-
Innehålls Antal
210 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
1
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av Marty
-
Då var den sjösatt 12/4-09. Härligt, härligt!
-
Nu är den snart klar för sjösättning, bara en omgång vax kvar. Blir tidigt i år, då vi väntar tillökning i slutet på April känns det skönt att ha båten klar. Man är ju något sugen på att komma ut på havet när vädret är strålande. Mvh Martin
-
Givetvis spårade denna tråd också ut.... Som svar på frågan skulle jag välja 150hk Optimax, detta enbart pga hästkrfterna. Jag är själv en ivrig förespråkare av 4-takt men då jag har en motsvarande båt (yamarin 64) som den du är intresserad av kan jag säga att 115hk hade jag inte varit nöjd med. Toppfarten räcker säkert till men det är kraften som kommer saknas, tänk dig 5 pers i båten varav 3 på aktersoffan....det kommer att gå segt upp i plan. Visst man kan argumentera för bränsleekonomi och ljudnivå på båda hållen men då skillnaderna här förmodligen inte är jättestora är det viktigaste enligt mig att man får ett ekipage som man trivs med, jag hade inte trivts med 115hk. Mvh Martin
-
Sparrholms i Malmö säljer båda märkena.......
-
Nu kan jag vara helt fel ute, men räknas lastvikt in i totalvikten om man inte lastar bilen? Som jag ser det borde det bli tjänstevikt 1640kg last 200kg (förare, passagerare och lite diverse) = 1840 kg Då blir det ju utrymme över för en 1500 kärra. (Fast kärrans maxlast är ju 1100 kg i ditt exempel så den blir ju överlastad och det är kanske inte helt bra). Mvh Martin
-
Efterfordon Detta är ett efterfordon Ett efterfordon är ett redskap eller annat som inte är en släpvagn eller ett terrängsläp men som är kopplat till en bil, en traktor, ett motorredskap eller terrängmotorfordon. Ett efterfordon är inte avsett för att frakta gods. Exempel på efterfordon: tryckluftskompressor skylift kioskvagn Vissa fordon som saknar fjädring är klassificerade som efterfordon trots att de är avsedda för transport av visst gods. Det gäller: båttransportvagnar husvagnar tankvagnar. Ingen registrering eller besiktning Efterfordon behöver inte registreras och har alltså ingen registreringsskylt, till skillnad från släpvagnar som måste registreras och kontrollbesiktas. Bredd På gator och allmänna vägar får fordonsbredden inklusive last inte överstiga 260 cm. Last får inte skjuta ut mer än 20 cm utanför fordonet. Om det är lasten är odelbar, till exempel en båt, får bredden vara upp till 310 cm, förutsatt att ekipaget är utmärkt enligt Vägverkets föreskrifter 2000:120. Är lasten bredare krävs dispens. Bruttovikt Om efterfordonet saknar bromsar får bruttovikten inte överstiga dragfordonets bruttovikt. Bruttovikt på ett efterfordon är vad fordonet väger inklusive last. Hastighet Efterfordonet får dras i högst 30 km/timmen.
-
Jag har en Yamarin 64DC med F150 och det är inga problem att dra den med en VW Passat. Bekymret är det här med vikten, någon har sagt att med obromsad vagn får man dra lika mycket som bilen väger vid det tillfället.....om detta stämmer vet jag ej, gör det det så borde 1500 kg kunna vara ok med en V70 passagerare. Men i ditt fall där sträckan är 50 mil känns ju obromsad 30 vagn ganska långtråkigt. Jag hade nog letat runt bland polarna efter en rejäl SUV eller liknande och tagit hjälp av någon med rätt körkort. Mvh Martin
-
Nope, det var en Uttern D66 som hade problem med bränsletanken. Därmed inte sagt att Yamarin är ett felfritt märke men rätt skall vara rätt.... Mvh Martin
-
Nej, nej, ingen inombordare i denna båt. Finns helt klart tillräckligt sådana båtar, stencoolt med stor utombordare. Mvh Martin
-
Hej, Lite nya bilder på 80DC, toksnygg i mina ögon. http://www.grimstadbaadsenter.no/2_Yamarin/66/Yamarin 80DC.html Mvh Martin Senast ändrad av Marty | 21 december 2008 | 17:50
-
Ja du tänker fel. Skrovvinkeln mäts på annat sätt men jag hoppas någon annan kan förklara hur, jag är inte helt säker på hur det fungerar. Mvh Martin
