-
Innehålls Antal
210 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
1
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av Marty
-
Grattis Jarb!!! Hoppas på en fin sensommar/höst så du får använda båten mycket. Mvh Martin
-
Hej! Att fiska sill är nog något av det lättaste fisket. Skaff en pilk på 200-300 gram och en sillahäckla med typ 5 krokar (finns i alla fiskebutiker), sillahäcklor har oftast lite mindre krokar än ex makrillhäckla. Spöet du bör använda är ett båtspö, detta för att det skall kunna hantera vikten från pilken. Sen är det bara att rigga spöet och släppa ner i ettapper, släpp 2 meter gör några små ryck sen 2 meter till, upprepa tills du når botten. Har du inte hittat sillen är det bara att veva upp och börja om. När du väl hittat sillen så vänta lite innan du vevar upp, då brukar det komma några till och hugga. Inte ovanligt att alla 5 krokarna har sill. Tänk på att veva upp jämt utan ryck då sillen är väldigt skör i munnen och lossnar lätt. Lycka till Mvh Martin Senast ändrad av Marty | 19 augusti 2008 | 21:42
-
Hej! Kul att du också är nöjd med din Yamarin. Jag har inte någon kyl monterad men jag håller med om att det inte skulle varit så dumt. Hör med PatricS eller Tubbs, jag tror de är dem med mest extrautrustning så de har kanske något tips. Mvh Martin
-
Hej! Idag var vi 7 vuxna killar med gissningsvis 80kg medelvikt, detta fungerade bra. Visst var det lite segt upp i planing men upp kom vi ganska snabbt. Vi satt 5 i U-soffan och 2 i de främre stolarna. Samanfattningsvis aå räcker 150hk utmärkt i alla tänkbara läge, men vill man hänga på 200hk ( 60kg) kan jag inte se att vikten skulle bli något som helst problem. Hoppas jag varit till någon hjälp för er som funderar över vilken motor ni skall välja. Mvh Martin
-
Hej! Precis hemkommen efter en tur på sjön med en otrevlig överraskning. Jag ligger i 27-28 knop när båten helt plötsligt rister till och motorn tappar all kraft, jag fick nästan panik och tänkte att jag kört av proppellern mot något, såg tusenlapparna flyga iväg. När jag hissade upp motorn så upptäcker jag att det sitter en pressening runt växelhuset, presseningen var snyggt ihopvikt så den lossnade lätt. Såg inga skador på propp eller däromkring så lite lätt nervös startar jag upp igen och som väl var verkar allt fungera som det skall. Kan tillägga att minuten innan körde jag i 40 knop och hade precis saktat ner när det hände. Hoppas någon tappat presseningen annars fattar jag inte hur man kan vara så dum att man dumpar saker i havet. Mvh Martin
-
Hej! Jag har inte trimplan och jag har aldrig upplevt att jag saknar det heller. Som jag sa tidigare är 150hk helt perfekt, enda anledningen att jag skulle vilja ha större motor är toppfart. Med 150hk är båten tillräckligt snabb upp i plan och jag har aldrig upplevt att det saknas kraft. Vi har som mest varit 5 vuxna när jag kört och det fungerade bra, till helgen kommer vi vara 7 vuxna som åker till Danmark så jag återkommer med hur det fungerade. Mvh Martin
-
Hej! 150hk räcker alldeles utmärkt, passar båten perfekt. Men ärligt talat hade jag gärna haft 200hk eller kanske ännu mer på akterspegeln, hade inte haft något emot att få lite högre toppfart. Angående vikten tror jag knappast det blir några problem och som Patric säger finns det ju alltid trimplan om man tycker det behövs. Vad jag menar är att om jag skulle köpa min båt idag hade jag seriöst övervägt större motor, har ju blivit ännu intressantare nu när Svenska Sjö har höjt hastighetsgränsen till 45 knop. /Martin
-
Har stött på tumlare söder om ven vid två tillfälle. De verkar hänga ihop med makrillstimmen, de år vi har mycket makrill dyker tumlare upp. Härlig känsla att se dem. Mvh Martin
-
Hej! Ryds 620GTS och Yamarin 62CC (6210) verkar vara liknande men med utombordare. Framförallt Yamarinen tror jag är riktigt nice. Mvh Martin
-
Hittade en test där Hondan är med, dock inte Suzukin. http://www.yamaha-motor.no/Images/0402_vene_150-test_sv_tcm35-45881.pdf /Martin
-
Hej! Har ingen egen erfarenhet av dessa motorer men en kompis fick testa en Honda 150hk när han letade ny båt och hans spontana reaktion var att den var trött och seg. Sen kan det ju bero på ett antal olika faktorer. Angående bränsleförbrukningen så brukar Honda placera sig väldig väl i tester. Vad är det för båt den skall sitta på? Mvh Martin
-
Eller så är de inte lika vanliga.....men vad vet jag.
-
Öhhh, va? Fattar inte heller frågan, förklara gärna. /Martin
-
Hade min båt som är 2,48 m bred på en plats som var 2,52 m, tar man det bara lite försiktigt är det inga som helst problem. Tycker du skall köpa en båt som är så bred som möjligt, det är bara fördelar med bredare båtar (förutom förtöjningsplatsen då). Mvh Martin
-
Den heter SKAT och ägs av Charles Simonyi, tror det var han som låg bakom Microsoft Exel. /Martin
-
Det måste isåfall var något unikt för 568:an, är inne på min andra säsong med hydralstyrning och kan absolut inte tänka mig gå tillbaka till vajer. Definitivt inte svårare att manöverera och lägga till. /Martin
-
Den båten trotsar ju all logik, verkar bryta mot minst ett dussin naturlagar. Fattar inte hur man kommer på idén att genoföra ett sådant projekt, men häftigt är det.
-
Ja Mercury Verado motorerna är snyggast men Mercury Optimax är så fula så det gör ont att se dem, åtminstone V6:orna.
-
Har för mig att jag läst någonstans att föregångaren till Bella 621, alltså Bella 620 blev lite instabil i farter över 45 knop. Tror det var därför de sänkte max motor från 225hk till 175hk. Kan vara värt att kolla upp då dessa båtar lär göra över 50 knop med de motorerna. Jag tror Yamaha HPDI250 egentligen ligger någonstans runt 275hk så Yamarinen lär ju gå som ett skott med en sådan därbak. Båda båtarna är fina men fågan är väl också vad försäkringsbolagen säger, på Bellan är max motorstyrka 175hk och på Yamarinen 200hk. /Martin
-
Hej! Denna hade jag funderat på om jag var du. http://www.blocket.se/vi/16305778.htm?ca=23_9_s /Martin
-
Ja det kommer garanterat att göra mycket stor skillnad. Ta för vana att alltid trimma ner motorn max när du går ur planing (om du inte kör på grunt vatten förstås), accet blir bättre och motorn behöver inte jobba ihjäl sig för att upp båten i planing. mvh Martin
-
Denna låg för ankar i Öresund utanför Rungstedt i Söndags. Namnet är Pelorus och ägare är såklart Roman Abramovitch, vissa har helt klart för mycket pengar. Men en imponerande syn var det. /Martin
-
Ajdå, då var jag helt ute och snurrade . Hoppas någon annan kan hjälpa dig för mina ideer är slut. Mvh Martin
-
Hej! Låter som om du har fel på din fjärrkontroll, om du har en i resev så ta med den istället och se vad som händer. Har du bara en så låt den ligga i bilen och gå ner till båten utan så kan du konstatera om det sitter i kontrollen. Mvh Martin
