.56989c8598ae02db8e2d6f2d8120e330.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typ 20 sjömil kvar innan land. 5,6 meter signifikant våghöjd och max våghöjd på 10,6 meter. Skönt att inte vara med där.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man har hittat den lilla båten som trillade av. Den flyter enligt uppgift "godt", och skall också bärgas.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 timmar sedan skrev raol:

Såna här händelser får mig att fundera på hur folk är funtade. I dag går det att få fantastiskt bra väderprognoser. Varför ger man sig då ut i hårt väder och höga vågor? Bättre att vänta några dagar tills det är bättre.

 

Ingen minns en fegis! 😉

 

Det var väl kanske inte så att båttransportfartyget låg i en trygg hamn och passade på att ge sig ut när vädret blev dåligt.

 

Hade man inte drabbats av lastförskjutning hade just denna resa slutat lika odramatiskt som de flesta skulle jag tro.

 

Jag vet inte varifrån fartyget kom och värt det var på väg, men i efterhand är det lätt att konstatera att något beslut var fel.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ca 30 distans kvar tills det finns uppgrundningar i den riktning fartyget driver. Nuvarande fart är ca 2,5 knop så de har drygt 10 timmar på sig att få ombord manskap som kan ordna bogsertampar.

Med två bogserare på plats, helikopter med bärgningspersonal i väntläge och avtagande vindar så löser de det säkert.

 

Statthavet där de befinner sig är ökänt för grov sjö. Fritidsbåtar som ska ta sig längs norska kusten brukar gå i konvoj med deltagande av sjräddningsfartyg när de passerar.

 

Fartyget var på väg från Bremerhafen till Kolvereid i Norge. Kolvereid ligger en bit norr om Trondheim så de hade bara ett par hundra sjömil kvar till slutdestinationen när de fick slagsida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Dagens mänsklighet är övermodig = dumdristig då det gäller att bedöma risker pga tex väder och vind. 

 

Var det gott eller dåligt sjömanskap som bidrog till Estonia katastrofen?

 

Var det gott eller dåligt sunt förnuft som gjorde att E20 blockerades av slirande fordon häromdagen?

 

Föraren av en Tesla som lekte bland uppställda båtar på Hinsholmen i Göteborg kanske klarar sig med en självrisk, han smet från platsen och lämnade sin kompis fastklämd i bilvraket. En 10 tons segelbåt välte över Teslan och en parkerad bil.

 

Känns som att ”vi” idag chansar väldigt ofta för dumheten kostar så lite, det är övriga försäkringstagare som tar den största ekonomiska smällen.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Lintott:

Ca 30 distans kvar tills det finns uppgrundningar i den riktning fartyget driver. Nuvarande fart är ca 2,5 knop så de har drygt 10 timmar på sig att få ombord manskap som kan ordna bogsertampar.

Om jag minns rätt så är det redan förberett för bogsering, linor är utlagda innan man övergav fartyget. Kanske var det "vanliga" släplinor, men en släplina är väl lite grövre till den här typen av fartyg än till en segelbåt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev skippeer:

Dagens mänsklighet är övermodig = dumdristig då det gäller att bedöma risker pga tex väder och vind. 

Utan denna egenskap hade människan fortfarande bott i grottor!

Som världen ser ut nu hade det nog varit bättre.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Mackey:

Om jag minns rätt så är det redan förberett för bogsering, linor är utlagda innan man övergav fartyget. Kanske var det "vanliga" släplinor, men en släplina är väl lite grövre till den här typen av fartyg än till en segelbåt...

Jag förstod det som att de lagt ut släplinor akterut. Båten drev med aktern huvudsakligen mot vinden så det var säkert för att minska rullningen. Sen kan det vara lite lurigt för vågriktning och vindriktning kan skilja rätt mycket så det är inte säkert att vågorna kommer rakt akterifrån.

 

Bogsertrossarna vill de säkert ha i fören.

 

Bogserarna som normalt anlitas för offshore-verksamheten med att bogsera oljeplattformar, flytta ankare till plattformarna o liknande har nog rätt rejäla och långa bogsertrossar som ombord som de helst använder så de kan få längd och elasticitet i trossarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev skippeer:

Föraren av en Tesla som lekte bland uppställda båtar på Hinsholmen i Göteborg kanske klarar sig med en självrisk, han smet från platsen och lämnade sin kompis fastklämd i bilvraket. En 10 tons segelbåt välte över Teslan och en parkerad bil.

Nja, där rör det sig om ett flertal brott. Vårdslöshet i trafik, vållande till kroppsskada, samt obehörigt avvikande från olycksplats. Tyvärr lyckades väl slyngeln undgå risk för åtal för rattfylla genom att hålla sig undan, men kan man sätta dit honom för tre av fyra är det ändå bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...