Gå till innehåll
tisdag 30 september 2025

kossor

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2 982
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    37

kossor senast vann den dag 8 September

kossor hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

954 Expert

3 följare

Om kossor

  • Placering
    Hedersmedlem

Profile Information

  • Plats
    Dalarna

Senaste Profilbesöken

18 642 profilvisningar
  1. Jag tror inte vill jag understryka. Den expertis som jobbar med det har en annan uppfattning. Jag väljer att veta och inte tro. Nog om detta nu. Var och en tar emot information som den vill.
  2. Som sagt jag litar på de som utvecklar och producerar produkter för tung fordonsindustri. Därom har jag inga tvivel.
  3. Okej vad är skillnaden på avjoniserat vatten och kommunalt kranvatten? Det är syret i vattnet som ska bort syre i vatten destillerat eller odestillerat är problemet. Vanligt friskt kranvatten eller vanligt batteri vatten innehåller syre. Byter du på sen höst och låter vatten stå utan att blivit syrefritt rostar det trots tillsatt anti korrosion medel. Min kunskap i detta har jag inhämtat från utvecklings chef på agrol oljor som jag är tämligen bekant med. Han brukar föreläsa om oljor glykol och fetter. Jag har ingen anledning att misstro någon som utvecklat dessa produkter i över 40 år. Och jag tänker inte dra detta i någon långbänk, men jag väljer att lita på de som jobbar och utvecklar dessa produkter. Sen är det upp till läsaren att välja vilken information man väljer att ta åt sig. Vanligt kommunalt kranvatten funkar precis lika bra. Har man eget vatten från egen brunn finns faror med det du framför med metaller surt ph osv. Men kommunalt vatten vi idag har i kranarna funkar utmärkt att blanda med glykol.
  4. Kylatvätska ska du inte byta i samband med upptagning och vinterförvaring. Vattnet innehåller syre oavsett om du använder avhärdat vatten eller kranvatten. Först när du kört motorn någon timme har Vattnet övergått till dött vatten dvs syrefattigt. Glykolens rostskydd räcker i cirka 3 år på de billigare glykol sorterna. De dyrare räcker 5 till 6 år. En motors cirkulation system kan jämföras med ett pannsystem. Så byt därför glykol på våren när du använder båten.
  5. Absolut är det en mycket bra drivlina. På aftercoolern har du ett plåtlock ovanpå samt kopparrör somgår in i aftercoolern och leder in kylvatten till den. På B verisionen är rören utbytta till slangar och locket är av plast som är räfflad. Sen finns fler uppdateringar men det är inte relevant nu. Men motorn i grunden är lika som övriga i familjen.
  6. Den motorn är inte en B utan en A motor första versionen. Sent 80 tal skulle tippa på 1988 till 1990. Drevet har kvar sin backhake heter troligen 290 b eller c
  7. Faktum kvarstår att det har aldrig tillverkats en sådan stabil marin motor. Så länge delar finns att tillgå så länge kommer de finnas kvar. De är ganska ensamma om att kunna renoveras om och om igen. Värre kommer det bli med efterföljarna det vill säga D serien när de är 30 år plus är de bara att släppa över bord.
  8. Jag köper gärna drivlinan så skänk inte bort den.
  9. En 41a från 95 med tillhörande drev 290 dp med RF Proppar har ett marknadsvärde på mellan 100 till 120 sek beroende på skick. Skrota båten sälj motorn drevet skölden för 3 gånger pengarna.
  10. Om du kontaktar airtune turbo i Stockholm så får du bra hjälp. En turbo till din motor ligger nog runt 8500 kr. Inte mycket läckage om du ska byta.
  11. Turbon är sötvattenkyld dvs mantlad med cirkulerande glykol. Turbon sitter högre än expansion kärlet. Turbon tömmer sig i expansion kärlet via utgående slang på sidan av den. Oftast när Turbon blir trött så är det kompressorn som går in vid 1740 varv och trycker till den till 2900 varv där släpper kompressorn och motorn sjunker tillbaka i varv. Kompressorn går in igen och så vidare. Du har en elektronisk styrd dieselpump på den motorn varvid du inte ska sakna bränsle. På en 42 43 är det Turbon som bestämmer via lufttryck hur mycket bränsle som ska pumpas in via rökgasbegränsaren. Är Turbon slut på en sådan motor så får du inte tillräckligt med bränsle. På dessa motorer finns ingen waste gate ventil. Utan det sköts via rökgasbegränsaren. Mäter du turbo trycket så ska Turbon leverera runt 1.75 kg på klockan. Det är inte körtiden Utan åren som knäcker Turbon. Huset är av gjutjärn och hålet runt fläkten blir större på grund av korrosion dvs rostangrepp, då läcker avgaserna ut vid sidan av fläkten och du erhåller inget tryck.
  12. Låter som en trött turbo på din beskrivning.
  13. Kolla olja så du inte har vatten i den. Byt i vår Kolla bälgen så den är hel och torr Proppar och fett på axlarna kan du glömma de är rostfritt material Se över anoder på drev och sköld byt i vår vid behov Klart
  14. Jag har för länge sedan lagt ut bilder hur du går tillväga. Du behöver inte klippa kablar utan drar bara om dem lite. Prova sökfunktionen på mg. Bra val koppla ur den, använd den när du behöver den.
  15. Kompressorns inkoppling är ju som baken. Att göra det snyggt och elegant är ju olika från person till person. Faktum kvarstår rasar Kompressorn så blir det dyrt mycket dyrt. I vissa fall har delarna från Kompressorn letat sig in i turbon och vidare till insuget då blir det ännu dyrare. Faktum kvarstår även att vp meckarna börjat sätta knappar i D6 orna på grund av att en kompressor är just dyr med följdverkan. Så en hel del kan nog leva med en ful strömbrytare. Sen får Volvo penta mena att kompressorn inte ska vara urkopplingsbar.
×
×
  • Skapa nytt...