-
Men jösses, stanna hemma istället. Menar du verkligen allvar med nedan citat? vill du ligga där jag hittat ro får du stå ut med en uppläxning av guds nåde Måste vara jobbigt att vara du..... Mvh Martin
-
Ja den är lite tyngre, den väger 1080kg utan motor. Med motor och diverse utrustning så ligger nog vikten på runt 1400kg. /Martin
-
Jag har en Yamaha F150. Vid 25 knop varvar den runt 4000 rpm, bränsleförbrukningen är jag lite osäker på då jag inte har någon mätning på detta. Men jag upplever inte det som den är töstig. Mvh Martin
-
Om du funderar på Yamarin 6110/6420/64 som jag som ägare till en 64DC givetvis förespråkar, så är det skillnad på skroven, 6110 har vad jag vet 19 graders vinkel medans 6420 och 64 har 21 grader. Detta gör att 6420/64 antagligen går något mjukare sjön. Förövrigt var Flippern med ganska länge när jag köpte min 64:a, den är ruskigt snygg, vet inte riktigt varför jag valde bort den men den kändes inte rätt för mig. Förmodligen är skillnaderna mellan dessa båtar du väljer mellan ganska små, du borde bli nöjd med vilken som. Dock hade jag inte valt en med 115hk, har 150hk på min och hade inte sagt nej till ännu mer. Detta delvis pga. att jag vill ha fler knop men också för att få ned varv och ljudnivå. Mvh Martin
-
Hmm, såg detta som en kul grej att pula med, men jag inser nu att det förmodligen är bäst att be någon som kan detta om hjälp. Hoppas Yamaha Center Helsingborg besitter rätt kunskaper. Mvh Martin
-
Båten skall på höstservice 11/11 så jag skall givetvis höra med dem om de kan fixa detta. Tänkte mest att det kanske skulle vara skoj att prova på det själv. Mvh Martin
-
Tack för hjälpen, blir ett litet projekt i höst/vinter mörkret . Mvh Martin
-
Hej! Min båt fick lite stryk i senaste stormen, akterförtöjningen flyttade sig så fören gick under bryggan och där satt givetvis en fet bult som tuggade på båten. Inte värre än att jag kan spackla det men jag undrar om någon vet vilken typ av vit färg Yamarin har på sina skrov, det är en Yamarin 64DC. Med vänliga hälsningar Martin
-
Hej! Framhjulsdriven Passat 2.0FSi (150hk) och Yamarin 64DC 1500-1600 kg inkl trailer, inga problem att dra upp. Veva inte upp båten helt bara. Mvh Martin
-
Hej! Tror faktiskt du blir nöjd med vilken som helst av dem. Jag har en Yamaha F150 och är toknöjd med denna, kört 2 säsonger och allt har fungerat perfekt. 7 vuxna i en Yamarin 64dc gick utan problem. Den enda motor jag inte skulle övervägt är Hondan och detta mest beroende på att den i mina ögon är riktigt ful......, jag vet att det inte borde påverka men för min del gör det det. Sen upplevs den slö, är antagligen inte det men en Ibiza 22 med BF150 var ingen rolig upplevelse enligt uppgift. Mvh Martin
-
Hej! Ok, jag missade att det var så stor skillnad i pris. Men då jag avskyr gammal teknik och hör till de (få tydligen) som tror på nyheter och framsteg så hade jag haft väldigt svårt att inte ta den med D6, båtarna du tittar på är ju ändå riktigt dyra och förmodligen en långsiktig investering. Köpa en båt för runt miljonen och räkna med motorbyte om 5 år känns helt främmande för mig. Mvh Martin
-
Fattar nog inte riktigt vissa argument från Rexco, först är D6 bara ett år gammal och går inte att lite på för den är för ny sen när det visar sig att D6:an som är intressant är från 2004 då är den för gammal??? Undrar vid vilken ålder D6 börjar bli bra, eller gillar vi inte Volvo helt enkelt? Som svar på trådens fråga så hade jag, om skicket på båtarna är likvärdigt, lätt valt den med D6. Detta pga testresultat (tystare, snabbare, bränslesnålare) plus att den är modernare. Mvh Martin
-
Som jag ser det är det nog i forumets bästa intresse att du Amenos tar en liten paus, börjar bli lite trist att läsa dina inlägg i alla trådar. Mvh Martin
-
Hmm...skumt, på min 64:a är maxvikten på motor 278kg. Har dom ändrat något till årets modell? Mvh Martin
