-
Innehålls Antal
219 -
Gick med
-
Besökte senast
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av Vegabjorn
-
Finns många ställen på en båt som kan läcka vatten in i båtar, man bör göra en grundlig inspecktion för att hitta läckan när båten låg i sjön ? men har du hittat ett misstänkt ställe på kölen så antar jag att du ej belastar båten på det sället för att komma åt och slipa och laga med Epoxi & Väv jag fick in vatten i vegan via Vattenpumpens dränhål ( gick för motor i 8 tim när frugan såg att mattor blev blöta vattnet stod till manluckan på tanken. men jag klarade batteripoolerna med 3cm efter detta så monterade jag en litten pump med nivåbrytare som jag har anslutet en slang som går till sittbrunn närheten av självlänsarna. detta för att jag ska kunna se om det kommer in vatten ( när jag är i båten ) i första hand mvh Björn Senast ändrad av Vegabjorn | 20 maj 2010 | 10:46
-
ni kan ju läsa av typskylten på ankarspelet för att sedan leta på nätet efter info,om ankarspelet ( om det har rätt dim. för båten och att klara era ankarvikter mm.
-
väldigt få vegor som har Bölpest ( osmos ) kollar du båtbotten vid köp och den är slät och fin utan kratrar. så kan du räkna med att båten ej kommer att få böldpest. den har ju redan klarat 35 år cirka. och vad gäller motorer så finns det mycket delar att köpa på begnat marknaden md6/7 och nya delar till O21/22 så att hålla liv i en gammal motor är ej några problem mvh Björn http://www.vegaklubben.se/
-
http://www.husvagn-svensson.se/ kolla under katalog finns en del produkter som even passar till båtar
-
min fru ledsnade på att behöva slita upp detta tunga, skitiga ankare du får skaffa starkare fru
-
Snygg motivlack skulle passa på detta fördeck lägg lösa tunna gummimattor/trasmattor på däcket när du ska gå på det ( ta något som inte färgar blir väldigt halt med bara strumpor på fötterna tips fäst avloprör dim grövre underbryggan att rulla in mattan i när du lämnar båten
-
Specifikation Strömförsörjning 12v (10-16v) DC Strömförbrukning Standby - 60mA (Normalt) Auto - 500mA NMEA Format NMEA0183 version 2.0, 2.3 & 3.0 (4800 baud, no parity, 8 bits, 1 stop bit) Drivsystem TP22 - Skruvgänga TP32 - Kulskruv Operativ slaglängd 250mm Dragkraft TP22 - 65kg TP32 - 85kg Roderhastighet 0kg TP22 - 6.9 sek TP32 - 4.0 sek 20kg TP22 - 8.0 sek TP32 - 4.7 sek 40kg TP22 - 12.0 sek TP32 - 6.0 sek 50kg TP32 - 8.0 sek Temperaturområde -10ºC till 55ºC Montering Styrbord förinställt från fabrik, men kan reverseras till babord Text kopierat från den svenska manualen. jag själv köpte TP32 till min Vega och ångrar mig inte tror oxå att simrads autopiloter är mer vädertåliga
-
http://www.annonsborsen.se/ här går det att anonsera oxå under fliken Båtar
-
mer om led http://www.praktisktbatagande.se/artiklar/guider/article496083.ece
-
http://www.xenonkungen.com/se/art/led-strip-25cm.php
-
Ja så har vi vegan som toaen skrev mycket båt för pengarna många har gått långt läs boken ( alla sa vi skulle dö ) eller se hemsidan om deras färd runt jorden http://www.runtjorden.com/ dom var som mest 5st i båten det är sällan båten som avgjör om resan ska bli en njutning utan besättningen och vädret
-
http://nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=5154644 akta så du inte får åka till Norge
-
Mer om Batterier http://www.batteknik.se/forum/viewtopic.php?t=545
-
B=backventilsslang från pannan
-
?????? varför detta arbete sänk skiten och gör nytt allting !!!! har det legat i 10 år så kan de vara dax att byta minst 12mmters kättingen det bör vara enklare att börja om från början med nytt och fräsht du behöver endast en sparkstöting och några vändor så är allt på plats ligger för boj i västerhavet och byter kätting var åttonde år lättare ( endast 2m djupt )
-
Hej Tommy det är slang helavägen runt i en slinga som börjar med specialslang =backventilsslang upp till expantionkärl 0,5 m från gaspannan. från expantionkärl så går vanlig slang ner till durken och följer en slinga runt i förpiken med 3st konvektorer på 350 mm st. sedan går slangen in i nerkant på kojer SB med 2st konvektorer på 500mm. det är cirka 1m i mellan konvektorerna som gör en u-sväng framför motor platsen. (nergången ) och följer BB koj i nerkant med 2st konvektorer lika SB slangen går fram till utrymet under gaspanna där ny backventilsslang tar vid upp till pannan cirkel är sluten och fungerar bra utan pump mvh Björn
-
http://www.gastherm.com/ 3st konvektorer på 350mm i förpik 4st konvektorer på 500mm i salongen
-
Toaen / Tommy här kommer bilder på hur det ser ut i vegan med självcirkulation gaspanna sitter där toan var tidigare nu klädgarderob/Torksåp
-
Tur att man Lever! för då kan man segla Vega
-
hur stora ska bilderna vara max för att kunna bifoga bild
-
Vegabjorn Hur är ditt system uppbyggt? Tommy jag ska kolla lite närmare när jag kommer till båten i helgen även ta någon bild mvh Björn
-
Finns inget som är Tätt ( inte läcker ? har jag fått lära mig vi använder Helium sniffer för att kolla läckage i AC på bilar man bör ha automatisk avluftning via expanskärl för att det ska funka problemfritt jag har själv gasol vattenburen med självcirkulaton i vegan tar en stund innan det blir varmt men när temperaturen väll är uppe så här det inte några problem att hålla varmt med 7konvektorer 3i förpik 4i salong med slang i mellan
-
Toaen var har du fått tag i ( korvarna ) som sitter i stagen för att skydda storseglet vid undanvind mvh Björn
-
Jag skulle välja Inombordare Dizel och försegel på rulle det brukar bli mer motorgång än man tror på ett år finns alltid delar till penta att få tag i har själv en MD6 från 74
