-
Innehålls Antal
219 -
Gick med
-
Besökte senast
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av Vegabjorn
-
http://www.westsystem.se/ lösningsmedesfri epoxy kan kanske funka ?
-
mjuka träslag som mahogny är kännsligare en ekskrov mm så använd vattenslag och borste men det beror på hur stor högtryckstvätt du har i bar en annan sak är att mahognyn är känsligare för frostsprängning båten bör torka på land 1månad innan risk för frostnätter
-
http://www.nilssonrullex.se/524-automatisk-smorjning på snipan jag hade före vegan så montera jag automatisk smörjning där smörjnippel satt i proppellerhylsan funka fint ställde den på tömning 6mån byte varje år finns olika leverantörer och med olika fetter
-
Avloppsrör i plast fastskruvade i takräcke med ändstycke för att täta ändar
-
har du någon typ av tättningsring uppifrån i duchen eller diskho som det kan sammals under uttan att det syns uppifrån hade så i vegan börja lukta från avloppet i diskhon låg gammal kaffesump ( rengjorde och byte tättningsring )
-
kan funka att böja till ett mjukt plastbelagt kopparrör som man trär ner i vinchen
-
Snygg hemsida från vega 2348 mvh Björn
-
Har börjat med paravan efter att jag bytte till segelbåt ( har alltid dörj i när det går ) en paravan som sitter på spö billigt spö Havsfiskespö ( biltema ) men en dyr rulle 1000:- man sliter ut dom billigaste invänndigt. plastdetaljer höll endast två år bromsar slutar att fungera. det ska va en med metalldelar invändigt ( blir en fröjd att hantera pga utväxling mm ) för det kan bli tungt stor paravan och 5st krokar med fisk och 3 knop sen har jag ett 1,5 kilos blydörj på motsatt sida med endast lina som går djupare detta för att jag har tröttnat på allt trasel mellan två paravaner när det blir fisk björn Senast ändrad av Vegabjorn | 28 februari 2011 | 10:02
-
Håller på att fundera som mest på hur det ska bli på vegan till våren kommer att endast dra ner 4st tampar med avlastare på babord sida. till en Winch fall för stor. 2st för första rev fram bak , uthal stor detta får räcka första året sen kan man fundera på om det ska till fler på andra sidan. Styrbord som kick och dirk utan winch jag har rulle fram så behöver ej tänka på det ( appråpå storlek på Winch behövs väl ej en så stor ) andersen 16 har jag det blir enkelblock detta för att tampar ligger å bryter åt olicka håll på mast innan brytblock
-
om du ska välja Vega så ta den 1a här är fler som har eller seglat vegor över pölen http://www.runtjorden.com/ segla runt jorden http://www.majasventure.com/ segla med Yrvind till Florida och segla hem ensam http://sites.google.com/site/salingaroundtheworld/ seglar nu och är i västindien ( det är faligt att leva man kan dö )
-
Tänker man krast så det ni förlorar på träbåten kan ni säker tjäna på nya segelbåten med utrustning mot vad båten hade kostat här i svedala i annat fall skänkaden till behövade fiskare i medelhavet ( ni får säker bo gratis tills ni hittar ny båt )
-
Varför inte ta fiske båten till medelhavet den passar utmärk till det. via kanaler å kaska runt lite för att se om ni vill vidare. när ni har fåt lust att segla vidare ? så försök sälj båten till någon där nere och hitta någon segelbåt där finns säkert seglare som har tröttnat och vill hem fort ni behöver ju ej bestycka båten med massa överlvnads grejer för att komma till medelhavet på kanaler så där spar ni kost till att köpa något där dere ( flesta långseglare har redan bestyckat sina båtar
-
använder bindrev på min vega sedan 6år ( veven fast ärjad ? ) har aldrig vevat så funkar det för mig tamp från bakre revhål ner till bom via block på skena. till Clamcleat frame på bom vid mast en knap att binda fast i på masten ( extra säkerhet ) främre binder du som du gjorde på Viggen ? och varför inte kopiera viggen men jag ska dra ner fall och rev till sittbrunn ( vårens projekt ) mvh Björn
-
Funkis skrev Här blev det ett gäng med bra råd och synpunkter / erfarenheter! Tack för det... Kan jag kidnappa tråden en kort stund medan Christer skrapar bort nåten? För jag behöver få råd om ... luftning? Dvs luftväxling när man lackar. Jag har byggt om i akterkabinen på min båt, ej helt klart då det saknas lite täcklister i hörn och så men... när det blir varmare så ska jag ytbehandla. Idag är det helt obehandlade teak och mahogny-faner skivor. Jag är OROLIG för luftningen, gillar inte tanken att lacka i lackångorna! Mina alternativ är väl dessa men synpunkter mottages 1 Benarolja 2 utspädd en komponent 3 bara olja in och låta det hela vara? ( övriga båten har matt lackad inredning i teak ) Jag kan absolut inte tänka mig tvåkomponent pga riskt för ångor. Måste lacka på plats. Sedan ska även jag lacka om ett bord. Men det gör jag hemma, inget problem alls... Finns ett bra alternativ till Danish Oil använs av möbelrenoverare funkar bra på inredningen i min båt mvh/ Vegabjorn
-
Varför inte ringa Sven Y han finns i Västervik se eniro har förmig att han va i Japan och studera vrickåran
-
http://www.primepower.se/ LEAB laddare
-
http://www.lamiroc.com/index.asp?page=118 ska du ha något hållbart ( länge ) så är det nog typ perstorp platta som gäller
-
Kan det vara så att det är vajerstyrning. där blocken sitter med fjädrar som ger efter när du backar av vattentrycket på rodret när du svänger va så i min gammla snipa jag monterade starkare fjädrar fjädrana var till för att ta bort glappet och såg till att vajrar alltig var spännda
-
http://gulasidorna.eniro.se/företag/tools-momentum-ab:70989830 Tools momentum har det mesta i lagerväg i göteborg mvh Björn Senast ändrad av Vegabjorn | 22 september 2010 | 13:15
-
Smak sak ? finns några i trä oxå
-
Ballad kopian kan nog svara på dina frågor se hans inlägg om renovering http://www.maringuiden.se/forum/;thread=249682&highlight=omlackering
-
Jag såg och blev förundrad hur ett försäkringsbolag kan agera så som dom gör det är dax att bojkotta atlantica ( näste gång så kanske det är jag som råkar illa ut ? )
-
Kan vara så att du saknar Drivrutiner för GPSen i datorn brukar finnas på nätet att ladda hem
